ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » یمن
  • شناسه : 114487
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۵:۲۳
  • 124 بازدید
  • ارسال توسط :
برگ برنده جدید یمنی ها در دریا

برگ برنده جدید یمنی ها در دریا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از افکارنیوز،  پس از یک وقفه چند روزه، نیروهای یمنی حملات خود را علیه اهداف نظامی سعودی از سرگرفتند.آن ها به گفته الجزیره دو کشتی عربستانی را در نواحی الحدیده توقیف کردند. این خبر هرچند با سانسور و تغییر توسط  سعودی ها تایید شد اما […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از افکارنیوز،

 پس از یک وقفه چند روزه، نیروهای یمنی حملات خود را علیه اهداف نظامی سعودی از سرگرفتند.آن ها به گفته الجزیره دو کشتی عربستانی را در نواحی الحدیده توقیف کردند. این خبر هرچند با سانسور و تغییر توسط  سعودی ها تایید شد اما طرف ریاض مدعی شد این کشتی ها جنگی نیستند بلکه یدک کش دریایی برای انتقال یک سکوی حفاری هستند. این اقدام حتی اگر به ادعای سعودی ها صرفا یک تلاش حداقلی و توقیف یک کشتی یدک کش هم باشد شروع جدیدی از فعالیت دریایی نیروهای انصارا… و ارتش یمن است. ارتشی که پیشتر با موشک های سطح به دریا و قایق های انتحاری نشان داد توان درگیری در محیط دریایی را دارد و حالا فعالیت جدیدی را شروع کرده است. به عبارت دیگر نیروهای مقاومت در یمن وارد فضای جنگ دریایی شده اند و در این فضا خود را محک می زنند. این خبر مصادف شد با آزمایش نوع جدیدی از پدافند هوایی ارتش یمن که توانست هواپیمای پیشرفته اف ۱۶ سعودی را از آسمان دور سازد و پس از رهگیری مجبور کند از نقطه هدف خارج شود. انصارا… پیشتر چند فروند هواپیما و بالگرد را هدف قرار داد و نشان داد توانایی نمایش قدرت در سامانه پدافندی را دارد. اما سوال این جاست، چرا توقیف ناوهای سعودی اهمیت متفاوتی دارد:

الف) یمنی ها در سال ۲۰۱۵ با جنگی مواجه شدند که در نظر هر تحلیل گری توان مقابله با آن توسط نیروهای انصارا… و ارتش یمن وجود نداشت و کارشناسان معتقد بودند نیروهای مقاومت در این کشور ظرف چند ماه ایستادگی مجبور خواهند بود سیاست های تحمیلی ریاض را بپذیرند اما یمنی ها ایستادند. الگویی که برای آمریکا و طرفدارانش در منطقه بسیار خطرناک است. این که مقاومت اسلامی یمن از تامین سلاح انفرادی ظرف مدت چهار سال به جنگ ترکیبی پهپادی و موشکی رسیده در نوع خود یک فرایند بسیار ‌مهم است که می تواند آینده منطقه را تغییر دهد‌. در حقیقت مهم ترین دستاورد توقیف ناو سعودی بیش از این که در میدان اهمیت داشته باشد در منطقه و جهان مهم است، زیرا یک کشور در شدیدترین محاصره نظامی و امنیتی توانسته به خودکفایی دفاعی دست یابد و ظرف مدت چهار سال به موشک با برد بیش از هزار کیلومتر برسد. الگو شدن یمن خطرش از یمن موشکی و پهپادی برای آمریکا و یارانش در منطقه بیشتر است. یمن می تواند الگویی برای کشورهای عربی و مسلمان باشد که می توان جلوی آمریکا با تمام وجود ایستاد‌.

ب) یمن در وضعیت انسانی اسفناکی قرار دارد. هرچند عملیات آرامکو نشان داد دست صنعا برای فشار به ریاض پر است اما سعودی ها بعد از آرامکو مجدد به حملات خود ادامه می دهند و به کشتار غیر نظامیان در یمن اقدام می کنند. با این حال توقیف کشتی سعودی حتی اگر توقیف یک یدک کش برای حمل سکوی نفتی باشد می‌تواند پیامی جدید به ریاض منتقل سازد تا در صورت استمرار حملات به یمن، دریا برای ریاض چنان نا امن خواهد شد که حمل و نقل دریایی به ویژه ترانزیت نفت به عنوان درآمد اصلی عربستان با چالشی جدید مواجه می شود. یمنی ها می‌دانند عربستان برای دور زدن خلیج فارس خط لوله ای به غرب خود کشیده تا از بنادر غربی خود نفت را به اروپا و دیگر نقاط جهان صادر کند، اگر ارتش یمن بتواند این منطقه دریایی را برای عربستان نا امن و کور کند، به طور حتم خسارتی به مراتب سنگین تر از آرامکو در انتظار ریاض است و مشتریان ریاض می دانند این ناامنی چه ضرری بر بازار اقتصادی عربستان وارد می سازد.

ج) ورود یمن به دریا بدان معناست که یمن توانسته قدرت خود را در چند صحنه مستحکم کند. انصارا… و دولت یمن به این نتیجه رسیده‌اند که باید میدان درگیری ها و عرصه نبرد را گسترش دهند. هرچند در ابتدای جنگ تنها عملیات های زمینی، آن هم در قالب پدافندی دستاوردهای میدانی انصارا… بود اما هم اکنون ارتش یمن توانسته ضمن حملات زمینی و نفوذ به عمق خاک عربستان، در حوزه توپخانه ای، پدافندی و موشکی  و همچنین پهپادی دستاوردهای مهمی به نام خود ثبت کند و نشان دهد قدرت عملیات آفندی را دارد. از سوی دیگر با ورود به دریا یمنی ها می دانند که باید برگ های برنده ای داشته باشند که این برگ ها در صورت پاسخ عربستان، تعیین کننده میدان باشد. موضوعی که اگر بخواهیم به آن به عنوان یک متغیر مهم اشاره کنیم باید اذعان کرد که یمن دست اش را برای نبرد دریایی پر  کرده است. مشتی که می تواند چالش جدی ترانزیت انرژی از عربستان باشد.

نویسنده : امیر مسروری

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن