ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 104672
  • ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
  • 88 بازدید
  • ارسال توسط :

سودان در آستانه تبدیل به یمنی دیگر

نافرمانی‌های مدنی علیه ارتش کودتاچی سودان که از روز یکشنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد. این نافرمانی‌ها پاسخی به کشتار بی‌امان مردم سودان به دست ارتش این کشور محسوب می‌شود که پس از بازگشت یکی از مقامات ارشد نظامی کودتاچی از ریاض آغاز شده است. بر اساس آمار رسمی در درگیری‌های دیروز ، چهار نفر دیگر […]

نافرمانی‌های مدنی علیه ارتش کودتاچی سودان که از روز یکشنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد. این نافرمانی‌ها پاسخی به کشتار بی‌امان مردم سودان به دست ارتش این کشور محسوب می‌شود که پس از بازگشت یکی از مقامات ارشد نظامی کودتاچی از ریاض آغاز شده است.
 بر اساس آمار رسمی در درگیری‌های دیروز ، چهار نفر دیگر به آمار کشته شدگان سودانی اضافه شده است. هرچند بر اساس گزارش‌های رسمی، ارتش سودان تاکنون 118 سودانی را کشته اما در گزارشی که الجزیره روز یکشنبه آن را منتشر کرد، آمار کشته‌ها بیش از 500 نفر اعلام شده است. در گزارش الجزیره که طی گفت‌و‌گو با یک شاهد عینی تهیه شده، همچنین آمده بود که ارتش سودان برای شناسایی نشدن قربانیان، اجساد آنها را به رودخانه نیل انداخته است. حالا خبرگزاری فرانسه اعلام کرده، کمیته مرکزی پزشکان سودان می‌گوید دو نفر دیگر هم در خارطوم بر اثر اصابت گلوله و دو نفر در شهر أم درمان با ضربات سلاح سرد کشته شدند.
سودان فلج شد
همزمان با آغاز نافرمانی مدنی در سودان اعلام شده که، خیابان‌های خارطوم شاهد تعطیلی مراکز تجاری است و تقریبا ترددی در خیابان‌های پایتخت وجود ندارد. تمامی بانک‌ها، ادارات و دیگر مراکز نیز نیمه تعطیل شده و معترضان خیابان‌های خارطوم را مسدود کرده‌اند. همچنین نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع و پلیس به طور گسترده در خیابان‌های اصلی مستقر هستند. گفتنی است نیروهای امنیتی سودان سوم ژوئن مصادف با 13 خرداد سال جاری، با حمله به میدان محل تحصن معترضان صدها نفر را ظرف 4 روز کشتند. رد پای آل‌سعود و آل نهیان در این قتل عام به وضوح قابل مشاهده بود تا آنجا که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این قتل عام را حاصل سفر «عبدالفتاح الرحمن»، رئیس‌شورای نظامی به مکه و دیدار با محمد بن سلمان دانسته‌اند. «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سابق سودان ۲۲ فروردین در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابسامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت ارتش برکنار شد و پس از آن یک شورای نظامی به رهبری «عبدالفتاح البرهان» با وجود مخالفت‌های مردمی قدرت را به دست گرفت.
روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» هم در بخش سخن سردبیر به تحولات امنیتی و سیاسی سودان و چشم‌انداز بحران خونین در این کشور پرداخته و ضمن انتقاد از نقش مخرب آل‌سعود در سودان نوشته : «بعد از فروپاشی اعتماد میان شورای نظامی حاکم در سودان و رهبران اعتراضات مسالمت‌آمیز در نتیجه کشتاری، که نیروهای واکنش سریع به راه انداختند و حدود 100 تحصن‌کننده کشته شدند، اوضاع در سودان به صورت شتابنده‌ای به سمت هرج و مرج پیش می‌رود که چه‌بسا به یک جنگ داخلی منتهی شود که عمر بحران را طولانی کند و ماهیت اعتراضات مسالمت‌آمیز تغییر بدهد و بنابر‌این بستر مداخلات نظامی خارجی را فراهم کند». این روزنامه سپس از احتمال تبدیل شدن سودان به یونانی دیگر بر اثر این مداخلات، به شدت ابراز نگرانی کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن