ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 111675
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
  • 84 بازدید
  • ارسال توسط :
قرارداد محرمانه و جنجالی میان انگلیس و عربستان

قرارداد محرمانه و جنجالی میان انگلیس و عربستان

– اخبار بین الملل – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری خلیج‌الجدید روزنامه دیلی آفریقا در آفریقای جنوبی به یک برنامه ارتباطات مخفی که میان وزارت دفاع انگلیس با گارد ملی عربستان به ارزش 2 میلیارد پوند پرداخته است. این روزنامه […]

– اخبار بین الملل –

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری خلیج‌الجدید روزنامه دیلی آفریقا در آفریقای جنوبی به یک برنامه ارتباطات مخفی که میان وزارت دفاع انگلیس با گارد ملی عربستان به ارزش 2 میلیارد پوند پرداخته است.

این روزنامه اشاره می‌کند که درگیری در پارلمان انگلیس به دلیل مشارکت گاردملی عربستان در جنگ یمن بالا گرفته و در واقع تبدیل به موضوع تنش میان پارلمان و دولت شده است؛ چرا که پارلمان انگلیس پس از افزایش هزینه‌های انسانی جنگ یمن به دنبال این است که از گرفتاری لندن در این باتلاق جلوگیری کند.

این روزنامه کشف کرد که این برنامه سری که با نام Sangcom معروف شده یکی از برنامه‌های وزارت دفاع انگلستان است که هزینه کامل آن را سعودی‌ها می‌پردازند.

باید اشاره کنیم که این برنامه از سال 1978 زمانی که دولت انگلستان تفاهم‌نامه‌ای با مقامات سعودی در ریاض امضا کرد آغاز شد. این پروژه تجهیزات ارتباطات نظامی پیشرفته را در اختیار گارد ملی عربستان قرار داده و با توجه به این که برنامه مذکور تا حدی محرمانه است٬ میزان بودجه مالی آن نیز محرمانه باقی می‌ماند.

روزنامه دیلی آفریقا در جولای سال جاری نوشت که وزارت دفاع انگلیس از خالی بودن منصب مدیریت پروژه Sangcom در ریاض خبر داده و تنها متقاضیان مرد می‌توانند برای این سمت نامزد شوند. در این اطلاعیه آمده است: تیم پروژه MOD SANGCOM در انگلستان وظیفه ارائه یک برنامه 2 میلیارد پوندی برای مدرن سازی شبکه ارتباطات گارد ملی عربستان دارد.

این بیانیه نخستین اذعان علنی وزارت دفاع انگلستان به میزان بودجه مالی Sangcom در تاریخ 40 ساله این برنامه بود که این امر موجب شرمساری عربستان و انگلیس شد.

کاثرین ویست نماینده کارگران در مارس سال جاری یک سوال پارلمانی پیرامون بودجه مالی برنامه Sangcom مطرح کرد اما به او گفتند که این یک موضوع محرمانه میان دولت عربستان و انگلیس است.

روزنامه آفریقایی ادامه می‌دهد که بودجه مالی مرحله جدید پروژه Sangcom حدود 15 برابر بیشتر از توافق نامه قبلی که در سال 2004 امضا شد بود. لازم به ذکر است که مرحله جدید این تفاهم‌نامه در سال 2010 و با ارزش 124 میلیون پوند امضا شد.

در برابر افزایش این درگیری و بحران٬ سخنگوی وزارت دفاع انگلیس ادعا کردکه اطلاعات موجود در این زمینه به اشتباه اعلام و بعدا حذف شده است. وی در ادامه مدعی شد که میزان بودجه مالی پروژه مذکور همچنان محرمانه است. اما با سهل‌انگاری غیرطبیعی اداره اطلاعات٬ بیانیه مربوط به درخواست مدیر برای این پروژه در ریاض همچنان در صفحات اینترنتی باقی مانده است.

علاوه بر این ناظر مالی شرکت Sangcom در صفحه شبکه اجتماعی LinkedIn خود اعلام کرد که وی مسئول بودجه مالی این پروژه است که تا حدود 1.6 میلیارد پوند می‌رسد.

روزنامه دیلی آفریقا اظهار کرد که گاردملی عربستان متشکل از 130 هزار نیرو بوده که به عنوان یک نیروی امنیتی جدا از ارتش عربستان عمل می‌کند و وظیفه آن حمایت از خانواده پادشاهی در برابر هرگونه کودتای احتمالی است.

این روزنامه اضافه کرد که پروژه Sangcom در کنار آموزش نظامی طولانی مدت گارد ملی عربستان توسط انگلیس٬ نشان‌دهنده دفاع علنی انگلستان از آل‌سعود در کنار آمریکا است.

روزنامه آفریقایی اشاره می‌کند که گاردملی عربستان در جنایت‌های سعودی‌ها در یمن نیز مشارکت داشته است. در آوریل 2015 سلمان‌بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به گارد ملی این کشور دستور داد تا وارد جنگ یمن شود. در سال 2018 نیز یک گزارش اطلاعاتی محرمانه فرانسوی به استقرار دوگردان از گارد ملی عربستان در مرزهای یمن خبر داد که تعداد نیروهای آنها به 25 هزار نفر می‌رسید.

روزنامه دیلی آفریقا خاطرنشان می‌کند که حمایت انگلیس از سعودی‌ها توسط برنامه ارتباطات نظامی با گارد ملی عربستان٬ نشان‌دهنده یکی دیگر از دلایل گرفتاری این کشور در جنگ یمن است.

روزنامه مذکور تصریح کرد که ویژگی بارز برنامه Sangcom این است که سعودی‌ها تقریباً به طور کامل برای عملی کردن این پروژه متکی به وزارت دفاع انگلستان هستند و مشخص نیست که آیا در هر نقطه از جهان چنین ترتیب نظامی میان دوکشور وجود دارد یا خیر.

این روزنامه به نقل از آندرو اسمیت سخنگوی کمپین مبارزه با تجارت اسلحه نوشت که این سطح از همکاری و حمایت اساسی نشان‌دهنده ارتباط سیاسی و نظامی غیراخلاقی میان رژیم عربستان و انگلستان است.

وی ادامه داد که این رابطه به ضرر انگلیس است٬ اما به استحکام رژیم وحشی عربستان کمک کرده و نوعی مشروعیت به استبدادگری آن بخشیده است.

روزنامه دیلی آفریقا اشاره کرد که سوالات پارلمانی زیادی در زمینه رشوه‌های قابل‌توجهی که مسئولان انگلیسی و سعودی در این پروژه دریافت کرده‌اند مطرح شده است.

مدیر برنامه Sangcom به شرکت GPT اظهار  داشت که حدود 16 درصد از هزینه‌های این پروژه تحت عنوان هزینه خدمات است که میزان مبالغی که تحت این عنوان از سال 1978 تاکنون پرداخت شده 750 میلیون پوند تخمین زده شده است.

آندرو اسمیت در این میان اشاره می‌کند: افشاگری‌ها نشان‌ می‌دهد دولت انگلیس مدت‌هاست که در سرکوب ملت عربستان و نیز کشتار وحشتناک یمن دست دارد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن