ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 111771
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
  • 68 بازدید
  • ارسال توسط :
مصاحبه|کارشناس غرب آسیا: «عملیات نجران» موازنه بازدارندگی سوم این بار در زمین ایجاد کرد

مصاحبه|کارشناس غرب آسیا: «عملیات نجران» موازنه بازدارندگی سوم این بار در زمین ایجاد کرد

– اخبار بین الملل – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یحیی سریع در کنفرانس مطبوعاتی خود با تشریح جزئیات عملیات بزرگ نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه متجاوزان نام این عملیات را که در نجران در جنوب عربستان انجام شد،«نصر من  الله» اعلام کرد […]

– اخبار بین الملل –

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یحیی سریع در کنفرانس مطبوعاتی خود با تشریح جزئیات عملیات بزرگ نظامی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه متجاوزان نام این عملیات را که در نجران در جنوب عربستان انجام شد،«نصر من  الله» اعلام کرد که با پشتیبانی یگان موشکی و پهپادی انجام شد.

وی از سقوط سه تیپ مزدوران سعودی و یک یگان ارتش سعودی و  اسارت هزاران نفر از جمله شمار زیادی افسر و نظامی سعودی خبر داد.

سریع افزود عملیات نظامی «نصر من الله» بزرگترین عملیات گام به گام در برابر نیروهای دشمن از زمان آغاز تجاوزگری بوده که چند ماه طول کشید و یگان‌های مختلفی در آن شرکت کرده‌اند.

این سخنگو از اقدامات نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی برای حفظ جان هزاران اسیر در برابر حملات جنگنده‌های سعودی خبر داد که سابقه آنها نشان داده به مزدوران و نظامیان خود در صورتی که اسیر شوند، رحم نمی‌کنند و آنها را هدف قرار می‌دهند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اشاره به آزادسازی صدها کیلومتر مربع در این عملیات گفته بود که طی ساعات آینده، جزئیات بیشتری از عملیات بزرگ «نصر من الله» اعلام خواهد شد.

درباره این عملیات بزرگ و نتایج و پیامدها و تاثیرات آن بر آینده جنگ یمن با «رضا میرابیان»‌کارشناس مسائل غرب آسیا به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

عملیات نجران، باکیفیت‌ترین و گسترد‌ه‌ترین عملیات زمینی بود که انصارالله طی چهار سال و شش ماهی که از جنگ یمن می‌گذرد، انجام داده است.

این عملیات، سعودی‌ها را غافلگیر کرد چرا که گمان می‌کردند که انصارالله که باز هم همانند گذشته موشک شلیک خواهد کرد یا پهپاد ارسال خواهد کرد.

عملیات نجران، یک ضربه بسیار سرنوشت ساز و ضربه کاری به سعودی‌ها وارد کرد.

این عملیات در پی پاسخ منفی سعودی‌ها به ابتکار آتش بس یک جانبه انصارالله صورت گرفت و در واقعی پاسخی به گستاخی سعودی و عدم حسن نیت این کشور بود.

عملیات نجران این پیام را به همراه داشت که انصارالله همچنان ابتکار عمل موشکی، پهپادی را در اختیار دارد و در روی زمین هم ابتکار عمل دست یمنی‌هاست.

انصارالله نشان داد که هر وقت بخواهد می‌تواند وارد عمق خاک عربستان شود و هم پیشروی کند.

 

میرابیان درباره دلایلی که سبب شد نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی به رهبری انصارالله دست به  این عملیات بزرگ بزنند، می‌‌گوید: انصارالله بارها در گذشته تاکید کرده بود که اگر سعودی‌ها دست از حملات خود برندارند، واکنش نشان خواهد داد، تصور سعودی‌ها این بود که انصارالله که باز هم همانند گذشته موشک شلیک یا پهپاد ارسال خواهد کرد.

عملیات نجران، باکیفیت‌ترین و گسترده ترین عملیات زمینی در طول چهار سال و نیمی که از جنگ می‌گذرد به شمار می‌رود که انصارالله انجام داد و در واقع در یک محور صدها کیلومتر مربع در محور نجران در خاک عربستان وارد عملیات شد و بر اساس اطلاعات، یک گروهان از نیروهای سعودی که شامل شماری افسر هستند به اضافه سه تیپ از نیروهای مزدور حالا یا سودانی و غیر سودانی را اسیر گرفتند و دهها نفربر زرهی را به غنیمت گرفتند.

یمنی‌ها با این عملیات، یک ضربه بسیار سرنوشت ساز و ضربه کاری به سعودی‌ها زدند، در واقع این اقدام، واکنش به تجاوزات بود، چند روز پیش آقای مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرده بود که ما یک طرفه آتش بس برقرار می‌کنیم به شرطی که سعودی‌ها هم به این اقدام ما پاسخ مثبت بدهند. سعودی‌ها متاسفانه نه تنها پاسخ مثبتی به این ابتکار یمنی‌ها ندادند بلکه اقدام به بمباران تعدادی از شهرهای یمن از جمله شهر عمران در شمال این کشور کردند و پیشنهاد انصارالله را نادیده گرفتند. در واقع این اقدامات انصارالله، پاسخی به گستاخی عربستان و عدم حسن نیت این کشور بود تا بفهمند که همچنان که ابتکار عمل موشکی و ابتکار عمل پهپادی در اختیار انصارالله است، ابتکار عمل در روی زمین هم در دست انصارالله است که هر وقت بخواهد هم می تواند وارد عمق خاک عربستان شود و هم پیشروی کند و هم می‌تواند اسیر بگیرد و هم می‌تواند مهمات و نفربرهای زرهی سالم را به غنیمت بگیرد. این هشدار بسیار شدید و جدی به عربستان است و ما امیدواریم که سعودی‌ها این پیام را دریافت کرده باشند و دست از لجاجت و ادامه بمباران و محاصره یمن بردارند.

برنامه‌ریزی طولانی و حساب شده برای عملیات نجران؛ سعودی‌ها نه در زمین حریف انصارالله هستند نه در هوا

میرابیان درباره برنامه‌ریزی طولانی و حساب شده یمنی‌ها برای انجام این عملیات بزرگ تصریح می‌کند: این عملیات نشان داد که در روی زمین هیچ نیرویی جلودار و حریف انصارالله نیست و اگر انصارالله تاکنون در خاک عربستان پیشروی نکرده بنا به ملاحظات خاص خودش بوده است و گرنه انصارالله می‌توانسته است در خاک عربستان پیشروی کند و با مزدوران و نیروهای ارتش عربستان هماوردی کند به یک معنا، نیروهای مزدور عربستان در برابر نیروهای انصارالله، قدرت و توانایی ماندگاری و پایداری ندارند و اگر تا حالا انصارالله دست به این کارها نزده بنا به خیلی از ملاحظات سیاسی بوده است.

به نظر می‌رسد این سرآغاز استراتژی جدید انصارالله برای ورود به خاک عربستان و گرفتن مراکز حساس و انهدام نیرو و استحکامات باشد که نکته مهمی است، انهدام نیرو و تجهیزات نظامی برای اینکه سعودی ها را پای میز مذاکرات بکشانند.

این کارشناس درباره تاثیرات این عملیات بر روند جنگ و معادلات نظامی می‌‌گوید: این عملیات تاثیرات خود را به جا می‌‌گذارد، زیرا ظاهرا سعودی‌ها تا حالا مسئله را جدی نگرفته بودند یعنی نه عملیات‌های موشکی را جدی گرفته بودند و نه عملیات های پهپادی را، آنها باید بدانند که از این به بعد، اقدامات غافلگیرکننده انصارالله، قابل پیش بینی نخواهد بود، همانطور که حمله اخیر به آرامکو قابل پیش بینی نبود.

بنابراین، آن چه در آینده پیش خواهد آمد، بسیار سهمگین‌تر و دردناک‌تر برای عربستان خواهد بود، همانطور که در بیانیه انصارالله به مناسبت عملیات آرامکو هشدار داده بود که اگر سعودی‌ها دست از تجاوزات خود برندارند، عملیات‌های آینده بسیار دردناک‌تر و سهمگین‌تر و گسترده‌تر و در عمق خاک عربستان خواهد بود.

موازنه بازدارنده سوم

میرابیان می‌گوید: در عملیات آرامکو، بیانیه‌ای که انصارالله صادر کرد، در واقع تعبیری به کار برد و نامش را موازنه بازدارندگی دوم گذاشته بود، می‌توان عملیات نجران را موازنه بازدارندگی سوم نامید، هر چند انصارالله نام آن را «نصر من الله» اعلام کرده است، اما این عملیات در راستای موازنه‌های بازدارندگی قرار دارد، یعنی یک زمانی موازنه بازدارندگی در موشک است زمانی در هوا و پهپادی و زمانی در روی زمین است.

بنابراین سعودی‌ها باید احتمالات بسیار سهمگین‌تر و گسترده‌تری را پیش بینی کنند به نظر می‌رسد عملیات نجران سرآغاز یک استراتژی جدید از سوی یمنی‌ها باشد که اگر سعودی‌ها دست از این رفتار و تجاوزاتشان برندارند، باید منتظر ضربات بعدی باشند.

عملیات نجران یکی دیگر از ثمرات مقاومت فعال و ایستادگی شجاعانه ملت و نیروهای مردمی در برابر جنگ افروزان است، در این باره میرابیان می‌گوید : ملت یمن در طول چهار سال و نیم پیش در برابر ضربات و حملات بی رحمانه عربستان و متحدانش مانند امارات و بالاتر از آنها در برابر تسلیحات آمریکا و انگلیس و فرانسه ایستادگی و مقاومت کردند، اقدامات عربستان و متحدانش در حد جنایات جنگی است. ملت مظلوم یمن در طول چهار سال و نیم گذشته تمام فشارهای سنگین را تحمل کردند به نظر من این اقداماتی که انصارالله انجام داده حداقل پاسخی است که به عربستان و همپیمانانش داده است.

مهلت اماراتی‌ها در حال پایان یافتن است

این کارشناس درباره احتمال هدف قرار گرفتن تاسیسات مهم امارات خاطر نشان می‌کند: بر اساس تهدید و هشداری که قبلا داده بودند و آقای محمد علی الحوثی اعلام کرده بود که مهلت اماراتی‌ها در حال پایان است و اگر از یمن خارج نشوید، پاسخ قاطعی دریافت خواهید کرد ، چون ظاهرا اماراتی‌ها بیرون آمده‌اند ولی به دلیل وجود مزدوران زیادی که در یمن دارند این مزدوران را به عنوان مهره های شطرنج در مناطق مختلف یمن به حرکت در آورده‌اند و دنبال این هستند که تعز را به اشغال خود درآورند. انصارالله تهدید کرد که امارات از این رفتارهایش دست بردارد، زیرا در غیر این صورت همان بلایی که بر سر آرامکو آمد بر سر تاسیسات نفتی و گازی امارات و دیگر تاسیسات حیاتی و راهبردی خواهد آمد.

به گفته میرابیان،‌ مخاطب عملیات اخیر در نجران،علاوه بر عربستان و امارات، آمریکا و انگلیس و دیگر حامیان عربستان خواهد بود، یعنی کسانی که می‌توانند در یک عملیات ، سه تیپ مزدوران و یک گروهان ارتش سعودی را متلاشی و اسیر کنند و صدها کیلومتر مربع را در یک عملیات غافلگیرکننده بگیرند، امکان پیشروی در خاک عربستان بسیار بسیار بیشتر خواهد بود بنابراین، عملیات نجران هشداری است هم به عربستان و هم به همپیمانانش.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن