ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 112882
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
  • 81 بازدید
  • ارسال توسط :

اعتراض جدید یمنی‌ها به حضور عربستان در گذرگاه‌ جنوب شرق یمن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، قبیله «زعبنوت» در شهر شحن استان المهره در شرق یمن در اعتراض به حضور سعودی‌ها بر گذرگاه گمرکی این استان تجمع اعتراضی برپا کردند. اعضای قبیله زعبنوت در تجمع اعتراضی خود به بسته شدن دفتر شورای انتقالی استان المهره […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، قبیله «زعبنوت» در شهر شحن استان المهره در شرق یمن در اعتراض به حضور سعودی‌ها بر گذرگاه گمرکی این استان تجمع اعتراضی برپا کردند.

اعضای قبیله زعبنوت در تجمع اعتراضی خود به بسته شدن دفتر شورای انتقالی استان المهره شعارهایی در حمایت از دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی سردادند.

«مسلم محمد زعبنوت» شیخ قبیله زعبنوت از سعودی‌ها خواست که تجارت از طریق این گذرگاه گمرکی را مختل نکرده و مسافران را در آنجا به دردسر نیاندازند.

قبیله زعبنوت تصمیم‌هایی را که منجر به تعطیل شدن این گذرگاه گمرکی شده به عنوان جنگ اقتصادی علیه استان المهره و به طور کلی یمن برمی‌شمرد.

چند روز پیش رهبران احزاب و شخصیت‌های سیاسی  و اجتماعی و برخی شیوخ قبایل در یمن طی نشستی خبری در شهر الغیضه پایتخت استان المهره در همجواری کشور سلطان نشین عمان از تشکیل نهاد موسوم به «شورای نجات ملی جنوب» خبر دادند.

از مهم‌ترین اهداف شورای نجات ملی جنوب تلاش برای توقف جنگ، رفع محاصره و نجات یمن از وضعیت تقسیم و چند پاره شدن، ادامه رد همه تلاش‌ها برای تجزیه یمن و ممانعت از هر گونه تلاشی خوانده شده که ائتلاف سعودی به طور مستقیم یا از طریق مزدوران محلی خود برای ایجاد تغییراتی در راستای منافع خود در یمن بکار می‌گیرد.

این شورا «علی سالم الحریزی» معاون سابق استان المهره را به عنوان مرجع ناظر و «آزال عمر الجوی» را به عنوان دبیر کل و «عوض محمد بن فرید» را به عنوان رئیس دایره امنیت و دفاع و «احمدالحسن» را به عنوان سخنگوی رسمی شورا تعیین کرد. این شورا انتصاب روسای دیگر حوزه‌های خود را تا زمان انعقاد کنفرانس موسسان شورا به تعویق انداخت.

از اواخر سال ۲۰۱۷ مخالفت‌هایی در استان المهره یمن با حضور امارات و عربستان وجود داشت و با مرور زمان و با تسلط عربستان بر تاسیسات و اماکن حیاتی این استان نظیر فرودگاه، بندر و گذرگاه‌های مرزی و همچنین تشکیل نیروهای طرفدار ریاض و ابوظبی در خارج از چارچوب رسمی مخالفت‌های مردمی با برپایی تحصن‌ها و تظاهرات‌ها گسترده شد.

شدت مخالفت با توسعه نفوذ عربستان از طریق ایجاد تاسیسات نظامی و تلاش آن برای کشیدن خط لوله نفتی که از خاک عربستان در منطقه مرزی الخرخی آغاز می‌شود و با عبور از المهره  به سمت ساحل «نشطون» در دریای عرب می‌رسد.

مسیری که از منطقه «الخراخیر» عربستان در مرز با یمن شروع می‌شود و تا بندر «نشطون» یمن امتداد پیدا می‌کند.

بزرگان و شخصیت‌های المهره از این اقدام عربستان به شدت آزرده و خشمگین هستند، اقدامی که در سایه نبود دولت منسجم و بدون طی مراحل قانونی و تنظیم قرارداد در حال انجام است.

احداث این خط لوله می‌تواند مسیر ترانزیت نفت عربستان را بسیار کاهش داده و همچنین از میزان نیاز به تنگه هرمز هرچند اندک نیز بکاهد.

احداث این خط لوله می‌تواند مسیر ترانزیت نفت عربستان را بسیار کاهش داده و همچنین از میزان نیاز به تنگه هرمز هرچند اندک نیز بکاهد.

در نوامبر سال گذشته نیز نیروهای اماراتی وارد این بندر شده بودند که اعتراض قبائل محلی و همچنین عمان را در پی داشت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن