ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 101145
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
  • 91 بازدید
  • ارسال توسط :

مجلس سنای آمریکا تصویب کرد؛لزوم توقف حمایت‌ها از عربستان در جنگ یمن

سرویس خارجی- قتل فجیع «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی ضربه حیثیتی کاری بر رژیم آل‌سعود وارد کرد. این موضوع در کنار مقصر معرفی شدن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از سوی بسیاری از کشورهای دنیا و حتی سازمان سیای آمریکا باعث تمرکز سنای آمریکا بر دیگر پرونده‌های مربوط به عربستان شده است. اگر چه […]

سرویس خارجی-

قتل فجیع «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی ضربه حیثیتی کاری بر رژیم آل‌سعود وارد کرد. این موضوع در کنار مقصر معرفی شدن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از سوی بسیاری از کشورهای دنیا و حتی سازمان سیای آمریکا باعث تمرکز سنای آمریکا بر دیگر پرونده‌های مربوط به عربستان شده است. اگر چه جنایات هولناک آل‌سعود در یمن نیز حمایت از مشارکت دولت آمریکا در این جنگ را برای سناتورهای آمریکایی سخت کرده است. حمایت‌های آمریکا از عربستان در جنگ یمن حالا یکی از پرونده‌هایی است که در چند ماه گذشته سناتورهای آمریکایی را به دنبال پایان دادن به آن واداشته است. حالا خبر رسیده که در نهایت نمایندگان مجلس سنا بامداد پنجشنبه قطعنامه‌ای را که خواستار قطع حمایت‌های نظامی دولت آمریکا از ائتلاف تحت رهبری رژیم سعودی در جنگ یمن است، به تصویب رسانده‌اند.
بر این اساس، سنا در حالی این قطعنامه را با ۵۴ رأی موافق و ۴۶ رأی مخالف به تصویب رساند که نمایندگان حزب جمهوری‌خواه کنترل اکثریت کرسی‌های این مجلس را در اختیار دارند. قطعنامه مذکور اکنون باید در مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت کرسی‌های آن را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند به رأی گذاشته شود. این قطعنامه به احتمال قریب به یقین در مجلس نمایندگان نیز به تصویب خواهد رسید.
تصویب این قطعنامه در مجلس نمایندگان به معنی آن خواهد بود که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای ادامه حمایت‌ها از ائتلاف عربستان بایستی مصوبه کنگره را وتو کند. هنوز مشخص نیست آیا نمایندگان کنگره از دو سوم آرای لازم برای شکستن وتوی ترامپ برخوردار هستند یا خیر.
این دومین بار است که مجلس سنای آمریکا به این قطعنامه رأی می‌دهد. چند ماه پیش و قبل از آغاز به کار کنگره جدید، همین قطعنامه با ۵۶ رأی موافق و ۴۱ رأی مخالف در مجلس سنا به تصویب رسیده بود، اما «پل رایان»، رئیس‌وقت مجلس نمایندگان آمریکا از به رأی گذاشتن آن در این مجلس جلوگیری کرد تا مصوبه سنا باطل شده و بلااثر شود.
کاخ سفید: وتو می‌کنیم
کاخ سفید اما در واکنش به این قطعنامه به ابزار تهدید متوسل شد و حق وتوی ریاست جمهوری را به رخ کشید. کاخ سفید مدعی است آمریکا هیچ دخالتی در خصومت‌های رایج در یمن ندارد و قطعنامه سنا ناقص و حتی غیرقانونی است. این ادعا در حالی است که بسیاری از تسلیحات استفاده شده در یمن ساخت آمریکا بوده و حتی تصاویر افسران آمریکایی در اتاق جنگ یمن در عربستان نیز منتشر شده است. ضمن اینکه رژیم سعودی بدون اجازه آمریکا آب نمی‌خورد چه رسد به راه‌اندازی یک جنگ بزرگ در یمن. کارشناسان بر این باورند که این مصوبه سنا شانس چندانی برای موفقیت ندارد و در نهایت با وتوی رئیس‌جمهور بی‌اثر خواهد شد. اگر چه این قطعنامه در حال حاضر کارایی خاصی ندارد اما یک پیام سیاسی قوی علیه کاخ سفید محسوب می‌شود.
واکنش انصارالله
در همین حال محمدعلی الحوثی رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن در پیامی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت، رأی اکثریت اعضا در سنا برای متوقف کردن حمایت نظامی آمریکا در یمن، ادامه حمایت دولت ترامپ از تجاوز علیه یمن و رهبری این تجاوز را رد کرد.
 الحوثی افزود: «این امر را نتیجه پایداری ملت یمن می‌دانیم که با شجاعت و صلابت درباره سلاح، جنایت‌ها و گرسنگی، که توسط تجاوز آمریکایی -انگلیسی- سعودی- اماراتی به‌وجود آمده است، روبه‌رو شدند». «محمد علی الحوثی» همچنین از پارلمان کشورهای متجاوز به یمن خواست تا همانند مجلس سنای آمریکا مشارکت دولت‌های خود را در جنگ یمن محکوم کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن