ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 108878
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۶:۵۸
  • 105 بازدید
  • ارسال توسط :

عربستان و امارات رو در روی هم / التهاب در جنوب یمن افزایش یافت!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که اوضاع در جنوب یمن به طور گسترده‌ای ملتهب شده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که نیرو‌های شورای انتقالی جنوب یمن (وابسته به امارات متحده عربی) با نیرو‌های تحت امر دولت مستعفی «منصور هادی» (وابسته به […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی است که اوضاع در جنوب یمن به طور گسترده‌ای ملتهب شده است. ماجرا از آنجا آغاز شد که نیرو‌های شورای انتقالی جنوب یمن (وابسته به امارات متحده عربی) با نیرو‌های تحت امر دولت مستعفی «منصور هادی» (وابسته به عربستان سعودی) در استان «أبین» در جنوب یمن به شدت درگیر شدند.

عربستان و امارات رو در روی هم  / التهاب در جنوب یمن افزایش یافت!

بیشتربخوانید: انتقاد تند وزیر کشور منصور هادی از عربستان و امارات

طی هفته‌های اخیر درگیری‌های شدیدی میان نیرو‌های تحت امر امارات متحده عربی یعنی شورای انتقالی جنوب و نیرو‌های تحت امر عربستان سعودی در استان «أبین» و حتی استان «عدن» به وقوع پیوسته است. در جریان این درگیری‌ها ده‌ها نفر از هر دو طرف به هلاکت رسیده و صد‌ها تَن نیز به شدت زخمی شده اند. این درگیری‌ها واکنش‌هایی را در سطوح منطقه‌ای و بین المللی به دنبال داشته است.

درهمین ارتباط، اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای شدیدا نسبت به تحولات اخیر در جنوب یمن ابراز نگرانی کرد. در این بیانیه آمده است: از بین بردن وحدت یمن باعث ایجاد تنش‌های بیشتر شده و به هیچ وجه به نفع ملت این کشور نیست. در این بیانیه تاکید شده است: اوضاع جاری در یمن به ویژه تحولات اخیر جنوب این کشور و شهر عدن نگران کننده است و این حوادث بر روی ثبات این کشور و تمامیت ارضی آن تأثیر منفی می‌گذارد. در این بیانیه آمده است: روند صلح فراگیر در یمن باید هدف نخست تمام طرف‌ها باشد.

این درحالی است که «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد نیز به درگیری‌های گسترده میان مزدوران سعودی و اماراتی در استان‌های أبین و عدن واکنش نشان داده است. در همین راستا، «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گزارشی را از تحولات اخیر این کشور به شورای امنیت این سازمان ارائه کرد. وی هشدار داد که مسأله تجزیه یمن به یک تهدید واقعی تبدیل شده است.

گریفیتس همچنین با اشاره به لزوم پایان هرچه سریعتر درگیری‌ها در یمن، راهکار سیاسی را بهترین راه حل جهت برون رفت از بحران معرفی کرد. وی همچنین تأکید کرد که به منظور فعال سازی توافق استکهلم درباره الحدیده، طرحی را به طرف‌های درگیر در یمن ارائه کرده است. گریفیتس همچنین درگیری‌ها میان نیرو‌های وابسته به امارات و عربستان سعودی در جنوب یمن را غیرقابل قبول توصیف و آن را محکوم کرد. وی گفت: ممکن است این درگیری‌ها و خشونت‌ها در صورت عدم توقف، به دیگر استان‌ها منتقل شوند.

 

از سوی دیگر، هر اندازه که از درگیری‌های میان مزدوران سعودی و اماراتی سپری می‌شود، احتمال مطرح شدن سناریوی درگیری و مواجهه نظامی مستقیم میان ریاض و ابوظبی به ویژه در استان «أبین» نیز بیشتر می‌شود. این احتمال چند روز پیش که جنگنده‌های رژیم سعودی به صورت مستقیم اقدام به بمباران تجمع مزدوران تحت الحمایه امارات متحده عربی کردند، بیش از پیش افزایش پیدا کرد.

درهمین ارتباط، چند روز پیش بود که جنگنده‌های رژیم سعودی در تحولی جدید در عرصه میدانی یمن، تجمع نیرو‌های تحت امر امارات در «أبین» را بمباران کردند. بدین ترتیب درگیری‌های میان سعودی و امارات در یمن وارد فاز تازه‌ای شده است و ممکن است به مواجهه نظامی مستقیم میان دو طرف نیز کشیده شود. همچنین گفته می‌شود شماری از عناصر مزدور وابسته به منصور هادی از جمله یکی از سرکردگان آن‌ها در جریان درگیری با نیرو‌های تحت امر امارات در أبین، کشته و زخمی شدند.

برهمین اساس، پر واضح است که سناریوی درگیری نظامی مستقیم میان ریاض و ابوظبی در جنوب یمن به ویژه در استان «أبین» و همچنین استان «عدن» کاملا محتمل است؛ به ویژه اینکه مقامات دولت مستعفی منصور هادی که تحت الحمایه عربستان سعودی است، به تازگی حملات شدیداللحنی به اماراتی‌ها کرده است. درهمین راستا، در نشستی که روز سه شنبه هفته جاری به ریاست معین عبدالملک نخست وزیر کابینه دست نشانده عربستان در یمن، برگزار شد، امارت به عنوان مسئول حوادث عدن معرفی شد.

کابینه دست نشانده سعودی در یمن بر ضرورت مقابله با نیرو‌های وابسته به امارات با همه ابزار تاکید و اعلام کرد: امارات مسئول شورش شبه نظامیان شورای انتقالی است. از سوی دیگر عبدالله السعدی نماینده دولت دست نشانده سعودی در یمن در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت گفت: اگر حمایت کامل امارات و برنامه ریزی و اجرای و حمایت مالی از شورش در عدن نبود هرگز این تحولات رخ نمی‌داد. پس از تحولات چند روز قبل عدن شاهد حملات به مراکز پلیس و بقیه نهاد‌های دولتی در استان ابین بودیم.

از سوی دیگر، صالح الجبوانی وزیر حمل و نقل کابینه دست نشانده سعودی در یمن اعلام کرد که این کابینه با ارسال نامه‌ای به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی، از وی درخواست کرده که مشارکت امارات در ائتلاف سعودی علیه یمن را به تعلیق درآید. وی افزود: در مرحله بعدی به پرونده‌های سیاسی، حقوقی و انسانی امارات در یمن می‌پردازیم و علیه این کشور و افسرانش به خاطر جنایت‌هایی که در یمن مرتکب شده، ایجاد زندان‌های سری، تعرض به حاکمیت کشور و تلاش برای اشغال بخشی از خاک آن به نهاد‌ها و دادگاه‌های بین المللی شکایت خواهیم کرد.

الجبوانی بیان کرد: شورای انتقالی جنوب در اتاق اطلاعات ابوظبی متولد شد از این رو یک نهاد صدرصد اماراتی است.  وی تاکید کرد که امارات مسئول اول و آخر همه چیز در عدن است. بنابراین، ناگفته پیداست که اختلافات میان ریاض و ابوظبی بسیار فراتر از آنچیزی است که طی ۵ سال گذشته و در جریان جنگ علیه مردم بی دفاع یمن، شاهد آن بوده ایم. درگیری‌ها و مناقشات میان دو طرف در حال نزدیک شدن به مواجهه نظامی مستقیم است و این مسأله از اظهارنظر‌های مقامات رژیم سعودی و سرکردگانِ مزدور تحت امر آن، کاملا آشکار است.

احتمال مواجهه مستقیم امارات و عربستان درحالی افزایش یافته است که اخیرا خبر‌هایی نیز درخصوص مذاکرات دو طرف با یکدیگر مخابره شده است. درهمین راستا، اخیرا یک هیأت از سوی شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات است وارد شهر جده عربستان شد. این هیأت به ریاست «عیدروس الزبیدی» (رئیس شورای انتقالی جنوب یمن) وارد شهر جده عربستان شد و با مقامات این کشور در مورد اوضاع جنوب و شهر عدن گفتگو کرد.

علاوه بر رئیس شورای انتقالی، چهار تن از اعضای این شورا به نام‌های «ناصر محمد الخبجی»، «علی عبدالله الکثیری»، «عبدالرحمن شیخ الیافعی» و «عدنان محمد الکاف» نیز در این هیأت حضور دارند. بنا بر گزارش‌های خبری، هیأت مذکور بنا به درخواست رسمی وزارت خارجه سعودی جهت گفتگو با مقام‌های سعودی، به عربستان سفر کرده است.

در هر صورت، اختلافات عربستان سعودی و امارات متحده عربی به ویژه در جنوب یمن و استان‌های «عدن» و «أبین» درحال حاضر به اوج خود رسیده است و بعید نیست که طی روز‌ها و هفته‌های آتی مواجهه و درگیری نظامی محدود و یا حتی فراگیری میان دو طرف به وقوع بپیوندد؛ مسأله‌ای که کارشناسان و ناظران سیاسی نیز روی آن صحه گذاشته اند.

منبع: مهر

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن