ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 105161
  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۷:۱۹
  • 119 بازدید
  • ارسال توسط :

تلاش دوباره امارات و جدایی‌طلبان جنوب یمن برای کودتا در عدن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در روزهای گذشته بار دیگر شرایط امنیتی در «عدن» در جنوب یمن، بحرانی شده و منابع خبری از احتمال کودتای نیروهای همسو با امارات علیه دولت مستعفی یمن سخن می‌گویند. اوضاع در این شهر چگونه است و اصولا امارات عربی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در روزهای گذشته بار دیگر شرایط امنیتی در «عدن» در جنوب یمن، بحرانی شده و منابع خبری از احتمال کودتای نیروهای همسو با امارات علیه دولت مستعفی یمن سخن می‌گویند. اوضاع در این شهر چگونه است و اصولا امارات عربی متحده در پی چیست؟

در این رابطه اولین درگیری‌های شدید و علنی میان جدایی‌طلبان وابسته به جنبش جنوب با نیروهای وابسته به دولت مستعفی از ماه آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی (اردیبهشت ۱۳۹۶) آغاز شد. «عبدربه منصور هادی» در آن زمان «عیدروس الزبیدی» فرماندار عدن را از کار برکنار کرد و او نیز یک ماه بعد «شورای انتقالی جنوب» را تشکیل داد. شورایی که هدف خود را اداره استان‌های جنوبی یمن و نمایندگی این استان‌ها در داخل و خارج یمن عنوان کرد. یعنی به طور ضمنی  مشروعیت دولت «عبد ربه مصنور هادی» برای اداره استان‌های جنوبی را زیر سؤال برد.

در همین حال امارات عربی متحده از نیرویی به نام «کمربند امنیتی» در جنوب یمن حمایت می‌کند که این روزها نقش برجسته‌ای در استان‌های جنوبی بازی می‌کند. این نیرو نیز از حامیان «شورای انتقالی جنوب» است. «عیدروس الزبیدی» و «هانی بن بریک» رئیس و نایب رئیس «شورای انتقالی جنوب» مشخصا مورد حمایت ابوظبی قرار دارند.


امارات جدایی‌طلبان را با خودروهای زرهی و سلاح‌های پیشرفته تجهیز کرده است 

 

جدایی‌طلبان جنوب چه کسانی هستند

جدایی‌طلبان جنوب یمن با وجود اتحاد «یمن جنوبی» با «یمن شمالی» در سال ۱۹۹۰ میلادی همچنان از قدرت زیادی در این کشور برخوردار هستند. جمهوری دموکراتیک خلق یمن که به «یمن جنوبی» معروف بود سال‌ها کشوری مستقل شناخته می‌شد.

پس از اتحاد «یمن جنوبی» و «یمن شمالی» جدایی طلبان جنوب در سال ۱۹۹۴ دست به شورش زدند. این شورش توسط نیروهای دولتی به رهبری علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری وقت یمن سرکوب شد. با این حال درگیری های سال ۱۹۹۴ در دراز مدت تاثیر زیادی بر تقویت خواست جدایی طلبانه در جنوب یمن گذاشت. پس از انقلاب ۲۰۱۱ در یمن، جدایی‌طلبان زمینه را برای افزایش تحرکات خود برای جدایی از شمال مناسب دیده و پس از آغاز جنگ نیز امارات را همراستای خواسته خویش یافتند.


حضور نیروهای «کمربند امنیتی» در شهر عدن با پرچم «یمن جنوبی»

 

اکنون یکی از فرماندهان گارد ریاست‌جمهوری دولت مستعفی یمن در فایل صوتی لو رفته‌ای فاش کرده است که امارات در تلاش است با استفاده از جدایی‌طلبان در عدن بر برخی مقرهای دولتی و در نهایت بر کل این شهر ساحلی یمن مسلط شود و دست به کودتا علیه دولت مستعفی منصور هادی به نخست‌وزیری «معین عبد الملک» بزند.

یکی از مسئولان بلندپایه در عدن نیز به روزنامه محلی «اخبار الیوم» گفته است که با اوج گرفتن تنش، عربستان سعودی مجبور به وساطت شده و به طور موقت خطر کودتا رفع شده است. او گفته است که امارات به وسیله نیروهای تحت امر خود از جمله نیروهای موسوم به «کمربند امنیتی» و نیروهای واکنش سریع و همچنین نیروهای تیپ «شلال» و «جبل» دست به این اقدام زده است.

منابع خبری در جنوب یمن همچنین گفته‌اند که تمامی نهادها، مؤسسات دولتی و فرودگاه و بندر عدن تحت محاصره شدید نیروهای «شورای انتقالی» وابسته به امارات قرار دارند و بر خلاف آن‌چه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌گویند، وضعیت در «عدن» عادی نیست.

پایگاه خبری «الموقع پست» نیز گزارش داده است که امارات سلاح‌های بیشتری به نیروهای تابع خود از جمله «کمربند امنیتی» ارسال کرده است و شخص «معین عبدالملک» و چند تن از وزرای دولت مستعفی در داخل عدن و خارج از آن به قتل و بازداشت از سوی فرماندهان شورای انتقالی تهدید شده‌اند.

آنچه از خبرها بر می‌آید این است که عربستان سعودی بیش از واسطه‌گری آن هم نه به صورت جدی راغب به اقدام بیشتری نیست و سخنان افراد نزدیک به دولت مستعفی نشان می‌دهد که از ریاض گله‌مند هستند.

در همین ارتباط، هنگامی که شامگاه شنبه گذشته «محمد سعید آل جابر» سفیر عربستان در یمن با «منصور هادی» در ریاض دیدار کرد، او ضمن تقدیر از اقدامات سعودی در یمن به نوعی گله و شکایت خود را نیز از «توجه ناکافی» از سوی ریاض به اتفاقات عدن نشان داد.

به نوشته «اخبار الیوم» رئیس‌جمهور مستعفی یمن نامه‌ای به آل جابر داد تا به دست ملک سلمان برساند. منابع مطلع به این روزنامه گفته‌اند که منصور هادی در این نامه ضمن شرح اتفاقات روزهای گذشته در «عدن» مشخصا با نام بردن از امارات متحده عربی، از حمایت‌های ابوظبی از گروههای مسلح در این شهر انتقاد کرده و گفته است که قصد بازگشت به «عدن» را دارد.

منصور هادی در این نامه از پادشاه سعودی خواسته است تا ضمن پایان دادن به درگیری‌ها در عدن، تمام توان ائتلاف سعودی-اماراتی متمرکز مبارزه با انصارالله و به ادعای وی ایران در یمن شود.

اهداف امارات در عدن

با نگاهی به رسانه‌‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای یمنی و همسو با عربستان روشن می‌شود که آنها هیچ ابایی برای نام بردن از امارات به عنوان حامی گروههای مسلح که خواستار سقوط دولت مستعفی هستند، ندارند. در طول چهار سال گذشته امارات فارغ از نگرانی امنیتی و مرزی همچون عربستان بیش از آن‌ که خود را متعهد به جنگ با انصارالله و کمیته‌های مردمی بداند به دنبال اهداف سیاسی و اقتصادی خود در جنوب یمن بوده است. اگر برای عربستان حضور نیروهای همسو با ایران در کنار مرزهای خود یک تهدید محسوب می‌شود اما امارات این تهدید و نگرانی را ندارد و تمامی توجه خود را به جنوب یمن منعطف کرده است.

از منظر سیاسی مهم‌ترین اهداف کنونی امارات در یمن را می‌توان تلاش برای جلوگیری از شکل‌گیری دولت باثبات و قدرتمند در یمن، مقابله با رشد و قدرت گرفتن جریان اخوانی الاصلاح، چندپارگی و درگیری بین نیروهای مختلف یمن مانند القاعده، طرفداران هادی و جنوبی‌ها و همچنین جدایی جنوب یمن از شمال آن برشمرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن