ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 108657
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۹:۱۳
  • 92 بازدید
  • ارسال توسط :
مصاحبه| کارشناس نظامی یمن: حمله پهپادی به حوزه نفتی الشیبه عربستان ناکارآمدی سامانه‌های پدافندی را نشان داد

مصاحبه| کارشناس نظامی یمن: حمله پهپادی به حوزه نفتی الشیبه عربستان ناکارآمدی سامانه‌های پدافندی را نشان داد

– اخبار بین الملل – "عزیز راشد" کارشناس نظامی یمنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: رسیدن اسکادران متشکل از 10 پهپاد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به حوزه نفتی الشیبه در مرز عربستان با امارات یک پیام بزرگ امنیتی، نظامی و اقتصادی برای امارات و ضربه‌ای برای عربستان بود.  عزیز […]

– اخبار بین الملل –

"عزیز راشد" کارشناس نظامی یمنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم تصریح کرد: رسیدن اسکادران متشکل از 10 پهپاد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به حوزه نفتی الشیبه در مرز عربستان با امارات یک پیام بزرگ امنیتی، نظامی و اقتصادی برای امارات و ضربه‌ای برای عربستان بود. 

عزیز راشد حمله به حوزه نفتی الشیبه عربستان را پیروزی اطلاعاتی و نظامی بزرگ توصیف کرد و گفت: سیستم هشدار زودهنگام نه تنها هشدار نداد بلکه کُور و ناکارآمد بود و توانستیم به هدف برسیم.

وی افزود: هیچ یک از سامانه‌های پدافند هوایی عربستان نتوانسته‌اند راه به جایی ببرند و خود سعودی‌ها اعتراف کرده‌اند که ما توانسته‌ایم خود را به این محل‌ها برسانیم. آنها اخیرا اذعان کردند که ما خود را به اهداف نظامی و نیز اهداف اقتصادی رسانده‌ایم.

این کارشناس نظامی یمن درباره امارات گفت: این کشور به وعدههای خود متعهد نبوده بلکه فریبکاری سیاسی می‌کند و به اهرمهای خود برای فعالیت به منظور تجزیه کردن و گسستن جمهوری یمن دستور میدهد.

وی امارات و عربستان را  ابزارهایی برای اجرای پروژه آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن دانست و تاکید کرد: آنها [عربستان و امارات] به صلح تن خواهند داد زیرا این سلاح است که آنها را مجبور به حضور در پای میز مذاکرات می‌کند.

 

مشروح مصاحبه خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم با عزیز راشد کارشناس نظامی یمنی به شرح زیر است:

تسنیم: جزئیات حمله گسترده اخیر یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عربستان چیست و حاوی چه پیام‌هایی برای عربستان و امارات است؟

عزیز راشد:رسیدن اسکادرانی متشکل از 10 فروند پهپاد به حوزه نفتی الشیبه در جنوب ابوظبی حاوی یک پیام امنیتی، نظامی و اقتصادی بزرگ برای امارات و نیز ضربه‌ای برای عربستان است تا بفهمند که ما سلاح‌های بازدارنده داریم و می‌توانیم از همه سامانه‌های راداری آمریکایی و اروپایی عبور کنیم. با یک توان نظامی و اطلاعاتی گسترده، این پهپادها توانستند مسافت 1100 کیلومتر را با رعایت شدید جوانب احتیاط طی کرده و از منطقه‌ای برخوردار از امنیت (از نظر سعودی‌ها) عبور کنند. عبور از این منطقه که از ناحیه نجران تا السلیل و الربع الخالی را شامل می‌شود، یک نفوذ امنیتی و اطلاعاتی و عبور از سامانه‌های پدافند هوایی عربستان به شمار می رود. این امر یک پیروزی اطلاعاتی و یک پیروزی نظامی بزرگ است زیرا (پهپادها توانستند) از همه این سامانه ها عبور کنند. عبور پهپادها با وجود آن انجام شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا 500 کارشناس نظامی متخصص سامانه‌های پاتریوت و سامانه‌های پدافند هوایی و سیستم هشدار زودهنگام را که تنها چند کشور جهان از آنها برخوردار هستند، به عربستان اعزام کرده بود.

سیستم هشدار زودهنگام نه تنها هشدار نداد بلکه کُور و ناکارآمد بود و توانستیم به هدف برسیم. حوزه نفتی الشیبه یکی از بزرگترین حوزه‌های نفتی عربستان در ناحیه الربع الخالی است که در جنوب ابوظبی واقع است، لذا عملیات پهپادی حاوی این پیام است که ما قادریم که خود را به اهداف اقتصادی برسانیم. این حوزه نفتی جزئی از یک مجموعه حوزه نفتی زمینی بزرگ و نیز حوزه نفتی دریایی است که قدرت موشکی و پهپادی علیه آنها اقدام خواهد کرد.

گزارش| عملیات پهپادی انصارالله و تغییر موازنه جنگ؛ حملات دردناکتری علیه عربستان در راه است؟

 

تسنیم: بنابراین این یک پیام برای عربستان است و از سخن شما اینطور فهمیده می شود که شاید پیامی بزرگتر نیز برای امارات باشد، زیرا امارات وعده عقب نشینی از خاک یمن را داد اما به طور کامل به آن عمل نکرده و در این زمینه تعلل می‌کند.

عزیز راشد:(امارات) به وعده‌هایش متعهد نبوده بلکه فریبکاری سیاسی می‌کند و به ابزارها و اهرم‌های خود دستور می دهد که برای تجزیه کردن و گسستن جمهوری یمن فعالیت کنند، لذا وقتی این اهرم و ابزارها با کمک نیروهای اماراتی و پول‌های این کشور وارد عمل شوند، آنگاه پیام برای امارات خواهد بود؛ اگر به تعهدات خود پایبند نباشد.

مصاحبه| البخیتی: اختلاف عربستان و امارات بر سر تقسیم غنایم در یمن است/ خطر تجزیه یمن به ایالت‌های کوچکرمزگشایی از درگیری‌های امارات و سعودی در جنوب یمن

 

تسنیم: علل گسترش دامنه عملیات نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در برهه اخیر چیست، زیرا می‌بینیم که مراکز حیاتی عربستان از جمله تاسیسات نفتی و مراکز نظامی در عمق خاک این کشور در عملیات‌های اخیر هدف قرار گرفته‌اند.

عزیز راشد:علل توسعه دامنه عملیات به خاطر تداوم تجاوزگری و محاصره فرودگاه‌ها و بنادر یمن و (اقدام متجاوزان در) به حرکت در آوردن اهرم‌ها و ابزارهایشان برای اقدام نظامی در همه جبهه‌ها است. از این رو، ارسال پیام به عمق عربستان و عمق امارات تضمین کننده بازدارندگی در برابر تجاوزگری و خروج همه این اهرم‌ها و ابزارها (از یمن) و توقف تجاوزگری علیه جمهوری یمن است. اینها مهمترین علل هستند. دخالت در حاکمیت یمن یکی از مهمترین علل تداوم و گسترش دامنه عملیات نظامی است که اگر عربستان بیدار و هوشیار نشود، تا مراحل بسیار بزرگی پیش خواهد رفت زیرا این عربستان و آمریکا و همچنین انگلیس هستند که شکست خورده‌اند. این درحالی است که روند عادی سازی روابط (عربستان) با صهیونیست‌ها نیز در جریان است.

تسنیم: چرا عربستان ناتوان از مقابله با عملیات نیروی هوایی یمن است و باوجود اینکه عربستان میلیاردها دلار را در قراردادهای خرید سلاح از آمریکا و کشورهای غربی هزینه کرده است، همچنان پهپادها و موشک‌های بالستیک شما می‌توانند به اهداف خود برسند و مراکز حساس را در خاک عربستان هدف قرار دهند؟

عزیز راشد: هیچ یک از سامانه‌های پدافند هوایی عربستان نتوانسته‌اند راه به جایی ببرند و خود سعودی‌ها اعتراف کرده‌اند که ما توانسته‌ایم خود را به این محل‌ها برسانیم. آنها اخیرا اذعان کردند که ما خود را به اهداف نظامی و نیز اهداف اقتصادی رسانده‌ایم. عربستان همچنین در تلاش برای در امان نگه داشتن دو منطقه نجران و جیزان و فرودگاه‌های آنها و نیز فرودگاه ابها و پایگاه ملک خالد به عنوان یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی است که به عرصه‌ای برای جولان پهپادهای یمنی و نیز قدرت موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تبدیل شده است. از این رو، هیچ یک از سامانه‌های پدافند هوایی عربستان نتوانسته است با آنها (پهپادها و موشک‌ها) مقابله کند و این بدان معنی است که سامانه‌های پدافندی آمریکایی و غربی نتوانسته و قادر نبوده که آنها را شناسایی و هدف قرار دهد و ما توانسته‌ایم از آنها عبور کنیم و (روی سامانه‌های آنها) پارازیت بیندازیم و تمام این مسافت طولانی را طی کنیم؛ بدون اینکه قدرت تسلیحاتی آمریکا بتواند ما را رهگیری کند.

بنابراین می‌توانیم بگوییم که قدرت تسلیحاتیِ رو به افزایشِ یمن از پهپاد گرفته یا توان موشکی می‌تواند به طور گستردهای روی سلاح‌های آمریکایی تاثیر بگذارد. همانطور که می‌دانید آمریکا خواسته است که (عربستان) سامانه موسوم به "گنبد آهنین" را از دشمن صهیونیستی خریداری کند. این به معنای ناکارآمدی سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا است و بر آینده تولید کننده آمریکایی و قراردادهای خرید پدافندهای هوایی آمریکا از سوی کشورهای دیگر نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. این امر یک جهش بزرگ و یک سیلی به رژیم آمریکا است زیرا اگر این سامانه‌های پدافند هوایی قادر به مقابله با پهپادها و موشک‌های یمن بودند، حتما با آنها مقابله می‌کردند زیرا موضوع نفت و حوزه نفتی الشیبه اهمیت زیادی برای آمریکا به منظور تداوم جریان نفت از عربستان دارد.

تسنیم: در سایه افزایش تلفات و خسارت‌های عربستان و هم پیمانانش، برخی می‌گویند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تنها در آرزوی پایان یافتن گرفتاری خود در یمن است زیرا او قادر نیست جنبش انصار الله و ارتش یمن را شکست دهد و به اصطلاح دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن را بازگرداند و بویژه بعد از کودتای هم پیمانان امارات در عدن علیه عربستان، به اصطلاح "مشروعیت" دولت هادی بیش از هر زمان دیگری به باد رفته است. حال با در نظر گرفتن این تحولات، آیا پیش بینی می‌شود که عربستان با جنبش انصارالله و ارتش یمن بر سر میز مذاکره بنشیند تا بتواند از باتلاق جنگ یمن خارج شود؟

عزیز راشد:این قدرت تسلیحاتیِ رو به افزایش و پیشرفتهِ یمن است که عربستان را مجبور به این کار خواهد کرد، زیرا ما به قواعد درگیری متغیر و پیشرفت‌هایی رسیده‌ایم که می‌تواند بن سلمان و آل زاید را وادار کند تا به نشستن بر سر میز مذاکره و پذیرش قدرت‌های دیگر در منطقه تن دهند زیرا ابزارها و اهرم‌های آنها چیز قابل توجهی نیستند. ورود به پنجمین سال جنگ علیه یمن به این معنا است که آنها نه هوایی و نه زمینی قادر به یکسره کردن نبرد نیستند و از این رو، الان تلاش می‌کنند که در کمترین ارزیابی، یمن را به عنوان یک هدف اصلی، تقسیم کرده و با تقسیم یمن از طریق اهرم‌ها و ابزارهای خود با حفظ آبرو (از یمن) خارج شوند.

هشدار (سید عبدالملک الحوثی) رهبر انقلاب یمن برای به اصطلاح "شورای انتقالی جنوب" و به اصطلاح اهرم‌ها و ابزارهای عبدربه منصور هادی و اخوان المسلمین و غیر از آنها – که به اسب راهوار امارات تبدیل شده‌اند- بسیار بزرگ بود. امارات و عربستان خود ابزارهای ارزانی برای پروژه آمریکایی و صهیونیستی هستند. از این رو، هرگز نمی توانند یمن را به زانو درآورند. آنها به صلح تن خواهند داد زیرا این سلاح است که آنها را مجبور به این کار می‌کند. این سلاح اهرمی برای فشار جهت نشستن بر سر میز مذاکره است. آنها هر از چند گاهی پیام‌هایی از این دست می فرستند اما اگر عملیات اساسا علیه اماکن حساس و حوزه‌های اصلی نفت گسترش یابد، آنگاه تن خواهند داد و بدنبال راه حل‌های مسالمت آمیز در منطقه خواهند گشت.

گفتگو از سعید شاوردی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن