ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 100245
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
  • 240 بازدید
  • ارسال توسط :
دستکم ۱۰۰۰ غیرنظامی یمنی قربانی بمب‌های آمریکایی و انگلیسی

دستکم ۱۰۰۰ غیرنظامی یمنی قربانی بمب‌های آمریکایی و انگلیسی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، از آغاز جنگ داخلی «یمن»، بمب‌های آمریکایی و انگلیسی به کشته و مجروح شدن حدود ۱۰۰۰ شهروند غیرنظامی در یمن شده است که از این تعداد بیش از ۱۲۰ نفر را کودکان تشکیل می‌دهد. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، یافته‌های گزارشی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، از آغاز جنگ داخلی «یمن»، بمب‌های آمریکایی و انگلیسی به کشته و مجروح شدن حدود ۱۰۰۰ شهروند غیرنظامی در یمن شده است که از این تعداد بیش از ۱۲۰ نفر را کودکان تشکیل می‌دهد.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، یافته‌های گزارشی جدید در زمینه نقش غیرمستقیم آمریکا و انگلیس در کشته‌شدن غیرنظامیان یمنی، تقاضاهای تازه‌ای را از هر دو کشور مبنی بر قطع فروش تسلیحات به عربستان سعودی برانگیخته است.

این گزارش ۱۲۸ صفحه‌ای به کوشش شبکه دانشگاهی حقوق بشر واقع در آمریکا و سازمان حقوق بشری «مواطنه» یمن تهیه شده است و در آن به ۲۷ مورد حمله هوایی غیرقانونی توسط ائتلاف به رهبری سعودی‌ها بین آوریل ۲۰۱۵ تا آوریل ۲۰۱۸ پرداخته شده است.

بر اساس این یافته‌ها سلاح‌های آمریکایی و انگلیسی فروخته شده به عربستان‌سعودی منجر به کشته‌شدن دستکم ۲۰۳ نفر و زخمی شدن حدود ۷۵۰ شده‌اند. بیش از ۱۲۰ کودک و دستکم ۵۶ زن در میان این افراد هستند.

این ۲۷ مورد حمله هوایی، تنها مواردی بودند که محققین برای آن‌ها شواهد کافی در دست داشتند.

مواطنه هم در تحقیقی دیگر به این نتیجه رسیده که تنها در سال ۲۰۱۸ احتمالاً حدود ۱۲۸ حمله هوایی غیرقانونی در یمن انجام شده است که طی آن حداقل ۴۱۸ نفر کشته شدند که از این تعداد ۱۸۱ نفر را کودکان تشکیل می‌دهند.

این گزارش تنها چند هفته پس از آن متشر شد که مجلس اعیان بریتانیا اعلام کرد این کشور ۴.۷ میلیارد پوند تسلیحات به عربستان‌سعودی فروخته که منجر به تلفات چشمگیر غیرنظامیان شده است.

«روحان نگرا» از تهیه‌کنندگان این گزارش در شبکه دانشگاهی حقوق بشر گفت: «تا کنون صحبت بر سر خطر به‌کار گرفته شدن سلاح‌های بریتانیایی در حملات غیرقانونی بود… این گزارش نشان می‌دهد دیگر بحث بر سر خطر نیست، تسلیحات بریتانیایی مکرراً در حال استفاده هستند و کمپانی‌هایی که این سلاح‌ها را تولید می‌کنند شامل “رایتون” و “جی‌ای‌سی-مارکنی دینامیکس” می‌شود».

«جرمی هانت» وزیر امور خارجه بریتانیا چند روز پیش به منطقه سفر کرد تا برنامه «صلح» سازمان‌ملل را پیگیری کند.

علاوه بر انگلیس، به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، این کشور نیز ۲۷.۹ میلیارد دلار تسلیحات به عربستان‌سعودی فروخته است. همچنین تبادلات اطلاعاتی و آموزش ائتلاف نیز بر عهده آمریکا است. حتی سوخت‌گیری جت‌های سعودی تا نوامبر ۲۰۱۸ برعهده آمریکا بود.

ماه گذشته میلادی، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه‌ای را در ممنوعیت حمایت ارتش آمریکا از ائتلاف به رهبری سعودی‌ها تصویب کرد. سنا نیز ماه آینده لایحه مشابهی را تصویب خواهد کرد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده مصوبه کنگره را وتو خواهد کرد.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه انگلیس در مصاحبه با ایندیپندنت گفت فروش تسلیحات به سعودی‌های به دقت کنترل می‌شود تا موجب تلفات غیرنظامیان نشود. در این راستا صادرات اسلحه از جنبه‌های «امنیت منطقه‌ای و عدم وجود نگرانی در خصوص حقوق بشر و تکثیر سلاح‌ها» بررسی می‌شوند.

با این‌حال گزارش منتشر شده در روز چهارشنبه نشان می‌دهد بسیاری از حملات به مناطقی صورت گرفته که هدفی نظامی در آن وجود نداشته است و نیروهای ائتلاف احتیاط کافی برای به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی مطابق قوانین بین‌المللی حقوق بشری را لحاظ نکرده‌اند.

در یکی از این حملات هوایی در شمال «حجه» یمن، یک بمب‌ «Paveway II GBU-12» هدایت شونده به‌صورت لیزری که ساخت آمریکا است، یک مراسم عروسی را هدف قرار داد که به کشته‌شدن ۲۱ نفر و زخمی‌شدن ۹۷ نفر دیگر منجر شد. 

ائتلاف به رهبری سعودی‌ها از سال ۲۰۱۵ در راستای حمایت از «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن، بارها خاک یمن را مورد حملات هوایی قرار داده است. نتیجه دخالت‌های ائتلاف به رهبری سعودی‌ها کشته شدن بیش از ۶۰هزار نفر و قرارگرفتن ۱۴ میلیون نفر در معرض قحطی است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن