ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 113550
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
  • 303 بازدید
  • ارسال توسط :
روایت فارس از پشتکوه فریدونشهر؛ سرزمینی پنهان در محرومیت

روایت فارس از پشتکوه فریدونشهر؛ سرزمینی پنهان در محرومیت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری فارس از فریدونشهر، روستاهای محروم منطقه پشت‌کوه شهرستان فریدونشهر در مسیر جاده‌ای صعب‌العبور با محرومیتی عمیق دست و پنجه نرم می‌کنند، مردم این مناطق روزگار سختی را پا به پای انقلابی آمدند، آن‌ها هنوز وقتی درباره کیان و سرزمینشان سخن می‌گویند برق چشمانشان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری فارس از فریدونشهر، روستاهای محروم منطقه پشت‌کوه شهرستان فریدونشهر در مسیر جاده‌ای صعب‌العبور با محرومیتی عمیق دست و پنجه نرم می‌کنند، مردم این مناطق روزگار سختی را پا به پای انقلابی آمدند، آن‌ها هنوز وقتی درباره کیان و سرزمینشان سخن می‌گویند برق چشمانشان از عشق به وطن سرشار است.

وقتی از فریدونشهر راهی مناطق پشت کوه و پیش کوه می‌شویم، ابتدا مناظر زیبا و نقاشی بی‌بدیل خالق هستی چشمان را به این همه بزرگی و زیبایی خیره می‌کند، بهشتی گمشده و بی‌نام و نشان در دل کوه‌های سر به فلک کشیده، آبشارهای طبیعی چون پونه‌زار، کوه‌هایی که گویا خالق هستی تک‌تک آن‌ها را به زیبای تراشیده، سرزمینی که آفتاب را در دل خود جای می‌دهد و آفتاب در پشت کوه‌های آن پنهان می‌شود.

بله؛ سرزمینی که در دل خود شیرزنان و شیرمردانی چون بی بی مریم‌ها و شیر علیمردان‌ها را پرورانده است، سرزمینی که مردمانش در سخت‌ترین شرایط خود را به جبهه‌ها رساندند و در مقابل دشمنان این مرز و بوم ایستادند؛ اینجا مردمان خون گرم لر با کم‌ترین امکانات در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و در این شرایط کشور را در جبهه تولید کمک‌حال هستند، پیشه این مردمان، کشاورزی و دامداری است.

 طبیعت زیبای این مناطق مأمن گاه ییلاقی عشایر کوچ روی است که از استان‌های هم‌جوار هرساله به این مناطق می‌آیند و آواز و قهقهه این مردمان آفتاب پرورده، دل هر رهگذری را می‌رباید.

*پشتکوه منطقه‌ای مملو از محرومیت

رنجی که مردمان این مناطق از محرومیت می‌برند، آدمی را به فکر فرو می‌برد؛ چرا برخی که بر مسند نشستند، در این سال‌ها آن‌ها را فراموش کردند، آری همین سرزمین با کمترین امکانات نخبگان بسیاری را دل خود جای داده است و فرزندان این سرزمین به واسطه نعمت انقلاب به مسند و جایگاه‌های والای رسیدند، اما گویا برخی از فرزندان این سرزمین، نمکدان این دیار را شکستند و آن را فراموش کردند. 

چند ماه پیش بود که اولین سفر ما  در جمعی که مشاور وزیر نفت، مسؤولان شهرستانی و تعدادی از خبرنگاران حضور داشتند  برای کلنگ زنی برای اجرای فاز اول گازرسانی به پیش‌کوه به این مناطق اتفاق افتاد که شاهد خوشحالی مردمان رنج دیده این مناطق به واسطه اینکه نعمت گاز در سال‌های آینده گرمابخش خانه‌هایشان خواهد شد، بودیم.

*منطقه‌ای که هنوز جاده ندارد!

وعده گازرسانی از سوی محمود آستانه و مسؤولان شهرستانی در سال‌های آینده به مناطق پشت کوه نیز در همین سفر داده شد و کلنگ گازرسانی به مناطق محروم فریدونشهر در روستای خوش آب و هوای دره سیب به زمین خورد؛  آخرین مسیری که در آن سفر طی کردیم تا روستای مکدین بود، جاده‌های پر پیچ و خمی که به واسطه بارش‌های فراوان آن منطقه در حال از بین رفتن بود   اما نمی‌دانستیم که روستاهای محروم و فاقد جاده‌های امن بعد از روستای مکدین نیز قرار دارد، روستاهای که سال گذشته شاهد رانش زمین و سیل نیز بودند.

چهارشنبه 8 آبان، در جمعی که معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان، بوئین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مسؤولان شهرستان فریدونشهر حضور داشتند به دلیل بازدید از جاده‌های مناطق پیش کوه و پشت کوه بار دیگر راهی این مناطق شدیم.

این بار از روستای مکدین گذر کردیم، روستاهای پشت کوه اول را باید طی می‌کردیم تا به مصیر به محل پروژه‌ای ده کیلومتری مصیر به سمت پشندگان می‌رسیدم و هر چه به سمت مصیر می‌رفتیم، پیچ جاده‌ها تندتر می‌شد، روستاهای بسیاری را باید عبور می‌کردیم از قبیل خوش میوه، دره بادام علیا، دره بادام سلفی، بابا خسرو و … تا به مصیر می‌رسیدیم.

*عطر شهید حججی به مشام می‌رسد

هم سفرما به خوش میوه که رسیدیم از شهید حججی یاد کرد، آری اینجا بوی شیر مردانی می‌داد که به جای حرف عمل می‌کردند و در سرزمین‌های محروم برای محرومیت‌زدایی حاضر می‌شدند و اجرشان را خدا با بهترین پاداش تقبل کرده بود.

مسیر همچنان ادامه داشت تا به روستای مصیر برسیم؛ اما در کنار جاده گروهی از مردمان لر زبان توجه ما را به خود جلب کردند، پیرمردی عصازنان که بزرگ این گروه بود جلوی ماشین مسؤولان را نگه داشت، آنان مردمان اهل روستای تزره بودند که با خبر شده بودند مسؤولان به منطقه سفر کردند و آمده بودند تا مسؤولان را به روستای خود ببرند و تا شاهد محرومیت روستایشان باشند.

*مردمی که به کمترین امکانات هم قانعند

راهی روستا شدیم جاده خاکی را که شرایطش خیلی مناسب نبود و 10 کیلومتر از جاده اصلی دور بود را طی کردیم تا به روستا تزره رسیدیم؛ تزره روستای در دل طبیعت است که مردم رنج‌دیده آن گویا سال‌ها است که دنبال مسؤولی بودند که برایشان روستا و جاده منتهی به جاده اصلی را آسفالت کند، آن‌ها امکانات آنچنانی نداشتند اما به کم‌ترین امکانات هم قانع بودند؛ اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه این روستاها پس از پیروزی انقلاب اسلامی قابل تقدیر بود اما عمق محرومیت امثال این روستاها به‌گونه‌ای است که نیاز به خدمات بیشتری در منطقه احساس می‌شود که توجه جدی و جهادی توسط مسئولان کشوری و مسئولان ارشد استان را می‌طلبد تا در آینده با این رویکرد شاهد توسعه این روستاهای محروم باشیم.

سید جوان اهل روستای تزره با بیان اینکه ما باید چه  کنیم که مسؤولان به ما هم توجه کنند، گفت: جوانان این منطقه به دلیل نبود امکانات و شغل اکثراً  اینجا را ترک کردند.

*کمبود امکاناتی که جوانان را به اجبار روانه شهر کرده است

این جوان ادامه داد: الان ببینید چقدر از روستاهای این شهرستان خالی از سکنه شده است؛ چون امکانات نیست و اگر این‌گونه هم ادامه یابد پایانش این است که فقط شهرستان فریدونشهر باقی می‌ماند بدون اینکه روستای داشته باشد.

موسوی با خطاب به مسؤولان تأکید کرد: اگر یک جوان کار و امکاناتش در روستا مهیا باشد چرا  بخواهد روستای خود را ترک کند و شهرنشین شود و برود داخل شهری که هزاران مشکل برایش پیش می‌آورد.

وی با بیان اینکه با شرایط موجود  این تعداد روستاها هم که جمعیت دارند خالی از سکنه خواهند شد، تأکید کرد: بهتر نیست آقای استاندار به این روستاها هم بیاید، آقای استاندار باید بداند شاهرگ حیاتی استانی که استاندارش هست از این مناطق است.

*آقایان اگر آب فریدونشهر مهم است، فکری به حال روستاهای آن هم بکنید

موسوی ادامه داد: اگر آب و سرچشمه‌های این مناطق نبود، آقایان مسؤول باید شاهد بی‌آبی اصفهان می‌شدند، آن‌ها فقط برای آب این مناطق بحث می‌کنند اما از محرومیتش خبر دارند؟! بسیار تأسف‌بار است که آسفالت کردن یک جاده خاکی هم برای آقایان مشکل‌ساز است.

یکی از پیرمردان روستا ضمن اینکه از دستاوردهای چهل‌ساله انقلاب تقدیر کرد، اظهار داشت: ما قبل از انقلاب اصلاً هیچ امکاناتی نداشتیم حتی برخی اون چراغ پی‌سوز را در مناطق دیگر داشتند؛ ما آن را هم نداشتیم اما انقلاب برای ما روشنی آورد و خیلی وضعیت خوب شد.

وی ادامه داد: با تمام این اوصاف برخی مسؤولان سال‌های قبل که از خود این مناطق بودند آمدند قول برای آسفالت کردن این مسیردادند؛ اما الان بعد از انقلاب حتی به این جاده دست هم نزدند و این وعده‌ها باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود.

یکی دیگر از اهالی این روستا با بیان اینکه ما با هزاران مشکل در این روستا باقی ماندیم و مثل خیلی دیگر نرفتیم، تأکید کرد: مسؤولان به ما بگویند آیا ما اشتباه کردیم ماندیم؟ اگر اشتباه نکردیم چرا ما را فراموش کردند؟!

وی ادامه داد: ما شنیدیم که آقایان بالانشین می‌گویند به فکر روستاها باشید، چون خط مقدم تولید هستند اما آیا عمل هم می‌کنند؟

*بودجه راه وشهرسازی برای رسیدگی به راه‌های روستایی فریدونشهر صفر است

هادی توازعی با بیان اینکه بیش از 22 روستا آنتنی در شهرستان فریدونشهر وجود دارد که هنوز جاده‌هایشان خاکی است، گفت: 47 کیلومتر جاده خاکی روستایی در فریدونشهر وجود دارد که تقریباً 80 میلیارد تومان برای آسفالت این روستاها نیاز است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان فریدونشهر بودجه شهرستانی سال 98 را 27 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سهم راه و شهرسازی از این بودجه صفر بوده؛ فقط 25 میلیارد ریال بودجه متوازن است و 500 میلیون تومان هم از بودجه سه درصد نفت اختصاص یافته که قسمتی از آن را برای این جاده‌های خاکی در نظر گرفتیم.

بهزاد شاهسوندی نیز در خصوص راه‌های روستایی با این وعده که پروژه‌های روستایی که از قبل در اختیار سازمان راه و شهرسازی بوده را به اتمام خواهیم رساند، گفت: مسؤولان راه و شهرسازی نگاه ویژه‌ای به این مناطق محروم دارند و سعی می‌کنند که اعتبارات لازم برای اتمام پروژه‌ها را تأمین کنند.

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه احداث راه‌ها در حوزه وظایف راه و شهرسازی و نگه‌داری بر عهده راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است، افزود: در تغییرات جدید پروژه‌های راه‌های روستایی و فرعی مجدداً به راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شد.

وی با بیان اینکه پروژه‌های ملی و شریانی بر عهده راه و شهرسازی است، گفت: تمامی اعتبارات راه‌های فرعی و روستایی از محل اعتبارات استانی تأمین می‌شود و مقرر شده قراردادهایی که در راه و شهرسازی باز است از طریق این اداره کل تداوم یابد و قراردادهای  جدید به اداره کل راهداری واگذار شود.

*مسؤولان به صورت غیرواقعی برخی مناطق را برخوردار اعلام کردند

اکبر ترکی در گفتگو با خبرنگار فارس با اعلام بی‌عدالتی نسبت به مردم این منطقه، بیان کرد: در این سال‌ها برخی مسؤولان کشوری و استانی را به این مناطق آوردیم تا از نزدیک شاهد محرومیت مردم این مناطق و تبعیض‌های که نسبت به آن‌ها شده است، باشند. 

نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان، بوئین و میاندشت با بیان اینکه فریاد من برای مردم مناطق محروم بلند است، تأکید کرد: برخی از ارگان‌ها با اعلام غیرواقعی برخی شاخص‌های توسعه یافتگی به استان و کشور  باعث شدند که جاده‌های به مانند جاده این مناطق در استان جزء  جاده‌های برخوردار محسوب شود و همین باعث کاهش اعتبارات و محرومیت از برخی امتیازات شده است.

وی ادامه داد: آیا با وجود 22 روستای که جاده‌های آن خاکی است و این فقط آمار یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است، آقایان به ما جواب بدهند باز جاده‌های استان در حوزه برخوردار قرار می‌گیرد؟!

ترکی با اشاره به طرح ابراری که ساخت و توسعه جاده‌های روستایی را پوشش می‌دهد، اظهار داشت: توسعه برخی از جاده‌های این روستاها را در این طرح پیشنهاد دادیم و از وزیر مجوز آن‌ها را گرفتیم که امیدواریم با اجرای این طرح برخی از مشکلات در این مناطق حل شود.

*مسؤولان از بسیجی‌های بی‌ادعا الگو بگیرند

 مردم لرنشین و ساده‌زیست روستای تزره کارهای جهادی بسیجیان را نیز فراموش نکرده بودند و از آن‌ها هم یاد کردند، یکی از اهالی این روستا گفت: کاش برخی از آقایان که سال‌های پیش فقط زمان انتخابات دیدیم و دیگر به این مناطق نیامدند، از این بچه‌های بسیجی که هرساله بدون اینکه ادعای داشته باشند می‌آیند در این مناطق کار می‌کنند یاد بگیرند، امثال شهید حججی‌ها که در این سرزمین بدون منت در اوج بی‌نام و نشانی برای مردم این مناطق کار کردند و نامشان با لطف خداوند در تاریخ کشور نقش‌بست.

روستای تزره که 35 خانوار در آن زندگی می‌کرد را با بدرقه مردمان ساده‌زیست و کم‌توقعش ترک کردیم؛ یکی از همسفران ما که بارها به این مناطق سفر کرده بود بیان می‌کرد: برخی نمایندگان در مجلس و حتی مسولان کشوری و استانی پس از حضورشان در این مناطق اعتراف می‌کردند، نمی‌دانستیم در استان اصفهان شهرستان‌های محروم این چنین نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: نمی‌دانم در سال‌هایی که اعتبارات بوده و در سال‌هایی که دولت پیشین اعتبارات زیادی را روانه مناطق محروم کرده آقایان خواب بودند که نتوانستند از این اعتبارات استفاده کنند، برخی کم‌کاری‌شان نباید به پای انقلاب نوشته شود.

 مسیرمان از سمت تزره به سمت پشندگان ادامه یافت، سال گذشته این مسیر به علت رانش زمین آسیب دیده بود و سیل نیز آسیب جدی به این جاده زد اما تحت‌الشعاع سیل استان لرستان قرار گرفت و کم‌تر به آن توجه شد.

*اگر رسیدگی نشود، جاده‌های موجود نیز تخریب می‌شوند

پیمانکاران یکی از پروژه‌های که از آن‌ها بازدید شد، عنوان کرد: اگر آقایان به تعمیر و نگهداری جاده‌های این‌چنینی که بارش‌های فراوانی را به خود می‌بینند توجه نکنند همه آسفالت این مسیر از بین خواهد رفت و آسفالتی باقی نخواهد ماند.

غروب خورشید در سرزمین کوه‌های بلند خیلی زیبا بود اما محرومیت مردمانش دل آدمی را بسیار می‌آزرد، دیگر تاریکی و ظلمات وهم‌آور کل پشت کوه را پوشاند و ما مسیر رفته را بازگشتیم اما این بار حس کردن درد محرومیت این مناطق، قلب را آزرده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از فارس، شهرستان فریدونشهر دارای یک بخش مرکزی، دارای دو شهر فریدونشهر و برف انبار، 5 دهستان و 85 روستای دارای سکنه و 30 روستای فصلی است؛ این شهرستان دارای 37 هزار جمعیت است که بیش از 20 هزار جمعیت آن روستانشین است و همچنین بیش از 15 هزار عشایر کوچ رو در این مناطق حاضر می‌شوند.

حال باید از مسئولان پرسید که برای این شهرستان با این وسعت روستانشینی یک بخش کافی است؟! آیا آقای استاندار برای شنیدن مشکلات مردم این منطقه و پیگیری مشکلات آن‌ها به جای سرکشی از شهرستان‌های برخوردار، نیاز نمی‌بینند در روزهای که حتی این مناطق فرماندار هم ندارد، توجه بیشتری به این مناطق کند؟

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن