ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 109162
  • ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳
  • 185 بازدید
  • ارسال توسط :
روحانی مبارز حاج سید سجاد حججی

روحانی مبارز حاج سید سجاد حججی

پایگاه خبری جماران: عالم مجاهد و روحانی پر تلاش جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج سید سجاد حججی میانجی  یکی از روحانیون انقلابی قبل از فتح بود که پس از سال ها  مبارزه و خدمت ، صبح روز پنجشنبه 31/5/1398 مصادف با بیستم  ذیحجه الحرام  1440 روز ولادت امام موسی کاظم علیه السلام چشم از دنیا […]

پایگاه خبری جماران: عالم مجاهد و روحانی پر تلاش جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج سید سجاد حججی میانجی  یکی از روحانیون انقلابی قبل از فتح بود که پس از سال ها  مبارزه و خدمت ، صبح روز پنجشنبه 31/5/1398 مصادف با بیستم  ذیحجه الحرام  1440 روز ولادت امام موسی کاظم علیه السلام چشم از دنیا فروبست و به ملکوت اعلی پیوست و فردا  روز جمعه با حضور پر شور مردم شهرستان میانه تشییع و پیکرش در کنار مرقد مرحوم والد معظمش آیت الله حاج میرحسین آقا حججی آرام گرفت . یکی از ویژه گی های انقلابیون قبل از فتح این بود و هست که مانند  بعضی از اصحاب خاص امیر مومنان علی علیه السلام  « کثیر المعونه و قلیل المؤنه » بودند. یعنی بسیار کار و تلاش کردند ولی کمترین سهمی از بیت المال گرفتند. کار بیشتر و هزینه کمتر داشتند. آقای حججی از جمله مصداق بارز این صفت استثنایی بود.

دوران ستمشاهی بیشترین تخریب ها ، تحقیر ها  و سرزنش ها را از سوی بعضی روحانیون متحمل شد که اصرار داشتند دست از حمایت مرا دش  و آقایش خمینی کبیر بردارد و به جمع آنها بپیوندد. این در حالی بود که تعقیب ، دستگیری  ، تبعید ، زندان و شکنجه های  ایادی رژیم و ساواک هم ادامه داشت ،  نیمه شبی به منزلش ریختند و خانه اش را غارت کردند و خانواده اش را مورد ترس و وحشت قرار دادند به طوری که منتهی به وضع حمل زود هنگام  همسرش و تولد پسرش  شد  و نام او را محسن گذاشت با این حال سرزنش های دوستان  در مقابل فشارهای ستمشاهی به مراتب  شکننده تر بود.

در همین اواخر که امام به پاریس رفتند، آقای حججی طاقت نیاورد تصمیم گرفت خود را هر جور شده به محضرمقتدایش برساند ایام ماه ذیقعده بود در فرودگاه همه به حج مشرف می شدند وقتی از ایشان سوال می کنند شما هم عازم  مکه و مدینه  هستید؟ می گوید : خیر! امسال کعبه دلها در نوفل لوشاتوی فرانسه مسکن  گرفته است و من می خواهم  به زیارت کعبه مجسم مشرف شوم ، همه وی را به باد تمسخر و تحقیر می گیرند و سرزنشش می کنند. این اواخر  بعضی از آنهایی که آماده سر سفره انقلاب نشسته بودند و از انقلابیون پس از فتح به شمار می آمدند علیه  این عالم  مخلص شایعه پراکنی ها می کردند و از جمله می گفتند : در جزیره کیش چند واحد مغازه ، ویلا و پروژهای تجاری دارد!   

 این روحانی متعهد و مسئول بعد از پیروزی انقلاب مهم ترین مسئولیت ها را بر دوش گرفت در تاسیس کمیته انقلاب و ریاست آن و تاسیس سپاه  و سایر ارگان ها نقش تعیین کننده داشت. او هرگز از قبول مسئولیت شانه خالی نکرد در دو دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ده سال امامت جمعه شبانه روز در تلاش و تکاپوی خدمت به مردم بود، زندگی ساده و محقرانه داشت در هشت سال دفاع مقدس ، منزل محقرش در محله معروف « قبه نه نه» پناهگاه محرومان و مستضعفان بود ،  ایام بمباران شهر و مدرسه زینبیه ، هرگز منزل و شهر را ترک نکرد ، هر چه تلاش کردند در حیاط منزل پناهگاهی برایش بسازند تا هنگام بمباران در آن پناه بگیرد اما  قبول نکرد ، مسئولانی را که از تهران می آمدند در همان منزل به حضور می پذیرفت و تا آخر عمر در آن منزل مخروبه زندگی کرد و در آنجا هم از دنیا رفت. این منزل در دهه های شصت هم فرمانداری ، هم شهرداری و هم ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ و هم  محل تشکیل جلسات  مسئولین  پیرامون مسائل مهم شهرستان بود.

photo_2019-08-26_03-15-03

حاج آقای حججی در سطح شهرستان از هر جهت بنیانگذار به شمار می آمد  همان طوری که در نهضت  و انقلاب پیشرو بود بعد از پیروزی هم در اکثرعرصه های خدمت رسانی و سازندگی  بنیانگذار شد . در اینجا فقط به چند مورد مهم از خدمات عمرانی ، فرهنگی ودینی ایشان به صورت فهرست وار اشاره می شود:

 1 –  مدیریت  و تولیت مدرسه علمیه جعفریه میانه ، مجموعا به مدت نیم قرن ،

2 –  تأسیس کتابخانه  و قرائت خانه مدرسه علمیه جعفریه در سال 1341ش.

3 – تجدید بنای مسجد موسی ‌بن‌ جعفر و مسجد حاج میرحسین ، سال های 47 – 1346ش.

4 –  تأسیس کتابخانه مسجد موسی‌بن جعفر (ع)، سال 1348ش.

5 – تشکیل جلسات مکتب قرآن ( سه ماهه تعطیلات تابستانی ) از سال 1349 تا 1354.

6 – تأسیس دانشگاه آزاد در میانه ،  فعالیت آموزشی این واحد عملاً از مهرماه سال ۱۳۷۲ با پذیرش ۱۷۵ نفر دانشجو در رشته تحصیلی زراعت و اصلاح نباتات و ۵۲ نفر در رشته کاردانی کاربردی  کامپیوتر فعالیت خود را آغاز نمود.

7 – احداث کارخانه فولاد آذربایجان در شهر میانه . این کارخانه در زمینی به‌ مساحت ۴۶ هکتار در ۳ کیلومتری جنوب شرق شهر میانه قرار گرفته‌ است. موسس اصلی این پروژه بزرگ آقای حججی بود و البته بعضی از نمایندگان محترم دوره بعدی هم در توسعه و تکمیل آن  تلاش کردند.این مقدار مساحت زمین  را اهالی روستای  منطقه ،  تنها به اعتماد به آقای حججی و توصیه ایشان   در اختیار این پروژه عظیم قرار دادند.  فولاد آذربایجان قادر است سالانه ۵۵۰٬۰۰۰ تن انواع میلگرد، تسمه، ناودانی و مفتول تولید کرده و به بازار عرضه کند.

8 – احداث پل فلزی روستای ممان از توابع میانه. یادم هست آقای حججی ، آن ایام  وزیر راه و ترابری وقت ، آقای محمد سعیدی کیا را  به میانه دعوت کرد و ایشان را به روستای ممان برد و جهت عبور از رودخانه خروشان  قزل اوزن  سوار بر شتر کرد به طوری که لباس آقای وزیر  تا شکم زیر آب رفت و کاملا خیس شد و بدین وسیله ضرورت احداث این پل را به ایشان گوشزد نمود و این پل با اقدام  سریع وزیر در کوتاه مدت احداث گردید.

9 – احداث پل بتونی  روستای آراز و قویجاق . این پل بر روی رودخانه قزل اوزن از سمت قافلانکوه  در کنار جاده قدیمی میانه – زنجان راه انداری شده و اهمیت تشخیص آن در آن مقطع تاریخی برای اهل اطلاع پوشیده نیست.

یکی از اصحاب خاص امام علی علیه السلام ، جناب زید بن صوحان ، انسان فداکار و کم هزینه بود ، وقتی در جنگ جمل به شهادت رسید حضرت با اندوه فراوان بر سر جنازه اش حاضر شد و خطاب به زید فرمود : « یرحمک الله یا زید ! انت کنت قلیل المؤنه و کثیر المعونه» ای زید خداوند تو را رحمت کند که مرد پر کار و تلاش و در عین حال کم هزینه بودی. در مراسم تشییع پیکر پاک روحانی مبارز  حاج سید سجاد حججی  زبانحال مردم شهرستان میانه نیز همین جمله امام معصوم بود و می گفتند : خدا تو را رحمت کند که همیشه به فکر خدمت به مردم  مستمند و قشر محروم بودی و هرگز برای خودت ، فرزندانت و بستگانت  نه کیسه  دوختی و نه دلار و دینار و ریال و تومان اندوختی.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن