ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 111213
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۹:۳۷
  • 100 بازدید
  • ارسال توسط :
ناکامی سعودی‌ها در حمایت از منابع نفتی/ تزلزل اقتصاد عربستان

ناکامی سعودی‌ها در حمایت از منابع نفتی/ تزلزل اقتصاد عربستان

– اخبار بین الملل – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری خلیج‌آنلاین طبق اظهارات مطبوعاتی شاهزاده عبدالعزیزبن سلمان وزیر انرژی عربستان٬ حملات اخیر پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی این کشور٬ منجر به توقف تولید 5.7 میلیون بشکه روغن خام٬ حدود دو […]

– اخبار بین الملل –

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری خلیج‌آنلاین طبق اظهارات مطبوعاتی شاهزاده عبدالعزیزبن سلمان وزیر انرژی عربستان٬ حملات اخیر پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی این کشور٬ منجر به توقف تولید 5.7 میلیون بشکه روغن خام٬ حدود دو میلیارد فوت مکعب گاز٬ 1.3 میلیارد فوت گاز خشک٬ 500 میلیون فوت گاز اتان و نیم میلیون بشکه میعانات گازی شده است.

سه‌شنبه گذشته٬ وزیر انرژی عربستان پس از اینکه ریاض موفق شد تا نیمی از حجم تولیدات خود را که در اثر حملات ضد آرامکو دچار خسارت شده بود بازگرداند٬ اظهارکرد که تولید نفت این کشور در خلال دوهفته به سطح طبیعی خود خواهد رسید.

وی همچنین اشاره کرد که حدود نیمی از تولیدات پس از گذشت سه روز از حمله‌ها به میزان 2.85 میلیون بشکه از سرگرفته شده است.

یادآوری می‌شود که اقتصاد عربستان سعودی که طی سال‌های اخیر با مشکلات زیادی روبه رو شده٬ از خلال این حملات آسیب زیادی دیده و کاملا متزلزل شده است.

البته ریاض خسارت‌های واقعی و مستقیم آتش‌سوزی‌هایی که  طی این حملات رخ داد و نیز هزینه خاموش کردن آن‌ها را اعلام نکرده است؛ اما میزان خسارت‌هایی که منجر به اختلال در تولید نیمی از نفت خام این کشور شد٬ با محاسبه قیمت تولید متوقف‌شده قابل تخمین است.

هشدار عبدالملک الحوثی به عربستان/ تجاوزات را متوقف نکنید دیگر هیچ خطوط قرمزی نخواهیم داشتچرا با حمله به تأسیسات عربستان قیمت نفت 100 دلار نشد؟

ناکامی بزرگترین خریدار اسلحه در برابر سلاح‌های ساده

به راحتی نمی‌توان از این حملات که اقتصاد عربستان را به آسانی دچار تزلزل کرد گذشت. این کشور با وجود اینکه سالانه مبالغ زیادی را در معاملات اسلحه هزینه می‌کند؛ قادر نیست تا از تاسیسات حساس و حیاتی خود حمایت کرده و جلوی حملات انصارالله را پس از 5 سال از گذشت تجاوزات خود در یمن بگیرد.

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم سوئد در مارس گذشته گزارشی در خصوص تسلیحات در خاورمیانه منتشر کرد. در این گزارش آمده که فروش اسلحه به منطقه در خلال 5 سال گذشته حدود 87 درصد افزایش یافته و درحال حاضر یک‌سوم تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است.

گزارش مذکور اشاره می‌کند که عربستان سعودی بین سال های 2014 و 2018 به بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان تبدیل شد.

همچنین طبق اطلاعات این گزارش٬ سعودی‌ها خرید اسلحه را در 5 سال گذشته تا 192 درصد افزایش داده‌ و از هند که بزرگترین واردکننده سلاح‌های سنتی به شمار می‌رود٬ پیشی گرفته است.

همچنین تقاضای عربستان برای تجهیزات نظامی در سال 2015 از کل واردات اتحادیه اروپا در همین سال بیشتر بود.

سایت میدل ایست‌آی به نقل از پیتر وایزمن محقق موسسه استکهلم نوشت که ایالات متحده و کشورهای اروپایی٬هواپیماها و خودروهای نظامی به عربستان می‌فروشند تا در جنگ یمن از آنها استفاده کند.

بودجه نظامی عربستان در سال 2019 حدود 50.9 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

مصطفی عبدالسلام نویسنده و کارشناس امور اقتصادی معتقد است که موفقیت یمنی‌ها در حمله اخیرشان ضد تاسیسات نفتی بقیق و خریص٬ سوالات زیادی پیرامون عدم توانایی سعودی‌ها در حمایت از بخش نفتی آن به وجود آورده است.

عبدالسلام اضافه می‌کند که باوجود هزینه 67.6 میلیارد دلاری عربستان برای خرید اسلحه در سال 2018 و بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم سوئد٬ زرادخانه بزرگ عربستان از اسلحه و رادارها و سامانه‌‌های هشدار و کنترل اولیه٬ در رهگیری حمله‌های مستمر انصارالله ضد تاسیسات نفتی این کشور ناکام ماند.

وی ادامه داد که چگونه هواپیماهای یمنی در امنیت کامل می‌توانند وارد آسمان عربستان شده و عمق شرکت آرامکو را که بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت جهان بوده و حکم مرغ تخم‌طلا را برای سعودی‌ها دارد٬ مورد هدف قرار دهد.

پیامدهای اقتصادی

مصطفی عبدالسلام نویسنده و کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند که این ضربه دردناک انصارالله به بخش نفتی عربستان٬ تاثیرات خطرناکی بر اقتصاد این کشور می‌‌گذارد.

وی اشاره کرد که این تاثیرات فورا در سقوط قابل توجه بورس عربستان در یکشنبه گذشته خود را نشان داد. این نویسنده خاطرنشان می‌کند که اگر حمایت‌های نهادها و صندوق‌های دولتی نبود٬ با توقف و نابودی تولید نفت٬ بورس آن نابود می‌شد.

عبدالسلام اضافه کرد که این حمله‌ها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ثابت کرد که عربستان قادر به حمایت از تاسیسات نفتی خود که مهم‌ترین بخش اقتصاد و شریان اصلی منابع ارزی به شمار می‌رود٬ نیست.

وی پیش‌بینی کرد که این حملات به سرعت ریاض را مجبور می‌کند ذخایر عمومی بین‌المللی و ذخایر ارز خود را که به حدود 500 میلیارد دلار می‌رسد برای تامین اعتبارات و نیازهای دولت و نیز جنگ یمن از دست بدهد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد که کاهش تولید نفت در عربستان٬ تاثیرقابل توجهی بر درآمد عمومی دولت گذاشته و به دنبال آن منجر به عمیق‌تر شدن کسری 35 میلیارد دلاری در بودجه سال جاری خواهد شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن