ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 102441
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
  • 306 بازدید
  • ارسال توسط :
روایت پزشکان بدون مرز از وضعیت وخیم مردم یمن

روایت پزشکان بدون مرز از وضعیت وخیم مردم یمن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یانا برند»هماهنگ کننده پروژه پزشکان بدون مرز، گوشه‌ای از وضعیت اسف‌بار مردم یمن به ویژه در بخش بهداشت و درمان را تشریح کرد. وی در این مورد به روزنامه آلمانی «فرانکفورتر روندشاو» گفت: «در همه کشور به دلیل شرایط بهداشتی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یانا برند»هماهنگ کننده پروژه پزشکان بدون مرز، گوشه‌ای از وضعیت اسف‌بار مردم یمن به ویژه در بخش بهداشت و درمان را تشریح کرد.

وی در این مورد به روزنامه آلمانی «فرانکفورتر روندشاو» گفت: «در همه کشور به دلیل شرایط بهداشتی و نقص در تامین نیازهای بهداشتی وبا  فراگیر است. پس از گذشت بیش از چهار سال، شرایط درمانی در یمن به شدت وخیم شده و دارو و حتی نیروی فعال در بخش درمان هم بسیار کم است چرا که دستمزد عده زیادی از سال 2016 تاکنون پرداخت نداشته است. مردم برای اینکه از خانواده خود حمایت کنند به شغل نیاز دارند. به همین دلیل شرایط برای مردم روز به روز دشوارتر می‌شود و مبنای آن شرایط نابسامان اقتصادی است.»

برند گفت: «مردم پول کمتری برای پرداختن هزینه‌های حمل ونقل دارند و نمی توانند هزینه‌های درمانی خود را به راحتی بپردازند. یمن پیش از جنگ یکی از فقیرترین کشورها بود. از این رو زیرساخت خوبی ندارد و در نتیجه جنگ، بر تمامی بخش‌های زندگی مردم تاثیر داشته است.»

 

وی درباره اپیدمی وبا و وضعیت بهداشتی یمن گفت: «وبا به راحتی قابل درمان است … و البته مواردی که اکنون به ما مراجعه می کنند در مقایسه با قبل کاهش یافته‌اند اما زباله‌ها در خیابان‌ها انباشته و به آتش کشیده می‌شوند. در یمن آب اندکی وجود دارد و در خانه‌ها هم طبق اطلاعاتی که ما داریم، تقریبا آب لوله‌کشی نیست. مردم باید خودشان آب را از چشمه بیاورند و یا از کامیون‌هایی که آب دارند، آب تهیه کنند و این کار در توان همه نیست. به همین دلیل در خانه‌ها آب کم است و یا اینکه آب از منابع مشکوک تهیه می‌شوند. ما اینجا در بیمارستان که 130 تخت دارد، آب را به وسیله کامیون‌هایی که آب می‌آورند تامین می‌کنیم . نیاز روزانه ما بیش از 30 هزار لیتر است و ما اینجا در ماه 900 تولد داریم به همین دلیل نیاز به آب بیشتری داریم…. تهیه آب برای مردم عادی آسان نیست. علاوه بر افزایش بهای آب، بهای بنزین هم به دلیل بحران اقتصادی افزایش می‌یابد که به دنبال آن هزینه حمل‌ونقل بیشتر می‌شود و این به بحرانی تبدیل شده است که پایانی ندارد.»

هماهنگ کننده پروژه پزشکان بدون مرز  در ادامه در زمینه کنترل وبا گفت: «در مجموع، آب و در صدر آن آب آشامیدنی در اقدام برای مقابله با وبا نقش کلیدی ایفا می‌کند و اگر تامین نشود، اپیدمی بدتر خواهد شد…بسیاری از زیرساخت‌های درمانی دیگر کارایی ندارند و بخشی از بیمارستان‌های محلی و مراکز درمانی باز نیستند. ساختمان‌های درمانی تخریب شده‌اند و مناطقی هستند که به دلیل درگیر بودن در جنگ، عملا امکان کار کردن در آنها وجود ندارد.البته(مراکز درمانی) بخش‌ خصوصی هم وجود دارند که نمی‌توانند چندان دوام بیاورند… ما در اینجا فقط یک بیمارستان داریم که در آن داروی رایگان در اختیار کودکان زیر پنج سال و زنان باردار قرار داده می‌شود. طبیعتا ما بیماران زیادی را به خود جلب می‌کنیم ولی  نیاز بسیار بیشتر از این است که ما تصور می کنیم…. ما حدود 100 همکار خارجی در یمن داریم که در کنار حدود دو هزار و 200 همکاری یمنی فعالیت می‌کنند این تعداد زیاد است اما نمی‌توانیم تمامی نیاز درمانی را جواب دهیم.»

 

 

 یانا برند  همچنین گفت که  دیفتیری، سرخک و در برخی مناطق مالاریا فراگیر شده است. علاوه بر همه این موارد ما با موارد عادی درمانی مقابله می‌کنیم. مثلا اگر زنی باردار باشد و نیاز به سزارین داشته باشد، کسی نیست که به وی کمک کند. یا کودکانی هستند که سرما خورده‌اند و وضعیت آنها بدتر می‌شود تا به ذات‌الریه تبدیل می‌شود  و خانواده‌ آنها هیچ دارویی ندارد که با آنها این کودکان را نجات دهد و بیماران مورد مراقبت‌های اولیه قرار نمی‌گیرند. علاوه بر همه اینها عده زیادی هم در پی حملات هوایی و مین‌ها نظامی زخمی و کشته می‌شوند. که عده زیادی از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. آنچه وجود دارد، آسیب‌های جنگی و بیماری هستند که در صورت درمان نشدن، مرگ افراد را به دنبال دارد.»

خبرنگار این روزنامه در زمینه اقدامات سازمان‌های امدادی و چگونگی ارائه خدمات درمانی هم پرسید که  یانا برند پاسخ داد: «بخش زیادی از مسیر دریایی و از راه بندر عدن به دست می‌آیند. ما فقط یک هواپیما داریم. فرودگاه صنعا برای پروازهای تجاری بسته است اما ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.یک هواپیمای کوچک پروانه‌ای داریم که ظرفیت محدودی دارد که برای داشتن آن هم بسیار جنگیدیم. قواعد سختی وجود دارند که مقامات آنها را تحمیل می‌کنند. به همین دلیل اغلب انتقال سریع تجهیزات درمانی دشوار است. گاهی اوقاعت محموله‌ها سه تا چهار هفته در بندر می‌مانند و دلیل چنین وضعیتی این است که بندر عدن برای محموله‌های بزرگی که این روزها منتقل می‌شوند، مناسب نیست. همچنین ما به کمک‌های امدادی سازمان ملل به طور کامل وابستگی نداریم.»

وی گفت: «هم اکنون داروهایی در بندر عدن وجود دارند ما با این وضعیت همواره دست به گریبان هستیم. ما حتی اگر ساختار خود را هم داشته باشیم در این صورت اگر داروها با تاخیر برسند، به صورت غیر مستقیم با پیامدهای این وضعیت مواجه هستیم. چرا که بخش اعظمی از مردم به این کمک‌ها وابسته هستند. یمن در مجموع به واردات وابسته است و 80 تا 90 درصد از همه کالاها به این کشور وارد می‌شوند. به همین دلیل مسدود شدن بنادر بر تمامی مردم از جمله وضعیت سلامت آنها تاثیر داشته است.

هماهنگ کننده پروژه پزشکان بدون مرز  در پایان گفت : «من فکر می‌کنم در پی مذاکرات صلح، یمن اکنون بیشتر از چند ماه گذشته در توجه رسانه‌های قرار گرفته و موضوع گرسنگی مردم هم در رسانه‌ها انعکاس زیادی داشته است.اما همواره این سوال مطرح است که پس از جنگ چه خواهد شد؟ پول فراوانی در قالب کمک‌های بشردستانه به کشور وارد شده است اما آنچه ما شاهد آن هستیم این است که بازیگران محلی کمی برنامه‌ها را اجرا کرده‌اند. ما به عنوان پزشکان بدون مرز امیدواریم که با همراهی کمک‌کنندگان بین‌المللی اقدامات بیشتری صورت بگیرد. نیازمندی در یمن زیاد است…کمبود در همه موارد وجود دارد. نیاز بهداشتی، شرایط اقتصادی تمامی سطوح زندگی را تحت تاثیر گذاشته است اما در مرحه نخست باید صلح محقق شود و جنگیدن و حملات هوایی متوقف شوند و مذاکرات صلح خوبی اجرا شود.اگر  همین فردا در یمن صلح برقرار شود، بار دیگر باید کشور بازسازی شود. این روند طول می‌کشد…. شرایط خوب در این کشور مستلزم مذاکره  و تعامل هر چه بیشتر است.»

انتهای‌پیام/م

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن