ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 102042
  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۸:۱۷
  • 96 بازدید
  • ارسال توسط :

سیاست خارجی در 15 روزی که گذشت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه سیاست خارجی خبرگزرای فارس، عرصه سیاست خارجی در 15 روز گذشته شاهد تحولاتی بود و در این خصوص مواضعی از سوی رئیس و سخنگوی دستگاه دیپلماسی در قبال برخی تحولات اتخاذ شد.  سفر ظریف به استانبول برای شرکت در نشست فوق العاده سازمان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه سیاست خارجی خبرگزرای فارس، عرصه سیاست خارجی در 15 روز گذشته شاهد تحولاتی بود و در این خصوص مواضعی از سوی رئیس و سخنگوی دستگاه دیپلماسی در قبال برخی تحولات اتخاذ شد.

 سفر ظریف به استانبول برای شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی اقدامات تروریستی در نیوزیلند، واکنش ایران به قطعنامه پیشنهادی سوئد درباره وضعیت حقوق بشر و بیانیه سران اتحادیه عرب در تونس،  حکم دادگاه لوکزامبورگ درباره دارایی‌های بانک مرکزی ایران، انتقاد تند ظریف از اروپایی‌ها، طعنه ظریف به پامپئو و … از جمله تحولات 15 روز گذشته بود که اهم آنها را در زیر می‌خوانید.

*حمایت از تغییر و تحولات در قزاقستان

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران 29 اسفند ماه 1397 از تغییر و تحولات و انتقال قدرت در قزاقستان حمایت کرد و گفت: تغییر و تحولات کنونی در جمهوری قزاقستان و انتقال قدرت، در چارچوب قانون اساسی این کشور صورت گرفته ولذا ما از آن حمایت می‌کنیم.

 

 

وی همچنین به «قاسم ژومارت توکایف» که پس از کناره گیری نظربایف و تا انتخابات بعدی، عهده دار وظایف و اختیارات ریاست جمهوری قزاقستان خواهد بود، نیز تبریک گفت و برایش آرزوی موفقیت کرد و افزود: اطمینان داریم که دوستی و برادری بین دو ملت و دو کشور ایران و قزاقستان همچون گذشته ادامه خواهد یافت. (اینجا بخوانید)

*اعلام آزادی 4 مرزبان به گروگان گرفته شده در نقطه صفر مرزی میرجاوه

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در اولین دقایق سال جدید (1398) از آزادی 4 مرزبان به گروگان گرفته شده در نقطه صفر مرزی میرجاوه خبر داد و گفت: ۴ تن دیگر از مرزبانان کشورمان که در ٢٣ مهر ماه سال ٩٧ توسط تروریست ها در نقطه صفر مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته شده بودند، آزاد شدند.

وی از دولت و ارتش پاکستان برای عملیات موفق آزادسازی این عزیزان تشکر و قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد که مرزبانان باقیمانده نیز هرچه سریعتر رهایی یافته و به سلامت به کشور بازگردند. (بخوانید)

*سفر ظریف به استانبول

اول فروردین ماه هم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی اقدامات تروریستی اخیر در نیوزیلند راهی استانبول شد. وی دوم فروردین در این نشست شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

 

 

به دنبال کشتار وحشیانه مسلمانان در نیوزیلند، ظریف در تماس با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود پیشنهاد برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی را که ریاست دوره‌ای آن بر عهده ترکیه قرار دارد ارائه کرده بود.

وزیر خارجه ایران در نشست استانبول بر شناسایی عوامفریبانی که مروج تروریسم نژادپرستانه هستند، تأکید کرد و گفت: باید علیه هر قدرتی که اسلام هراسی را تشویق می‌کند از جمله اعمال ممنوعیت‌ها علیه مسلمانان و استفاده از واژه «تروریسم اسلامی» بایستیم. (بخوانید)

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این نشست با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای، «نزار خیرالله» معاون وزیر خارجه عراق و «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

*تسلیت ایران به دولت و ملت عراق

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اول فروردین ماه ضمن ابراز تأسف عمیق از حادثه غرق شدن کشتی در دجله در عراق که منجر به غرق شدن ده ها تن از مسافران آن، که اغلب آنها زنان و کودکان بودند، شد، با دولت و ملت عراق ابراز همدردی کرد و به خانواده قربانیان این حادثه تلخ، تسلیت گفت.

* محکومیت تصمیم ترامپ درباره جولان اشغالی

تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره جولان اشغالی واکنش ایران را به دنبال داشت و در همین خصوص بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در اظهاراتی ضمن محکومیت این تصمیم، جولان را جزو سرزمین سوریه خواند که جز خاتمه اشغال هیچ راه حل دیگری ندارد. 

 

 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه اول فروردین ماه در توئیتر نوشت: «بعد از ۵۲ سال، وقت آن است که ایالات متحده به طور کامل حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را که حائز اهمیت رهبردی و امنیتی برای اسرائیل و ثبات منطقه‌ای است، به رسمیت بشناسد».

قاسمی عنوان کرد که تصمیمات شخصی و خلق الساعه ترامپ منطقه حساس خاورمیانه را به سمت بحران‌های پی در پی جدیدی سوق خواهد داد. (بیشتر بخوانید)

از سوی دیگر ظریف هم که برای شرکت در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول به سر می‌برد روز جمعه در صفحه توئیترش نوشت: «همه از تلاش مستمر دونالد ترامپ برای دادن آنچه که حق رژیم نژاد پرست اسرائیل نیست شوکه شدیم: ابتدا قدس شریف و اکنون منطقه جولان در سوریه».

 

 

وزیر خارجه ایران همچنین در توئیت دیگری نوشت: «آمریکا یگانه منشأ بی‌ثباتی در خاورمیانه است. ممکن است آنقدر هذیان‌زده باشد که فکر کند نقض قوانین بین‌المللی، زورگویی به ملل دارای حاکمیت مستقل و دوشیدن دولت‌های زیردست نشان‌دهنده قدرت است. اینطور نیست. اقدامات بی‌پروای آمریکا فقط نشانه‌های هراس یک امپراطوری رو به افول هستند.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین در توئیت دیگری در واکنش به اقدام اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره بلندی‌های جولان به کشورهای عربی یادآور شد که هر میزان هم در برابر آمریکا و اسرائیل به خاک بیفتید اما آنها باز سرزمین‌هایتان را می‌دزدند.(بخوانید)

*محکومیت حمله انتحاری داعش به برنامه نوروز در کابل

سخنگوی وزارت خارجه ایران دوم فروردین ماه 1398 نیز حمله انتحاری گروه تروریستی داعش به برنامه نوروز در کابل را محکوم و با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردی کرد. (اینجا بخوانید)

* واکنش ایران به قطعنامه پیشنهادی سوئد درباره وضعیت حقوق بشر ایران

 2 فروردین ماه قطعنامه‌ای با محور تمدید مأموریت گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر به تصویب رسید. بیش از نیمی از 47 عضو این شورا، نسبت به این قطعنامه، موضع مخالف یا ممتنع اتخاذ کردند.

در همین خصوص «اسماعیل بقایی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، در واکنش به قطعنامه ارائه شده علیه ایران توسط سوئد در شورای حقوق بشر، با غیرسازنده و سیاسی خواندن این حرکت،  به دولت سوئد توصیه کرد به این شیوه زیان بار و تقابلی علیه ملت ایران پایان دهد. (اینجا بخوانید)

*واکنش ظریف به ادعای بی پایه پامپئو

وزیر خارجه ایران سوم فروردین نیز در توئیتی ضمن مخالفت با ادعای «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود درباره نجات قوم یهود توسط ترامپ، تاکید کرد که این پادشاهان ایران باستان بودند که یهودیان را از نسل‌کشی و اسارت رهانیدند. (بخوانید)

*تسلیت به دولت و ملت چین

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سوم فروردین ماه نیز کشته و مجروح شدن تعداد کثیری از شهروندان چین بر اثر انفجار و آتش سوزی در یک کارخانه مواد شیمیایی در این کشور را به مردم و دولت چین تسلیت گفت.

* آمریکا به حربه رنگ باخته ارعاب روی آورده است

در همین ایام، اظهارات «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در لبنان علیه کشورمان واکنش بهرام قاسمی سخنگوی وزرات خارجه را در پی داشت. قاسمی چهارم فروردین ماه در این باره گفت: اظهارات تحریک آمیز، مداخله جویانه و خارج از عرف دیپلماتیک وزیر خارجه آمریکا در بیروت بار دیگر ماهیت و رفتار قیم مابانه آمریکا در قبال سایر کشورهای آزاد، مستقل و ملت‌های آزادیخواه جهان را آشکار ساخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست دیرینه و مستمر آمریکا در ارعاب دولت‌های منطقه گفت: دولت آمریکا که از تحقق اهداف شوم خود در منطقه حساس خاورمیانه ناکام مانده است به حربه رنگ باخته، رسوا و تاریخ مصرف گذشته ارعاب و تهدید دیگران جهت تحمیل رفتار و سیاست‌های سلطه جویانه پناه آورده و برای این هدف، ضمن فتنه انگیزی در مناسبات کشورها، به اتهام زنی بی اساس علیه دیگران مبادرت می‌ورزد. (بیشتر بخوانید)

* بیانیه وزارت خارجه در محکومیت تجاوز به یمن

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجم فروردین ماه در سالروز آغاز تجاوز نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن، در بیانیه‌ای این تجاوز آشکار به سرزمین یمن را محکوم و خواستار پایان بخشیدن هر چه سریع‌تر به جنگ و خونریزی در آن کشور شد.

 

 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مجددا با حمایت از توافقات استکهلم، از کشورهای مؤثر در بحران یمن می‌خواهد زمینه‌های لازم را برای اجرای کامل توافقات صورت گرفته فراهم سازند و امیدوار است اجرای کامل توافقات استکهلم، گام اول برای حل نهایی بحران یمن باشد. (اینجا بخوانید)

*طعنه ظریف به ترامپ

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پنجم فروردین ماه در صفحه توئیترش در طعنه‌ای معنادار به اعتبار بخشی‌های دروغین برای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نوشت: «ترامپ و شرکایش تلاش می‌کنند تا از شکست داعش که توسط خودشان با تجاوز به عراق و تحریک به ناآرامی در سوریه ایجاد و تغذیه شد، برای خود اعتبار کسب کنند. همچنین ادعا کردند، وی مسئول نجات یهودیان هم هست.‌ تا مشغول این ادعاها هستند، او می‌تواند مدعی شکست دادن اسپارت‌ها توسط خشایارشا هم بشود.»

 

 

* هنوز برای پایان دادن به کابوس جنگ یمن خیلی دیر نیست

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ششم فروردین ماه نیز در توئیتی درباره تهاجم نظامی به یمن نوشت: «عربستان سعودی و متحدانش در آوریل  ۲۰۱۵ طرح صلح ایران برای یمن را با این ادعا که ظرف سه هفته پیروز می شوند، رد کردند. در آستانه پنجمین سالگرد این جنگ بی شرمانه، یادآور می‌شویم که هنوز برای پایان دادن به کابوسی که این جنگ با خود آورده خیلی دیر نیست.»

*گزارش 13 صفحه‌ای آفکام درباره شکایت سفارت ایران از شبکه ایران اینترنشنال

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از فارس، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن نیز ششم فروردین ماه در صفحه توئیترش به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از 13 صفحه‌ای منتشر شده آفکام درباره شکایت سفارت از شبکه ایران اینترنشنال اشاره کرد و نوشت: «آفکام به دنبال شکایت سفارت ایران علیه شبکه ایران اینترنشنال، گزارش خود را در ۱۳ صفحه منتشر کرد.در مجموع، آفکام توجیهات این شبکه در مصاحبه با نماینده گروه مسلح را نپذیرفته است.اما در توضیحات بعدی تشریح کرده که آن شبکه با تعدیل مواضع خود سعی کرده که فضای اتهام علیه خود را تغییر دهد.»

 

 

وی افزود: «گزارش ۱۳ صفحه‌ای آفکام شرح تمامی جزئیات اقدامات این شبکه برای تعدیل مواضع خود در روز گزارش حادثه می‌باشد. در نهایت آفکام جمع بندی کرده که با اقدامات اصلاحی بعدی، آن شبکه اقدام غیر قابل قبول اولیه خود را رفع کرده و خود را از نقض قوانین رهانیده است و لذا مستحق برخورد قانونی نیست.»

سفیر ایران در لندن در عین حال یادآور شد: «‏البته در کشوری که رسانه های دیگر نیز شدیدترین اقدام تروریستی خارج از انگلیس مانند حادثه تروریستی نیوزیلند را حمله به افراد تلقی می کنند، نمی شود انتظار داشت که آفکام، یک شبکه فارسی زبان را به دلیل مصاحبه با فردی که گروه منتسب به خود را مسئول«حمله به مردم در اهواز» می داند محکوم کند.» (بیشتر بخوانید)

*سفارت ایران حتی یک پنس هم برای شکایت هزینه نکرده

از سوی دیگر بعیدی‌نژاد در توئیت دیگری هم نوشت: «رمضانپور از مسئولان ایران اینترنشنال با وقاحت به دروغ ادعا کرده که سفارت ایران پول هنگفتی خرج شکایت به آفکام کرده است. رسما اعلام می‌کنم این سفارت حتی یک پنس برای این شکایت هزینه نکرده است.آنها سفارت را به خود قیاس کرده‌اند که برای پاسخگویی، هزینه هنگفتی را خرج وکلای خود کرده‌اند.»

 

 

*حرکت به سوی گفت‌وگوی درون تمدن اسلامی

«سید کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشستی در مرکز ابن خلدون قطر و در دومین کنفرانس «خاورمیانه: به سوی یک چارچوب تمدنی مشترک» تحت عنوان «گفت‌وگوی درون تمدن اسلامی به مثابه یک راهبرد» به ایراد سخنرانی پرداخت و پیشنهاد حرکت به سوی گفت‌وگوی درون تمدن اسلامی را مطرح کرد و گفت: باید گفت‌وگویی راه انداخت که آزادانه و به دور از تعصب باشد، شبیه آنچه در دوران طلایی تمدن اسلامی رواج داشت.(بخوانید)

*غریب‌آبادی معاون اول کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از فارس، «کاظم غریب‌‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، به عنوان معاون اول کمیسیون مواد مخدر و ریاست کمیته همگانی موسوم به کمیته قطعنامه‌ها انتخاب شد.

* آغاز فعالیت سفیر جدید ایران در هلند

«علیرضا کاظمی ابدی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در هلند که یکشنبه چهارم فروردین ماه سال‌جاری وارد این کشور، از روز دوشنبه پنجم فروردین فعالیتش را در این سمت آغاز کرد.

 

 

از سوی دیگر خبرنگار فارس مطلع شد که «یاکوب ورنر» سفیر هلند که اواخر اسفند و در پی اخراج دو دیپلمات هلندی از تهران در چارچوب عمل متقابل، برای مشورت به هلند فراخوانده شده بود، اخیرا به تهران بازگشته است. (اینجا بخوانید)

«علیرضا کاظمی ابدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران صبح پنجشنبه هشتم فروردین ماه رونوشت استوارنامه خود را به خانم  «پاسکاله خروتن هویس» مدیرکل تشریفات وزارت امور خارجه هلند تحویل داد و قرار است به زودی استوارنامه خود را تقدیم پادشاه هلند کند.

*واکنش ایران به حکم دادگاه لوکزامبورگ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از فارس، در پی صدور حکم دادگاه لوکزامبورگ در خصوص دارایی‌های بانک مرکزی ایران، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ترامپ باید بیاموزد که ایرانیان با دیگرانی که ثروت کشور و ملت خود را در طبق اخلاص تقدیم آنان می‌کنند تا از امتیاز حمایت و امنیت اجاره‌ای برخوردار شوند، کاملا متفاوتند. (بیشتر بخوانید)

 

 

گفتنی است دادگاهی در لوکزامبورگ درخواست آمریکا برای توقیف دارایی‌های ایران (1.7 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی ایران) در ارتباط با دست داشتن ایران در حادثه 11 سپتامبر را رد کرد.

*برایان هوک مبتلا به بیماری مزمن «ایران آزاری»

در این مدت، اظهارات «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران درباره اینکه آمریکا دیگر اجازه معافیت از تحریم‌ها علیه ایران را نخواهد داد، واکنش بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را به دنبال داشت. وی در این باره گفت: برایان هوک فردی است که به شدت مبتلا به بیماری مزمن «ایران آزاری» است و یک بار دیگر در سخنانی سخیف، که نشانگر عدم درک درست او از شرایط جهانی و موقعیت ناپایدار، متزلزل و تنزل یافته آمریکا در سطح جهان است، چون همیشه از سر نابخردی حرف زده و با تکرار احساسات کینه توزانه خود نسبت به مردم ایران، از تلاش دولت متبوع خود در استمرار و افزایش فشارهای تحریمی علیه ملت بزرگ ایران سخن گفته است. (اینجا بخوانید)

* نمایش زورگویی و سلطه‌طلبی آمریکا

از سوی دیگر، دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره نیز در صفحه توئیترش با انتشار تصویری از امضای اعلامیه‌ توسط ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه، نوشت: «این مراسم‌، نمایشی از زورگویی و سلطه طلبی آمریکاست. گام دیگری از تنش آفرینی آمریکا در خاورمیانه است. تیم جنگ طلبان همه در این مراسم جمع شده‌اند. برادران عرب، این تیم با بیانیه عقب نشینی نمی‌کند. ایران هراسی آدرس غلط است. آمریکا و اسرائیل تهدید حقیقی هستند. با هم متحد شویم.»

 

 

*مقابله با تروریسم مستلزم رهیافتی جامع و پیشگیرانه است

 «اسحاق آل حبیب» سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک هم در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره مقابله با تأمین مالی تروریسم سخنرانی کرد و گفت: در چارچوب یک رهیافت جامع، جلوگیری از تأمین مالی تروریسم دارای اهمیت بالایی است. (اینجا بخوانید)

*همدردی با سیل زدگان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از فارس، در پی وقوع سیل در برخی استان‌های کشورمان، تعدادی کشورها با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کردند.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز در صفحه توئیترش با اشاره به سیل اخیر در ایران اعلام کرد که این کشور آماده است تا در کنار ملت دوست ایران حضور داشته و کمک ضروری خود جهت غلبه بر پیامدهای این فاجعه را ارائه کند.

در این زمینه وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای حادثه وقوع سیل در ایران جان باختن تعدادی از شهروندان را تسلیت گفت. (بخوانید)

 

 

پیام همدردی و همبستگی دبیرکل سازمان ملل با دولت و ملت ایران در پی سیل اخیر و آمادگی آنتونیو گوترش برای هرگونه کمک و مساعدت این سازمان نیز به سرپرست نمایندگی دائم ایران در نیویورک ابلاغ شد.‌ (بیشتر بخوانید)

حمید بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در لندن نیز اعلام کرد: صلیب سرخ انگلستان اعلام آمادگی کرده که به محض دریافت فهرست مورد نیاز اقلام فوری کمک رسانی و تجهیزات مقابله با سیل از سوی هلال احمر ایران، موارد مورد نیاز را فورا ارسال کند.

«میشائیل کلور برشتولد» سفیر آلمان در ایران نیز خبر داد که آلمان کمک‌های انسان دوستانه خود را برای قربانیان سیل های اخیر در قالب ٤٠ قایق و تجهیزات ایمنی توسط صلیب سرخ آلمان برای هلال احمر ایران فراهم می‌کند که این کمک‌ها روز پنجشنبه 15 فروردین ماه وارد ایران شد.

«یاسر عبدالزهرا الحجاج» رایزن فرهنگی عراق در ایران نیز از آمادگی دانشجویان عراقی ساکن ایران برای اعزام به نقاط سیل‌زده و همیاری داوطلبانه برای کاهش آلام آسیب‌دیدگان وقایع اخیر خبر داد. 

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در پیامی به وزیر امور خارجه ایران، ضمن تسلیت به خاطر وقوع سیل در ایران، با ملت و دولت کشورمان ابراز همدردی کرد.

بعد از اعلام آمادگی عراق برای کمک به سیل‌زدگان ایران، خیریه‌های ترکیه نیز از جمله صلیب سرخ این کشور پنج کامیون برای امداد به سیل‌زده‌ها روانه ایران کرد.

یک مقام کویتی نیز از ارسال محموله کمک‌های فوری به سیل‌زدگان مناطق مختلف ایران بنا به دستور امیر کویت خبر داد.

کمیسیونر اروپا در امور بشردوستانه و مدیریت بحران نیز گفت اتحادیه اروپا فعلا ۱.۲ میلیون یورو برای کمک به روند امدادرسانی به سیل‌زدگان در ایران اختصاص داده است.(بخوانید)

*قاسمی: آمریکا حساب‌های هلال احمر را مسدود کرده

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا حساب‌های هلال احمر را مسدود کرده و با این اقدام عملا کمک‌رسانی کشورهای دیگر به مردم سیل‌زده را مختل کرده است. (+) نهادهای امداد رسان مثل صلیب سرخ و هلال احمر در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند نمی‌توانند کمک‌های خود را به هلال احمر جمهوری اسلامی ارسال کنند و به نظر می‌رسد آمریکا درصدد ممانعت از ارسال کمک‌های انسان دوستانه به مردم سیل زده است.

*پیوستن هموطنان ایرانی مقیم روسیه و دانمارک به پویش هلال‌احمر

در طی این مدت ایرانیان مقیم روسیه و دانمارک نیز به پویش هلال احمر برای کمک به سیل زدگان پیوستند و اعلام شد که کمک‌های جمع آوری شده در اختیار هلال احمر ایران قرار خواهد گرفت.

*همدردی ایران با سیل زدگان در افغانستان

از سوی دیگر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پی وقوع سیل در شهرهای مختلف افغانستان، با دولت و ملت این کشور ابراز همدردی کرد.

*بیانیه وزارت خارجه به مناسبت یوم الارض

وزارت خارجه ایران همچنین نهم فروردین ماه در بیانیه‌ای به مناسبت یوم‌الارض اعلام کرد: تلاش آشکار و پنهان در برقراری مناسبات با رژیم صهیونیستی هیچ کمکی به احقاق حقوق فلسطینی‌ها نمی‌کند.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از آرمان فلسطین، ضمن محکومیت شدید اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و جانبداری بی منطق و کاملا خلاف اصول و حقوق بین الملل آمریکا از این رژیم، بر این باور است که استقرار صلح پایدار و عادلانه در منطقه تنها با ادامه مقاومت تا رفع کامل اشغال فلسطین، بازگشت کلیه آوارگان به سرزمین خویش، تعیین نظام آینده فلسطین براساس همه پرسی با حضور کلیه ساکنین اصلی آن و نهایتا تشکیل دولت یکپارچه فلسطین به پایتختی بیت المقدس، میسر خواهد بود.» (اینجا بخوانید)

*ظریف: ایرانی‌ها هرگز تسلیم فشارهای آمریکا نمی‌شوند

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران 11 فروردین ماه در صفحه شخصی توئیتر خود با بیان اینکه سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران شکست خورده است، نوشت: «ترامپ به هر دستاویز ناچیزی چنگ می‌زند تا سیاست شکست خورده خود دربرابر ایران را یک موفقیت جلوه دهد».

*واکنش ایران به بیانیه نشست سران عرب در تونس

سی‌امین نشست سران عرب با حضور رهبران مختلف کشورهای عربی در تونس یکشنبه 11 فروردین برگزار شد و  اتحادیه عرب در بیانیه پایانی خود ادعای واهی حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه ایرانی را تکرار و مدعی دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی شده و آن را رد کرد. 

در همین خصوص بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در تونس تصریح کرد: جزایر سه گانه جز لاینفک سرزمین و حاکمیت ایران است و تکرار این ادعاها تاثیری بر وضعیت حقوقی تعلق آنها به ایران ندارد.(بیشتر بخوانید)

*استقبال ایران از برگزاری انتخابات سراسری محلی و شهرداری ها در ترکیه

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین برگزاری موفقیت آمیز انتخابات سراسری محلی و شهرداری‌ها در ترکیه را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت. (اینجا بخوانید)

*آمریکا دارای بدترین سابقه در مدیریت بحران

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن نیز در صفحه اینستاگرامش  با انتشار تصاویری از سیل اخیر و حضور مسئولان در مناطق سیل زده، نوشت: «چقدر این روزها رسانه‌های فارسی زبان وابسته به بودجه‌های دولتی آمریکا و انگلیس و سعودی شامل BBC فارسی، منوتو، رادیو فردا و صدای آمریکا و ایران اینترنشنال اخبار سیل در ایران را با هدف اثبات بی کفایتی مسئولان پوشش دادند و این در حالی است که از رئیس جمهور تا وزیران و فرماندهان نظامی همه در کنار مردم برای حل مشکل امکانات را بسیج کرده و در صحنه حضور یافته اند.»

 

 

وی افزود: «رسانه‌های فارسی زبان وابسته به بودجه‌های دولتی آمریکا، انگلیس و سعودی که با سوء استفاده از وضعیت خاص کشور به جای کمک به مردم، ماموریتی سیاسی را به اجرا گذاشتند، هیچگاه مورد اعتماد و احترام ملت نیستند.»

سفیر کشورمان در لندن همچنین در نوشتار دیگری در صفحه اینستاگرامش عنوان کرد: «‏جنگ رسانه ای، پیوست جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران است. ایرانیانی که در این مقطع حساس تاریخی، برای پول و یا موقعیت، با عضویت در شبکه های معاند و یا فعالیت تحت عنوان خبرنگار آزاد در این جنگ رسانه ای علیه ایران شرکت کرده اند، همه بی آبرو شده و یک عمر شرمنده ملت ایران خواهند شد.» (بیشتر بخوانید) 

*موضع جمعی و قاطعانه ای علیه صادرکنندگان ایدئولوژی های نفرت انگیز تکفیری اتخاذ شود

اسحاق آل حبیب سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه 13 فروردین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن شدید حمله تروریستی وحشیانه به مسجد کرایستچرچ در نیوزیلند، از کشورهای جهان خواست تا موضع جمعی و قاطعانه‌ای را علیه صادرکنندگان ایدئولوژی‌های نفرت انگیز تکفیری اتخاذ کرده و گفت‌وگوی جدی برای یافتن راه‌هایی به منظور مبارزه با اسلام هراسی، نفرت و تبعیض آغاز شود.(بیشتر بخوانید)

*ظریف: تحریم‌های آمریکا تروریسم اقتصادی است

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران همچنین در توئیتر به شدت از تاثیر پذیری کمک رسانی هلال احمر به سیل زدگان از فشارهای غیر قانونی دولت آمریکا انتقاد کرد و نوشت: «سیاست فشار حداکثری ترامپ که نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و دستور دیوان بین‌المللی دادگستری است در کمک‌رسانی هلال احمر ایران به تمامی مناطق آسیب‌دیده از سیل بی‌سابقه اخلال ایجاد کرده است.»

وی افزود: «از جمله اقلام ممنوعه بالگردهای امداد است. این فقط جنگ اقتصادی نیست؛ این تروریسم اقتصادی است.»

*ظریف دروغ پامپئو را برملا کرد

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا درباره سیل اخیر در ایران در پیامی در توئیتر نوشت:«خبر جعلی: ادعای آقای پامپئو که ایالات متحده آماده کمک به فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است که می‌تواند پول ها را برای جمعیت هلال احمر ایران ارسال کند.خبر واقعی: بر اساس اظهارات رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر ایران نمی تواند هیچگونه منابع مالی را به دلیل تحریم های غیر قانونی آمریکا دریافت کند. ایالات متحده باید مسئولیت تروریسم اقتصادی خود را بپذیرد.»

*پنج و شش اردیبهشت قزاقستان میزبان مذاکرات روند آستانه

خبرگزاری نووستی روسیه نیز اعلام کرد پایتخت قزاقستان روزهای ۲۵ و ۲۶ آوریل(۵ و ۶ اردیبهشت) میزبان دور جدید مذاکرات آستانه در مورد سوریه خواهد بود.

*انتقاد تند ظریف از اروپایی‌ها

در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه آلمان، انگلیس و فرانسه در نامه‌ای به سازمان ملل متحد، فشار بیشتر به برنامه موشکی ایران را خواستار شده‌اند، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به این اقدام واکنش نشان داد و در صفحه توئیترش نوشت‌: ««بعد از گذشت یک سال از کناره‌گیری غیرقانونی ایالات متحده از برجام، اروپا نمی‌تواند اراده‌ای سیاسی برای مقابله با تروریسم اقتصادی ایالات متحده گردهم آورد. حتی نه از طریق ایجاد یک کانال بانکی برای کمک‌های بشردوستانه است.»

*توصیه ظریف به همتای آمریکایی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با انتشار بیانیه ای در صفحه توئیترش به اظهارات مداخله جویانه و عوام فریبانه وزیر خارجه آمریکا در سوء استفاده از سیل در ایران پاسخ داد و به پامپئو توصیه کرد که به جای سوءاستفاده غیرمعمول و سیاست زده از درد و رنج انسان‌ها در حوادث طبیعی، به وضعیت مصیبت زدگان داخل آمریکا که ماه‌هاست از حوادث طبیعی در رنج و عذابند، رسیدگی کند.(بخوانید)
*بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از یک انبار در ایران

خبرگزاری «رویترز» روز پنج‌شنبه 15 فروردین ماه به نقل از منابع آگاه مدعی شد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا از ساختمانی در ایران بازرسی کرده‌اند که در سخنرانی تابستان سال گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورد اشاره قرار گرفته بود.

یک دیپلمات مطلع که خواسته نامش فاش نشود، بدون اشاره به جزئیات بیشتر، در این مورد به رویترز گفته است: «آن‌ها (بازرسان آژانس) از این مکان دیدن کرده‌اند.»(اینجا بخوانید)

*هند: در حال تعامل با واشنگتن برای ادامه واردات نفت از ایران هستیم

علاوه بر این، در حالی که تنها چند روز تا پایان معافیت 8 کشور از تحریم‌های ایران باقی مانده هند اعلام کرد در حال تعامل با واشنگتن برای ادامه واردات نفت از ایران است.

*سفر نخست‌وزیر عراق به ایران

از سوی دیگر، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق نیز اعلام کرد، در دو هفته پیش‌رو به ایران، ترکیه،‌ عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر خواهد کرد. بر این اساس قرار است او (فردا) شنبه 17 فروردین وارد ایران شود تا در نشست اقتصادی ایران و عراق که یکشنبه (18 فروردین) در تهران برگزار می‌شود، شرکت کند. (بخوانید)

انتهای پیام/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن