ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 106533
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳
  • 407 بازدید
  • ارسال توسط :
یک هفته با سیاست خارجی؛ از سفر ظریف به نیویورک تا ادعای کذب ترامپ

یک هفته با سیاست خارجی؛ از سفر ظریف به نیویورک تا ادعای کذب ترامپ

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، عرصه سیاست خارجی در هفته ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از جمله سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به نیویورک و برگزاری نشست شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل درباره برجام و ادعای ترامپ مبنی بر […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، عرصه سیاست خارجی در هفته ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از جمله سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به نیویورک و برگزاری نشست شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل درباره برجام و ادعای ترامپ مبنی بر ساقط کردن پهپاد ایرانی و تکذیب ایران و …

عصر شنبه ۲۲ بهمن ماه محمدجواد ظریف که پیش از این «استیون منوشین» وزیر خزانه داری آمریکا از تصمیم این کشور برای قرار دادن وی در فهرست تحریم ها خبر داده بود، راهی نیویورک شد تا در نشست سطح بالای مجمع سیاسی توسعه پایدار توسط شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد شرکت کند و آنگونه که خودش پیش از این عنوان کرده بود در حاشیه این نشست با مجامع فکری و رسانه ها برنامه خواهد داشت. او در این سفر با رسانه هایی چون NBC، برنامه «هارد تاک» BBC، مصاحبه با فرید زکریا مجری CNN، بلومبرگ، جمعی از سردبیران رسانه های آمریکایی و … گفتگو کرد و همچنین با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد.

نشست شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد از سه‌شنبه نهم تا پنجشنبه ۱۸ جولای (۱۸ تا ۲۷ تیر ماه) در نیویورک برگزار و وزرا هم نشست سه روزه ای از روز سه‌شنبه ۱۶ تا پنجشنبه ۱۸ جولای (۲۵ تا ۲۷ تیر ماه) داشتند.

سفر ظریف به نیویورک در حالی صورت گرفت که «سید عباس موسوی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ۱۷ تیر ماه سال جاری در نشست هفتگی با خبرنگاران و یک روز بعد از ورود ایران به گام دوم توقف برخی تعهدات برجامی در راستای عملیاتی کردن بیانیه شورای عالی امنیت ملی، اعلام کرد که در کنار تحولات دیپلماتیک و برجامی، روابط دوجانبه ما و پیگیری های مسائل منطقه ای و بین المللی و حضور ایران در صحنه های مختلف ادامه دارد. البته ظریف قرار است در ادامه این سفر به منظور انجام سفری دوجانبه و همچنین شرکت در نشست عدم تعهد به کاراکاس برود و از آنجا هم به سه کشور آمریکای لاتین (نیکاراگوئه، اکوادور و بولیوی) خواهد رفت.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۶ تیر ماه در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد حضور یافت و سخنرانی کرد و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به رغم موانع عظیمی که به دلیل تحمیل تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی با آن مواجه بوده، با تلاش بی وقفه براساس اصول و اولویت‌های ملی خود، به پیشرفت‌های قابل توجهی در توانمندسازی و ایجاد برابری بین افراد دست یافته است،گفت: مردم ما در برابر وحشیانه‌ترین تروریسم اقتصادی قرار گرفته‌اند که به منظور دستیابی به اغراض نامشروع سیاسی، به صورت عامدانه، غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد. (بیشتر بخوانید)

*ایران در هر شرایطی به صادرات نفت ادامه می دهد

البته ظریف پیش از سفر به نیویورک نیز در تماس تلفنی «جرمی هانت» همتای انگلیسی با تاکید بر غیرقانونی بودن تحریم های نفتی آمریکا، گفته بود: جمهوری اسلامی ایران به صادرات نفت خود در هر شرایطی ادامه خواهد داد. 

ظریف با اشاره به مقصد قانونی نفتکش «گریس -۱» در شرق مدیترانه افزوده بود: اتحادیه اروپا که همواره مخالف  اعمال فراسرزمینی تحریم های آمریکا بوده است نمی تواند خود به چنین اقدامی مبادرت ورزد و دولت انگلیس می بایست سریعا نسبت به پایان توقیف غیرقانونی نفتکش مزبور، تمهیدات لازم را به عمل آورد. (جزییات بیشتر)

وزیر امور خارجه انگلیس هم در این تماس تلفنی مدعی شد که اگر اطمینان حاصل شود که نفتکش ایرانی به سوریه نمی‌رود آزادی آن تسهیل می‌شود.

از سوی دیگر هانت روز دوشنبه پیش از حضور در شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در توئیتر نوشت: «برای گفت‌وگوهای فوری درباره نحوه کاهش تنش با ایران، راهی بروکسل هستم. رویکرد آن‌ها در قبال خاورمیانه، اساسا ثبات‌زدا بوده است، اما ما می‌خواهیم از تنش بر سر گریس – ۱ بکاهیم، نه اینکه بر آن بیافزاییم. ضمنا می‌خواهیم از یک منطقه هسته‌ای شده، اجتناب کنیم.»

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن هم شنبه شب ۲۲ تیر ماه در توئیتی با بیان اینکه «انگلیس با اشتباه محاسبه در توقیف غیرقانونی نفتکش، نباید دوباره اشتباه محاسباتی اش را تکرار کند،» نوشت: «کشتی قانون و هنجاری را نقض نکرده، اما انگلیس با دزدی دریایی غیرقانونی مطمئنا چنین اقدامی را صورت داده است.»

وی  یادآور شد که اگر نفتکش و محموله نفت آن آزاد نشود، اقدام انگلیس بی جواب نخواهد ماند.

*رایزنی تلفنی ظریف و همتای نروژی

ظریف همچنین در مسیر سفرش به نیویورک در توقفی کوتاه مدت در نروژ با «اینه اریکسون سورایده» همتای نروژی تلفنی درباره، مناسبات دوجانبه، برجام و تحولات منطقه گفتگو کرد.

وزیر خارجه ایران یکشنبه شب در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران نقض برجام از سوی آمریکا را نشانگر غیرقانونی بودن رژیم آمریکا خواند و گفت: اروپایی ها ادعا می کنند تمایل دارند برجام را نگهدارند، ولی هنوز شاهد نبودیم که برای حفظ برجام حاضر به سرمایه گذاری باشند.

حضور ظریف در نیویورک در حالی صورت گرفت که آنگونه که خودش در توئیتی عنوان کرد فقط در سه مکان اجازه تردد داشته، دفتر سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل و اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل. از سویی «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران اعلام کرده بود که اعضای دولت ترامپ با «محمد جواد ظریف» در نیویورک دیدار نخواهند کرد.

علاوه بر اعمال محدودیت ها در خصوص ظریف، خبرگزاری رویترز خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه واشنگتن محدودیت‌های جدیدی را برای رفت‌ و آمد هیأت ایران در سازمان ملل و خانواده‌های آنها تعیین کرده است.(اینجا بخوانید)  این اقدام واکنش سخنگوی سازمان ملل را که نسبت به اعمال محدودیت ها ابراز نگرانی کرده بود، به همراه داشت و سخنگوی سازمان ملل در خصوص اعمال محدودیت ها برای اعضای نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نیز باز هم ابراز نگرانی کرد و  اعلام کرد که به رایزنی‌ با واشنگتن ادامه خواهد داد.

* حمایت اتحادیه اروپا از تلاش عراق برای کاهش تنش‌ها بین واشنگتن و تهران

در هفته ای که گذشت «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به عراق سفر کرده بود، در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه این کشور گفت که اتحادیه اروپا از تلاش عراق برای کاهش تنش‌ها میان واشنگتن و تهران حمایت می‌کند.

*بیانیه سه کشور اروپایی و واکنش تهران

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز در هفته ای که گذشت در اظهاراتی اقدام ایران مبنی بر توقف برخی تعهدات برجامی خود را تصمیمی نادرست خواند.

از دیگر تحولات هفته ای که گذشت، بیانیه ۳ کشور عضو تروئیکای اروپا (فرانسه، انگلیس و آلمان) بود که روز یکشنبه ۲۳ تیر ماه در حمایت از برجام بیانیه صادر کردند و ضمن پایبندی بر توافق هسته‌ای، درباره خطر فروپاشی برجام ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده بود: «ما به شدت نگران تصمیم ایران برای انباشت و غنی‌سازی اورانیوم بیش از حد مجاز هستیم. به علاوه، سه کشور ما عمیقا نگران حملاتی است که شاهد آن در خلیج فارس و فراتر از آن و تشدید اوضاع امنیتی در منطقه هستیم.ما معتقدیم که زمان آن فرا رسیده که مسئولانه اقدام کرده و به دنبال مسیری برای تشدید تنش‌ها و از سرگرفتن مذاکرات باشیم. خطرات به گونه‌ای بوده که ضروری است که تمامی سهامداران (تنش‌ها را) متوقف کرده و پیامدهای احتمالی اقدامات خود را در نظر بگیرند…در حالی که ما همچنان از برنامه جامع اقدام مشترک حمایت می‌کنیم، ادامه آن مشروط بر پایبندی کامل ایران بوده و قاطعانه از ایران می خواهیم تا از تصمیمات اخیر خود در این زمینه بازگردد.ما همچنان به پیدا کردن مسیرهایی برای مذاکرات تحت توافق برای رعایت انطباق ایران با توافق از جمله از طریق برنامه جامع اقدام مشترک ادامه می‌دهیم. در جستجوی یک راه‌حل، ما همچنان تعامل فعال خود با تمامی طرف‌ها را در راستای حفظ امنیت و صلح بین‌المللی ادامه می‌دهیم.»

این بیانیه واکنش سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران را به همراه داشت و وی در این باره گفت: انتظار ایران از شرکای اروپایی، اتخاذ تصمیم‌ها و گام‌های عملی در روند اجرایی شدن توافق است و تا زمانی که آنها متعهد باشند، ما هم به همان میزان متعهد می‌مانیم.(اینجا بخوانید)

* ایران: هیچ مذاکره ای با مقامات آمریکا در هیچ سطحی نداریم/آمریکا: پیامی از ایران دریافت نکرده ایم

انتشار خبری مبنی بر پیام آمریکا به روس ها برای مذاکره با ایران از دیگر اخباری بود که در هفته گذشته منتشر شد و در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای پیام آمریکا به روس‌ها برای مذاکره با ایران،‌ تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره‌ای با مقامات آمریکا در هیچ سطحی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه ۲۶ تیر ماه اعلام کرد که کشورش هیچ پیامی مبنی بر تمایل به مذاکره از جانب ایران دریافت نکرده است.(اینجا بخوانید) 

*همکاری سازمان اطلاعات بحرین با القاعده و انصارالفرقان

در این هفته شبکه الجزیره فاش کرد سازمان اطلاعات بحرین برای حذف سران مخالف خود و همچنین اجرای عملیات داخل ایران با القاعده و گروهک «انصارالفرقان» همکاری کرده است.(جزییات بیشتر)

*نشست اتحادیه اروپا در بروکسل

روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه بروکسل میزبان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا بود و یکی از مهمترین دستورات این نشست، برجام بود.

«استف بلاک» وزیر خارجه هلند پیش از این شرکت در این نشست با بیان اینکه هنوز می‌توان توافق هسته‌ای را حفظ کرد، بار دیگر ایران را به پایبندی یکجانبه به توافق چندجانبه هسته‌ای فراخواند.

«پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند نیز روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه گفت که این کشور از تسهیل تجارت با ایران از طریق ساز و کار موسوم به «اینستکس» حمایت می‌کند. وی البته بار دیگر گفت ایران باید همچنان به توافق هسته‌ای پایبند بماند.

فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت وزیران خارجه کشورهای عضو این اتحادیه در مورد تمهیداتی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو می‌کنند.

لودریان وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این باره تصریح کرد که اتحادیه اروپا باید در خصوص حفظ برجام متحد باشد.

وزیر خارجه انگلیس نیز در این خصوص گفت توافق هسته‌ای ایران هنوز به‌طور کامل از بین نرفته، اما اروپا خود را متعهد می‌داند غرب آسیا را عاری از سلاح هسته‌ای نگاه دارد.

«الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش نیز از سیاست کاهش در برابر کاهش در ارتباط با توافق هسته‌ای انتقاد کرد.

وزیر خارجه سوئد نیز با «بسیار مهم» خواندن توافق هسته‌ای، گفت، اتحادیه اروپا به گفت‌وگو با آمریکا ادامه خواهد داد و به این کشور اعلام می‌کند که افزایش تنش با ایران، به کسی کمکی نمی‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از فارس، نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در حالی با تمرکز بر توافق هسته‌ای ایران و کاهش تنش‌های فعلی برگزار شد که با تداوم انفعال اروپایی‌ها در برابر آمریکا، از ایران خواسته شد به‌صورت یکجانبه به تمام تعهداتش پایبند بماند.

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین روز دوشنبه ۲۴ تیرماه مدعی شد اولین تراکنش‌ها در چارچوب ساز وکار موسوم به «اینستکس» در حال انجام هستند.

وزیر خارجه اسپانیا هم در اظهاراتی از تلاش‌های خود و دیگر همتایان اروپایی‌اش برای حفظ برجام و تعامل تجاری با ایران و از پیوستن کشورش به ساز و کار مالی اروپا (اینستکس) خبر داد.(اینجا بخوانید)

از سوی دیگر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک سازمان صهیونیستی با تنظیم یک شکایت حقوقی قصد دارد در فعالیت ساز و کار موسوم به «اینستکس» اخلال ایجاد کند. 

در همین خصوص سخنگوی وزارت خارجه چین دوشنبه ۲۴ تیر ماه درباره اوضاع پیچیده مربوط به برجام ابراز نگرانی کرد و از آمریکا خواست در اجرای توافق هسته‌ای با ایران مانع‌تراشی نکند.

وزارت خارجه چین روز سه شنبه با انتقاد از مواضع برجامی آمریکا اعلام کرد، توافق هسته‌ای ایران جایگزین ندارد و تنها راه برای کاهش تنش‌ها، اجرای موثر و کامل این توافق است.

موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین ۲۶ تیر ماه با تأکید بر اهمیت توافق هسته‌ای، گفت اگر کشورهای اروپایی نبودند، نه برجامی شکل می‌گرفت و نه امروز از برجام اثری مانده بود.

انتشار مفادی از طرح فرانسه برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا (+) از جمله مواردی بود که در هفته گذشته منتشر شد ولی بعدا برخی منابع این موضوع را تأیید نکردند.

*واکنش ها به ائتلاف واشنگتن برای حفاظت از آبراهه های بین المللی نزدیک ایران و یمن

مقام‌های نروژی بعد از درخواست کمک آمریکا برای پیوستن این کشور اروپایی به ائتلاف واشنگتن به منظور حفاظت از آبراهه‌های بین‌المللی نزدیک ایران و یمن که به دنبال اتهام‌زنی‌های ضد ایرانی مقام‌های آمریکایی درباره حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان مطرح شده، درباره ایفای نقش عملی نروژ در این ائتلاف ابراز تردید کردند.

وزیر خارجه هلند (+) هم در این خصوص گفت که دولت این کشور دو ماه دیگر و بعد از ارزیابی خطرات امنیتی، به درخواست آمریکا برای حضور در خلیج فارس پاسخ خواهد داد.

وزیر دفاع ژاپن با بیان اینکه تهدیدها در خلیج فارس موقتی و گذرا بوده است اعلام کرد که توکیو طرحی برای مشارکت در ائتلاف نظامی آمریکا این منطقه ندارد.

یک مقام کویتی از حمایت کشورش از طرح آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی جهت حمایت از کشتیرانی در خلیج‌فارس خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم سه‌شنبه ۲۵ تیرماه هشدار داد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران به فروپاشی منطقه منجر خواهد شد.

منابع خبری همچنین گزارش دادند که کشتی‌های جنگی هند که در حال اسکورت نفتکش‌های این کشور در خلیج فارس هستند برای مدت زمان طولانی‌تری در خلیج فارس باقی می‌مانند، اما به ائتلاف ضد ایرانی آمریکا نمی‌پیوندند.(اینجا بخوانید) 

در همین خصوص یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته هدف واشنگتن از تلاش برای تشکیل ائتلافی در زمینه مسائل دریایی ایجاد ائتلاف علیه ایران نیست. (بیشتر بخوانید) 

در هفته ای که گذشت، سفارت بریتانیا در تهران هم اعزام کشتی‌های این کشور به خلیج فارس را در راستای یک رویه چرخشی برشمرد و عنوان کرد: برخلاف آنچه برخی رسانه‌ها عنوان کردند،‌ سطح کلی نیروهای ما در خلیج فارس افزایش نمی‌یابد.

*باز هم اظهارات متناقض ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که از زمان روی کار آمدنش بارها مواضع متناقضی در قبال ایران اتخاذ کرده، سه شنبه ۲۵ تیر ماه در سخنانی مدعی شد که واشنگتن به دنبال تغییر نظام در ایران نبوده و به دنبال کمک به این کشور است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز مدعی شده که پیشنهادهای رئیس‌جمهور این کشور درباره مذاکره با ایران «صادقانه» است.

پس از آنکه مطلبی در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه «رند پال» سناتور جمهوریخواه از سوی ترامپ مامور گفتگو با ظریف شده، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه این مطلب را تکذیب کرد، اما گفت به حرف‌های پال گوش می‌دهد و برای او احترام قائل است.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا هم سه‌شنبه25 تیر ماه در ادعایی مضحک گفت که ایران برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی خود اعلام آمادگی کرده است. (اینجا بخوانید) در همین خصوص «علیرضا میریوسفی» سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل فضاسازی‌های رسانه‌های غربی درباره آمادگی ایران برای گفت‌وگو در خصوص برنامه موشکی را تکذیب و تأکید کرد برنامه موشکی ایران «تحت هیچ شرایطی و با هیچ کشوری» قابل مذاکره نیست. (بیشتر بخوانید) 

*تلاش چند نماینده کنگره برای بازگشت آمریکا به برجام

چند نماینده کنگره آمریکا روز سه‌شنبه 25 تیر ماه قطعنامه‌ای ارائه کرده‌اند که از دولت این کشور می‌خواهد آمریکا را به توافق هسته‌ای با ایران بازگرداند.(اینجا بخوانید)

روزنامه «گاردین» نیز دیروز (پنجشنبه) مدعی شد که ظریف پیشنهاد کرده است که آمریکا در ازای بازرسی‌های ارتقاء یافته و دائمی از برنامه هسته‌ای ایران، به صورت دائمی تمام تحریم‌های ایران را رفع کند. در همین خصوص یک مقام دولت آمریکا بدون ذکر نامش در گفتگو با خبرگزاری رویترز این پیشنهاد را «طرحی نشدنی» توصیف کرده و آن را رد کرد. 

*تماس تلفنی ماکرون با روحانی

«امانوئل ماکرون» هم روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه عنوان کرد که برای کاهش تنش‌ها در منطقه با همتایان ایرانی، روس و آمریکایی خود طی هفته پیش رو سخن خواهد گفت و در همین راستا پنجشنبه 27 خرداد با حسن روحانی تلفنی گفتگو کرد.حسن روحانی در این گفتگو اهتمام و تلاش فرانسه برای حفظ برجام را حائز اهمیت خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران مصمم به بازگذاشتن همه مسیرها برای حفظ برجام است.

از سوی دیگر، سران روسیه و فرانسه هم در یک گفت‌وگوی تلفنی در روز پنجشنبه بر ضرورت افزایش تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران تأکید کردند.

سخنگوی «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس در این هفته خبر داد که نخست‌وزیر این کشور با رئیس دولت محلی جبل طارق دیدار و درباره نفتکش توقیف شده «گریس ۱» که حامل نفت خام ایران بوده، رایزنی می‌کند. در همین حال یک سخنگوی نخست‌وزیر مستعفی انگلیس روز چهارشنبه خواستار «توافق مصالحه‌جویانه» بر سر ایران شد.

در همین خصوص رئیس منطقه «جبل طارق» نیز مدعی شد که با هدف کاهش تنش، با مقام‌های ایرانی دیدار کرده و این ملاقات «سازنده و مثبت» بوده است.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس هم در دیدار با رئیس دولت محلی جبل طارق از توقیف کشتی حامل نفت ایران تقدیر کرد.

امروز نیز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دادگاهی در منطقه جبل‌طارق که تحت حاکمیت بریتانیا قرار دارد، توقیف نفتکش حامل دو میلیون بشکه نفت ایران را برای سی روز دیگر تمدید کرد.

صدراعظم آلمان هم امروز جمعه 28 تیر ماه با ابراز نگرانی از وضعیت منطقه خلیج فارس گفت که باید از همه فرصت‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از تنش در منطقه خلیج فارس استفاده شود.(اینجا بخوانید)

* صدور روادید پرتغال برای اتباع ایرانی توسط یکی از سفارتخانه های اروپایی در تهران

موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در پی اظهارات وزیر خارجه پرتغال درباره توقف روند صدور روادید برای اتباع ایرانی در سفارتخانه این کشور در تهران به خبرنگار فارس گفت:به زودی صدور روادید پرتغال برای اتباع ایرانی تا برطرف شدن مشکلات فنی و تکمیل کادر اداری سفارتخانه این کشور، توسط یکی از سفارتخانه‌های اروپایی در تهران انجام خواهد شد.

 

 

دستگاه قضایی آمریکا سه شهروند ایرانی را به دور زدن تحریم‌های ایران و ارسال غیرقانونی چند تُن فیبر کربن به ایران متهم کرد.از سوی دیگر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد نام ۵ فرد و ۷ شرکت را به دلیل همکاری با برنامه هسته‌ای ایران در فهرست تحریم قرار داده است.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز شامگاه چهارشنبه 26 تیر ماه نسخه متناظر مصوبه‌ای در مجلس سنا را که خواستار مصادره ۱.۶۸ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران و پرداخت آن به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت است به تصویب رساند.(بیشتر بخوانید) 

*محکومیت حمله تروریستی علیه اعضای سرکنسولگری ترکیه در اربیل

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین حمله تروریستی علیه اعضای سرکنسولگری ترکیه در اربیل عراق را به شدت محکوم و با دولت و ملت ترکیه ابراز همدردی کرد.

موسوی همچنین امروز (جمعه) حملات تروریستی در یک مرکز فرماندهی در قندهار و دانشگاه کابل را محکوم و با دولت و مردم افغانستان به ویژه خانواده قربانیان این حوادث، ابراز همدردی کرد.

*توقیف کشتی خارجی حامل سوخت قاچاق

صبح پنجشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد در عملیاتی یک کشتی خارجی را حین قاچاق سوخت در خلیج فارس توقیف کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «طی عملیات رصد و کنترل ترددهای شناوری در خلیج فارس به منظور کشف و مقابله با قاچاق سازمان‌یافته، در روز یکشنبه مورخ ۲۳ تیر ماه گشت‌های شناوری منطقه یکم دریایی سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی‌های خارجی در اقدامی غافلگیر کننده، این کشتی را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود پس از هماهنگی و حکم مراجع قضایی، در جنوب جزیره لارک توقیف کردند. این کشتی که ظرفیت حمل ۲ میلیون لیتر سوخت را دارد با ۱۲ خدمه خارجی در حال عزیمت  برای تحویل سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی به کشتی‌های بیگانه در مناطق دورتر بود که با هوشمندی رزمندگان نیروی دریایی سپاه ناکام ماند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت ایران هر روز با قاچاقچیان سوخت مقابله می‌کند و توقیف اخیر یک کشتی در خلیج فارس نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.

پس از آن بود که وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از توقیف این کشتی حامل سوخت قاچاق ابراز ناخرسندی کرد و از ایران خواست این کشتی و خدمه آن را «فورا» آزاد کند.یک سخنگوی دولت انگلیس هم گفت کشتی توقیف‌ شده در خلیج فارس توسط ایران، متعلق به انگلیس نیست.

*سفر هیأتی از حماس به ایران

در هفته ای که گذشت، مقام‌هایی از جنبش انصارالله یمن با «محمدرضا نوری شاهرودی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسقط دیدار و گفت‌وگو کردند. از سوی دیگر برخی رسانه‌ها هم از سفر احتمالی هیأتی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به ایران طی هفته آینده خبر دادند.

*برگزاری دومین اجلاس کمیسیون عالی مرزی ایران و پاکستان در اسلام آباد

ایران و پاکستان در دومین اجلاس کمیسیون عالی مرزی که روز پنجشنبه 27 تیر ماه در اسلام آباد برگزار شد، بر تسریع در گشایش گذرگاه های جدید مرزی و ضرورت بروزرسانی نقشه های مرزی و نقشه برداری مشترک از مرز تاکید کردند.

* ادعای ترامپ و تکذیب ایران

از آخرین تحولات این هفته، ادعای دیشب ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی در کاخ سفید بود که مدعی شد یک کشتی جنگی این کشور روز پنجشنبه در تنگه هرمز یک پهپاد ایرانی را هدف قرار داده است. ظریف در نیویورک وقتی مورد سؤال خبرنگاران قرار گرفت و گفت: «ما خبری نداریم که امروز پهپادی از دست داده‌ایم.»  و سید عباس عراقچی نیز امروز (جمعه) در صفحه توئیترش در این باره نوشت: «ما هیچ پهپادی را در تنگه هرمز یا جای دیگر از دست ندادیم. من نگرانم [کشتی] یو.اس.اس باکسر پهپاد خودشان را به اشتباه ساقط کرده باشد!»

* آمادگی بحرین برای میزبانی نشست ائتلاف ضد ایرانی 

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، وزیر خارجه این کشور و همتای بحرینی او در واشنگتن درباره «مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران» صحبت کرده‌اند و در همین خصوص، وزارت خارجه بحرین هم در بیانیه‌ای از آمادگی این کشور برای میزبانی نشست ائتلاف ضد ایرانی آمریکا خبر داد.

*ظریف مسافر کاراکاس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از فارس، ظریف قرار است امروز راهی ونزوئلا شود تا در نشست عدم تعهد شرکت کند.

نشست وزرای دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد قرار است 18 تا 21 جولای (27 تا 30  تیر) در کاراکاس با عنوان «ترویج و تثبیت صلح از طریق احترام به حقوق بین‌الملل» برگزار شود. ونزوئلا در حال حاضر رئیس کنونی جنبش عدم تعهد است و ایران (رئیس سابق)، ونزوئلا (رئیس کنونی) و آذربایجان (رئیس بعدی) تروئیکای این جنبش هستند.

هجدهمین نشست سران عدم تعهد (نم) قرار است 25 و 26 اکتبر 2019 ( سوم و چهارم آبان ماه سال 1398 ) در جمهوری آذربایجان و به میزبانی «الهام علی اف» رئیس جمهور این کشور برگزار شود.

نیکاراگوئه و بولیوی مقاصد بعدی سفر ظریف هستند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن