ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 106572
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۸:۱۵
  • 81 بازدید
  • ارسال توسط :

بن بریک کیست و چه ارتباطی با امارات دارد؟

العالم – یمن هانی بن بریک این بار اعلام کرد که قصد دارد به نبرد با آنچه که وی آنها را تروریست خوانده است تا نابودی کامل آنها ادامه دهد و منظور وی نیز از تروریست ها دقیقا حزب اصلاح یمن بوده است. پیش از این برخی منابع حقوقی خواستار انجام تحقیقاتی درباره شواهد و […]

العالم – یمن

هانی بن بریک این بار اعلام کرد که قصد دارد به نبرد با آنچه که وی آنها را تروریست خوانده است تا نابودی کامل آنها ادامه دهد و منظور وی نیز از تروریست ها دقیقا حزب اصلاح یمن بوده است.

پیش از این برخی منابع حقوقی خواستار انجام تحقیقاتی درباره شواهد و قراینی شده اند که دفتر تحقیقات دادستانی عدن درباره این شخص کشف کرده است.

بر اساس تحقیقات دادستانی عدن بن بریک در طرح ترور بیش از 120 شهروند دست داشته است. به گفته "سازمان حقوق و آزادی های سام" که مقر ان در ژنو است، این تعداد از شهروندان بنا به دلایل سیاسی از سال 2015 تا 2018 ترور شده اند؛ که برخی از آنها شخصیت های اجتماعی، پیش نمازان مساجد و نظامیان وابسته به دولت منصور هادی در عدن و شهرهای دیگر بوده اند.

شبکه خبری الجزیره در راستای ادامه تحقیقات خود درباره شخصیت جنجالی بن بریک و روابط وی با امارات و اینکه چگونه مهمترین عامل محمد بن زاید، ولی عهد امارات در یمن شده است گفتگوهایی را با رهبران یمن جنوبی و دیگر رهبران سیاسی ترتیب داده است.

قبل از جدایی

در تماس شبکه الجزیره با منابع و رهبران جنبش یمن جنوبی درباره ظهور و بروز بن بریک مشخص شد که وی تحصیلات خود را مرکز "دماج" در استان صعده واقع در شمال یمن آغاز کرده است. این مرکز وابسته به شیخ سلفی معروف به مقبل الوادعی است. وی سپس تحصیلات خود را در مدرسه ربیع المدخلی، یکی دیگر از شیوخ سلفی عربستان ادامه داد.

بر اساس منابع جدید بن بریک سپس به خدمت سازمان جاسوسی عربستان درآمد و عضو "مرکز مشاوره محمد بن نایف بن عبد العزیز برای مهار افکار افراطی گری و اصلاح افکار افراطی ها" شد. وی همراه با اعضای این مرکز با منطقه مرزی "شروره" در مرز عربستان و یمن می رفت و در آنجا با عناصر افراطی مسلح وابسته به سازمان القاعده دیدار می کرد.

با آغاز جنگ یمن درسال 2015 بن بریک همچنان با ائتلاف عربستان و امارات در تماس بود وی همچنین خطوط تماس مستقیمی با سازمان جاسوسی امارات در اختیار داشت و در آن زمان مأمور حذف و تصفیه کسانی شد که تصور می رفت به جماعت اخوان المسلمین در عدن و یمن وابسته باشند؛ حذف مخالفان ابوظبی نیز در دستور کار وی قرار گرفت.

بن بریک با ابو عبد الله الطنیجی و دیگر افسران اماراتی روابط محکمی داشت؛ همچنین با "ابو خلیفه سعید النیادی"، مرد شماره یک امارات در عدن هم در ارتباط بود.

چند ماه پس از جنگ عدن و عقب نشینی نیروهای انصارالله از این شهر، عبد الربه منصور هادی طی حکمی در نهم ژانویه 2016 بن بریک را به عنوان وزیر مشاور دولت خود و عضو هیئت دولت منصوب کرد. اما دیری نگذشت که وی به دلیل اقداماتی که علیه دولت منصور هادی صورت داده بود در تاریخ 28 آوریل 2017 برکنار شده و همراه با استاندار عدن مورد بازجویی قرار گرفتند.

مأموریت جدید

دیری نگذشت که وی همراه با الزبیدی "شورای انتقالی جنوب" را به ریاست الزبیدی و معاونت خودش تشکیل داده و طرح جدایی طلبی را مطرح کرد. از آن زمان وابستگی این دو به ابوظبی و دیدارهای مکرر آنها با بن زاید تبدیل به پدیده ای عادی و طبیعی شد به طوری که بن زاید ناچار به تأمین حمایت کامل از آنها شد. آنها پس از تشکیل شورای یادشده، شروع به عضوگیری و تشکیل نیروهای ویژه "شبوانی" و "حضرمی" و نیروهای امنیتی کردند.

به گفته برخی منابع آگاه از یمن جنوبی، بن بریک با برخورداری از حمایت امارات، نظارات و کنترل بر نیروهای امنیتی و تشکیلات وابسته به آن را ادامه داد. وی همچنین نظارت بر فعالیت های رسانه ای ضد دولتی را به دست گرفته و خیل عظیمی از خبرنگاران و فعالان رسانه ای حامی امارات را در سایت های ارتباطات اجتماعی مدیریت می کرد؛ این گروه بزرگ بعدها ارتش سایبری را تشکیل دادند و هزینه های بسیار گزافی را بر امارات تحمیل کردند.

یکی از رهبران یمن جنوبی که پیشتر با بن بریک در ارتباط بوده است به شبکه الجزیره گفت که وی طی سال های گذشته و در زمان جنگ در ترور ده ها نفر در عدن، نقش مستقیم یا نظارت داشته است و بارها در ملاقات ها و نشست های گوناگون به این موضوع اعتراف کرده است.

وی همچنین برخی شیوخ وابسته به جریان سلفی گری و حزب اصلاح را که هو عقیده او نبودند، به خروج از دین متهم کرده و خواستار ترور آنها شده بود.

دفاتر و تحقیقات

دفاتر تحقیقات دادستانی کل عدن نشان می دهد که بن بریک، معاون "شورای انتقالی جنوبی"، در ترور 30 تن از شخصیت های مذهبی و مبلغ در عدن دست داشته است که مهمترین آنها شیخ "سمحان الراوی" بوده است که به گفته دادستانی به ضرب گلوله به قتل رسیده است؛ و اسلحه ای که برای این منظور استفاده شده است متعلق به عناصر نیروهای امنیتی بوده است که آنها نیز به نوبه خود این اسلحه را از شخص بن بریک دریافت کرده اند.

همزمان با درخواست "سازمان حقوق و آزادی های سام" از دولت و کمیته حقیقت یاب بین المللی برای آغاز تحقیقاتی درباره نقش بن بریک در ترور افراد یادشده، یک افسر تحقیقات در این سازمان به نام "موسی النمرانی" به شبکه الجزیره گفت که با اینکه اسم بن بریک در تحقیقات مربوط به پرونده "الراوی" آمده است اما دادستانی تاکنون دستوری برای بازجویی وی صادر نکرده است یا حتی وی را برای شنیدن توضیحاتش درباره اتهاماتی که علی وی مطرح شده اند، احضار نکرده است و این خود دلیلی است بر عدم سلامت تحقیقات.

الجزيره

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن