ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 106299
  • ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۳۰
  • 134 بازدید
  • ارسال توسط :

عباسی: فرهنگ دفاع مقدس قابل عرضه به گروه‌های مقاومت منطقه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حسن عباسی کارشناس مسائل سیاسی در دومین نشست مدافعان فرهنگی حرم که در حسینیه هنر برگزار شد در سخنانی، گفت: ۱۲۰۰ سال قبل امام رضا (ع) را به اجبار برای ولیعهدی از بصره وارد ایران کردند و ایشان وارد خرمشهر […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری فارس، حسن عباسی کارشناس مسائل سیاسی در دومین نشست مدافعان فرهنگی حرم که در حسینیه هنر برگزار شد در سخنانی، گفت: ۱۲۰۰ سال قبل امام رضا (ع) را به اجبار برای ولیعهدی از بصره وارد ایران کردند و ایشان وارد خرمشهر و آبادان شدند و استانها را طی کردند تا به خرسان امروز و شهر طوس رسیدند. البته امام رضا (ع) راضی به ولیعهدی عباسیان نبودند.

وی با بیان اینکه امام کاظم (ع) ۳۷ فرزند دختر و پسر داشت افزود: بعد از اینکه امام رضا (ع) به اجبار به ایران آورده شد ۳۶ خواهر و برادر ایشان که شامل ۱۷ خواهر و ۱۹ برادر بودند به نقاط مختلف ایران و کشورهای همسایه سفر کردند و در آنجا مستقر شدند تا به مردمان آنجا اعلام کنند که امام رضا (ع) راضی به این ولیعهدی نیست و به اجبار این پست به ایشان داده شده است.

**سفر برادران و خواهران امام رضا (ع) به ایران بزرگترین طرح‌ ژئوپولوتیکی

این کارشناس مسائل سیاسی سفر برادران و خواهران امام رضا (ع) به ایران را یکی از  مهمترین بزرگترین طرح‌های ژئوپولوتیکی دانست و ادامه داد: این سفر اجباری در نهایت به اثر بزرگ فرهنگی ایشان در شمال شرقی کشور ایران تبدیل می‌شود که امروزه شاهد سفر ۳۰ میلیونی مردم ایران و مردم منطقه به شهر مقدس مشهد برای زیارت هستیم. البته برادر این امام عزیز در شیراز و خواهر ایشان در قم هم نقش بسیار مهمی در رشد و گسترش فرهنگ مردم ایران داشتند.

عباسی با اشاره به وسعت سرزمین ایران خاطرنشان کرد: ایران دو سوم قاره اروپا وسعت دارد و تقریبا حدود ۱۵ کشور اروپایی ازجمله انگلستان، آلمان و فرانسه داخل ایران قرار می‌گیرند. بر این اساس نقشی که این ۳۶ خواهر و برادر ایفا کردند به این صورت بود که سرزمینی معادل دو سوم اروپای را تحت تاثیر خود قرار دادند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اشتباه مرحوم شریعتی در تفکیک شیعیان به علوی و صفوی اضافه کرد: اشتباهی مرحوم شریعتی کرد این بود که در کتاب «شیعه علوی و شیعه صفوی» تشیع را به علوی و صفوی تفکیک کرده است. همانند همین بازی که در عرضه سیاست است و متدینین را به متدینین رسمی علوی و حکومتی تقسیم می‌کنند. این کتاب بهانه‌ای به دست وهابی‌ها داد تا بگویند ایران از ۴۰۰ سال به قبل مال ما بوده است.

**تشیع در ایران سابقه ۱۲۰۰ ساله دارد

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سابقه ۱۲۰۰ ساله تشیع در ایران یادآور شد: واقعیت این است که ما بیش از ۱۲۰۰ سال بعد از آمدن امام رضا (ع) به ایران و سفر ۳۴ خواهر و برادر ایشان که در این کشور پخش شدند و اثر عمیق فرهنگی خود را روی فرهنگ این کشور گذاشتند ریشه در تشیع داریم. البته در زمان امام حسن (ع) هم این قضیه بود ولی بعد از زمان امام رضا (ع) این موضوع به خوبی دیده می‌شود. اگر شما امروز بحث‌هایی چون شیعه علوی و شیعه صفوی را می‌شنوید به دلیل اشتباه امثال مرحوم شریعتی است.

عباسی به تبدیل تهدید به فرصت در علوم استراتژیک اشاره و عنوان کرد: سفر اجباری امام رضا (ع) و ۳۴ برادر و خواهر ایشان به ایران یکی از شاخص ترین نمونه‌های تبدیل تهدید به فرصت است. اگر مامون این کار را نمی‌کرد و امام رضا (ع) را به اجبار به ایران نمی‌آورد و برادران و خواهران ایشان هم به ایران نمی‌آمدند بزرگترین کار فرهنگی یعنی ریشه دواندن در این سرزمین و کشورهای مجاور آن شکل نمی‌گرفت و احتمالا ایران امروز کشوری شیعی نبود و جمهوری اسلامی به وجود نمی‌آمد و خیلی مسائل دیگر رخ نمی‌داد.

** ۹۵ درصد محصول فرهنگی ایران حاصل دوران دفاع مقدس است

وی مدل تشیع و مدل فرهنگ ایرانی در مباحث امنیتی را مبحث صدف عنوان کرد و اظهار داشت: زمانی که تهدیدی متوجه صدف می‌شود او با بالابردن ارزش خود آن تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند. اگر صدام این حماقت را نمی‌کرد و غرب هم از حمله او به ایران پشتیبانی نمی‌کرد قطعا چیزی به نام بسیج و سپاه به این شکل ایجاد نمی‌شد. زیرا سپاه زمانی که شکل گرفته بود فقط یک گارد و یک سیستم کوچک حفاظتی برای انقلاب بود و بسیج هم در سال ۱۳۵۸ توسط امام (ره) کارش آغاز شد ولی بسیج و سپاه بعد از جنگ ۸ ساله به اینجا رسیدند که روبروی آمریکا و غرب و شرق قرار گرفته‌اند.

این کارشناس و تئوریسین جنگ نرم محصولات فرهنگی ایران را حاصل دوران دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: اگر دنیای غرب شعور داشت و می‌دانست که مکتب امنیتی اسلام و تشیع، مکتب چهارم است. یعنی مکتب اول، برای روس‌ها است و آسیب محور بوده، مکتب دوم، برای یهودی‌ها است و تهدید محور بوده، مکتب سوم، برای آمریکایی‌ها است و اصالت و فرصت محور بوده و مکتب چهارم، برای تشیع است به خوبی می‌دانست که اصلا نباید تشیع را تهدید کند.

** آثار موثر تولید شده در سینمای ایران با موضوع دفاع مقدس است

عباسی در بخش دیگر سخنان خود آثار موثر تولید شده در سینمای ایران را بیشتر با موضوع دفاع مقدس دانست و افزود: اگر فیلمی هم در سینمای ایران ساخته شود که موثر باشد آن فیلم با موضوع دفاع مقدس است. به طور مثال در مقابل «هزارپا» فیلم «به وقت شام» در سوریه ساخته می‌شود. در واقع در امروز هیچ فیلمی در تراز فرهنگی نمی‌تواند با آثاری که با موضوع دفاع مقدس ساخته می‌شوند رقابت کنند.

وی با بیان اینکه شاهد تولید فرهنگ جدیدی در کشور در دوران دفاع مقدس بودیم ادامه داد: فرهنگی در دوران دفاع مقدس تولید شد که امروز در مقابل سبک زندگی آمریکایی قرار گرفته است. اگر امروز جمهوری اسلامی چیزی دارد که مال خودش است آن را مدیون تولید فرهنگی است که در دوران ۸ سال دفاع مقدس شکل گرفته است.

** فرهنگ دفاع مقدس قابل عرضه به گروه‌های مقاومت منطقه است

این کارشناس مسائل سیاسی فرهنگ دفاع مقدس را قابل عرضه به گروه‌های مقاومت منطقه دانست و خاطرنشان کرد: امروزه آن چیزی را که می‌توان به حزب الله لبنان، حشدالشعبی عراق و انصارالله یمن داد، فرهنگ دفاع مقدس است. با توجه به این موضوع اگر شیطان می‌دانست با شهادت امام حسین (ع) در کربلا، ۱۴۰۰ سال اساس حیات اسلام و حقیقت می‌ماند و اگر غرب می‌دانست که اگر به ایران حمله کند بسیج و سپاه ایجاد می‌شوند و در کنار آنها فرهنگی غنی بوجود می‌آید همچین اشتباهی را مرتکب نمی‌شدند. امروز در روحانیت آن روحانیتی مورد قبول است که صاحب تفکر بسیجی است. زیرا ما امروز مرجع تقلیدی در قم داریم که لیدر جریان انحرافی شیرازی است.

** فرهنگ دفاع مقدس عامل ایستادگی ما مقابل آمریکا است

عباسی، فرهنگ شکل گرفته در دوران دفاع مقدس را عامل ایستادگی ما مقابل آمریکا دانست و اضافه کرد: روسیه چنین جرأتی ندارد یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کند و چین نمی‌تواند یک آمریکایی را بگیرد تا جلوی او زانو بزند. اما این فرهنگ در دوران دفاع مقدس در کشور ایجاد شده که آمریکایی را می‌گیریم و روبروی ما زانو می‌زند و از آن طرف هم هواپیمای آن را هم در آسمان می‌زنیم. آن وقت رئیس جمهور آمریکا به دلیل اینکه کاری از دستش برنمی‌آید در زمان یک هفته ۲۰ بار توئیت می‌زند و سخنرانی می‌کند و تهدید انجام بدهد.

وی به اشتباه اسرائیل در حمله به جنوب لبنان اشاره کرد و یادآور شد: از آن طرف هم اگر اسرائیلی‌ها شعور داشتند به جنوب لبنان حمله نمی‌کردند که حزب الله لبنان ایجاد شود. آن چیزی که شما امروز به عنوان جریان امل می‌شناسید که شهید چمران و امام موسی صدر بنیانگذار آن بودند همین «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان است. او همانند اصلاح طلب‌های ما لیبرال است و خطری برای اسرائیل نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی حمله داعش به عراق را زمینه ساز شکل‌گیری حشدالشعبی عنوان کرد و گفت: اگر در سال ۱۳۹۳ داعش از دیرالزور سوریه به عراق حمله نمی‌کرد و موصل را نمی‌گرفت و به پشت دیوارهای بغداد نمی‌رسید آیت‌الله سیستانی در عراق فتوا نمی‌داد و جوانان شیعه بسیج نمی‌شدند، چیزی به نام حشدالشعبی تشکیل نمی‌شد. حالا حشدالشعبی سپاه پاسداران عراق شده و در گلوی آمریکایی‌ها گیر کرده است.

وی حفظ فرهنگ ایرانی به خاطر هزاران حرم موجود در سطح کشور دانست و تصریح کرد: الان چند هزار حرم و بقاع متبرکه در ایران است و اگر فرهنگ ایرانی تا امروز باقی مانده است به خاطر همین مراکز است. زیرا این اماکن همانند لنگری کشتی کشور را در برابر تحولات جامعه حفظ کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه صحبت‌های خود افزود: ما تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ نفر شهید مدافع حرم دادیم که این ماجرا فرهنگ ایران را ۴۰ سال بعد از انقلاب دوباره زنده کرد. امروز وقتی صحبت از شهدای مدافع حرم ازجمله شهید قربان‌خانی می‌کنیم به نمونه‌ای برمی‌خوریم که فردی اهل خالکوبی و قلیان کشیدن به فردی که شهید مدافع حرم می‌شود تغییر ماهیت می‌دهد.

عباسی رکن اصلی حیات اجتماعی تشیع را شهادت دانست و ادامه داد: مهمترین اهداف ایدئولوژی‌ها انسان است. مارکسیست نمونه انسان سازی خود را چگوارا می‌داند. ایدئولوژی لیبرالیسم هم مدعی انسان سازی است و انسان ترازمند او سلبریتی‌ها هستند. اسلام هم می‌گوید من هم به انسان نگاه دارم و انسان من فردی است که نمی‌میرد. اسلام می‌گوید من انسان خود را به صورتی تربیت می‌کنم که از ملک بالاتر برود و نمیرد.

وی با اشاره به عنوان این مراسم که نشست مدافعان فرهنگی حرم است، خاطرنشان کرد: اگر عنوان این جلسه این است که مدافعان فرهنگی حرم چه کاری را باید انجام بدهند؟ باید برویم مستند بسازیم، فیلم بسازیم و مجله بزنیم؟ نه همچین کاری قرار نیست انجام بدهیم. در تاریخ بشر بعد از هر جنگی سه اتفاق رخ می‌دهد. نخستین اقدام، بازسازی عمرانی است. اقدام دوم، بازسازی منابع انسانی است و اقدام سوم که بسیار مهم است، بازسازی فرهنگی است.

** بازسازی فرهنگی کشور پس از دوران دفاع مقدس آغاز شد

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره با آغاز بازسازی فرهنگی کشور پس از دوران دفاع مقدس، اضافه کرد: ابتدا در تمامی شهرها و استان‌ها ستادهایی به نام ستاد بزرگداشت شهدا ایجاد شد. سپس در ارتش، سپاه و مجموعه‌های دیگر مراکز به نام حفظ و اشاعه ارزش‌های دفاع مقدس شکل گرفت که هنوز هم وجود دارد. هزاران مجلد کتاب نوشته و چاپ شده و از دل اینها هزاران فیلمنامه فیلم سینمایی، سریال و انیمیشن درآمده است.

عباسی تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از دفاع مقدس را همانند گنج دانست و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی روزی فرمودند دفاع مقدس همانند گنجینه‌ای است که دفن شده و هنوز درب آن باز نشده تا اثرات خود را نشان بدهد. ما ۱۰۰ سال دیگر را داریم تا بگوییم چیزی را از دفاع مقدس ارائه کرده ایم. ضمن اینکه بسیاری از ماها هنوز خاطراتمان منتشر نشده است. حالا هنوز زمان به بیان و پرداختن به نقش و حضور رزمندگان ما در کشور سوریه مانده است. آنها برای ۱۰۰ سال دیگر هم خاطره دارند که می‌توانند برای دیگران تعریف کنند.

** مردم سوریه را با تجربه ۴۰ سال جمهوری اسلامی آشنا کنیم

وی درمورد بزرگترین کاری که می‌توان برای بچه‌های سوریه انجام داد، گفت: بزرگترین کار این است که آنها را با تجربه ۴۰ سال اخیر جمهوری اسلامی آشنا کنیم. چند سال پیش هزینه تبدیل خاطرات دوران دفاع مقدس به VCD حدود چند میلیارد تومان بود. به عبارتی بهتر آنقدر خاطره ضبط شده داریم که تا پیاده شوند و به کتاب تبدیل شوند حالاحالاها زمان خواهد برد. پس اگر شهادت امام حسین (ع) در یک روز در کربلا، ۱۳۰۰ سال اثر فرهنگی دارد بزرگترین کار فرهنگی در ماجرای سوریه، یمن، فلسطین، لبنان و افغانستان حفظ و پاسداشت آن مبارزه‌ها، مجاهدت‌ها و رشادت‌ها است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه افراد حاضر در میدان‌های جنگ خاطرات فراوانی برای بیان داشتند، اظهار داشت: ازجمله آنها می‌توان به شهید بیضایی، شهید حججی، مجید قربان‌خانی، جواد الله‌کرم، شهید اسکندری و شهید صیاد شیرازی اشاره کرد. البته افرادی قصه‌های آنها را کامل کردن و حالا باید افراد دیگری این پیام‌ها را به مردم برسانند تا تحت تاثیر این ساز و کار فرهنگی قرار بگیرند.

عباسی با اشاره به ۳۲۰ هزار کشته سوریه در جریان این جنگ تصریح کرد: اگر از این تعداد فقط یک دهم آن یعنی ۳۲ هزار نفر کتاب نوشته شود نگارش آن چند سال طول خواهد کشید؟ اما این موضوع است که سوریه را همانند جمهوری اسلامی حفظ خواهد کرد. در حال حاضر بعد از ۳۰ سال از دفاع مقدس ناگهان در حوزه هنری مراسم رونمایی از کتابی جدید در حوزه دفاع مقدس را برگزار می‌کنند.

** سوریه ۱۴۰۰ با سوریه ۱۳۸۰ بسیار متفاوت خواهد بود

وی در بخش دیگر سخنان خود با پیش بینی آینده کشور سوریه افزود: سوریه سال ۱۴۰۰ یعنی ۷۰۰ روز دیگر با سوریه ۱۳۸۰ یعنی ۲۰ سال پیش یک چیز دیگری می‌شود. بازسازی عمرانی سوریه ۵۰ تا ۷۰ سال، بازسازی انسانی آن حدود ۷۰ سال و ۱۰۰ سال دیگر سوریه یک کشور مقتدر فرهنگی خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی داشته‌های امروز ایران را به خاطر دوران دفاع مقدس دانست و ادامه داد: جمهوری اسلامی امروز هرچه دارد ازجمله موشک و انرژی هسته‌ای به خاطر دفاع مقدس است. حتی ثبات فرهنگی آن و هنرمندان آن همانند حاتمی‌کیا و سازمان اطلاعاتی که سریال «گاندو» را تولید کرد و «جیسون رضائیان» را گرفت هم به خاطر دفاع مقدس است. حتی ثبات جمهوری اسلامی ایران هم مربوط به دفاع مقدس است. اما اگر خلاف آن را در حوزه‌های مختلف مشاهده کردید رد آن به آدمی می‌رسد که در اروپا و آمریکا درس خوانده و دکتری گرفته است.

عباسی بازسازی سوریه را دارای چند سناریو دانست و خاطرنشان کرد: برای بازسازی سوریه چند سناریو داریم که باید انجام بدهیم. گام نخست، بازسازی عمرانی و فعالیت‌های اقتصادی است. گام دوم، بازسازی منابع انسانی و اقدامات فرهنگی است.

وی خواستار ورود تجار حزب‌الهی به عرصه تجارت شد و گفت: بچه حزب‌الهی که می‌تواند کار تجاری انجام بدهد نباید اجازه بدهد تجاری که مسئولین دولت می‌گویند سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار به آنها داده‌ایم ولی فقط ۱۰ میلیارد آن بازگشته است وارد کار تجارت شوند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در گام اول بعد از جنگ که بازسازی عمرانی و انجام کارهای اقتصادی و تجاری است تجار انقلابی صاحب فکر فرهنگی می‌توانند آنجا با کارهای عمرانی و تولیدات اقتصادی کارهای عظیم فرهنگی کنند. البته با تجارت صحیح، زیرا وقتی شوروی از هم پاشید و هشت کشور آسیای میانه ایجاد شدند به یک سال نکشید که زندان‌های این کشورها از ایرانی ها پر شد.

** پاسداشت شهدا فوری‌ترین کار برای مردم عراق، سوریه و یمن

وی پاسداشت شهدا را فوری‌ترین کار ممکن برای مردم کشورهای عراق، سوریه و یمن عنوان و اضافه کرد: شهدا در کشور عراق از آن ارزش و جایگاه شهدا در ایران بی بهره هستند. متاسفانه برای شهدایی که در عراق بر اثر انفجار بمب به شهادت می‌رسند نه فیلم مستند، نه یادگاری و نه بزرگداشتی برگزار نمی‌شود. در کشور سوریه هم وضعیت به همین صورت است. البته یک سری بزرگداشت‌های کلی می‌گیرند. این ماجرا در کشور یمن هم به همین صورت است و آنها هم با چنین مشکلی روبرو هستند.

این کارشناس و تئوریسین جنگ نرم یادآور شد: سوریه اگر در جریان این جنگ ایستادگی کرد و روی پای خود خود ماند به خاطر ایثارگری‌هایی بوده که انجام داده است. زیرا فقط رزمندگان ما که نبودند و نیروهای سوریه‌ای هم نقش مهمی داشتند.

عباسی اظهار داشت: چرا رهبری پای برخی از کتاب‌هایی که نوشته و منتشر می‌شوند می‌نویسند؟ زیرا موضوعات این کتاب‌ها حقیقت هستند و واقعیت دارند. ایشان در واقع به ما آدرس می‌دهند که برویم و داستان‎های انسان‌های واقعی را چهره و برجسته کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن