ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 107354
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
  • 79 بازدید
  • ارسال توسط :

جنگ یمن تداوم پادشاهی سعودی را به مخاطره انداخته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایکنا؛ چندین سال از تجاوز عربستان و متحدانش به یمن می‌گذرد و علی‌رغم تمامی گزارش‌های حقوق بشری، همچنان آتش این جنگ که توسط کشورهای غربی فراهم می‌شود، شهروندان یمنی را هدف قرار داده و تقریبا هر روز قربانیان جدیدی می‌گیرد. در همین راستا خبرگزاری […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایکنا؛ چندین سال از تجاوز عربستان و متحدانش به یمن می‌گذرد و علی‌رغم تمامی گزارش‌های حقوق بشری، همچنان آتش این جنگ که توسط کشورهای غربی فراهم می‌شود، شهروندان یمنی را هدف قرار داده و تقریبا هر روز قربانیان جدیدی می‌گیرد.

در همین راستا خبرگزاری مهر با دکتر «کولین کاول» استاد علوم سیاسی دانشگاه دانشگاه بلوفیلد در وست ویرجینیا مصاحبه‌ای انجام داده‌ است که مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است:

*دبیرکل سازمان ملل متحد ، آنتونیو گوترش، روز جمعه، ۲۶ ژوئیه ۲۰۱۹ گزارشی را منتشر و اعلام کرد که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن ۷۲۹ کودک را در سال ۲۰۱۸ کشته است و به همین دلیل برای سومین سال نام ائتلاف سعودی را در لیست سیاه قرار گرفت. با وجود همه گزارش های حقوق بشری، شاهد آن هستیم که کشورهای غربی هنوز هم سلاح در اختیار ائتلاف سعودی قرار می دهند. سوال اینجاست که چرا این گزارشات نتوانسته فروش تسلیحات کشورهای غربی به ویژه دولت ترامپ را به ائتلاف تحت رهبری سعودی متوقف کنند؟

در حال حاضر، ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد هستند؛ سازمان دولتی بین المللی (IGO) در سال ۱۹۴۵ تشکیل شد تا از وقوع جنگ جهانی دیگری جلوگیری کند و مانع از کشتار میلیون ها انسان مانند آنچه که در جنگ جهانی دوم رخ داد شود. در حالی که این ۱۹۳ عضو از نظر فنی کشورهایی مستقل هستند، اما در حقیقت، بغیر از تعداد انگشت شماری از ملت ها، بیشتر اعضا وابسته و پیرو سایر کشورهای بزرگتر و قدرتمندتر هستند.

 سازمان ملل متحد یک سازمان سه لایه است با شورای امنیت ۱۵ عضوی که می تواند با پنج عضو دائم یعنی ایالات متحده، چین، روسیه، فرانسه و انگلستان سیاست هایی را برای کل سازمان تنظیم کند و داری حق وتو هستند. شورای امنیت همچنین دارای 10 عضو موقت است که برای دوره های دو ساله در شورا (هر سال ۵ عضو انتخاب می شوند) انتخاب می شوند. این 10 عضو موقت توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و با اکثریت آراء  انتخاب می شوند. با توجه به این ساختار سازمانی و با توجه به اختلافات فعلی بین پنج عضو دائم و قدرت وتوی آنها، برای این نهاد بین المللی تقریباً غیرممکن است که بتوانند در مورد توقف جنگ بی پروا و کشنده عربستان سعودی و امارات علیه مردم یمن به توافق برسند.

از این رو مردم حقیقت جو این سوال را می پرسند که چرا این پنج عضو دائم نمی توانند برای توقف این جنگ ویرانگر علیه مردم یمن موافقت کنند. پاسخ در منافع اقتصادی کشورهای مختلف است. به طور خاص، کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده، دریافته اند که منافع امنیت ملی آنها، نیاز به دسترسی ایمن و مطمئن به منابع انرژی برای تقویت صنایعشان دارد و آنها معتقدند که با کنترل سیاسی منابع انرژی عراق و ایران (دو کشور خاورمیانه با بزرگترین ذخایر انرژی) اهداف امنیت ملی خود را برآورده می کنند. در صورت عدم وجود چنین کنترل سیاسی، ایالات متحده و متحدانش خواهان انکار فعالیت این  دو کشور و سایر کشورهای بزرگ ذخیره انرژی مانند ونزوئلا هستند.

با توجه به این چشم انداز، برای رئیس جمهور فعلی ایالات متحده، دونالد ترامپ که نماینده اصلی سیستم اقتصادی سرمایه داری و رهبر ائتلاف غربی ها می باشد اهمیتی ندارد که این مسائل که کشورهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی که این حملات را علیه یمنی ها انجام می دهند نسل کشی سیستماتیک علیه مردم یمن هستند، و حملات آنها هیچ نوعی از تناسب و منطق استراتژیک را نشان نمی دهد. همچنین برای آنها حمایت از چنین رژیم های غیرمنتخب و غیردموکراتیک که در خدمت منافع بلند مدت ایالات متحده باشند، و یا حتی این موضوع که ایالات متحده به این جنگ فاجعه آمیز که ناقض قوانین بین المللی است کمک می کند، اهمیتی نمی دهند.

بنابراین ایالات متحده، انگلیس و فرانسه – همه متحدین ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل – می توانند جلوی سازمان ملل را برای متوقف کردن این جنگ بگیرند. با این حال، آنچه برای رئیس جمهور آمریکا مهم است این است که چگونه این درگیری که توسط دو متحد نزدیک او در خاورمیانه، عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام می شود مورد حمایت اسرائیل می باشند و اینکه این جنگ ها  به نفع اقتصاد ایالات متحده آمریکا می باشد.

ترامپ به این نتیجه رسیده است که فروش هر چه بیشتر اسلحه و تجهیزات نظامی به طرف های متخاصم برای آمریکا سود آور است و سود آن راهی جیب صنایع نظامی ایالات متحده خواهد شد، که به نوبه خود، صندوق های مبارزات انتخاباتی ترامپ و حزب جمهوری خواه او در کنگره را پرتر خواهد کرد.

در ماه مارس سال ۲۰۱۸، ترامپ به طرز چشمگیری از اولین وارث تاج  و تخت سعودی و معمار جنگ سعودی و امارات در یمن، محمد بن سلمان، در اولین سفر خود به کاخ سفید استقبال کرد. و ی در این دیدار قول داد تا میلیاردها دلار از آمریکا تسلیحات خرید کند و میلیاردها دلار در این کشور سرمایه گذاری کند تا اوضاع اقتصادی آمریکا و وضعیت اشتغال در آن بهتر شود.

اخلاق برای ترامپ این است که آیا صنایع ایالات متحده آمریکا با وجود کشتار هزاران انسان سود می برند یا خیر؟ چنین قطب نمای اخلاقی نشان دهنده تغییر جهت قطب نما است که در تضاد مستقیم با اخلاق مد نظر قرآن، انجیل، تورات و یا متون مذهبی  و مکاتب فلسفی است. این اخلاق سرمایه داری است، یک سیستم اقتصادی که در حال حاضر بر اکثر دنیا حاکم است و و هدایتگر اصلی آن آمریکا است.

*اهداف اصلی عربستان سعودی در جنگ یمن چه بوده است و آیا این اهداف تاکنون محقق شده اند؟

مردم یمن در ژانویه سال ۲۰۱۵ پس از گذشت چندین دهه از حضور حاکمان خارجی که توسط همسایه شان عربستان سعودی منصوب می شدند، به پا خاسته، رئیس جمهور وقت منصور هادی را مجبور به استعفا نمودند. زمانی که شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در مارس سال ۲۰۱۵ در تلاش برای بازگرداندن دست نشانده خود در یمن بود، هادی از این کشور به سمت شهر ریاض در عربستان فرار کرد. بمب های سعودی بر انقلابیون یمنی سرازیر شد و آنها را مجبور به سازماندهی علیه مداخله پادشاهی کرد که در چهار سال گذشته بیش از ۷۰ هزار نفر را کشته است.

عربستان سعودی در راستای تلاشش برای برگرداندن هژمونی خود بر شبه جزیره عربستان در حالیکه به انکار حقیقت مردم یمن و خواسته های مشروع آنها می پردازد سعی می کند به جهانیان اینگونه القا کند که یمنی ها از آن سوی آبهای خلیج فارس توسط ایران راهبری می شوند.

ایالات متحده آمریکا، انگلیس، اسرائیل و دیگر قدرتهای غربی به طور سنتی به عربستان سعودی به  ضامن نفت و گاز طبیعی برای صنایع غربی می دانند و هر از گاهی از پادشاهی عربستان سعودی به عنوان یک دستگاه پول نقد برای حمایت از اقتصاد خودشان استفاده کرده اند. 

با هزاران کشته، زیرساخت های یمن نابود شده است، هزینه های مالی سعودی ها اکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است و اعتبار بین المللی عربستان به رهبری بن سلمان حتی در بین متحدانش از بین رفته است ولی در عین حال مردم یمن قوی تر و متحد تر از همیشه شده اند. همه این مسائل موجب شده که عربستان سعودی در باتلاقی فرو برود که بیرون آمدن از آن دشوار خواهد بود و تداوم نظام پادشاهی این کشور را زیر سوال برده است.

*گزارش ها حاکی از آن دارند که امارات متحده عربی قصد دارد نیروهای خود را در چند مرحله از یمن خارج کند. به نظر شما این عقب نشینی واقعی یا فقط یک تاکتیک است؟ و چرا امارات متحده عربی این تصمیم را گرفته است و پیامدهای چنین اقدامی بر آینده یمن چیست؟

امارات متحده عربی بسیار نگران است که مشارکت این کشور در حمله عربستان به یمن، آن را به عنوان هدف حملات یمن قرار دهد، دقیقاً همانطور که اکنون عربستان سعودی مرتباً توسط جنگجویان، موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین یمن  مورد حمله قرار می گیرند.

اما به عنوان یک شریک کوچک در جنگ تحت رهبری عربستان سعودی علیه مردم یمن، آنها به دنبال دستورات مدیران امپریالیستی این قتل عام سازمان یافته واقع در واشنگتن و لندن که در حال آشکار کردن این نمایشنامه امپریالیستی هستند، این کار را برای کاهش درگیری مستقیم نیروهای خود در جنگ انجام می دهد. بنابراین، به نظر می رسد در حال حاضر، صرفاً یک خروج تاکتیکی از درگیری مستقیم در یمن است.

*گزارش های دیگری نیز وجود دارد که حاکی از آن است که عربستان سعودی ممکن است برنامه هایی را برای پایان دادن به جنگ یمن تا پایان سال ۲۰۱۹ داشته باشد. از آنجا که محمد بن سلمان از سیاست های تهاجمی عربستان سعودی مانند جنگ یمن حمایت می کند، آیا فکر می کنید شکست آنها در یمن، سرنوشت سیاسی بن سلمان و عربستان سعودی را تغییر خواهد داد؟

عدم موفقیت عربستان سعودی در برگرداندن هژمونی خود بر یمن به منزله حکم اعدام برای ادامه سلطنت سعودی خواهد بود. پیروزی یمنی ها در جنگ استقلال آنها از عربستان سعودی، برای جمعیت اسیر شده عربستان سعودی نیز امید و الهام بخش خواهد بود تا یک دولت مشروع برای خود منصوب کنند.

بیم از دست دادن منبع قابل اعتماد انرژی و همچنین یک منبع برای پولشویی در خاورمیانه از دلایلی هسستند که که موجب می شوند تا غربی ها بر اقدامات و جنایات سعودی ها  از مرگ و مثله کردن روزنامه نگار جمال خاشقچی گرفته تا تأمین اعتبار حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی نیویورک و پنتاگون در واشنگتن دی سی چشم پوشی کنند.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن