ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 105868
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۳:۴۵
  • 142 بازدید
  • ارسال توسط :
پشت‎‌پرده تغییر رویکرد امارات مقابل ایران چه می‌گذرد؟

پشت‎‌پرده تغییر رویکرد امارات مقابل ایران چه می‌گذرد؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مواضع اخیر وزیرخارجه امارات و برخی خبر‌های پشت پرده از فضای سیاسی این کشور، نشانه‌هایی از تغییر رویکرد ابوظبی در قبال ایران دارد. عبدا… بن زاید وزیر خارجه امارات چندی پیش برخلاف مواضع صریح دولت آمریکا، حمله به نفتکش‌های […]

پشت پرده تغییر رویکرد امارات مقابل ایران چه می‌گذرد؟به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  مواضع اخیر وزیرخارجه امارات و برخی خبر‌های پشت پرده از فضای سیاسی این کشور، نشانه‌هایی از تغییر رویکرد ابوظبی در قبال ایران دارد. عبدا… بن زاید وزیر خارجه امارات چندی پیش برخلاف مواضع صریح دولت آمریکا، حمله به نفتکش‌های این کشور را به گردن ایران نینداخت و رسماً گفت نمی‌توانیم کشور خاصی را در این حملات مسئول بدانیم. انور قرقاش وزیر مشاور در امورخارجه امارات که همواره لفاظی‌ها و گزافه گویی‌هایی علیه ایران داشته، چندی است که در توئیت‌هایی تنها راه مهار تنش‌ها در خلیج فارس را سیاسی ذکر کرده است و بر گفتگو میان کشور‌ها تأکید کرد. این دست مواضع جدید، ناظران خارجی را به رویکرد جدید امارات برای کاهش تنش‌ها در منطقه امیدوار کرد، اما چه اتفاقاتی باعث شد ابوظبی مسیر جدیدی در برابر ایران اتخاذ کند؟

پس از بلندشدن پهپاد آمریکایی از خاک امارات و هدف قرار گرفتن آن، وزارت خارجه کشورمان با احضار کاردار ابوظبی هشدار شدیداللحنی به این کشور درقبال این دست اقدامات داد. پایگاه خبری الخلیج آنلاین یکی از عوامل تغییر رویکرد امارات را این موضوع دانست و تأکید کرد: به نظر می‌رسد زبان جدید ایران و قدرت نظامی که این کشور از خود با سرنگونی هواپیمای راهبردی آمریکا توسط یک سلاح بومی به نمایش گذاشت و همچنین موضع سیاسی جدید آمریکا موجب شده که امارات موضع جدیدی در قبال ایران اتخاذ کند. این رسانه عرب زبان در ادامه افزود: احتمال دارد که ابوظبی از صدمه بزرگ اقتصادی که با ادامه اتهام زنی‌های بی اساس و بدون مدرک به ایران خواهد خورد، آگاه شده است.

روزنامه رأی الیوم هم درباره تغییر رویکرد حکام امارات در روز‌های اخیر در گزارشی نوشت: سفر عبدا… بن زاید به مسکو و موضع اخیر او گواهی بر این است که ابوظبی در‌های مسکو را می‌زند تا تنش با ایران را کم کند. این روزنامه فرامنطقه‌ای در ادامه خبر داده که در آینده شواهد بیشتری از تغییر دیدگاه امارات خواهیم بود. آن گونه که رأی الیوم ادعا کرده برخی منابع نزدیک به ایران اعلام کرده اند که سیگنال رویکرد‌های جدید امارات به ایران رسیده و ممکن است به حد پایان دادن به نزاع با ایران یا حتی خروج امارات از جنگ یمن هم برسد و همچنین شاید انعکاس این رویکرد‌ها به انصارا… یمن، دلیل تأخیر در هدف قرار گرفتن ابوظبی و محدود کردن حملات به سعودی است.

بیشتر بخوانید:«بن سلمان» و «بن زاید» در یمن دوشادوش یکدیگر می‌جنگند یا علیه هم؟

اختلاف درونی حاکمان امارات

یکی دیگر از عوامل عقب نشینی امارات از مواضع ضدایرانی خود، اختلاف نظر میان برخی حکام این کشور است. آن گونه که سایت تاکتیتال ریپورت آمریکا ادعا کرده و سایت افشاگر امارات لیکس هم آن را بازنشر کرده، پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی در حریم ایران که از امارات به پرواز درآمده بود، میان هفت تن از امیران این کشور درباره موضوع تقابل آمریکا با ایران اختلاف ایجاد شده است. براساس این گزارش، سه حاکم دبی، شارجه و ام القیوین به حاکم امارات درباره همکاری با آمریکا در جنگ علیه ایران و عواقب وخیم آن هشدار دادند.

شکاف میان امارات و عربستان

از سوی دیگر الجزیره نیز در گزارشی که به تازگی منتشرکرده به نقل از جویل روبین که از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکاست، به مسائل منطقه اشاره و تأکید کرد که آمریکا به وضوح نمی‌داند که دولت‌های عربی خلیج فارس درباره پرونده ایران، از دولت ترامپ چه می‌خواهند. این دیپلمات سابق آمریکایی علت این امر را اختلاف میان عربستان و امارات اعلام کرد، ولی به جزئیات بیشتری از این مسئله اشاره نکرد.

افزایش توان نظامی انصارا…

به تازگی حتی رویترز خبرداد که امارات به عنوان یکی از نیرو‌های اصلی ائتلاف متجاوزعربی به یمن، نیرو‌های نظامی خود در یمن را کاهش خواهد داد. هرچند رویترز دلیل این مسئله را افزایش تنش در خلیج فارس پس از حمله به نفتکش‌ها در الفجیره، دریای عمان و در نهایت هم سرنگونی پهپاد آمریکایی با آتش پدافند هوایی ایران دانسته است، اما باید گفت که اماراتی‌ها پس از آن که تلاش‌شان برای اشغال کامل جزیره سقطری در خلیج عدن ناکام ماند و حضور پنج ساله‌شان در یمن نیز باعث عمیق‌تر شدن باتلاق و افزایش هزینه‌های مالی، انسانی و لجستیک برای این کشور شد، پس از دریافت واقعیت‌های میدانی جدید و عملی تصمیم به کاهش نیرو در یمن گرفته اند.

واقعی‌ترین عامل این تصمیم نیز ترس از حمله انصارا… به فرودگاه‌های دبی و ابوظبی است. درهمین حال علی اکبر اسدی تحلیل گر مسائل کشور‌های عربی هم یکی از عوامل تغییر مواضع ابوظبی و ریاض درقبال ایران را افزایش توان نظامی و تهاجمی انصارا… یمن دانسته و گفته است: «پس از افزایش حملات انصارا… و ناکامی‌های عربستان و امارات در دفاع از خویش در برابر آن حملات، رهبران سعودی و اماراتی به صورت محسوسی لحن خود را درباره ایران تغییر داده‌اند و این مسئله، در کنار نگرانی‌هایی است که آن‌ها راجع به افزایش تنش میان ایران و آمریکا دارند.» خبر اخیر رویترز که درباره خروج نیرو‌های اماراتی از یمن آن گونه که گفته شده «به دلیل تهدید‌های امنیتی ناشی از تنش میان ایران و آمریکا» بوده نیز مؤید تغییر احتمالی رویکرد این کشور درباره مسائل منطقه است. در نهایت باید گفت به رغم وجود اماره‌ها و خبر‌های مختلف از تغییر رویکرد ابوظبی درقبال تهران، اما هنوز قضاوت در این باره زود است و باید دید آیا امارات هم در کنار قطر، کویت و عمان از سیاست‌های خصمانه سعودی فاصله خواهد گرفت یا خیر؟

منبع:خراسان

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن