ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 102615
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
  • 466 بازدید
  • ارسال توسط :

ترامپ قطعنامه کنگره درباره قطع حمایت از ائتلاف سعودی را وتو کرد

«دونالد ترامپ»، بامداد چهارشنبه مصوبه کنگره که خواستار قطع حمایت نظامی این کشور از ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنگ علیه یمن بود را وتو کرد. این قطعنامه، ۲۳ اسفند سال گذشته با ۵۴ رأی موافق و ۴۶ رأی مخالف در مجلس سنا و ۱۵ فروردین سال جاری، با ۲۴۷ رأی در برابر ۱۷۵ رأی […]

«دونالد ترامپ»، بامداد چهارشنبه مصوبه کنگره که خواستار قطع حمایت نظامی این کشور از ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنگ علیه یمن بود را وتو کرد. این قطعنامه، ۲۳ اسفند سال گذشته با ۵۴ رأی موافق و ۴۶ رأی مخالف در مجلس سنا و ۱۵ فروردین سال جاری، با ۲۴۷ رأی در برابر ۱۷۵ رأی در مجلس نمایندگان به تصویب رسید. کاخ سفید قبلاً تهدید کرده بود ترامپ این مصوبه را وتو خواهد کرد.
آمریکا از زمان آغاز جنگ علیه یمن با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و فروش تسلیحات به عربستان و امارات از ائتلاف متجاوز به یمن حمایت کرده و در شعله‌ور ماندن آتش جنگ در این کشور فقیر عربی نقش عمده‌ای ایفا کرده است. ترامپ در بیانیه‌ای، قطعنامه مصوب‌شده در کنگره را «تلاشی خطرناک و غیرضروری» برای تضعیف اختیارات او به موجب قانون اساسی خوانده است. رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه اذعان کرده دولت این کشور از زمان آغاز این جنگ در سال ۲۰۱۵، با تبادل اطلاعات، پشتیبانی لجستیک و سوخت‌رسانی در حین پرواز از برخی کشورهای عضو ائتلاف سعودی «حمایت محدود» کرده است.
ترامپ ادعا کرده دلایل متعددی برای حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی وجود دارد. او گفت: «اولین و مهم‌ترین نکته اینکه وظیفه ما حفظ ایمنی بیش از ۸۰ هزار آمریکایی است که ساکن کشورهایی از ائتلاف هستند که هدف حمله حوثی‌ها (انصارالله) قرار گرفته‌اند.» وی در ادامه با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده گفته حوثی‌ها (اعضای انصارالله) به واسطه حمایت ایران از موشک، پهپادهای مسلح و قایق‌های انفجاری برای حمله به اهداف نظامی و غیرنظامی در کشورهای عضو ائتلاف استفاده کرده‌اند. او در بخش دیگری از این بیانیه، قطعنامه مورد نظر را «خطرناک» توصیف کرده و گفته کنگره نباید به دنبال مانع‌تراشی در عملیات‌های تاکتیکی باشد، زیرا انجام این کار به منزله مداخله در اختیارات قانونی رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود. در همین ارتباط، «برنی سندرز» نماینده ایالت ورمونت در مجلس نمایندگان آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور را به دلیل وتوی قطعنامه کنگره درخصوص قطع حمایت واشنگتن از ائتلاف متجاورز سعودی در جنگ یمن مورد انتقاد قرار داد. سندرز اعلام کرد: «مردم یمن شدیدا به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند تا بمب. من ناامید شدم، اما تعجب نکردم که ترامپ قطعنامه دو حزبی را برای پایان دادن به مداخله در جنگ وحشتناک یمن رد کرد.» امارات همپیمان عربستان در جنایت علیه مردم یمن از وتوی ترامپ استقبال کرد.
حملات ائتلاف سعودی در یمن به نابودی زیرساخت‌های یمن و شیوع فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. منابع مختلف آمار کشته‌ها در این جنگ را حداقل 60 هزار نفر برآورد می‌کنند. سازمان‌های بشردوستانه گفته‌اند از زمان آغاز جنگ دست‌کم ۸۵۰۰۰ کودک از گرسنگی جان باخته‌اند و حدود ۱۴ میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.
رونمایی از موشک جدید
از سوی دیگر، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در سالگرد شهادت صالح الصماد، رئیس ‌پیشین شورای عالی سیاسی این کشور از موشک بالستیک جدید خود تحت عنوان «بدر.اف» رونمایی کرد. در همین راستا، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن تاکید بر قدرت بالای این موشک، اعلام کرد که مدل «بدر.اف» شبیه به دوشکای روسیه است. وی افزود، موشک‌های جدید دیگری وجود دارند که در صورت ادامه تجاوز به کشورمان به خدمت گرفته خواهند شد. این مقام یمنی ادامه داد، بُرد این موشک ۱۶۰ کیلومتر و تعداد ترکش‌های آن ۱۴ هزار عدد است و در شعاع ۳۵۰ متر پخش می‌شود. همچنین این موشک در ارتفاع ۲۰ متری منفجر می‌شود. یحیی سریع گفت که مراحل تولید این موشک در مرکز تحقیقات تخصصی مجتمع «شهید ابوعقیل» متعلق به یگان موشکی انجام شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن