ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 102135
  • ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
  • 82 بازدید
  • ارسال توسط :

حمایت مقامات آمریکایی از سعودی‌ها در راستای منافع واشنگتن است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، دوم اکتبر پارسال «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شد. این قتل طبق آنچه سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) ارزیابی کرده است، به فرمان «بن‌سلمان» شاهزاده سعودی صورت گرفته است. «دیوید ایگناتیوس که در این […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، دوم اکتبر پارسال «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شد. این قتل طبق آنچه سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) ارزیابی کرده است، به فرمان «بن‌سلمان» شاهزاده سعودی صورت گرفته است. «دیوید ایگناتیوس که در این زمینه برای واشنگتن‌پست در این زمینه گزارش می‌نوشت به تازگی نوشت که احتمال دارد که هدف از عملیاتی که در استانبول صورت گرفته، فقط دزدیدن خاشقچی بوده باشد با این حال چنین اقدامی، قابلیت بن‌سلمان را برای اقدام در سطح جهانی به خطر انداخته است. سران جهان از وی فاصله گرفته‌اند و شرکت‌هایی که با عربستان رابطه تجاری دارند در زمینه سرمایه‌گذاری در این کشور دچار تردید شده‌اند.

او در آمریکا هم هم‌پیمانانی در کاخ‌سفید دارد که برجسته‌ترین آن‌ها رئیس‌جمهور و «جرد کوشنر» داماد وی و افرادی که با ارتباط دارند، است. پیش از مرگ خاشقچی، بن‌سلمان به همراه سران عرصه تجاری و چهره‌هایی اعم از «روپرت مرداک» تا «رابرت ایگر» همراه هم، جشن گرفتند. تحلیلگران منطقه اعم از «توماس فریدمن» هم از وی به عنوان اصلاح‌طلب یاد کردند. اما پس از اینکه مرگ خاشقچی در تاریخ ثبت شد، یک سوال مطرح شده و آنهم این است که اعتبار بن‌سلمان چطور در عرصه جهانی احیا خواهد شد.

پایگاه «نیویورکر» با «برنارد هیکل» استاد مطالعات شرق نزدیک در دانشگاه «پرینستون» درباره بن‌سلمان گفت‌وگویی داشت. برنارد هیکل با بن‌سلمان دیدار داشته است، از طریق شبکه اجتماعی واتس‌آپ با وی در تماس داشته و از اقدامات شاهزاده سعودی از جمله اصلاحات اقتصادی و پایان ممنوعیت رانندگی زنان از وی حمایت کرده است. هیکل همچنین از استعداد سیاسی بن سلمان هم تعریف کرده و گفت: «به نظر من، وقتی شما با او صحبت می‌کنید، او به شما احساسی می‌دهد که گویی در مرکز جهان او هستید. این نوعی ویژگی است که فکر می‌کنم انسان با چنین قابلیتی متولد می‌شود.» وی البته مرگ خاشقچی را محکوم کرد.

هیکل در پاسخ به پرسشی مبنی برا اینکه وضعیت بن‌سلمان چگونه است، گفت: «دیدگاه من این است که او در جایگاه خود کاملا مطمئن است که همه ابعاد قدرت را تحت کنترل دارد و همچنان از حمایت کامل پدرش برخوردار است… پدر احتمالا به او مشاوره می‌دهد و من فکر نمی‌کنم که میان خط مشی سیاسی او و پدرش شکاف وجود دارد. سیاست پدر او دو قسمت است یکی اینکه اقتصاد را از تکیه بر نفت دور کند و در بخش خصوصی کار ایجاد شود به خصوص برای دانشجویان سعودی که وارد بازار کار می‌شوند و دیگری هم این است که قابلیت عربستان سعودی از لحاظ نظامی و سیاسی به گونه‌ای باشد تا این کشور به نقش آفرین نخست منطقه تبدیل شود و وابستگی کمتری به آمریکا و یا دیگر کشور‌ها داشته باشد.»

از وی پرسیده شد که آیا از دید وی بن‌سلمان از ماجرای خاشقچی و جنگ یمن درس گرفته است؟ هیکل گفت: «در مورد خاشقچی به نظرم هنوز زود است که در این مورد حرفی زد. من متوجه شده‌ام که تغییراتی در روند تصمیم‌گیری داخلی با دادگاه سلطنتی و شماری از مقامات با تجربه سعودی رخ داده است و مدیران به قدرت رسیده‌اند و ما شاهد تاثیر آن تغییرات خواهیم بود. تا زمانی که جنگ یمن وجود دارد، به نظر من سعودی‌ها می‌خواهند که از این جنگ خارج شوند و آن را پایان دهند آن‌ها فقط نمی‌دانند که با وجود ایران در این کشور در قالب حوثی‌ها چطور این کشور را ترک کنند.»

وی در ادامه گفت که بهتر است که عربستان به سیاست قدیمی خود مبنی بر تعامل با یمن باز گردد و به جای جنگ در یمن، در این کشو برای خود جایگاه باز کند و به حوثی‌ها اجازه دهند که اگر می‌توانند، کشور را اداره کنند.

او همچنین درباره اینکه دولت ترامپ با سعودی‌ها چطور تعامل می‌کند هم گفت: «زمانی بود که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه پیشین آمریکا حامی قطر بود و به همین دلیل دیدگاه‌های متفاوتی در دولت ترامپ در این زمینه وجود داشت. (اما اکنون) ترامپ و داماش کوشنر و پامپئو بسیار حامی سعودی و بن سلمان هستند و من فکر می‌کنم که آن‌ها می‌خواهند که این کشور پایدار باشد و منافع آمریکایی‌ها نیازمند چنین وضعیتی است.»

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن