ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 113917
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
  • 87 بازدید
  • ارسال توسط :
جنگ روایت‌ها در خاورمیانه؛ ضعف رسانه‌های انقلابی یا قدرت رسانه‌ای دشمن، مقصر کیست؟

جنگ روایت‌ها در خاورمیانه؛ ضعف رسانه‌های انقلابی یا قدرت رسانه‌ای دشمن، مقصر کیست؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست تخصصی با عنوان «جنگ روایت ها» به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه با حضور حسن بهشتی پور، مدیر سابق شبکه العالم، حسن شمشادی، خبرنگار جنگ و علی علیزاده، خبرنگار سابق بی بی سی فارسی برگزار شد. […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست تخصصی با عنوان «جنگ روایت ها» به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه با حضور حسن بهشتی پور، مدیر سابق شبکه العالم، حسن شمشادی، خبرنگار جنگ و علی علیزاده، خبرنگار سابق بی بی سی فارسی برگزار شد.
بهشتی پور در این نشست با پرداختن به تکنیک‌های مورد استفاده در رسانه برای اقناع مخاطب گفت: امروزه برای اقناع مخاطب از تکنیک‌های ترکیبی در قالب گفتار، نوشتار، جدال ساختگی و مناظره استفاده می‌شود. فرایند انتقال پیام به مخاطب با فضاسازی مطلوب کاملا ناخودآگاه و پنهان به مخاطبان ارائه می‌شود.
مدیر سابق شبکه العالم در ادامه با اشاره به تکنیک توراندازی مخاطب گفت: رسانه با توراندازی، مخاطب را با خود همراه کرده و فرایند انتقال پیام را انجام می‌دهد. پیشرفت رسانه بویژه رسانه‌های غربی باعث جنگی تمام عیار در این عرصه شده است. حزب بعث و سعودی‌ها نا آرامی هارا در عراق هدایت می‌کنند حسن شمشادی، خبرنگار جبهه مقاومت و کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه برنامه با اشاره به حضور مستقیم خود در خط مقدم تحولات منطقه گفت: تحولات اخیر عراق با تکنیک‌های رسانه‌ای از جمله فتوشاپ، وارونه نشان دادن ماجرا و سانسور همراه بوده است.
خبرنگار جبهه مقاومت با استناد به مصاحبه و گزارشات انجام شده توسط خود وی، به عنوان راوی مستقیم، به ارائه مستندات حین برنامه پرداخت. تحولات عراق یک پازل از پیش طراحی شده برای ایجاد اختلاف و ضربه به جبهه مقاومت بوده است. در این میان رهبر انقلاب (مد) با هشیاری خواستار پیگیری قانونی مطالبات به حق مردم عراق شدند. در این میان بازیگران مختلفی از جمله خاندان صدام و پهلوی برای مقصر نشان دادن ایران در مشکلات عراق به میدان آمدند.
وی در ادامه با ارائه مستندات به نقش برجسته آمریکا، عربستان، رژیم صهیونیستی و سایر کشور‌های عربی در ناآرامی‌های عراق پرداختند. کشتن افراد بیگناه برای تحریک افکار عمومی و حضور بیشتر از دیگر ابزار‌ها در ناآرامی‌های عراق بوده است. سانسور حمایت مردم عراق از مراجع عظام و رهبر انقلاب بخش دیگری از این پازل بود. کم کاری رسانه‌ای ایران در کشور عراق علی علیزاده، تحلیلگر سیاسی نیز که از طریق تماس ویدئویی اینترنتی در این نشست حضور داشت با پرداختن به سفر اخیر خود به عراق گفت: برخی جوانان روشنفکر و لیبرال عراق، ایران را باعث مشکلات اقتصادی خود می‌دانستند. علت این موضوع استدلال رسانه‌های غربی درباره گرفتن بازار‌های اقتصادی عراق توسط ایران بود. در این زمینه هر چند مستنداتی مبنی بر حضور دو برابری ترکیه و سایر کشور‌ها در اقتصاد عراق ارائه شد، اما ذهنیت آن‌ها تثبیت شده بود. این فرایند نتیجه کار رسانه‌ای سنگین علیه ایران بوده است.
این تحلیلگر سیاسی در ادامه گفت: در روز‌های اول ناآرامی در عراق هیج خبری از مقصر دانستن ایران در مردم نبود، اما در روز‌های آخر کا ملا برعکس شد. این موضوع حاصل اتاق فکر‌های رسانه‌ای دشمن و عملیات گستره رسانه‌ای بود.
وی در ادامه با اشاره به دشمنی آشکار رسانه‌های بیگانه گفت: مشکل دیگر در جنگ روایت‌ها رسانه‌های داخلی ایران و خود صداوسیما است. در حال حاضر به جرات رهبر انقلاب، قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله تنها رسانه‌های جبهه مقاومت هستند. در حال حاضر صداوسیما به چه میزان در یادآوری حافظه تاریخی مردم عراق موثر بوده است؟ چه استفاده‌ای از ظرفیت قدرت نرم و نفوذ نرم ایران در عراق شده است؟
علیزاده با نقد اساسی ساختار صداوسیمای ایران گفت: چرا بسیاری از رویداد‌ها و انتقادات در کشور بیان نمی‌شود، نمونه ملموس این موضوع عدم اطلاع از حضور نظامی ما در کشور‌های منطقه تا سال‌های ۹۲ و ۹۳ بود. این مسائل در رسانه‌های پیشرو در جهان، با مهندسی رویداد‌ها و اقناع افکار پیش می‌رود. خبر استعفای ظریف ابتدا در خارج از کشور منتشر شد و این کاملا به ضرر رسانه‌های ریان انقلاب است. از سوی دیگر شاهد عدم شایسته سالاری و ورود افراد بدون تخصص در صدا وسیما هستیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن