ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 105615
  • ۰۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
  • 83 بازدید
  • ارسال توسط :
«چرا سوریه؟» رونمایی شد/ زائری: با احمق خواندن دشمن ارزش کار مدافعان حرم را نازل نکنیم

«چرا سوریه؟» رونمایی شد/ زائری: با احمق خواندن دشمن ارزش کار مدافعان حرم را نازل نکنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نخستین نشست مدافعان فرهنگی حرم همراه با رونمایی از کتاب «چرا سوریه؟» در حسینیه هنر با حضور حجت‌الاسلام زائری و جهانشاهی برگزار شد. زائری: یک دنیا تدبیر و برنامه‌ریزی و نقشه‌های متمادی پشت تکفیری‌ها بود/ ارزش کار مدافعان حرم […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نخستین نشست مدافعان فرهنگی حرم همراه با رونمایی از کتاب «چرا سوریه؟» در حسینیه هنر با حضور حجت‌الاسلام زائری و جهانشاهی برگزار شد.

زائری: یک دنیا تدبیر و برنامه‌ریزی و نقشه‌های متمادی پشت تکفیری‌ها بود/ ارزش کار مدافعان حرم را با احمق خواندن دشمن نازل نکنیم

بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام زائری در ابتدای این نشست اظهار داشت: شاید توجه و پرداختن به این موضوع و دغدغه برای ما تعجب‌برانگیز باشد چرا که فضای کنونی غافل از واقعیت جاری است بنابر این برگزاری چنین نشستی یک اتفاق مبارک محسوب می‌شود.

زائری در بخش دیگری به هزینه‌های نظامی در سوریه اشاره کرد و گفت:‌متأسفانه جمهوری اسلامی در خیلی جاها به میزان هزینه‌ای که داده نه تنها نتوانسته به همان اندازه برداشت داشته باشد بلکه میدان را برای دیگران نیز باز کرده است.

وی به نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی اشاره کرد و گفت:‌ متأسفانه ما به این مسئله نیز بی‌اعتنایی کردیم و در راستای آن نتوانستیم کار مطلوبی انجام دهیم، مدام می‌گوییم دشمن از احمق‌ها است، اما چه کسی می‌گوید دشمن ما احمق است. ما همواره دشمن را دست‌کم می‌گیریم. در حالی که دشمن از تمام ظرفیت‌هایش برای مقابله با ما استفاده می‌کند، آنها برای یک عملیات ساعت‌ها نفر فکر و برنامه‌ریزی می‌کنند، اما ما مدام اشتباه راهبردی می‌کنیم و فکری برای هوشمندی دشمن نداریم.

وی با بیان اینکه باید بیان شود که دشمن تکفیری با چه قدرتی در سوریه حاضر بود، چه هوشمندی پشت تولد تکفیری‌ها بود، آن هنگام است که ارزش کار مدافعان حرم ما نمایان می‌شود،‌گفت: یک دنیا تدبیر و برنامه‌ریزی و نقشه‌های متمادی پشت تکفیری‌ها بود اگر این‌ها را بگوییم آن وقت است که ارزش مدافعان حرم و رزمندگان فاطمیون مشخص می‌شود،‌اما خلص مفهومی صورت گرفته و دشمن را از احمق‌ها می‌پنداریم در مقابل ارزش کار مدافعان حرم ما نیز پایین می‌آید.

حجت‌الاسلام زائری پیوست فرهنگی و شناخت محیط اجتماعی را مهم دانست و گفت: ما متأسفانه در بسیاری موارد راه را باز کرده‌ایم، شهید داده‌ایم، حتی در داخل کشور هم اینگونه بوده یک شهروند ما به خاطر گرانی و تحریم در حال پرداخت هزینه است. مسافر ایرانی که پاسپورتش دچار مشکل شده او نیز هزینه پرداخت می‌کند. مردم کشور ما هزینه می‌دهند بنابر این باید شناخت محیط اجتماعی را مهم شمرد در غیر این صورت دیگران نان زحمات ما را می‌خورند. 

به گفته وی، اگر ما توان واقعی دشمن را فارغ از شعار و تبلیغات و برخوردهای احساسی درست ارزیابی کنیم، عملیات ما دچار اختلال نمی‌شود.

وی افزود: همه جای دنیا تقسیم کاری بر مبنای عقل صورت می‌گیرد مبنای تقسیم کار این نیست که رسالت یک گروه دچار بی‌ارزشی شود کسانی که در حوزه جنگ سخت عمل می‌کنند پشت‌شان افرادی در حوزه جنگ نرم قطعاً فعال بوده‌اند اما اشکالی که در کار ما وارد است این است که فرمانده عمل جنگ ما دارای اخلاص بوده و جانش را می‌گذارد اما تخصصی ندارد. مثل اینکه شب عملیات یک بیسیم‌چی بخواهد در کار توپچی دخالت کند. این امر غلط است که بگوییم اگر نمی‌‌جنگیدیم اتفاقی نمی‌افتاد در حالی که ما باید کار فرهنگی کنیم. اصلاً و ابداً اینگونه نیست. جبهه جنگ گلوله می‌خواهد اما از سوی دیگر مراکز فرهنگی و اجتماعی باید در گام دوم به میدان بیایند. 

حجت‌الاسلام زائری با بیان اینکه متأسفانه دوستانی که تخصصی در روابط اجتماعی و دیپلماتیک، فرهنگی و ادبی ندارند در کارها دخالت می‌کنند و آنها هستند که راه را بستند گفت:‌صادقانه اعتراف می‌کنم اگر کسی بخواهد با ژست روشنفکری اهمیت کار میدانی (جنگ را کم کند) اشتباه کرده است. همان قدر که کار میدانی و نظامی تخصصی است همانقدر هم کار فرهنگی و اجتماعی تخصص بوده و کسی نباید در آن دخالت کند.

جهانشاهی: مقوله جنگ و پساجنگ در سوریه مهم است/ نمره قبولی جبهه مقاومت 100 است

در بخش دیگری از این نشست علی جهانشاهی مدیر مؤسسه فرهنگی وارثین که در عرصه بین‌المللی در کشور عراق و سوریه فعال است ضمن اشاره به برخی مسائل و تجربیات طی چند سال اخیر گفت: در پاسخ به این سوال که آیا ما هزینه‌ای که در سوریه کرده‌ایم به همان اندازه بهره برده‌ایم یا نه این است که در برهه‌ای از زمان دشمن حمله کرد و سوریه در حال ساقط شدن بود بنابر این اولویت ما حفظ آن حکومت بود. 7 سال به بهترین نحو این مرحله را اجرا کردیم، یک کشور با تمام عقبه‌هایش ایستاد، نیروهای نظامی و امنیتی ما نه تنها کارشان را درست انجام دادند بلکه شاهکاری رقم زدند. 

وی به حضور رزمندگان ایرانی اشاره کرد و گفت: با همه شهدایی که در کشور سوریه اهداکردیم و همه هزینه‌های مادی، بهره آن را خیلی بیشتر در بلندمدت بردیم اما بحث اینجاست که از این جا به بعد چه باید بکنیم. بنابر این مقوله جنگ و پساجنگ مهم است. یک سالی است که شرایط سوریه به آرامش رسیده است از آن زمان آمادگی برای فعالیت‌های فرهنگی ـ اجتماعی باید انجام می‌شد هر چند نمره قبولی جبهه مقاومت 100 است اما چه کار فرهنگی و اجتماعی کرده‌ایم؟ 

وی افزود: سوریه کشوری است که شیعیان 12 امامی در آن یک درصد هستند، 73 درصد در سوریه اهل سنت هستند و این کشور دارای تنوع ادیان و مذاهب است، 11 درصد علوی هستند، 10 درصد مسیحی و … اما باید ما بدانیم با چه کشوری مواجه هستیم و چه اقدامی می‌خواهیم انجام دهیم. 

جهانشاهی سوریه یک حکومت سکولار دانست و گفت:‌در سابقه تاریخی این کشور مخالفت با فعالیت‌های اسلام‌گرایی به خوبی دیده می‌شود حالا فکر کنید ما می‌خواهیم در این کشور کاری را آغاز کنیم که حاکمیت آن نمی‌خواهد به مسائل اسلامی میدان داده شود حالا باید چه کرد؟ 

در عرصه سیاست خارجی (دیپلماسی عمومی و رسمی)، سراغ مردم نرفتیم

وی افزود: ما در عرصه سیاست خارجی (دیپلماسی عمومی و رسمی)، سراغ مردم نرفتیم و در مقابل بهایی که به نخبگان و مسئولین سایر کشورها دادیم بیش از مردم بود. ما همواره سراغ سیاست‌مداران می‌رویم چرا که بیشتر در پی دولت‌سازی بودیم تا جامعه‌سازی. در حالی که حکومت‌ها پایدار نیستند و اساس کار باید همچون انبیاء با مردم باشد. 

وی تأکید کرد: ما به لحاظ تعیین استراتژی کلان در کار با مردم دچار اشتباه شدیم لذا با توجه به شرایط کنونی سوریه، این سوال که راهبرد کلان ما چه باید باشد، راهبرد اجتماعی می‌گذاریم. 

جهانشاهی یگان‌های نظامی را در میدان‌های نبرد خط‌شکن دانست و در ادامه برای تثبیت حالت در عرصه فعالیت‌ها به اهمیت فعالیت‌های اجتماعی اشاره کرد و آن را نقطه ورود دانست و گفت:‌نوک پیکان نهادهای ما باید کار اجتماعی باشد لذا در پاسخ به اینکه چه باید کرد،‌باید گفت کار با بدنه مردم باید در رأس باشد اما اینکه چطور باید در کار اجتماعی وارد شد و چه اقشاری در اولویت هستند، چه باید کرد، این‌ها همه سوالاتی است که باید به درستی به آن پرداخت. 

وی گمشده این روزها در عرصه فرهنگی را کادرسازی دانست و گفت: باید شناخت درستی از آن منطقه داشته باشیم چنانچه امام موسی‌صدر برای ایجاد یک پایگاه و یک اقدام مناسب 15 سال را صرف کرد. 

زائری در بخش پایانی این نشست درباره کتاب « چرا سوریه» گفت:‌شاید ما باید 40 سال پیش برای سوریه فرهنگ‌سازی می‌کردیم چرا که سوریه برای ما مهم بود و باید این پرسش ها را جواب می‌دادیم اما ایده کتاب از اینجا شروع شد که به آقای مرکبی پیشنهاد کردم این کار را آغاز کند چرا که فکر می‌کردیم آقای نصرالله شایسته‌ترین فرد برای پاسخ به سؤالات است ، پیش‌بینی ما این بود که نیاز به این کتاب داریم و این پیش‌بینی درست از آب در آمد و در حال حاضر کتاب چاپ‌های متعددی دارد و کتاب اثری است که با توجه به تسلط آقای مرکبی و منبع اصیل که سخنان آقای نصرالله بود می‌تواند پاسخ پرسش جوان امروز و مخاطبان پرسشگر را بدهد. پاسخ به اینکه اگر در سوریه نمی‌ایستادیم و نمی‌جنگیدیم وضعیت به چه شکل بود؟ 

وی در خاتمه گفت:‌بازخوردها پس از انتشار کتاب بیش از انتظارم بود کتاب در مدت کوتاه به چاپ‌های متعدد رفت، باید بدانیم، باید تجربه‌ها را ثبت کنیم تا در موارد مشابه از تجربیات استفاده کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن