ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 119060
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۸:۵۳
  • 99 بازدید
  • ارسال توسط :
مصاحبه|میرابیان: با عملیات «البنیان المرصوص» خطر از صنعاء دور شد

مصاحبه|میرابیان: با عملیات «البنیان المرصوص» خطر از صنعاء دور شد

– اخبار بین الملل – به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح روز چهارشنبه نهم بهمن ضمن تشریح نتایج عملیات بزرگ اخیر علیه ائتلاف متجاوز سعودی با عنوان البنیان المرصوص اعلام کرد که 17 تیپ و 20 گردان نیروهای ائتلاف […]

– اخبار بین الملل –

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح روز چهارشنبه نهم بهمن ضمن تشریح نتایج عملیات بزرگ اخیر علیه ائتلاف متجاوز سعودی با عنوان البنیان المرصوص اعلام کرد که 17 تیپ و 20 گردان نیروهای ائتلاف سعودی از بین رفته و هزاران نفر از نیروهای دشمن کشته، زخمی یا اسیر شدند.

وی افزود نیروهای مسلح ما موفق شدند با حمله گسترده‌ای که قرار بود صنعا پایتخت یمن را هدف قرار دهد، مقابله کنند.

سریع همچنین تأکید کرد نیروهای یمنی در پاسخ به افزایش حملات هوائی دشمن، با انجام عملیات منحصر به فرد، مقرهای شرکت آرامکو در جیزان [در جنوب‌غرب عربستان]، فرودگاه أبها و جیزان، پایگاه خمیس مشیط و مقرهای حساسی در عمق اراضی سعودی را با شمار زیادی موشک و پهپاد هدف قرار دادند.

«رضا میرابیان» کارشناس ارشد مسائل کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس در گفتگو با تسنیم درباره نتایج و اهمیت و پیامدهای این عملیات مهم گفت : پس از حوادث آرامکو و اتفاقاتی که چند ماه پیش اتفاق افتاد، آقای مهدی المشاط رئیس شورای امنیت ملی یمن در اقدامی یکجانبه آتش بس را اعلام کرد و گفت در صورتی که سعودی‌ها آتش بس را بپذیرند ما هم می‌پذیریم، المشاط این را از دو جهت گفت یکی اینکه انصارالله پس از حوادث آرامکو در موضع قدرت بود که این پیشنهاد را داد و دوم به عنوان حسن نیت که ما جنگ طلب و خواهان تداوم جنگ نیستیم و این را پیشنهاد داد، سعودی ها از طریق خالد بن سلمان برادر ولیعهد تماس گرفتند و چند دور مذاکره در اردن و صنعاء انجام شد اما با گذشت زمان نشان داد که سعودی‌ها در مذاکره و آتش بس جدی نیستند و به دنبال وقت کشی هستند تا بتوانند اجلاس گروه بیست را در ریاض پایتخت خود برگزار کنند، می دانید که سال آینده میزبان کشورهای صنعتی هستند، انصارالله از این موضوع غافل نبود، لذا هر چه انصارالله تاکید می‌کرد که لازمه آتش بس، توقف کامل بمباران و حملات و لغو محاصره و تحریم ها از جمله بازگشایی فرودگاه صنعاء است. اما سعودی‌ها به هیچ به این خواسته‌ها تن ندادند، و هر از گاهی، عملیات نظامی را ادامه می‌دادند.

رفع خطر از صنعا

انصارالله، گزارشهایی دریافت کرد مبنی بر اینکه نیروهای عربستان و حکومت عبدربه منصور هادی در شرق و شمال شرق صنعاء که منطقه حضورشان بود، قصد حمله به صنعاء را دارند، چون این مناطق نزدیک ترین فاصله‌ای است که نیروهای دولت مستعفی در آن مستقر هستند. انصارالله به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، قبل از اینکه آنها اقدام به عملیات نظامی کنند، حمله کرد و در یک عملیات بسیار بسیار گسترده، نیروهای دشمن را از مناطق شرق و شمال شرق صنعاء عقب راند و خود را به استانهای مارب و الجوف رساند و عملا توانستند خطر احتمالی که همواره صنعاء را تهدید می کرد، دور کنند و بزرگترین پیروزی را رقم بزنند و حدود 2400 کیلومتر مربع را آزاد کنند و صدها نفر کشته و یا زخمی و یا اسیر شدند و تجهیزات زیادی هم به غنیمت گرفته شد.

در کنار این عملیات، اقدام به عملیات هجومی در مناطق داخلی عربستان کردند، هم عملیات موشکی و هم عملیات پهپادی علیه پایگاههای فرودگاهی و نظامی و مراکز آرامکو در منطقه جیزان کردند، این مجموعه عملیاتها نشان داد که انصارالله همچنان، هم در صلح و هم در دفاع از خود جدی است و همچنین نشان داد که سعودی‌ها در آتش بس و صلح جدی نیست و هدف آنها وقت تلف کردن در این مدت بوده است لذا این یک هشدار و اخطار بسیار جدی به عربستان بود. هر چند شما اطلاع دارید که مدتی پیش عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر انصارالله گفته بود که اگر سعودی‌ها بخواهند این وضعیت و تجاوزگری و کشتار را ادامه دهند ، پاسخ بسیار سختی به آنها خواهند داد. این خلاصه وضعیت بود.

میرابیان درباره ابعاد و پیامدهای این عملیات پیشدستانه اظهار داشت : اول این عملیات انصارالله، خطر را به طور کامل از صنعاء پایتخت دور کرد، دوم اینکه نیروهای انصارالله را به استان بسیار مهم مارب که نفت خیز است و استان الجوف که هم مرز با عربستان است، نزدیک کرد و راههای شاهراه صنعاء به مارب و الجوف را قطع کرد و این مقدمه‌ای است که در آینده نزدیک بتوانند این دو استان را به طور کامل از اشغال نیروهای وابسته به عربستان آزاد کنند.

اگر این دو استان را آزاد کنند، می‌توان گفت که در شمال یمن عملا هیچ استانی تحت نفوذ عربستان یا کنترل نیروهای وابسته به عربستان نخواهد بود.

تشریح نتایج عملیات بزرگ یمنی‌ها؛ تلفات سنگین متجاوزان در «البنیان المرصوص»

 

تأثیر عملیات بر آینده یمن

این کارشناس ارشد درباره وضع میدانی یمن ابراز عقیده کرد : در جنوب که انصارالله حضور ندارند و بنا هم نداشتند در جنوب باشند، جنوب یمن شاهد رقابت و تقابل میان شبه نظامیان مسلحی که سعودی‌ها و اماراتی‌ها تشکیل دادند، وجود دارد و گاهگاهی درگیری‌هایی میان آنها رخ می‌دهد اما در استانهای شمالی و مرکزی، تنها استانهای الجوف و مارب است که نیروهای طرفدار عربستان حضور دارند که با این مقدمه‌ای که عرض کردم گام بعدی خارج کردن این دو استان بسیار مهم و حیاتی و استراتژیک از چنگ طرفداران عربستان خواهد بود و در واقع مجاورت انصارالله با مرز عربستان را بیشتر خواهد کرد.این عملیات در واقع بزرگترین عملیات پس از عملیات چند ماه پیش است که با عنوان نصر من الله انجام شد، عملیاتی که مناطق تحت نفوذ عربستان در شمال عربستان را پاکسازی کرد و دیگر نقطه‌ای در بخش شمالی یمن نمی‌ماند که تحت کنترل عربستان یا مزدورانش باشد.

میرابیان درباره تاثیر این عملیات بر آینده یمن گفت: قطعا این عملیات تاثیر زیادی بر آینده یمن خواهد داشت. انصارالله همین حالا هم در موضع قدرت است. به دلیل اینکه پس از پنج سال، سعودی‌ها هیچ دستاوردی نداشته‌اند، نیروهای وابسته و مزدورشان زمینگیر شده یا از بین رفته‌اند و از طرفی، انصارالله از موضع تدافعی به هجومی روی آورده و ابتکار موشکی و پهپادی در فضای عربستان و آسمان و مراکز مهم این کشور در اختیار گرفته است و مهم‌تر از همه در این اواخر پدافند انصارالله فعال شده و بسیاری از فعالیت‌های سعودی را از بین برده است.

دست برتر انصارالله

وی در پاسخ به این سئوال که عملیات البنیان المرصوص علیه آرامکو و مراکز حساس دیگر چه پیامدهایی برای عربستان دارد؟ خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که انصارالله همچنان دست برتر را دارد و موضع تهاجمی خود را همچنان حفظ کرده واگر بخواهد هر زمان می‌تواند با موشک و پهپاد هر نقطه در خاک عربستان را هدف قرار دهد و به آن ضربه بزند.

وی درباره امارات هم گفت: اماراتی‌ها که فعلا در بخش شمال یمن درگیر نیستند و در جنوب که عموما مزدورانشان فعال هستند. اما آنچه اکنون برای انصارالله مهم است، بخش شمالی و مناطقی است که همچنان در اختیار سعودی و طرفدارانش است و انصارالله به دنبال پاکسازی کامل آن است. در جنوب یمن، انصارالله سعی کرده است کاری را بدون هماهنگی با مردم جنوب یمن انجام ندهد و اگر قرار شد کاری انجام دهد با نیروهای جنوب به صورت هماهنگ انجام دهد و شما می‌دانید که انصارالله به صورت داطلبانه از جنوب خارج شدند، به خاطر اینکه خاطرات گذشته تاریخ یمن برای جنوبی‌ها اینگونه تلقی نشود که شمالی‌ها طمع دارند به جنوب وقصد اشغال آن را دارند.

آیا بحث کاهش نظامیان سودان در یمن و خروج آنها جدی است؟ میرابیان در پاسخ گفت : ببینید در سودان عمر البشیر برکنار شده خیلی از کشته‌ها و مجروحانی که سودانی‌ها از دست دادند و خیلی از شکست‌هایی که در یمن متحمل شدند تازه دارد -آشکار می‌شود و دولت جدیدی که در سودان روی کار آمده است آرام آرام نیروهایش را از یمن خارج می‌کند، ضمن اینکه نیروهای مزدور سودانی هم کارامد نبودند جز اینکه کشته یا اسیر یا مفقود شوند.

وی در ارزیابی نهایی خود از آینده تحولات یمن تاکید کرد : مواضع و تهدیدهای انصارالله باید جدی گرفته شود، سعودی‌ها باید بدانند بحران یمن راه حل نظامی ندارد، سعودی‌ها گمان می‌کنند که با راه حل نظامی می‌توانند یمن را تحت کنترل و قیمومیت خود مثل سالهای گذشته قرار دهند که دوره آن دیگر گذشته است. عربستان اگر می‌خواهد جدی باشد، باید از موضع حسن نیت وارد شده و با انصارالله مذاکره کند وتا زمانی که این گونه نشود مطمئنا انصارالله در آینده هم در موضع برتر و قوی‌تر خواهد بود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن