ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 104319
  • ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۷:۳۷
  • 300 بازدید
  • ارسال توسط :

تحریم‎هایی که بر مقاومت فائق نمی‎آیند/ در هر 10 دقیقه یک کودک یمنی جان می‎دهد/ جهنم جنگ یمن برای پوشش رسانه‎ای خبرنگاران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ یمن هنوز پس از 3 سال جنگ شدید در میان فاجعه انسانی قرار دارد و "جنگ فراموش شده" نامیده می شود. در حالی که این کشور با ویرانی زیرساخت ها، گرسنگی و بیماری حاصل از مداخله […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ یمن هنوز پس از 3 سال جنگ شدید در میان فاجعه انسانی قرار دارد و "جنگ فراموش شده" نامیده می شود.

در حالی که این کشور با ویرانی زیرساخت ها، گرسنگی و بیماری حاصل از مداخله جنگ طلبان دست و پنجه نرم می کند، ارتش به رهبری عربستان سعودی به دخالت خود ادامه می دهد.

تعدادی از سازمان های ملل متحد از جمله؛ یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد)، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و برنامه جهانی غذا (WFP) طی بیانیه ای مشترک هشدار دادند که یمن از دو فاجعه انسانی: اپیدمی وبا و قحطی رنج می برد.

 

دویچه‌وله برای درک این بحران به نکات کلیدی می پردازد:

تاریخ اخیر یمن، شامل اختلاف و خونریزی است. تا اوایل دهه 1960، این کشور از شمال توسط پادشاهی و از جنوب توسط انگلیس اداره می شد. کودتاها در این دو منطقه، کشور را دهه ها دچار خشونت کرد. این شرایط با اتحاد مجدد در سال 1990 پایان یافت.

این کشورِ خاورمیانه یکی از فقیرترین کشورهای منطقه است. یمن در سال 2015 در "شاخص توسعه انسانی" که امید به زندگی، آموزش و استانداردهای زندگی را اندازه می گیرد، بین 188 کشور، در رتبه 168 قرار گرفت.

پیش از جنگ، پیش بینی شده بود که جمعیت 20 میلیونی یمن تا سال 2035 دو برابر می شود، اما جنگ تمام معادلات را به هم ریخت. در سال 2011 در میان بیکاری و نارضایتی بالای مردم در زمان حکومت خاندان صالح، زمانی که بهار عربی تمام شمال آفریقا و خاورمیانه را فرا گرفت، کشور آماده تغییر بود.

 

جنگ چه زمانی آغاز شد؟

جنگ چندین ساله یمن با آغاز بهار عربی در سال 2011 شروع شد. اعتراضات حمایت از دموکراسی به منظور پایان دادن به حکومت 33 ساله علی عبدالله صالح (اولین رئیس جمهور یمن) به خیابان ها کشیده شد. وی با اعطای امتیاز اقتصادی به این اعتراضات پاسخ داد، اما از استعفا امتناع ورزید.

در ماه مارس، تنش و اعتراضات در خیابان های "صنعا"، پایتخت کشور، به دست ارتش از سرکوب شد. یکی از فرماندهان برجسته یمن از جریان مخالف حمایت کرد و به مسیر مرگبار درگیری های بین نیروهای دولت و شبه نظامیان قبیله ای دامن زد.

نهایتا در ماه نوامبر و به لطف توافق بین المللی، یمن شاهد انتقال قدرت به معاون رئیس جمهور "عبد ربه منصور هادی" بود و در ماه فوریه مسیر انتخابات را طی کرد. تلاش های هادی برای اصلاح قانون اساسی و بودجه آغاز گردید.

 

از سپتامبر سال 2014، حوثی ها پایتخت را تصرف کردند و هادی را وادار به نقل مکان به شهر بندری عدننمودند.

جنگ یمن بین چه کسانی است؟

به گفته سازمان های دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل؛ بر اثر این درگیری ها خانه ها، بیمارستان ها و مدارس ویران شده اند.

 

دولت به رهبری رئیس جمهور هادی در عدن مستقر است و از نظر بین المللی به عنوان دولت یمن به رسمیت شناخته می شود. در سال 2015، عربستان سعودی یک ائتلاف بین المللی را برای بازگرداندن هادی راه اندازی کرد.

در ماه های اخیر، شکاف هایی در دولت تبعیدی هادی، "آیداروس الزبیدی" مشاور امنیت سابق وی و "هانی بن بریک" عضو سابق کابینه که با پشتیبانی اماراتی ها جنبش تجزیه طلب را رهبری می کنند، ایجاد شده است.

چه کسی در ائتلاف به رهبری عربستان سعودی مداخله می کند؟

امارات متحده عربی در کنار عربستان سعودی، حملات موشکی به خاک یمن انجام داده است. کویت، بحرین، قطر، مراکش، سودان، اردن و مصر نیز در این عملیات ها مشارکت داشته اند.

 

آمریکا و انگلیس، حمایت لجستیکی و اطلاعاتی را برای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی فراهم آورده اند.

 

نگرانی های اصلی در مورد بحران انسانی چیست؟

در جنگ فراموش شده ی یمن، بیشتر افراد غیر نظامی کشته شده اند. بنا بر اظهارات سازمان ملل متحد، از آغاز سال 2017 تاکنون تعداد تلفات به بیش از 10000 نفر رسیده و آمار زخمی ها دست کم 40000 نفر بوده است.

حملات هوایی ائتلاف و محاصره دریایی (که 80 درصد مواد غذایی وارداتی را شامل می شود) تحمیل شده از سوی نیروهای ائتلاف در سال 2015، یمن را به مرز قحطی کشانده است.

میلیون ها کودک یمنی به شدت از سوء تغذیه رنج می برند و اکثر مردم از غذا محروم بوده و با قحطی مواجه هستند. 60 درصد از مردم نمی دانند وعده بعدی غذایی خود را از کجا به دست بیاورند.

"استفان اوبرین" رئیس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت: "بیش از 10 میلیون یمنی برای زنده ماندن یا تحمل زندگی نیاز به کمک فوری دارند. این شرایط به ویژه در میان کودکان وخیم است. هر 10 دقیقه یک کودک زیر 5 سال به دلایل قابل پیشگیری جان خود را از دست می دهد."

 

همچنین یمن به خاطر شیوع بدترین نوع وبا در جهان ضربه خورده است. این بیماری از سال گذشته تاکنون تقریبا 600000 نفر را مبتلا کرده و جان بیش از 2000 نفر را گرفته است.

یمن در معرض تهدید قحطی قرار دارد

مقامات یمن، زنگ خطر کمبودهای تجهیزات پزشکی را به صدا درآورده اند. پزشکان بدون مرز پس از دو سال، به خاطر عملیات های روزانه ای که بانک ملی خون یمن را تهدید می کرد، کمک های خود را به تعویق انداختند. با وجود اینکه هنوز بسیاری به کار خود ادامه می دهند، اما طی 10 ماه بیش از 30000 کارمند پزشکی بدون دریافت هیچ پولی از یمن گریختند.

 

این کشور تنها طی چند ماه به دلیل جنگ، تمام گندم خود را از دست داد. به گفته سازمان ملل متحد سیستم بهداشتی این کشور از جمله زیرساخت های حیاتی مانند؛ تجهیزات پزشکی، سیستم تخلیه فاضلاب و تأمین آب به شدت آسیب دیده و در آستانه فروپاشی است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به سوء تغذیه گسترده و وخیم در آستانه قحطی، از طرفین درگیری خواست تا اجازه دسترسی امن، سریع و بدون محدودیت به کمک ها از جمله غذا را به مردم یمن بدهند.

 

شکنجه زندانیان یمنی توسط عمارات و عربستان

هیچ چشم اندازی برای خاتمه جنگ به نظر نمی رسد، بلکه وخیم تر نیز می شود. سازمان دیده بان حقوق بشر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به پشتیبانی از جنگجویان برای مشارکت در شکنجه زندانیان متهم کرده است. بعلاوه، امارات متحده عربی حداقل در دو زندان در شکنجه افراد مشارکت دارد.

یمن در میان جنگ و فروپاشی

آمریکا و انگلستان و ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به طور همزمان، تهاجم بی رحمانه خود را از سر گرفته اند. به گفته سازمان ملل متحد، نیروهای هوایی ائتلاف در طول حملات هوایی هیچ توجهی به غیر نظامیان نمی کنند.

 

ریاض در حالت دفاعی

عربستان سعودی گفته که هیچ جایگزینی برای جنگ یمن وجود ندارد. شاهزاده محمد بن سلمان طی مصاحبه ای با "العربیه" این سخن را توجیه کرد.

وی که وزیر دفاع عربستان است، گفت: "هیچ کس مشتاق ادامه جنگ نیست. با این وجود، پادشاهی که بیش از دو سال با کشور همسایه خود جنگیده انتخاب دیگری ندارد."

تفکر ریاض این است که اگر در این جنگ که هر روز وحشیانه تر می شود مداخله نکند، مشروعیت کشور و امنیت تمام منطقه به خطر می افتد.

تأثیر نفوذ در حال رشد تحریک مذهبی تروریسم، سؤالاتی را در مورد منطق پشت پرده ی اقدامات عربستان سعودی در یمن به وجود می آورد.

 

یمن و رسانه های غربی

بی رحمی علیه مردم بی گناه یمن با همان جدیت سوریه و عراق انجام می شود. اما چرا این جنگ توجه رسانه ها را به خود جلب نکرد؟

یمن با 24 میلیون جمعیت، ده ها سال کشمکش سیاسی را تحمل کرده است، اما شرایط در ماه مارس سال 2015 که عربستان سعودی حملات هوایی را به هدف بازگرداندن "عبد ربه منصور هادی" آغاز کرد، بدتر شد.

 

از زمان آغاز بمباران، سازمان ملل متحد برآورد می کند که بیش از 10000 بی گناه کشته شده اند. 69 درصد از مردم این کشور نیاز به کمک بشردوستانه دارند و 3 میلیون نفر مجبور به فرار از خانه هایشان شده اند.

بیشتر بخوانید:

*نادیده گرفته شدن جنگ یمن از سوی غرب

در این شرایط پیچیده سیاسی، روزنامه نگاران محلی به خاطر خطرات پیش رو مجبور به سکوت شده اند. کمیته حفاظت از روزنامه نگاران مستقر در نیویورک از زمان آغاز عملیات عربستان سعودی دست کم کشته شدن 6 روزنامه نگار را ثبت کرده است.

سندیکای روزنامه نگاران یمنی در گزارش اخیر خود از بیش از 100 تخلف رسانه ای طی 6 ماهه اول سال 2018 خبر داد. این تخلفات شامل؛ 10 مورد قتل، 24 آدم ربایی و مفقود شدن و 12 مورد حمله به روزنامه نگاران و دفاتر کار آنها می شود.

شرایط روزنامه نگاران خارجی بهتر از این نیست. آنها در میان گزارش جنگ یمن با اذیت و آزار و آدم ربایی مواجه می شوند.

"افراح ناصر" روزنامه نگار مستقل یمنی مستقر در سوئد گفت: "پوشش اخبار یمن در رسانه های غربی مانند چتر نجات خبرنگاری است. دستیابی به اخبار یمن سخت است و اگر قصد این کار را داشته باشید باید از سعودی ها کسب اجازه کنید. ورود و خروج به یمن برای روزنامه نگاران خارجی جهنم است و سفری که سابقا چند ساعت زمان می برد، اکنون روزها و حتی هفته ها به طول می انجامد."

اتحادیه اروپا در سال جاری، جنگ یمن را "بدترین بحران انسانی جهان" نامید.

معصومه میرحسینی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن