ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 111840
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۸:۴۸
  • 96 بازدید
  • ارسال توسط :

امروز همه جبهه کفر سلاح‌هایشان را به پیکار جبهه حق آوردند/ پیروزی‌های اخیر یمن نشانه‌ برتری ایمان است

خبرگزاری فارس، گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: در تاریخ صدر اسلام نام غزوه «احزاب»* که تقابل کامل جبهه حق و باطل است به چشم می‌خورد. فارغ از حوادثی که در این غزوه روی داده که به عنوان سند حقانیت اسلام و تشیع مطرح است مانند جمله معروف پیامبر اکرم (ص) وقتی که امیرالمومنین علی (ع) […]

خبرگزاری فارس، گروه قرآن و فعالیت‌های دینی: در تاریخ صدر اسلام نام غزوه «احزاب»* که تقابل کامل جبهه حق و باطل است به چشم می‌خورد. فارغ از حوادثی که در این غزوه روی داده که به عنوان سند حقانیت اسلام و تشیع مطرح است مانند جمله معروف پیامبر اکرم (ص) وقتی که امیرالمومنین علی (ع) به میدان جنگ رهسپار شد، فرمودند: «بَرَزَ الإِسلامُ کُلُّهُ اِلى الشِّرکِ کُلِّهِ»؛ تمام اسلام در برابر تمام کفر قرار گرفته است. این بیان نبی مکرم اسلام (ص) نشان مى‌دهد که این کارزار سرنوشت‌ساز آینده اسلام و شرک را مشخص مى‌کرد.

*روایت قرآن از بازشناسی رفتار مردم مدینه در جنگ احزاب

قرآن کریم در آیات ۹ تا ۱۴ سوره احزاب در تشریح وقایع این غزوه بیان می‌کند: «…ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از نعمتی که خدا به شما داده است یاد کنید، بدان هنگام که لشکرها بر سر شما تاخت آوردند و ما باد را و لشکرهایی را که نمی دیدید بر سرشان فرستادیم و خدا بدانچه می کردید بینا بود. آنگاه که از سمت بالا و از سمت پایین بر شما تاختند، چشم‌ها خیره شد و دل‌ها به گلوگاه رسیده بود و به خدا گمان‌های گوناگون می‌بردید. در آنجا مؤمنان در معرض امتحان در آمدند و سخت متزلزل شدند. زیرا منافقان و آنهایی که در دل‌هایشان بیماری است، می‌گفتند: خدا و پیامبرش جز فریب به ما وعده‌ای نداده‌اند و گروهی از آن‌ها گفتند: ای مردم یثرب ، اینجا جای ماندنتان نیست، بازگردید و گروهی از آن‌ها از پیامبر رخصت طلبیدند، می‌گفتند: خانه‌های ما را حفاظی نیست خانه‌هایشان بی‌حفاظ نبود، می‌خواستند بگریزند و اگر از اطراف، خانه‌هایشان را محاصره کنند و از آ‌نها بخواهند که مرتد شوند، مرتد خواهند شد و جز اندکی درنگ روا نخواهند داشت…».

رهبر انقلاب اسلامی نیز در دیدار اخیرشان با اعضای خبرگان رهبری با اشاره به جنگ احزاب و آیات مربوط به این جنگ، صف‌آرایی دشمنان و شیاطین اعم از آمریکا و اروپای خبیث را نشانه حقانیت و قدرت نظام جمهوری اسلامی دانستند و فرمودند: کشور علاوه بر حرکت رو به جلو، در مواردی جهش نیز داشته است و دشمن از این موضوع ناراحت و نگران است و علت اصلی تحریم‌ها هم جلوگیری از این جهش‌ها است اما به لطف خداوند در آینده نه چندان دور، در زمینه‌های مختلف شاهد جهش‌هایی خواهیم بود.

حال جای سؤال اینجا است که چه تشابه‌ای میان شرایط کنونی کشور با زمان جامعه پیامبر (ص) در غزوه احزاب وجود دارد؟ با یک نگاه اجمالی برخی مشخصات و پارامتر‌های مشابه قابل برداشت است:

-مشروعیت انقلاب اسلامی همچون مشروعیت حاکمیت دولت رسول اکرم (ص) است.

-همیشه جریان‌های باطل در مقابل حکومت حق می‌ایستند.

-در آن زمان قریش به عنوان بزرگ‌ترین دشمن صدر اسلام وجود داشت و اینک آمریکا و همپیمانانش به عنوان دشمن درجه یک مسلمانان مطرح هستند.

-عملیات روانی لابی یهود علیه مسلمانان در قرن ۵ هجری و در وضعیت کنونی نیز قدرت لابی‌گری صهیونیست‌ها و همگام کردن بسیاری از کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای علیه کشور و ده‌ها مسائل دیگر.

برای تبیین و بررسی بیش‌تر این موضوع بر آن شدیم در سلسله مصاحبه‌هایی به چرایی تطبیق شرایط کنونی کشور با دوران غزوه احزاب بپردازیم که در بخش نخست آن با حجت‌الاسلام والمسلمین هادی قهار مسئول طرح و برنامه سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آ‌ید:

*امروز همه جبهه کفر سلاح‌هایشان را به پیکار جبهه حق آوردند

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان شرایط کنونی کشور را شرایط جنگ احزاب دانستند، چرا معظم‌له چنین تشبیهی را به کار بردند. ویژگی‌های این غزوه چه بوده است؟

تشبیه رهبر معظم انقلاب از این جهت صورت گرفته که امروز همه جبهه کفر سلاح‌هایشان را به پیکار جبهه حق آوردند. همان طور که در جنگ احزاب همه جبهه کفر مقابل پیغمبر (ص) توانشان را تجمیع کرده تا دین اسلام را به زمین بزنند. مشابه این شرایط هم برای نظام نوپای انقلاب در حال اتفاق افتادن است. به گونه‌ای که همه جبهه کفر تلاش می‌کنند با هر توانی که دارند، تجمیع شده تا این نظام را از پا دربیاورند، اما همان طور که آنجا شکست خوردند الان هم نشانه‌های شکست جبهه کفر آشکار شد که موفق نخواهند شد.

*محاسباتی که در جنگ احزاب غلط از آب درآمد/ نقش نیروی ایمان در شکست قدرت‌های ظاهری

در جنگ احزاب تقابل حق و باطل را دیدیم. این در حالی است که در جبهه اسلام، درجه‌های ایمانی متفاوتی را شاهد بودیم. با توجه به اینکه تاریخ عیناً تکرار نمی‌شود، اما می‌توان تشبیه‌سازی صورت داد، شرایط کنونی جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟!

در شرایط جنگ احزاب ، وضعیت به لحاظ ظاهری کاملاً به نفع جبهه کفر بود و هر کسی که از بیرون به داستان تقابل این دو جبهه نگاه می‌کرد، تصورش این بود که جبهه حق نخواهد توانست در برابر جبهه کفر دوام بیاورد. بنابراین محاسبات ظاهری در داستان جنگ احزاب نشان داد که همیشه این معادلات جوابگو نیست و محاسبات اگر نیروی ایمان پشتش باشد، می‌تواند قدرت‌های ظاهری را شکست دهد.

*علت اصلی پیروزی جبهه اسلام در غزوه احزاب

همانطور که در تاریخ جنگ احزاب این داستان به خوبی بیان شده است ، برخی از اصحاب پیغمبر اکرم (ص)، مانند امام علی (ع) استحکام و پایداری‌شان بر حقانیتی که داشتند، سبب شد بتوانند از عهده همه سازوبرگ نظامی جبهه مقابل بر بیایند و قدرت ایمان ناجی آن‌ها شد. ما هم اگر بخواهیم در این دوران بر جبهه کفر غلبه کنیم، بیش از هر سلاح مادی باید نیروی ایمان را در خود تقویت کنیم و باور کنیم که دست بالاتر از هر چیز دست خداست و آن اوست که تعیین می‌کند ما شکست می‌خوریم یا پیروز می‌شویم. بنابراین اگر ما سازوبرگ نظامی قوی هم در مقابل کفار داشته باشیم، اما ایمانمان ضعیف باشد، مشخص نیست بتوانیم در جنگ پیروز شویم.

*داستان اصلی قدرت خداوند و بشر است

به هر حال در این شرایط اقتصادی چطور می‌توان ایمان و توکل را حفظ کرد؟ به عبارت دیگر چگونه می‌توان تقویت ایمان را در برابر وضعیت اقتصادی کنونی برای مردم تفسیر کرد؟ در حالی که در روایتی از پیامبر اکرم (ص) داریم «کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا»؛  فقر، انسان را در آستانه کفر قرار مى‌دهد.

نکته نخست این است که ابتدا باید ذهن مردم را نسبت به این تقابل متقاعد کرد. اول مردم باید جهان‌بینی و نگاهشان به عالم را تغییر دهند. در اینجا داستان قدرت خداوند و بشر است. به نظر می‌آید به صورت ظاهری همه این قدرت برتر را در چیزی می‌بینند که در جلوی چشمشان نمایان باشد. در نمونه‌هایی که خداوند به عنوان آیه و نشانه نشان می‌دهد. بدون اینکه مسأله را ذهنی کنیم با چند شاهد و آیه داستان را نگاه کنیم.

*پیروزی‌های اخیر یمن نشانه‌هایی از برتری ایمان است

اگر خدا در جلوی چشم ما نشان دهد که یک قدرت محدود و ظاهری به لحاظ تعداد و تجهیزات کمتر از جبهه مقابل هستند و بر آن‌ها به خاطر نیروی ایمان پیروز می‌شوند، این را می‌توانیم نمونه بگیریم. به طور مثال داستان جنگ سی و سه روزه حزب الله لبنان با اسرائیل غاصب که رژیمی با قدرت هسته‌ای و سلاح‌های نظامی درجه یک است و همه جبهه کفر هم حامی آن‌ها هستند، با این وجود صهیونیسم نتوانست از پس حزب الله لبنان بر بیاید. با اینکه آن‌ها تعداد محدودی بودند و حمایتی هم نداشتند. نمونه دیگر هم اخیراً در عربستان رخ داد و نیروهای مقاوم یمنی که الان به لحاظ دارو، غذا و همه تجهیزهات نظامی و دیگر امکانات وضعیت زیر صفر داشتند. اما دولت عربستان با همکاری اسرائیل و آمریکا نتوانست از پس آن‌ها بر بیاید. این نشان می‌دهد که «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ» و این برای مردم عادی هم نشانه‌هایی برای عبرت از ایمان است.

پی‌نوشت:

غزوه احزاب که آن را غزوه خندق نیز می‌نامند، در شوال سال پنجم هجری واقع شده است. در این غزوه مشرکان قریش و بعضی از قبایل دیگر عرب به تحریک یهودیان تصمیم به نابودی کامل اسلام گرفتند و با ۱۰ هزار نفر راهی مدینه شدند.اما مسلمانان با کندن خندق و دفاع جانانه از مدینه مانع رسیدن احزاب به اهداف خود شدند. در سوره احزاب ۱۷ آیه (از آیه ۹ تا ۲۶) پیرامون جنگ احزاب و کارشکنی‌های منافقان، یهودیان و قبایل مختلف قریش و بت پرستان آمده که همه دست به دست هم داده بودند، تا اسلام و مسلمین را نابود کنند.

سرانجام امدادهای غیبی، تدابیر شجاعانه پیامبر (ص) و قهرمانی‌های حضرت علی (ع) در جنگ خندق، موجب شکست مفتضحانه دشمنان شد. این حادثه بزرگترین و سخت‌ترین امتحان و آزمون برای مسلمانان بود. اما سرانجام مسلمانان با پیروزی چشمگیری، در این امتحان، رو سفید شدند و لکه ذلت تا ابد برای مشرکان و منافقان باقی گذاشتند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن