ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 110573
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۵:۳۲
  • 70 بازدید
  • ارسال توسط :
اهمیت عملیات تلافی‌جویانه انصارالله

اهمیت عملیات تلافی‌جویانه انصارالله

گروه بین‎الملل خبرگزاری فارس – سیدرضا صدرالحسینی: حملات پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو، بر این شرکت به عنوان بزرگترین تاسیسات نفتی جهان که ظرفیت 7 میلیون بشکه نفت خام در روز را داراست و در حال حاضر بالغ بر تولید روزانه ۵ میلیون بشکه نفت را انجام می دهد، تأثیر گذاشته و تولید و صادرات […]

گروه بین‎الملل خبرگزاری فارس – سیدرضا صدرالحسینی: حملات پهپادی انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو، بر این شرکت به عنوان بزرگترین تاسیسات نفتی جهان که ظرفیت 7 میلیون بشکه نفت خام در روز را داراست و در حال حاضر بالغ بر تولید روزانه ۵ میلیون بشکه نفت را انجام می دهد، تأثیر گذاشته و تولید و صادرات نفت عربستان را مختل نموده است.

حمله ۱۰ فروند پهپاد نیروی هوایی یمن که به تلافی بمباران‌های کور هواپیماهای فوق مدرن خریداری شده عربستان به مهم‌ترین تاسیسات نفتی این کشور در شرقی ترین نقطه انجام شد تأثیرات بزرگی را در معادلات منطقه رقم زد، این حمله پهپادی که حوالی ۴ صبح روز شنبه ۲۳ شهریور انجام شد چنان خساراتی به این بزگترین تاسیسات نفتی عربستان ایجاد نمود که به گفته ساکنان بومی منطقه انفجارها تا ساعت ۱۹ ادامه داشت.

این برای نخستین بار است که انصارالله یمن همزمان در چند نقطه عملیات پهپادی موفق انجام می‌دهد، در این عملیات‌ها که نشان از اشراف کامل و دقیق اطلاعاتی دارد همزمان سه نقطه از مهم ترین نقاط نفتی در شرق عربستان به نام‌های دهران، بقیق و 200 کیلومتر دورتر از آن، خریص مورد آسیب جدی قرار می‌گیرند.

بر کسی پوشیده نیست که تنها و مهم ترین راه درآمد عربستان فروش نفت است، و بر این اساس دقیق‌ترین حفاظت و امنیت را این کشور در این حوزه مصروف می‌دارد بخصوص پس از اقدامات یکسال اخیر انصارالله که نقاط مختلف کشور عربستان مورد حملات پهپادی قرار گرفته است.

 آرامکو چگونه تاسیساتی است؟

 مجموعه بقیق بزرگترین میدان نفتی شرکت آرامکو به شمار می‌رود، به گونه‌ای که روزانه 7میلیون بشکه نفت از این میدان نفتی استخراج می‌شود و در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب شهر دمام قرار دارد؛ شهری که از مهم ترین شهرهای عربستان به شمار می‌رود. همچین مجموعه نفتی «بقیق» بزرگترین مخزن روغن و پالایش نفت خام در جهان است؛ به گونه ای که نفت خام مرکب به این پالایشگاه آورده می شود تا گاز آن جداسازی و تبدیل به نفت خام خالص شود و گازهای جداسازی شده را نیز به عنوان تولیدات ثانویه به مخازن گاز مایع تحویل می‌دهد.

علاوه بر این بقیق از اهمیت بین المللی نیز برخوردار است؛ به گونه ای که عربستان را از طریق خط لوله های نفت به بحرین متصل می کند که این خط لوله به میزان ۳۵ هزار بشکه نفت را به صورت روزانه به بحرین منتقل می‌کند. طول این خط لوله ۱۱۰ کیلومتر است که ۴۲ کلیومتر آن در خاک عربستان، ۴۲ کیلومتر زیر آب و ۲۸ کلیومتر در خاک بحرین قرار دارد. تاسیسات بقیق همچنین شریان اصلی خط لوله شرق به غرب شرکت آرامکوست و این خط لوله نقش مهمی در اتصال تأسیسات تولید نفت در منطقه شرقیه عربستان به یکدیگر دارد. میدان نفتی خریص نیز بزرگ ترین پروژه نفتی جهان است و می‌تواند روزانه ۱.۲ میلیون بشکه روغن سبک عربی را تولید کند.

خصوصی‌سازی آرامکو به دلیل مشکلات مالی چند سال گذشته عربستان مدتی است در دستور کار قرار گرفته و در ماه های اخیر رسانه های اقتصادی منطقه و فرامنطقه برای جلب مشتری دست به تبلیغات زده اند، در ماه های اخیر قرار شد 5 درصد سهام این غول نفتی به ارزش 2 تریلیون دلار به فروش برسد که دو بانک آمریکایی به نام های «جی پی مرگان» و «گلدمن سکس» برای خرید این سهام اقدام کرده اند، گفته می شود دلالی این معامله نفتی بالغ بر 5 میلیارد دلار بوده است.

 به نظر می رسد با عملیات موفق پهپادهای یمنی بر علیه این تاسیسات مهم نفتی عربستان که از نزدیک ترین نقطه به یمن 900 کیلومتر فاصله داشته و امکان تکرار آن نیز وجود دارد اولا قیمت سهام این غول نفتی به شدت کاهش خواهد یافت و ثانیا خریداران احتمالی سهام آن نیز در خرید احتیاط خواهند کرد.

تاثیرات حمله هوایی دیروز چه خواهد بود؟ 

1) نفود اطلاعاتی، اشراف اطلاعتی، دقت عملیاتی، نفود به حفره های پدافندی و عمق خسارات به عمل آمده به تاسیسات مهم نفتی عربستان نشان از تغییرات بزرگ راهبردی در منطقه غرب آسیا دارد.

2) مدیریت عملیات در سه نقطه مختلف با حدود 200 کیلومتر فاصله نشان از رشد بسزای دفاعی انصارالله دارد.

3) رادار گریزی پهپادهای ارزان قیمت یمنی در مقابل سیستم های پیچیده پاتریوت و دیگر سامانه های ضدهوایی آمریکایی مستقر در عربستان بطور کامل به اثبات رسید.

4) امکان حملات پهپادهای انصارالله به نقاط حساس دیگر و حتی ریاض افزایش یافت؛ امروز وال استریت ژورنال با انتشار تصاویری برد عملیاتی پهپادهای انصارالله را تا شعاع 1350 کیلومتر مشخص کرد.

5) اقدامات اخیر انصارالله وجهه داخلی و بین المللی این جنبش استقلال طلب را بشدت ارتقاء داد.

 6) حیثیت و امنیت عمومی عربستان و شخص محمدبن سلمان کاهش چشمگیری داشته  و این نشان از محکمی سیلی حمله به “بقیق” است.

7) احتمالا بیانات مقامات سازمان ملل، آمریکایی و اروپایی مبنی بر ضرورت اتمام جنگ یمن افزایش خواهد یافت.

8) احتمالا بعضی از جدایی‌طلبان وابسته به امارات و عربستان بعد از این حمله موفق انصارالله گام‌های خود را برای انفکاک با احتیاط بیشتری برخواهند داشت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن