ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 111364
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۷:۵۴
  • 84 بازدید
  • ارسال توسط :
تنها صادرات سعودی ها نفت و تروریست است/ مقاومت اسلامی یمن می‌تواند صادرات نفت عربستان را به صفر برساند

تنها صادرات سعودی ها نفت و تروریست است/ مقاومت اسلامی یمن می‌تواند صادرات نفت عربستان را به صفر برساند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: بر اساس برخی برآورد‌ها بیش از حدود ۶ ماه طول می‌کشد تا خسارت‌های وارده به آرامکو  به حالت عادی بازگردد. حسن عابدینی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به حمله انصار الله یمن به شرکت ملی نفت […]

/////////////

کارشناس مسائل بین الملل گفت: بر اساس برخی برآورد‌ها بیش از حدود ۶ ماه طول می‌کشد تا خسارت‌های وارده به آرامکو  به حالت عادی بازگردد.

حسن عابدینی کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به حمله انصار الله یمن به شرکت ملی نفت عربستان سعودی (آرامکو) ،گفت: انصارالله و  کمیته‌های مردمی یمن طی ۴۵ ماه گذشته مقاومت و صبوری خود را به طور کامل نشان داده و به رغم اینکه رژیم سعودی از زمین ، هوا و دریا یمن را محاصره کرده و بیش از ۵۰ هزار بار ( برخی تا بیش از این رقم هم می‌گویند) اهدافی را در یمن مورد هدف قرار داده و ویران کرده؛ اما مردم یمن طی این مدت تلاش کردند که  آرام آرام به سطحی از بازدارندگی برسد.

او ادامه داد: امروز مقاومت اسلامی یمن به دو سطح از بازدارندگی دست پیدا کرده است. نخست بهره گیری از موشک‌هایی برای زدن اهداف کلیدی در دورترین نقاط سعودی و بعد استفاده از پهپاد برای حمله به مناطقی در عربستان که نقش راهبردی برای سعودی‌ها دارد؛ بنابراین اقدامی که شنبه گذشته مقاومت یمن انجام داد پیش از هرچیز هشداری اساسی بود تا نشان دهد تنها صادرات سعودی ها نفت و تروریست است و اکنون با اقدامی که یمن انجام داده هزینه نفت سعودی تقریبا به نصف کاهش پیدا کرده و حتی ممکن است  اگر این روند ادامه پیدا کند، مقاومت اسلامی یمن این صادرات را به صفر برساند.

عابدینی صادرات دیگر عربستان سعودی را تروریست دانست و افزود: صادرات تروریست درآمد زدایی دیگری بود که سعودی طی ۶ الی ۷ سال گذشته در عراق و سوریه  انجام می‌داد، اما با ائتلاف ضد تروریستی که جمهوری اسلامی ایران، حشد الشعبی ، دولت سوریه و حزب الله شکل دادند، با شکستی فاحش مواجه شده و انصار الله یمن اعلام کرده که چنانچه دولت سعودی دست از تجاوزگری برندارد مجددا این عملیات‌ها را از سرخواهد گرفت.

تحلیلگر مسائل بین الملل حمله به آرامکو را برهم زننده معادلات جهانی دانست و خاطر نشان کرد: آرامکو تقریبا پنج درصد صادرات نفت کل دنیا را در اختیار دارد که با این اقدام مقاومت اسلامی به نصف کاهش پیدا کرده است. همچنین دو پالایشگاه عظیمی که مورد هدف قرار گرفته در دورترین منطقه نسبت به یمن و در ۵۰ کیلومتری بحرین قرار دارد، جایی که ناوگان پنجم دریایی آمریکا در آن قرار دارد. علاوه بر این در آن منطقه حداقل درحدود ۲۵ آتش بار پاتریوت مستقر هستند؛ بنابراین اقدام مقاومت اسلامی یمن نشان داد که توانایی عبور از سامانه‌های ضد موشکی و پاتریوت سعودی و آمریکایی را دارد و این معادله بازدارندگی جهانی را تغییر خواهد داد.

او افزود: در ماجرای آرامکو آمریکا نشان داد که اگرچه در شعار از برخی دولت‌های پادشاهی و سلاطین عربی حمایت می‌کند، اما در برابر مقاومت اسلامی گزینه‌ای جز تسلیم ندارد، به همین دلیل علی‌رغم جار و جنجال‌هایی که به پا کرده، در برابر آرامکو هیچ گونه حرکت عملی انجام نداده است موضوعی که برای آینده کشور‌های ارتجاعی بسیار تعیین کننده است تا به جای تکیه بر قدرت‌های بزرگی نظیر آمریکا به خودشان متکی باشند. ناگفته نماند که امنیت منطقه خلیج فارس صرفا توسط کشور‌های خود منطقه قابل تامین است و وابستگی به قدرت‌های فرامنطقه‌ای به جز هزینه هیچ سودی برای این کشور‌ها دربر ندارد.

عابدینی با اشاره به هزینه‌هایی که عربستان برای امنیت خود پرداخته ،گفت: رژیم قبیله‌ای سعودی امروز قراردادی افزون بر ۴۵۰ میلیارد دلار با ایالات متحده آمریکا بسته و سالانه درحدود ۷۰ الی ۸۰ میلیارد دلار هم هزینه جنگ افزار و سرپا نگه داشتن ارتش خود می‌کند، اما شاهدیم که وقتی خطری کشورش را تهدید می‌کند قدرت دفاعی چندانی ندارد؛ بنابراین  این نوعی درس راهبردی هم برا‌ی امارات ، هم برای سعودی‌ها و هم برای برخی کشورهایی است که خود را به قدرت‌های بزرگ متکی می‌بینند.

او در پایان درباره وضعیت آرامکو در آینده گفت: بر اساس برخی برآورد‌ها بیش از حدود ۶ ماه طول می‌کشد تا خسارت‌های وارده به آرامکو  به حالت عادی بازگردد یعنی حتی پس از گذشت این زمان هم بعید به نظر می‌رسد که ما شاهد صادرات نفت سعودی‌ها مشابه پیش از این عملیات‌ باشیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن