ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 103618
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
  • 100 بازدید
  • ارسال توسط :

تهدید خبرنگاران جنگ یمن از سوی دولت فرانسه!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از جماران؛ سازمان امنیت فرانسه روز چهارشنبه سه خبرنگار این کشور را که درباره سلاحهای فرانسوی به کار رفته درجنگ یمن تحقیق و افشاگری کرده بودند؛ احضار و بازخواست کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از رادیو بین المللی فرانسه، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از جماران؛ سازمان امنیت فرانسه روز چهارشنبه سه خبرنگار این کشور را که درباره سلاحهای فرانسوی به کار رفته درجنگ یمن تحقیق و افشاگری کرده بودند؛ احضار و بازخواست کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از رادیو بین المللی فرانسه، در پی انتقادها از بکارگیری سلاحهای ساخت فرانسه توسط نیروهای ائتلاف عربی در جنگ یمن، «ژوفره لیولسی» و «ماتیاس دستال» خبرنگاران پایگاه اینترنتی «دیسکلوز» و «بنوا کلمبا» خبرنگار تحقیقاتی رادیو فرانسه امروز چهارشنبه به اداره کل اطلاعات داخلی فرانسه احضار شدند تا درباره «شبهه‌ افشای اسرار دفاع ملی» توضیح دهند. 

پرونده این خبرنگاران به همین اتهام در پی شکایتی از سوی وزارت نیروهای مسلح فرانسه در دادسرای پاریس گشوده شده است.

پایگاه دیسکلوز متهم است که اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه دفاعی متعلق به دولت را منتشر کرده است. این اطلاعات حاکی از آن است که برخی تجهیزات نظامی ساخت فرانسه که به عربستان سعودی و امارات متحده عربی فروخته شده در جنگ یمن مورد استفاده قرار گرفته و به احتمال زیاد برای حمله به اهداف و شهروندان غیرنظامی به کار برده شده است.

افشاگری دیسکلوز همچنین اخیرا در ممانعت از بارگیری سلاح در یک کشتی سعودی در بندر «لوهاور» فرانسه نقش مهمی داشت. در پی این افشاگری ها که اعتراض سازمان های حقوق بشری را به دنبال داشت، این کشتی سعودی مجبور شد روز جمعه 20 اردیبهشت بدون بارگیری بندر لوهاور را ترک کند.

در پی این رویدادها سازمان عفو بین‌الملل به همراه 16 سازمان حقوق بشری دیگر، احضار خبرنگاران فرانسوی در پیوند با این پرونده را محکوم کرد.

افشای این موضوع توسط این سه خبرنگار فرانسوی در حالی است که چندی پیش «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود پاریس از ریاض تضمین گرفته است که از سلاح های جنگی خریداری شده در جنگ علیه یمن، استفاده نکند. وی افزود: فرانسه نمی‌تواند از فروش اسلحه به عربستان چشم‌پوشی کند!

این سخنان مکرون در واکنش به تظاهرات گسترده نهادهای مردمی و فعالان حقوق بشر مطرح شده که طی ماه های اخیر مانع پهلو گرفتن کشتی عربستان برای بارگیری سلاح های جنگی تولیدی فرانسه به مقصد عربستان شدند و کشتی بدون بارگیری سلاح‌های جنگی مجبور به ترک سواحل فرانسه شد.

در واقع، فرانسه جزو شرکای جرم ائتلاف بدنام سعودی در جنگ یمن محسوب می‌شود که در عین تامین سلاح‌های جنگی مورد نیاز سعودی‌ها، مزدوران فرانسوی را نیز برای کمک به ائتلاف سعودی به جنگ علیه مردم مظلوم یمن اعزام کرده و حتی در اتاق جنگ ائتلاف سعودی نیز حضور فعال دارند.

افشای این موضوع برای مکرون بسیار گران و پرهزینه تمام شد و آبرو ریزی بزرگی را برای او در صحنه سیاسی و رسانه‌ای در فرانسه و حتی اروپا به دنبال داشت. 

آنچه در این میان اهمیت بیشتری دارد، همکاری نزدیک فرانسه یا آمریکا و انگلیس در فجایع سوریه، لیبی و یمن است که مشخصاً برای شخص مکرون منافع مالی بادآورده‌ای را به همراه دارد. 

سازمان ملل پیوسته درباره فجایع انسانی در جنگ یمن هشدار می‌دهد و آن را بزرگترین فاجعه انسانی قرن می‌داند. صندوق کودکان ملل متحد به افزایش تعداد کودکان قربانی در جنگ یمن استناد می‌کند و خواستار جلوگیری از جنایات جنگی ائتلاف سعودی به‌ویژه در حملات وحشیانه به مدارس، مناطق مسکونی و مراکز تجمع مردم مظلوم یمن شده که عمدتاً تلفات انسانی را متوجه کودکان، زنان و افراد سالخورده کرده است. 

سازمان بهداشت جهانی نیز مرتباً هشدار می‌دهد که محاصره زمینی، دریائی و هوایی یمن باعث جلوگیری از ارسال دارو، غذا و کمک‌های انسان دوستانه برای مردم قحطی‌زده شده که بیشترین عواقب آن را کودکان و اقشار ضعیف متحمل شده‌اند.

مطابق آمار سازمان ملل حدود 21 میلیون تن در معرض قحطی و گرسنگی قرار دارند و تقریباً همه مردم یمن دچار سوءتغذیه هستند. ادامه این وضعیت باعث فقر داروئی و غذائی در یمن شده که به طور متوسط روزانه جان 135 نفر را در معرض خطر جدی قرار داده و بسیاری از آن‌ها کمتر از نیمی از وزن مطلوب و مورد انتظار را در سنین مختلف به‌ویژه در کودکی دارند و در معرض انواع بیماریهای عفونی و واگیر هستند. درست در همین شرایط، ائتلاف سعودی با بمباران تعمدی زیرساخت‌ها ازجمله تاسیسات آبرسانی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها عملاً باعث شیوع طیف وسیعی از بیماری‌ها شده‌اند.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن