ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 102060
  • ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷
  • 103 بازدید
  • ارسال توسط :

رأی مثبت ولی ناموفق کنگره به خاتمه دخالت آمریکا در جنگ یمن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ روز پنجشنبه، طرح مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر پایان دادن به نقش آمریکا در جنگ یمن تحت "قانون جنگ قدرت ها" (مصوبه سال 1973)  با نتیجه ی 247 بر 175 رأی آورد. این دومین بار در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ روز پنجشنبه، طرح مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر پایان دادن به نقش آمریکا در جنگ یمن تحت "قانون جنگ قدرت ها" (مصوبه سال 1973)  با نتیجه ی 247 بر 175 رأی آورد. این دومین بار در سال جاری است که مجلس این رأی را اتخاذ کرده است. رأی قبلی در ماه فوریه به دلایل فنی کنار گذاشته شد.

این بار، مجلس با همان قطعنامه ای که سنا در ماه گذشته تصویب کرده بود، موافقت کرد و لایحه را به کاخ سفید فرستاد. تقریبا مسلم است که این لایحه از سوی ترامپ مورد مخالفت قرار گرفته و وتو می شود.

از زمان تصویب قانون جنگ قدرت ها تاکنون، این اولین بار است که هر دو مجلس کنگره (مجلس سنا و مجلس نمایندگان) به خاتمه تلاش نظامی آمریکا رأی داده اند.

گروه هایی که خواستار توقف حمایت آمریکا از جنگ یمن به رهبری عربستان سعودی هستند، رأی خود را اعلام کردند. استفان مایلز مدیر برنامه "پیروزی بدون جنگ" این اقدام را "تاریخی" توصیف کرد.

مایلز گفت: "رأی امروز واقعا تاریخی است و برای اولین بار پس از قانون جنگ قدرت ها در سال 1973، درخواست متحدِ هر دو مجلس در مهار کردنِ بخش اجرایی یک جنگ غیر مجاز را نشان می دهد."

وی افزود: "البته این نتیجه، بدون حضور میلیون ها آمریکایی که طی سال های گذشته به مخالفت با مشارکت آمریکا در جنایات جنگی و تقویت بزرگترین بحران انسانی ساختِ بشر برخاستند، میسر نبود."

جان سولتز، رئیس نهاد وُت وِتز، خواستار پایان دخالت آمریکا در یمن شد و جنگ یمن را کشتاری بی قید و شرط توصیف کرد.

وی ادامه داد که حمایت غیر مجاز آمریکا از جنگ غیر قانونی سعودی در یمن باید خاتمه یابد. این امر فراتر از امنیت ملی ما بوده و درباره انسانیت ما است. جنگ، جهنم است. کهنه سربازان ما آن را تجربه کرده اند. اما بین جنگ و کشتار بی قید و شرط تفاوت وجود دارد. جنگ یمن مورد دوم است. این جنگ نباید با حمایت آمریکا ادامه یابد.

علیرغم رأی اخیر بر خاتمه مشارکت آمریکا در جنگ یمن، این جنگ و نقش آمریکا در آن بدون هیچ تغییری ادامه می یابد. ترامپ که آمریکا را به سمت چاپلوسی و فرمانبرداری از سعودی ها برده است، طی مرحله ای جدید در طول ریاست جمهوری خود، احتمالا این اقدام را وتو خواهد کرد.

تصویب نشدن قبلی این قطعنامه در هر دو مجلس و انتظاری که از وتوی آن می رود، اثر کاربردی رأی روز پنجشنبه را به حداقل می رساند.

از زمان آغاز جنگ یمن در ماه مارس سال 2015، سازمان ملل متحد، این جنگ را بدترین بحران انسانی خوانده است. 80 درصد (24 میلیون) از جمعیت یمن به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. 20 میلیون یمنی در نا امنی غذایی قرار داشته و نیمی از آنها شدیدا گرسنه هستند و 3 میلیون نفر نیز از سوء تغذیه حاد رنج می برند. 18 و 20 میلیون یمنی به ترتیب دسترسی به آب تمیز و مراقبت های بهداشتی ندارند.

مجموع اینها، یمن را با بیش از یک میلیون بیمار در سال 2017 به سوی شیوع بدترین نوع وبا در طول تاریخ سوق داده است.

مسئولیت این تخریب ها و فجایع انسانی بر عهده ی ائتلاف عربی که توسط عربستان سعودی رهبری می شود، است. ترکیب حملات هوایی و محاصره دریایی از سوی ائتلاف به زیر ساخت های یمن خسارات زیادی وارد کرده و ارسال کمک های بشر دوستانه به این کشور را دشوار ساخته است.

طبق برآورد سازمان ملل متحد این ائتلاف، هزاران غیر نظامی یمنی را از طریق حملات هوایی به قتل رسانده است.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت این تعداد را ده ها هزار نفر یا بیشتر تخمین زده است. دخالت مستقیم یا غیر مستقیم عربستان سعودی باعث اکثر مرگ و میرها بوده و این دخالت با حمایت لجستیکی آمریکا انجام شده که بدون آن سعودی ها قادر به ادامه جنگ نخواهند بود.

علیرغم آسیب های این درگیری، سعودی ها و دولت ترامپ به اظهارات دروغ خود در مورد این جنگ ادامه می دهند.

پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت که دخالت آمریکا در جنگ یمن منجر به کاهش قابل توجه تلفات غیر نظامیان می شود!

واشنگتن می گوید که پایان نقش آمریکا در جنگ یمن، حمایت از مذاکرات حل و فصل درگیری را برای آمریکا دشوارتر می سازد! استدلالی که چهار سال پیش، بی دوام بود و امروز مضحک است.

اگر اثری هم از رأی روز پنجشنبه وجود داشته باشد، بیشتر نمادین خواهد بود تا محسوس.

 

منبع: lobelog

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن