ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 110347
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۹:۲۴
  • 88 بازدید
  • ارسال توسط :

برگزاری آیین سنتی دفن شهداء کربلا در آستانه اشرفیه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، آیین نمادین دفن شهداء دشت کربلا همزمان با فرارسیدن شب سوم شهادت سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت در شهر مذهبی آستانه اشرفیه برگزار می‌شود. آیین نمادین دفن شهداء کربلای در آستانه اشرفیه یکی از آئین‌های سنتی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، آیین نمادین دفن شهداء دشت کربلا همزمان با فرارسیدن شب سوم شهادت سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت در شهر مذهبی آستانه اشرفیه برگزار می‌شود.

آیین نمادین دفن شهداء کربلای در آستانه اشرفیه یکی از آئین‌های سنتی و مذهبی این شهر است که همه ساله در سومین شب از واقعه عاشورا با شرکت بسیاری از بانوان عزادار و متدین منطقه برگزار می‌شود.

در این آیین که بیش از 80 سال قدمت دارد بانوان آستانه ای در حالیکه به نماد قوم بنی اسد لباس‌های عربی می‌پوشند و با به دست گرفتن بیل‌های چوبی و دسته‌های کاه که در گویش محلی به آن «کلوش» می‌گویند، به صورت نمادین واقعه دفن شهدای کربلا توسط زنان قوم بنی‌اسد را بازسازی کرده و به عزاداری می‌پردازند.

مراسم منحصربه‌فرد «عزاداری زنان طایفه بنی اسد» در پهنه آستانه اشرفیه که نوعی شبیه‌سازی از طایفه بنی اسد در صحرای کربلا است، تنها یکی از ده‌ها مراسم و آیین عزاداری در استان گیلان به شمار می‌رود که هر سال نیز بر تعداد حاضران آن افزوده می‌شود و در نزد بانوان استان جایگاه ویژه‌ای داشته و از شهرها و روستاهای اطراف نیز برای شرکت در این مراسم حاضر می‌شوند.

برگزاری آیین‌های مذهبی و سوگواره‌های حسینی به‌مانند مراسم «عزاداری زنان طایفه بنی اسد» نشان می‌دهد عاشورا در همه مکان‌ها و زمان‌ها زنده است و تا ظهور منتقم آل الله زنده خواهد ماند چرا که «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ اَرْضٍ کَرْبَلاء».

قوم بنی اسد قبیله‌ای ساکن در نزدیکی صحرای کربلا بودند که پس از واقعه عاشورا به تحریک زنانشان برای دفن شهداء کربلا حرکت کردند.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن