ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 102056
  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۸:۳۹
  • 259 بازدید
  • ارسال توسط :

آمریکا نمی‌تواند خود را در حاشیه جنگ یمن بداند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره برخورد دولت آمریکا با قانون موسوم به “قطعنامه اختیارات جنگی” که بر اساس آن “درگیر بودن آمریکا در خصومتهای جنگی” تعریف می‌شود و همچنین برخورد کنگره آمریکا بر اساس این قانون با مداخله آمریکا در جنگ یمن […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره برخورد دولت آمریکا با قانون موسوم به “قطعنامه اختیارات جنگی” که بر اساس آن “درگیر بودن آمریکا در خصومتهای جنگی” تعریف می‌شود و همچنین برخورد کنگره آمریکا بر اساس این قانون با مداخله آمریکا در جنگ یمن نوشته است:

«روز پنجشنبه قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۴۷ رأی موافق به ۱۷۵ رأی مخالف در یک رأی‌گیری عمدتاً انجام شده بر مبنای گرایشات حزبی، اقدام به تصویب لایحه‌ای کردند که قرار است برای نخستین بار با استفاده از “قطعنامه اختیارات جنگی” مربوط به زمان جنگ ویتنام، به شرکت آمریکا در یک درگیری خارجی یعنی جنگ یمن پایان دهد.

این در حالی است که انتظار می‌رود دونالد ترامپ اقدام به وتو کردن این قانون که حاصل چند سال مخالفت کنگره با شرکت آمریکا در جنگ یمن است، کند.

ماه گذشته میلادی این مصوبه در سنای آمریکا تصویب شد و در آن عنوان شده، “ارتش آمریکا در یمن با کمک به ائتلاف تحت رهبری عربستان در زمینه هدف گیری حملات هوایی، تبادل اطلاعات و سوخترسانی به هواپیماها در حین پرواز وارد خصومت های جنگی شده است.”

دولت ترامپ استدلال کرده از آن جا که ارتش آمریکا در یمن هیچ بمبی را نمی‌ریزد یا سربازان نیروی زمینی آمریکا را به یمن اعزام نکرده صرفاً یک نقش حمایتی دارد که مشمول محدودیت‌های قطعنامه نمی‌شود. پیشتر مشاور حقوقی پنتاگون در نامه‌ای در سال ۲۰۱۸ به رهبران سنای آمریکا گفته بود این حمایت “محدود” آمریکا وارد محدوده قانونی شرکت در خصومتهای جنگی نمی‌شود زیرا نیروهای آمریکایی به جز یک مورد استثنا در دفاع شخصی در سال ۲۰۱۶ با نیروهای حوثی تبادل آتش نداشته اند.

ربکا رباریچ، یک سخنگوی پتناگون بعد از رای‌گیری روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: وزارت دفاع آمریکا به صورت شفاف به کنگره گفته که حمایتش از ائتلاف تحت رهبری عربستان مشمول شرکت در خصومتها نمی‌شود.

هنگامی که جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ آغاز شد دولت رئیس جمهور سابق اوباما قبول کرد که به جنگنده‌های ائتلاف عربستانی سوخت‌رسانی کرده و دیگر شکل‌های حمایت نظامی را از آن از راه دور به عمل آورد. دولت آمریکا بعداً این کمک‌ها را تا حدی کاهش داد که شامل توقف ماموریت مشاوره‌دهی در مقر نیروی هوایی عربستان و همچنین متوقف شدن فروش برخی سلاح‌ها به عربستان می‌شد.

دولت دونالد ترامپ که تمایل زیادی به مقابله با نفوذ ایران دارد تلاش کرده بیشتر از قبل از عربستان حمایت کند هرچند که این تلاش‌هایش تحت الشعاع نگرانی از بابت بحران انسانی در یمن و انتقادهای گسترده از قربانی شدن غیرنظامیان در حملات هوایی عربستان به یمن قرار گرفته است.

مخالفت کنگره آمریکا با مداخله در جنگ یمن در پی خشم گسترده از حادثه قتل جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در کنسولگری عربستان در استانبول تشدید شد.

اخیراً “رو کانا” نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و از منتقدان مداخله آمریکا در جنگ یمن قرائت دولت از قطعنامه اختیارات جنگی را رد کرد و گفت: این قطعنامه الزامی برای حضور نیروهای زمینی ما مطرح نکرده بلکه الزام آن مربوط به شرکت ما در جنگ است.

در لایحه اخیر نیز به ارجاع قطعنامه اختیارات جنگی به این که نیروهای آمریکایی مامور به “فرماندهی، هماهنگی، مشارکت در تحرک یا همراهی نیروهای خارجی” باشند اشاره شده است. در عین حال این قانون جدید در بخش مرکزی خود عنوان کرده که شرکت در خصومت جنگی شامل سوخت‌رسانی هوایی که پیشتر آمریکا آن را در جنگ یمن متوقف کرد می‌شود. با این حال این لایحه مساله تبادل اطلاعات را همچنان به عنوان یکی دیگر از عناصر حمایت نظامی مجاز دانسته و به موضوع فروش گسترده سلاح نیز نپرداخته است.

کارشناسان حقوقی می‌گویند استدلال دولت ترامپ در خصوص قطعنامه اختیارات جنگی مشابه با تعریف‌هایی است که دولتهای قبلی آمریکا از مساله خصومتهای جنگی داشتند. در سال ۲۰۱۱ دولت اوباما اعلام کرد که نقش این دولت در عملیات‌های هوایی بین المللی علیه نظام معمر قذافی در لیبی که فراتر از کمک‌های اخیر آمریکا به عربستان در جنگ یمن بود نباید بر طبق قطعنامه اختیارات جنگی به عنوان شرکت در خصومت جنگی در نظر گرفته شود.

اسفتن ولادک، یک استاد دانشکده حقوق دانشگاه تگزاس گفت: اگر یک فرد عادی در خیابان نگاهی به کاری که ما در یمن انجام دادیم بیندازد و بفهمد ما در آن جا چکار می‌کنیم نمی‌تواند آن را شرکت در خصومتهای جنگی نداند.

یک مقام ارشد عربستانی که نامش را فاش نکرد گفت: قانون اخیر کنگره آمریکا به جنگ در یمن پایان نخواهد داد و وضعیت انسانی چالش برانگیز در آنجا را بهبود نخواهد بخشید.

دولت آمریکا در عین حال ادعا کرده حمایتهای نظامی اش باعث موثر شدن عملیات‌های هوایی در یمن و کاهش تلفات غیرنظامیان در آنجا شده است.

پنتاگون از سوی دیگر در حال انجام یک عملیات موازی در یمن علیه القاعده است و این قانون جدید با آن مخالفتی نکرده است.

رو کانا و یک گروه کوچک از قانونگذاران دو حزب اصلی آمریکا درخواست نشستی را با ترامپ داشته تا با او در خصوص این که باید به حمایتهایش از ائتلاف حمله کننده به یمن خاتمه دهد صحبت کنند.

رای گیری روز پنجشنبه یک اقدام نادر از سوی کنگره برای مهار کردن اختیارات جنگی دولت آمریکا به شمار می‌آید در حالی که قانونگذاران آمریکایی سالیان زیادی است که نتوانسته‌اند این اختیارات را که از زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به منظور مداخله در چند کشور مورد استفاده قرار گرفتند به روزرسانی کنند. در صورتی که این لایحه نهایتاً مورد پذیرش قرار گیرد تاثیر آن نمادین خواهد بود زیرا که سال گذشته میلادی آمریکا به عملیات‌های سوخت رسانی هوایی خود در یمن پایان داد.

اسکات اندرسون، وکیل سابق وزارت خارجه آمریکا و کارشناس انستیتو بروکینگز گفت: بحث و مناظره در خصوص این قانون صرف نظر از نتیجه‌اش باعث مطرح شدن درد و رنج غیرنظامیان یمنی و جلب نظر مساعد گروهی از جمهوری خواهان شده است.

او خاطر نشان کرد: بعد از این لایحه حامیان آن می‌توانند بگویند اکثریتی از هر دو حزب در کنگره خواهان پایان یافتن این وضعیت هستند و رئیس جمهور است که به آن ادامه می‌دهد. این می‌تواند باعث شود که رئیس جمهور مسئول دانسته شده و تبعاتی علیه او به وجود بیاید.»

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن