ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 115223
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۸:۲۱
  • 107 بازدید
  • ارسال توسط :
عمران خان بین ایران و عربستان میانجی گری می کند؟

عمران خان بین ایران و عربستان میانجی گری می کند؟

اخبار سیاسی– حمله به تاسیسات شرکت دولتی نفت سعودی (آرامکو) در تاریخ 14 سپتامبر باعث تشدید تنش در خلیج فارس شده است.  حمله موشکی به یک نفت کش ایرانی در تاریخ 13 اکتبر نیز موجب افزایش نگرانی رهبران منطقه شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از افکار نیوز، مسئولیت حمله […]

اخبار سیاسی– حمله به تاسیسات شرکت دولتی نفت سعودی (آرامکو) در تاریخ 14 سپتامبر باعث تشدید تنش در خلیج فارس شده است.  حمله موشکی به یک نفت کش ایرانی در تاریخ 13 اکتبر نیز موجب افزایش نگرانی رهبران منطقه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از افکار نیوز، مسئولیت حمله موشکی به آرامکو را انصارالله یمن به عهده گرفته، اما ریاض و واشنگتن ایران را عامل این حملات دانسته‌اند. دولت آمریکا ایران را به انجام این حملات متهم کرد، اما واکنشی به آن نشان نداد و به ارسال چندین نظامی، با ادعای تقویت دفاع سعودی بسنده کرد.

پاکستان بعد از حمله به تاسیسات نفت عربستان سعودی، تلاش‌هایی را برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض آغاز کرد و در همین راستا نیز علاوه بر چهار سفر خود به عربستان، در ماه اکتبر به ایران سفر کرد و پیش از آن نیز در شهر نیویورک آمریکا با «حسن روحانی»، رئیس جمهوری کشورمان دیدار و گفت و گو کرد.

درخواست بن‌سلمان از عمران خان برای میانجی گری میان تهران- ریاض

عمران خان نخست وزیر پاکستان در یک نشست خبری با اشاره به دیدار خود با رئیس جمهور آمریکا گفته بود: ترامپ از من خواسته موضوع تنش زدایی در منطقه را در دیدار با رئیس جمهور ایران مطرح کنم.

عمران خان افزود: پیش از این نیز «بن سلمان» از من خواسته بود درباره تنش زدایی بین تهران و ریاض رایزنی و میانجیگری نمایم.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نیز در هفته گذشته گزارش داد عربستان سعودی به دلیل نگرانی از اثرات تنش‌ها بر اقتصاد نفت‌محور این کشور  موجب شده ریاض به صورت بی‌سروصدا در تلاش برای ترمیم روابط با ایران و سایر رقبای منطقه‌ای خود باشد.

okaz-768x480-1

تمایل جدید ریاض برای بهبود بخشیدن به روابطش با رقبای منطقه‌ای به دلیل تردید مقام‌های سعودی در میزان حمایت آمریکا و سایر متحدانش از این کشور ایجاد شده است.

از سوی دیگر هزینه های عربستان برای شکست یمن و نیروهای مقاومت بی نتیجه ماند و مقامات سعودی به دنبال راهی برای فرار از این شکست هستند و ترمیم روابط تهران و ریاض نیاز کنونی عربستان است.

پاکستان برای میانجیگر مناسب است؟

روابط پاکستان و ایران فراز و نشیب زیادی دارد گاهی بسیار خوب است و بعضی اوقات به خاطر مسائل امنیتی دو کشور دچار اختلافاتی می‌شوند اما در مجموع اسلام و تهران روابط خوبی دارند و حتی در زمان اختلاف به سمت تنش و درگیری پیش نمی‌روند.

همیشه به نظر می‌رسد که قرار است یک معاهده بزرگ بین پاکستان و ایران انجام شود و حجم مبادلات تجاری دو کشور بیشتر خواهد شد اما همیشه پاکستان در زمان اوج روابط عقب نشینی می‌کند و روابط اسلام‌آباد- تهران از یک حد فراتر نمی‌رود.

نگاهی به روابط حسنه اسلام آباد با تهران، ریاض نشان می دهد که می توان عمران خان را بهترین میانجیگر تلقی نمود. اعتماد نسبی همه ی طرفین ماجرا، شانس عمران خان را در رسیدن به مقصود بیش از سایر رهبران جهان کرده است البته در میانجیگری فرانسه وآلمان با پاکستان تفاوت زیادی وجود دارد.

61460306

فرانسه و آلمان تأیید کننده نظرات آمریکا هستند و در بلوک واشنگتن قرار دارند. در حمله به تأسیسات نفتی عربستان (ارامکو) فرانسه و آلمان نظر آمریکا را تأیید و اعلام کردند که ایران نباید چنین اقدامی انجام می‌داد. ایران هم به کشورهای اروپایی اعتماد ندارد.

پاکستان هرگز اتهامات عربستان و آمریکا علیه ایران را تأیید نکرد. ممکن است روابط پاکستان و ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشته باشد اما هرگز اتفاقی نیفتاده که بر روابط خوب دو کشور بیش از حد تأثیرگذارباشد. زمانی که عربستان برای جنگ در یمن از پاکستان درخواست کمک کرد این کشور با در نظر گرفتن ملاحظات ایران ترجیح داد بی‌طرف باشد.

نظر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در مورد میانجیگری عمران خان

سید حسین نقوی حسینی به سفر عمران خان ، نخست وزیر پاکستان به عربستان اشاره کرد و گفت: پاکستان یکی از همسایگان بزرگ جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و روابط این 2 کشور هم در طول انقلاب اسلامی بسیار مناسب بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: عربستان از کشورهایی بوده که با ما روی مسائل گوناگون مناقشاتی دارد و نخست وزیر پاکستان در سفر خود به عربستان پیرامون همین مسائل و کاهش التهابات بین 2 کشور صحبت کرد.

نماینده مردم ورامین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از طرح چنین مباحثی استقبال می‌کند و همیشه هم اعلام آمادگی کرده که می‌تواند مناقشات را با مذاکره و گفت‌وگو حل کند؛ بنابراین امیدواریم که سفر عمران خان در جهت کاهش مناقشات میان 2 کشور مفید باشد.

فلاحت پیشه: پیش قدم شدن در کاهش تنش با عربستان، نمایش قدرت منطقه ای ایران است

حشمت الله فلاحت پیشه تصریح کرد:طرح پیشنهاد گفت وگوی ایران با عربستان برای جلوگیری از گسترش تنش های بین دو کشور است و به هیچ وجه بحث تنش زدایی و عادی سازی روابط مطرح نیست.

وی افزود: آمریکا اصلی ترین عامل ایجاد تنش بین ایران و عربستان بوده و قطعا رژیم صهیونیستی هم از این اتفاق بی بهره نبوده است و جریانی تحت تاثیر این کشورها با محوریت آقای الجبیر در عربستان سعودی به تنش ها دامن می زنند.

وی خاطر نشان کرد: اعلام آمادگی ایران برای گفت و گو با عربستان این پیام را دارد که جمهوری اسلامی از هیچ گونه تنش در منطقه و بین کشور های اسلامی استقبال نمی کند و این آمادگی را دارد برای بهبود اوضاع پیش قدم شود.

میرزایی: مادامی که بن‌سلمان در قدرت است روابط ایران و عربستان بهبود نمی‌یابد

جلال میرزایی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص چشم انداز روابط ایران و عربستان  گفت: ضعف‌های بن سلمان و پرونده خاشقچی باعث شده ولیعهد عربستان نتواند مستقل از آمریکا رفتار کند و تا حد بسیار زیادی به تامین منافع آمریکا فکر می‌کند، زیرا به محض مستقل عمل کردن بن سلمان، این پرونده را دوباره مطرح می‌کنند.

وی افزود: مادامی که بن سلمان در قدرت هست، تغییر در روابط ایران و عربستان به دشواری ایجاد می‌شود. لازمه بهبود روابط ایران و عربستان این است که رابطه ایران و آمریکا بهبود یابد و ادامه وضعیت موجود بین ایران و آمریکا یکی از نتایجش، ادامه روابط ایران و عربستان با همین شرایط است.

عمران‌خان در دیدار اخیرش با محمد بن سلمان ولی عهد عربستان تأکید کرد که روابط استراتژیک دو کشور می‌تواند به منازعات منطقه‌ای و بهبود روابط کشورهای اسلامی کمک کند زیرا پاکستان سعی دارد به ایفای نقش در زمینه پایان دادن به جنگ افغانستان و بهبود روابط عربستان با ایران ادامه دهد.

بعد از می سال 2019 میلادی این چهارمین بار بود که عمران‌خان به عربستان سفر کرد. سفرهای پی در پی نخست وزیر پاکستان به عربستان نشان دهنده تلاش اسلام‌آباد برای دریافت کمک‌های مالی و نفت از این کشور است.البته پاکستان سعی دارد از که در زمینه امور سیاسی نیز حمایت عربستان را در مجامع بین المللی داشته باشد.

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن