ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 12409
  • ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۷:۴۹
  • 87 بازدید
  • ارسال توسط :
تشکل‌های مردمی ایرانی پای کار مشکلات خانواده شهدای فاطمیون

تشکل‌های مردمی ایرانی پای کار مشکلات خانواده شهدای فاطمیون

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شبیه یک جلسه اداری یا سازمانی نبود. بیشتر ظاهری شبیه به همفکری‌های گروه‌های محلی و یا جلسات مردمی در مساجد و حسینیه‌های محل داشت. قرار هم بر این نبوده که شکل کار به جلسات پرتکلف اداری با بروکراسی‌های مرسوم دربیاید. […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شبیه یک جلسه اداری یا سازمانی نبود. بیشتر ظاهری شبیه به همفکری‌های گروه‌های محلی و یا جلسات مردمی در مساجد و حسینیه‌های محل داشت. قرار هم بر این نبوده که شکل کار به جلسات پرتکلف اداری با بروکراسی‌های مرسوم دربیاید. نه نیازی به صورت جلسه‌های پیچیده است و نه نیازی به متن سخنرانی. همه دور تا دور مسجد حلقه زده‌اند و ساده، بی تکلف و با روحیه خاکی و جهادی از کارهایی که باید انجام شود سخن می‌گویند.

بعد از نماز ظهر و عصر جلسه‌ای با حضور گروه‌های مردمی که خود را خادمین خانواده شهدای مدافع حرم، فاطمیون و زینبیون می‌خوانند در مسجد سرتخت شهرری برپا شده است. افراد مختلفی در شغل‌های مختلف عموما از دنیادیده‌ها که تجربه‌های کار مردمی را در مقاطع مختلفی همچون دوران دفاع مقدس دارند، پیش قدم شده‌اند و جوان‌ها هم با همکاری آنان وارد گود شده‌اند.

هرچند مشاغل و تخصص‌های مختلفی دارند اما همه هم دل‌ برای یک هدف مشترک چند وقت یک بار دور هم جمع می‌شوند و به تبادل افکار مشغول می‌شوند. هدف آن‌ها فقط خدمت به خانواده شهدا به خصوص خانواده شهدای فاطمیون است. رزمندگان داوطلب افغانستانی مدافع حرم که مظلومانه در مسیر دفاع از حریم اهل بیت(ع) به شهادت رسیدند. کسانی که در شرایط سخت و جنگی کشورشان به ایران مهاجرت کردند و این بار مردم ایران در کنار ایشان باز هم تاریخ مهاجرین و انصار صدر اسلام را تکرار می‌کنند. و از انصار آن کسی نزد خدا محبوب تر خواهد بود که برای رسیدگی به مهاجرین مسلمان و مظلوم از دیگران سبقت بگیرد. خادمین شهدای مدافع حرم نیز به مثابه « السابقون السابقون» آستین‌ها را بالا زده‌اند در راستای رسیدگی به مشکلات خانواده شهدای فاطمیون که همچون دیگر برادرانشان در همین سرزمین زندگی می‌کنند کمر همت بسته‌اند.

دکتر، مهندس، دانشجو و استاد همه کنار هم در جلسه نشسته‌اند. در میانه جلسه هر کسی که توانایی خاصی برای انجام کار یا حل مشکلی دارد با صدای بلند اعلام می‌کند و همه صلواتی می‌فرستند و از فعالیت‌های داوطلبانه لیستی تهیه می‌شود. از خدمات پشتیبانی تا خدمات درمانی و فرهنگی، سخنان مختلفی گفته می‌شود و تصمیمات جدید گرفته می‌شود.

اسدی: برترین فعالیت‌های مردمی، بازدید از خانواده‌ شهدای فاطمیون و بررسی وضعیت آن‌هاست

اسدی، نماینده مرکز بسیج فاطمیون در باقرشهر، کهریزک و فشافویه در رابطه با تشریح فعالیت‌های مردمی برای پشتیبانی خانواده شهدای فاطمیون و زینبیون در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم می‌گوید: افتخار داشته‌ایم که با جمعی از افرادی که علاقه دارند تا در راستای خدمات رسانی به خانواده شهدا فعالیت کنند و خودشان از این جنس -خانواده شهدا- هستند، همکاری داشته باشیم. این گروه‌های مردمی در کنار هم تصمیم گرفتند با عنایتی که تشکیلات استان و لشکر فاطمیون داشت به خانواده شهدای فاطمیون خدماتی ارئه کنند. این خدمات هم شامل دلجویی و بازدید خانواده‌هاست و به دنبال آن بررسی وضعیت آن‌ها در دستور کار است. تیم‌هایی از خواهران علاقه‌مند در این راستا تشکیل شده است که برای سرکشی به خانواده شهدا می‌روند و مشکلاتشان را جویا شده و وضعیت آن‌ها را در قالب فرم‌هایی دسته بندی می‌کنند. به مرور مشکلات خانواده‌ها به مجموعه‌های بالاتر انتقال داده می‌شود تا یکی یکی حل شود. سعی می‌کنیم همان برخوردی که با خانواده شهدای خودمان داشته‌ایم با خانواده شهدای فاطمیون هم داشته باشیم.

مردم مشکلات خانواده شهدای افغانستانی را مشکلات خود می‌دانند

او ادامه می‌دهد: استقبال از جانب خود مردم و علاقمندان به اهل بیت(ع)، استقبال خوبی است و شاید بتوان گفت چیزی مثل ماجرای مهاجرین و انصار در صدر اسلام اتفاق افتاده و مردم هر چه در توان دارند را به میدان آورده و تقدیم می‌کنند و مشکلات خانواده شهدای افغانستانی را مشکلات خود می‌دانند. این موضوع باعث می‌شود که خانواده‌ها روحیه بگیرند و احساس کنند که تنها نیستند. حتی بعضا تعجب می‌کنند و می‌گویند که ما در کشور غریب هستیم اما نیروهای مردمی و امام جمعه‌ها خوب سر می‌زنند. مردم هم در این کارها طوری ورود می‌کنند که هرکس می‌بیند احساس می‌کند که چندین سال است که این‌ها با خانواده شهدا رفت و آمد دارند و یکدیگر را می‌شناسند. خیلی گرم  و صمیمی برخورد می‌کنند. بعضی از مشکلاتشان به دست این‌ها حل می‌شود. خانواده‌های شهدا هم چون از کشور دیگری می‌آیند در اینجا از حداقل امکانات برخوردارند و ما سعی می‌کنیم که در اینجا آن حس زحمت و یا رنجشی که پیدا کردند را با دلجویی‌ها و کمک کم کنیم.

طی سه ماه سه نوبت سرکشی به خانواده‌ها انجام شده است

اسدی با اشاره به اینکه کارها کاملا در راستای کسب رضایت خداوند انجام می‌شود، می‌گوید: با اینکه بیشترین  شهید را در این مسیر در سطح شهرستان ری و جنوب تهران داریم، اما الحمدلله موفقیت خوبی حاصل شده است. تقریبا طی سه ماه سه نوبت سرکشی به خانواده‌ها انجام شده است. در مقوله هایی مثل بحث اشتغال و بحث فرهنگی و مسائل دیگر کارهایی انجام شده. کارگروه تشکیل دادیم و در بحث کمک‌های مادی در چندین مورد در این سه ماهه رفت و آمد بوده و کمک شده است. همچنین گروه‌های مردمی برنامه‌هایی برای تشییع شهدا ترتیب می‌دهند که عموما می‌آیند و ابراز همدردی می‌کنند و به خانواده‌ها تبریک و تسلیت می‌گویند. یک نمونه آن را در فشافویه شاهد بودم که در یک مراسم تشییع قریب 2 هزار نفر شرکت کرده بودند. مردم خودشان اقدام می‌کردند و بنر می‌زدند. برای مردم این شهدا خیلی ارزشمند هستند و از آن‌ها استقبال می‌کنند. بعد از تشییع هم مراسم می‌گرفتند حتی در بحث ارزاق و کمک کردن به متن مراسم‌هایی همچون سالگرد و چهلم هم کمک می‌کردند و سر مزار شهدا حاضر می‌شدند.

برگزاری یادواره‌ها، اردوهای خانوادگی و رسیدگی به تحصیل فرزندان شهدا

نماینده مرکز بسیج فاطمیون در باقرشهر، کهریزک و فشافویه همچنین به دیگر فعالیت‌های مردمی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: مراسم‌های دیگری نظیر یادواره‌های شهدا و شرکت دادن خانواده‌ها در اردوها و رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرزندان آن‌ها اجرا می‌شود. کارگروه‌های مردم نهادی هستند که برای تقویت درسی فرزندان شهدا وارد شدند و کلاس‌های تقویتی برگزار می‌کنند. سعی می‌کنیم در طول سال با این گروه‌های مردمی ارتباط داشته باشیم و بتوانند مشکلاتشان را سریع‌تر به ما انتقال دهند. امیدوار هستیم این مجموعه خدمات مورد رضای خدا قرار بگیرد و خداوند از همه قبول کند.

استقبال مردم به قدری زیاد بوده که گاهی از سازماندهی آن‌ها عاجز می‌شویم

او معتقد است گاهی پاسخگوی جریانات عظیم مردمی که در این مسیر به راه می‌افتد نیست و در این رابطه می‌گوید: استقبال مردم از این طرح‌های مردم نهاد خیلی خوب بوده به قدری که بعضی وقت ها ما از سازماندهی کردن آن‌ها عاجز می‌شویم. شهدا خیلی کمتر از آن تعدادی هست که بخواهند همه سرکشی کنند. سعی می‌کنند اگر در ارتباط با اداره‌ای دچار مشکلاتی شده‌اند، مشکلاتشان را با ما درمیان بگذارند و خاصه امام جمعه‌ها و فرماندهان بسیج در این راستا کمک می‌کنند. مردمی که در این راستا کمک‌هایی دارند هم از اهالی منطقه‌ای هستند و هم فرامنطقه‌ای. حتی خیریه‌ها و مجموعه‌های مردمی در سطح استان هستند که می‌گویند چگونه ما می‌توانیم برویم خانواده شهدا را ببینیم؟ چنانچه ماهم کاری از دستمان بربیاید برایشان انجام می‌دهیم.

زندی: از دی ماه سال گذشته در حوزه پشتیبانی درمانی مدافعان حرم فعالیت داریم

گروه‌های مختلف مردمی در این راستا فعالیت دارند. سراغ یکی از پیشکسوتان جمع که یکی از فعال ترین این گروه‌ها را مدیریت می‌کند، می‌رویم. آرمان زندی یک پزشک است که در جریان تشکیل گروه‌های مردمی برای کمک به خانواده شهدای مدافع حرم و فاطمیون تلاش زیادی انجام داده است. او در گفتگو با تسنیم در رابطه با تشکیل این گروه‌ها می‌گوید: خدا توفیق نصیب بنده و تعدادی از دوستانم کرده که در دی ماه سال گذشته در حوزه پشتیبانی مدافعان حرم فعالیت کنیم. اولش وارد نبودیم اما به تدریج که کارها دستمان آمد در حوزه پشتیبانی معنوی مدافعان حرم فعالیت‌هایی را شکل دادیم. هدیه‌هایی را به خانواده‌های مدافع حرم ایرانی و فاطمیون می‌دادیم. به تدریج حرکتمان جدی‌تر شد و قالب و شکل کاملتری به خودش گرفت. تصادفی هم با لشکر فاطمیون آشنا شدیم و با خانواده شهدای فاطمیون ارتباط بیشتری گرفتیم. فعالیت‌ها به شکل کاملا خودجوش انجام می‌شد. اما در رمضان 95 توفیق شد که من هم با مجموعه فاطمیون به لحاظ نوع مداخله و ورود به خانواده شهدا ارتباط برقرار کنم و نقش یک دوست و برادر کوچک را در این مجموعه بازی کنم.

بیشتر توجه‌مان بر این بوده که کرامت خانواده شهدا در مراکز درمانی حفظ شود

او یک پزشک است و بحث رسیدگی به مشکلات درمانی خانواده شهدا را نیز به خوبی درک می‌کند و می‌گوید: فعالیت فرهنگی، پشتیبانی و درمانی در این راستا داشته‌ایم. فعالیت‌‌های درمانی جنبه پشتیبانی خدمات درمانی را دارد مثل هماهنگی با بیمارستان‌ها و هماهنگی با مدیران درمان در دانشگاه‌ها و توجه روی افزایش کیفیت ارائه خدمات درمان. شاید در بحث مددکاری و هزینه‌های درمانی نقش‌های ضعیفی را هم ایفا می‌کردیم ولی بیشتر توجه‌مان بر این بوده که کرامت خانواده شهدا در مراکز درمانی حفظ شود و کیفیت خدمات درمانی به آن‌ها ارتقا پیدا کند.

اجرای طرح «پیوند با لاله‌های آسمانی» در مدارس/فعالیت گسترده در حوزه‌های سایبری و فضای مجازی

زندی از دیگر فعالیت‌هایی که در این راستا سازمان دهی کرده و انجام داده است نام می‌برد و می‌گوید: برای افزایش توجه جامعه مردمی به شهدا به خصوص مدافعان حرم سعی کردیم الگوهایی برای خودمان تعریف کنیم. پرچمی تعریف کردیم و برافراشته کردیم تا مردم در خیابان عظمت مدافعان حرم را با چشم ببینند. در حوزه فعالیت فرهنگی هم یک طرح را اجرا کردیم با نام طرح «پیوند با لاله‌های آسمانی» که برای نمونه از این جمله بود: در دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها یکی از شهدای مدافع حرم را به عنوان شهید شاخص آن مرکز آموزشی معرفی کردیم. با تغییر نام کتابخانه به نام شهید و نصب تمثال شهید و …شهید به دانش آموزان معرفی می‌شود.

او ادامه می‌دهد: در حوزه فعالیت‌های سایبری هم فعالیت هایی را با اسامی مختلف آغاز کردیم. برای نمونه با نام «کمپین یاران گمنام حریم ولایت» گروه پشتیبان کمپین با اسم «یاران بی‌واسطه شهدا». اینستاگرام را با همین نام فعال کردیم. در حوزه فعالیت مجازی وبلاگی به نام «مدافعان حریم ولایت» فعال شد. با اهداف تعریف شده‌ای که برای آن در نظر گرفتیم. اخیرا هم موفق شدیم کانالی در آپارات به نام کانال «مدافعان حریم ولایت» راه‌اندازی کنیم که از آخرین کارهای ما در حوزه فعالیت‌های سایبری بود. در بحث پشتیبانی خانواده شهدا با هماهنگی نمایندگان فاطمیون و قرارگاه‌های فاتحین در قالب دیدار خصوصی و دوستانه و صمیمی به عنوان یک مهمان معمولی به دیدار خانواده شهدا و جانبازان رفته‌ایم.

اجرای طرح «دست به دست مدافعان حرم» برای پشتیبانی رزمندگان/تهیه جوراب، دستکش و … برای مناطق سردسیر سوریه

مسئول یکی از گروه‌های خادمین خانواده شهدای مدافع حرم در ادامه به بحث پشتیبانی رزمندگان اشاره می‌کند و می‌گوید: در بحث پشتیبانی معنوی رزمندگان جبهه مقاومت طرح «دست به دست مدافعان حرم» را کلید زدیم. زمان اجرای این طرح از اول تا آخر آذر بود که با خود مدافعان حرم صحبت می‌کردیم تا ببینیم نیازهای واقعی آنان در شهرهای سردسیر سوریه و عراق چیست و بر این اساس با مجموعه‌ای که همکاری داریم، منابع مالی را تامین می‌کردیم و تا حالا موفق شدیم برای 590 رزمنده، جوراب مخصوص رزم که ساق بلند دارد، تهیه کنیم، برای 300 رزمنده کلاه و دستکش مخصوص رزم و کرم‌های ضد ترک پوست در مناطق سردسیر تهیه کنیم و همه را تحویل دادیم. به فرماندهان تحویل می‌دهیم،  آن ها به دست رزمندگان می‌دهند و رزمنده‌ها هم می‌توانند به رزمنده دیگری تحویل دهند. به همین دلیل نام طرح دست به دست مدافعان حرم گذاشته شده است.

زندی همچنین از برنامه‌های آینده‌ای که انجام خواهد شد، خبر می‌دهد و می‌گوید: برنامه‌های جدیدی هم داریم. به زودی دو طرح جدید هم کلید می‌زنیم که شبیه مدلی است که فاطمیون انجام دادند.برنامه تکریم فرزندان شهدا در دستور کار ما است. جشن تولد فرزندان شهدای فاتحین را برگزار خواهیم کرد. گروهی را فعال کردیم. گروه خانواده شهدای دفاع مقدس مدافعان حرم هست که یکی از زیباترین کارهایی است که مشتاقم شکل بگیرد و تقویت شود. منتظریم کار سامان بگیرد و این دو طرح هم اجرا شود.

همراه با اذان مغرب جلسه به پایان می‌رسد و همه با هم یک عکس یادگاری هم ثبت می‌کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن