ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 105685
  • ۰۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
  • 355 بازدید
  • ارسال توسط :
یمن | الحدیده… در سایه آتش‌بس شکننده، همچنان ملتهب

یمن | الحدیده… در سایه آتش‌بس شکننده، همچنان ملتهب

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ استان الحدیده در غرب یمن در ساحل دریای سرخ، هنوز شاهد تقابل شدید ائتلاف سعودی-اماراتی با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است.  موقعیت استان الحدیده در غرب یمن   شبکه خبری العربیه، دیروز سه‌شنبه از درگیری‌های شدید در جنوب استان الحدیده خبر داد و مدعی شد که انصارالله، تجهیزات و […]

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ استان الحدیده در غرب یمن در ساحل دریای سرخ، هنوز شاهد تقابل شدید ائتلاف سعودی-اماراتی با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است. 


موقعیت استان الحدیده در غرب یمن

 

شبکه خبری العربیه، دیروز سه‌شنبه از درگیری‌های شدید در جنوب استان الحدیده خبر داد و مدعی شد که انصارالله، تجهیزات و نیروهای قابل‌توجهی از شهر «زبید» در جنوب استان الحدیده به غرب این شهر به شهرستان «التحیتا» ارسال کرده است. طبق این ادعا، مهمات، تجهیزات و سلاح‌های مختلف از محله «الجزء» خارج شده و به التحیتا ارسال شده است.

همچنین وبگاه «التغییر» در یمن گزارش کرد که نیروهای وابسته به انصارالله که آنان را «حوثی» می‌نامند، حمله شدیدی به مواضع شبه‌نظامیان ائتلاف در غرب شهرستان الحیس در جنوب استان الحدیده انجام دادند و در این حمله از سلاح‌های مختلف سنگین و نیمه‌سنگین مثل توپخانه و راکت استفاده شده است.

منابع نظامی وابسته به ائتلاف در شهر الحیس گفتند که نیروهای موسوم به «الویة العمالقة» (تیپ‌های بزرگ) که گفته می‌شود بیشتر به امارات نزدیک هستند، شب سختی پشت سر گذاشتند و درگیری‌های شدیدی در غرب شهر الحیس در جریان بود.


موقعیت زبید و التحیتا در جنوب استان الحدیده

 

در مقابل، وبگاه خبری «انصارالله» یمن گزارش کرد که «مزدوران ائتلاف سعودی آمریکایی اماراتی، نقض مکرر توافق آتش‌بس در الحدیده را ادامه دادند و امروز یک دختربچه به ضرب گلوله تک‌تیراندازان وابسته به ائتلاف، در منطقه المسلب در شهرستان التحیتا، جان باخت».

یک منبع نظامی نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی را «اشغالگران و مزدوران» توصیف کرد و گفت که آنان «با راکت و آتش‌ توپخانه، محلات متعددی را در شهر الحدیده گلوله‌باران کردند. نیروهای متجاوز همچنین فرودگاه، دانشکده پزشکی، میدان الجمال و مناطق دیگری از خیابان صنعاء و منطقه 50 در الحدیده را گلوله‌باران کردند».

حملات ائتلاف سعودی و نیروهای وابسته به آن در منطقه الجبلیه در شهرستان التحیتا نیز به جان باختن یک یمنی منجر شده بود. 

نماینده سازمان ملل در ریاض

در سطح سیاسی نیز، منابعی در سازمان ملل به روزنامه الشرق الاوسط گفتند که قرار است، مارتین گریفیتث فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن امروز چهارشنبه به عربستان سعودی سفر کند. 

وبگاه خبری «یمن مونیتور» در همین ارتباط گزارش کرد که دولت منصور هادی تصمیم گرفته است که همکاری با گریفیتث را با «رویکرد مثبت» از سر بگیرد. «علی محسن صالح» معاون هادی امروز با گریفیتث دیدار کرد و گفت در این دیدار مسائل مرتبط با تلاش‌های صلح را بررسی کرده و بر اجرای کامل توافق صلح سوئد تأکید کرده است.

اخیرا انتقاد دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» از گریفیتث افزایش پیدا کرده است. الشرق الاوسط مدعی شد که او برای «بازیابی اعتماد دولت هادی» به ریاض می‌رود. دولت هادی پیشتر برای تحت فشار قرار دادن نماینده سازمان ملل تهدید کرده بود که از توافق صلحی که درباره الحدیده و بخش‌هایی از یمن در سوئد به دست آمده است، خارج می‌شود. 

توافق سوئد یا استکهلم، توافق صنعاء و دولت مستعفی هادی است که سیزدهم دسامبر 2018 حاصل شد. سازمان ملل هم مدتی بعد از آن (30 بهمن‌ماه 1397) اعلام کرد که طرفین درگیر در یمن، به توافق رسیدند که نیروهای خود را از «الحدیده» خارج کنند.

هرچند ائتلاف سعودی تاکنون بارها توافق صلح الحدیده را نقض کرده اما انصارالله و ارتش یمن ماه می گذشته برای ابراز حسن نیت خود به سازمان ملل و تلاش برای حل مشکل مردم، به طور یکجانبه از بنادر الحدیده، الصلیف و رأس عیسی خارج شدند (+). محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، در آن زمان اعلام کرد که «بازاستقرار نیروها، نشان می‌دهد که عامل تعویق اجرای توافق سوئد، آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و امارات هستند» (جزئیات بیشتر). 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن