ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 109905
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
  • 102 بازدید
  • ارسال توسط :
الجزیره: اقدامات اخیر کویت، به آشتی عربستان و قطر منجر می‌شود؟

الجزیره: اقدامات اخیر کویت، به آشتی عربستان و قطر منجر می‌شود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری شبکه الجزیره قطر در گزارشی با عنوان «آیا اقدامات کویت به آشتی دوجانبه سعودی و قطر منجر می‌شود؟» دیدارها و تماس‌های دیپلماتیک اخیر کویت در حوزه خلیج فارس را در راستای تقلای سعودی‌ها برای نجات از بحران‌هایی دانست […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وبگاه خبری شبکه الجزیره قطر در گزارشی با عنوان «آیا اقدامات کویت به آشتی دوجانبه سعودی و قطر منجر می‌شود؟» دیدارها و تماس‌های دیپلماتیک اخیر کویت در حوزه خلیج فارس را در راستای تقلای سعودی‌ها برای نجات از بحران‌هایی دانست که در منطقه با آن گریبانگیر است.

در مقدمه این گزارش آمده است: «مرزوق الغانم» رئیس پارلمان کویت چند روز پیش با سفر به دوحه پیام کتبی «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت را برای «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برد که بسیاری از ناظران گفتند این اتفاق می‌تواند آغازگر سفر دوره‌ای تازه کویت مثل دوره‌های قبلی برای ایجاد گشایش در بحران خلیج (فارس) باشد.

چند روز بعد «جاسم بن حمد آل ثانی»، فرستاده شخصی امیر قطر به کویت رفت و جواب نامه امیر کویت را برای او برد و این رویداد هم به نوبه خود پیش‌بینی ناظران بحران خلیج (فارس) را تقویت کرد. به نظر می‌رسد با پایان یافتن مرخصی تابستانه عرب‌های حوزه خلیج (فارس) و بازگشت حیات سیاسی به منطقه، تحرکات کویت جنب و جوش گرفته است. 

الجزیره نوشت: سفر فرستاده امیر قطر به کویت دومین دلیل درستی پیش‌بینی ناظران درباره نقش کویت برای حل بحران است. اعلام خبر برنامه امیر کویت برای سفر به واشنگتن و گفت‌‌وگو با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در روز پنجشنبه دوازدهم سپتامبر جاری هم سومین دلیل برای اثبات درستی عقیده ناظران درباره پیشرفت امور به سمت حل مسئله خلیج (فارس) است.

پیش از این ها هم شاهزاده «ترکی بن محمد بن فهد آل سعود»، وزیر مشاور عضو کابینه سعودی حامل پیام شفاهی «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد وی برای امیر کویت بود.

عبدالله العمادی نویسنده گزارش تاکید کرد: این علائم در حالی بروز یافته که دوحه هم مثل قبل بر آمادگی خود برای گفت‌وگو به منظور یکپارچگی مجدد صفوف عرب‌های حوزه خلیج فارس تاکید دارد. «خالد محمد العطیه» وزیر دفاع قطر چند روز پیش در یک نشست عمومی در جشنواره «موفقیت قطر» در دوحه گفت که قطر از گفت‌وگوی بدون پیش شرط با کشورهای تحریم‌کننده آن استقبال می‌کند هر وقت که این کشورها خواهان آن باشند و ناظران سخنان وی را پیامی برای سه گانه تحریم کنندگان قطر قلمداد کردند مبنی بر اینکه بحران فقط از طریق گفت‌وگو و نه چیز دیگری حل می‌شود.

این تحلیلگر قطری تاکید کرد:  ناظران بحران خلیج فارس بر این باورند که ممکن است وقایع پر شتاب در یمن بیشتر کمک کرده و اوضاع را  به سمت حل بحران قطر سوق داده باشد به ویژه که قدرت اصلی در منطقه (جزیره العرب) یعنی عربستان سعودی، خود را پس از آن وقایع  به نقطه‌ای بحرانی نزدیک ‌تر می‌بیند و چاره ای جز عقب‌نشینی ندارد بخصوص پس از دو ضربه‌ای که از متحد اماراتی خود در مدت کوتاهی متحمل شده است.

وی افزود: ضربه اول عقب‌نشینی امارات از ائتلاف عربی به ادعای بازآرایی نیروهایش در یمن بود که بعدا معلوم شد یک عقب نشینی تدریجی تاکتیکی است. بخصوص پس از اینکه امارات متوجه میزان فشارهای بین المللی بر حاضران در جنگ یمن و تبعات پیش بینی شده آن بر آنها داشت. از همین رو ترجیح داد فورا از این معرکه خارج شود.

العمادی گفت: عربستان به دنبال آن با ضربه دومی هم از جانب امارات غافلگیر شد که آن نقش فعال امارات در کودتای شورای انتقالی جنوب در عدن علیه دولت منصور هادی و تمایل اماراتی‌ها برای تجزیه یمن بود. چیزی که توئیت‌های مقامات رسمی امارات هم بر آن صحه گذاشت، اما عربستان تجزیه یمن را در شرایط کنونی مناسب نمی‌داند.

رابطه حوادث یمن با بحران خلیج فارس چیست؟

الجزیره نوشت: عربستان سعودی از زمان دخالت نظامی در یمن و ادامه جنگ تاکنون و پس از آن محاصره قطر و کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستانی موقعیت آن رو به وخامت رفته است و حتی در برابر جهان نیز بحرانی‌تر شده  است.

این وبگاه خبری افزود: پس از آنکه کلاف سه بحران مذکور عربستان  در هم گره خورد شانس باز کردن آن کاسته شد و حوادث اخیر یمن اوضاع را برای عربستان بدتر کرد و برای همه روشن شد که موضع رسمی و مردمی سعودی در قبال نزدیک‌ترین متحد آن یعنی امارات تغییر کرده است.

این امر باعث شد از داخل عربستان عده‌ای خواهان جدا شدن از امارات شوند به رغم پیامدهایی که می‌توانست برای بقای آن در ائتلاف عربی داشته باشد و اینکه باید در جستجوی راهی برای کاستن از عمق بحران‌هایی باشند که ریاض با آن دست به گریبان است.

الجزیره تاکید کرد: شکی نیست که دوحه – بنا به گفته ناظران – ایستگاهی است که ریاض در آن برای برخی از بحران‌های خود راه حل‌هایی را پیدا می‌کند. یک قاعده فقهی می‌گوید «اگر تمام یک چیزی را نفهمیدی بخش عمده آن را هم که فهمیده‌ای رها نکن». ریاض هم بر اساس همین قاعده عمل می‌کند و حالا می‌گوید اگر نتواند همه بحران های خود را یکباره حل کند نباید بنشیند و دست روی دست بگذارد، بلکه باید یکی یا برخی از آنها را برطرف کند.

نویسنده افزود: به این معنا، برخی معتقدند که ریاض شاید با از بین بردن بحران با قطر  می‌تواند پس از عادی سازی روابط خود با  دوحه  از پشتیبانی سیاسی و رسانه‌ای آن برخوردار شود که این قضیه  به حل بحران‌های دیگر  آن کمک کند.

این وبگاه خبری افزود: از طرف دیگر دوحه هم می‌داند که عربستان عمق راهبردی آن است و بحران محاصره قطر صرف نظر از اینکه چه کسانی در پس آن هستند دو کشور و حتی همه شورای همکاری را ضعیف کرده است و گفت‌‌وگوی دوجانبه با ریاض و دستیابی به تفاهم می تواند به حل بحران کمک کند، زیرا اضلاع دیگر محاصره قطر به اندازه عربستان سعودی تاثیرگذار نیستند.

منامه در تصمیم‌های خود تابع ریاض است حضور قاهره هم در بحران خلیج فارس برای قطر غیر قابل استفاده است و تاثیری بر آن ندارد. ابوظبی که داستان دیگری دارد و بررسی جداگانه را می‌طلبد و در حال حاضر برای دوحه به اندازه ریاض اولویت ندارد.

الجزیره نوشت: در این جو و با توجه به این دیدگاه‌ها، ممکن است واسطه کویتی سیگنال‌ها و پیام‌هایی را دریافت کرده باشد. از همین رو دیدگاه خود را درباره حل بحران قطر تغییر داده است و البته مجددا بر این قضیه تاکید دارد که تا وقتی بحران جمعی باشد، راه حل آن هم جمعی است.

اما با تحولات رخ داده و اختلاف سیاست‌ها و منافع بین طرف‌های بحران برخی ناظران معتقدند کویت احتمالا به سمت حمایت از مصالحه قطر و عربستان در یک سطح معین به عنوان مرحله نخست پیش می‌رود و به دنبال آن رابطه بین دوحه با دیگر طرف‌های محاصره کننده قطر اصلاح می‌شود.

الجزیره تاکید کرد: بی تردید برنامه امیر کویت در سفرش به واشنگتن بحران خلیج (فارس) را هم به عنوان یکی از اولویت‌های مهم او شامل خواهد شد. علاوه بر مباحث دیگر مربوط به منطقه که با ترامپ به بحث و بررسی خواهد پرداخت، زیرا رئیس جمهور آمریکا به دلیل اینکه منافع وی با ولی‌عهد سعودی و ولی‌عهد ابوظبی، دو طرف اصلی بحران خلیج (فارس( در هم تنیده شده در روند امور در منطقه نقش تاثیرگذاری دارد.

در پایان این گزارش نویسنده می‌پرسد: آیا کویت طبق آن قاعده پیش خواهد رفت و  ریاض و دوحه نیز آن گونه که پیش بینی می‌شود اقدام خواهند کرد؟ این همان چیزی است که روزهای سپتامبر می‌تواند فاش کند روزهایی که به نظر مثل هوای خلیج فارس داغ خواهد بود و پس از آن رو به اعتدال خواهد رفت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن