ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 12494
  • ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
  • 105 بازدید
  • ارسال توسط :
اردستانی: قراری که با یک عکس به عاشقی رسید/ «عمار» به آثار حوزه مقاومت ضریب می‌دهد

اردستانی: قراری که با یک عکس به عاشقی رسید/ «عمار» به آثار حوزه مقاومت ضریب می‌دهد

گروه مستند خبرگزاری فارس ـ‌ مراسم آغاز هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور خانواده شهدای مدافع حرم عصر چهارشنبه (هشتم دی ماه) آغاز و به مدت هشت روز تا (هفدهم دی ماه) در سینمای فلسطین ادامه خواهد داشت. به منظور بررسی و معرفی برخی آثاری که در این جشنواره ارائه شده است با […]

گروه مستند خبرگزاری فارس ـ‌ مراسم آغاز هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور خانواده شهدای مدافع حرم عصر چهارشنبه (هشتم دی ماه) آغاز و به مدت هشت روز تا (هفدهم دی ماه) در سینمای فلسطین ادامه خواهد داشت.

به منظور بررسی و معرفی برخی آثاری که در این جشنواره ارائه شده است با کارگردانان مستندهای اکرانی در جشنواره عمار به گفت‌وگو نشستیم که نخستین شماره آن درباره مستند «عکسی برای ماندن» و گفت‌وگو با محسن اردستانی کارگردان جوان دفاع مقدس تهیه شده است.

*جناب اردستانی لطفاً توضیحی درباره نحوه  ساخت و انگیزه‌تان از مستند «عکسی برای ماندن» بدهید و بفرمایید که این مستند به چه چیز می‌پردازد؟

ما سال 90 برای ساخت مستند شهدای مدافع حرم به لبنان رفتیم اولین مستندی هم که کار کردیم با عنوان «کرار مدافع حرم شهید مهدی یاغی» بود که در جشنواره دوره پنجم فانوس بلورین بخش بیداری اسلامی را از آن خود کرد.

در آن سفر به دلیل اینکه جهادی رفته بودیم، مجبور شدیم در منزل یکی از بچه‌های حزب الله اسکان کنیم یک پسر جوان لبنانی به نام «فؤآد» آنجا بود با او آشنا شدیم و عکسی هم با او گرفتیم ، چند ماه بعد وی در لبنان شهید شد، همین زمینه‌ای شد که ما درباره زندگی او تحقیق کنیم. آن زمان ما در بعلبک بودیم، متوجه شدیم که شهید فؤاد با دو تن از دوستانش قراری برای شهادت گذاشته بودند حتی عکسی هم برای این قرار انداخته بودند.

ما هم رفتیم و در چند سفر با خانواده‌های آنها صحبت کردیم همین زمینه‌ای برای ساخت مستند «عکسی برای ماندن» شد.

داستان‌های هر یک از این افراد خیلی جالب بود مثلا یکی از آنها در موعد قرار شهادت در بیروت بود و در جنگ حضور نداشت و آن دو نفر تصور کرده بودند که او شهید نمی‌شود در حالیکه او در بمباران جنگ 33 روزه لبنان شهید می‌شود.

دومی هم در شهر دیگر لبنان شهید می‌شود فؤآد که آخری هست هم در منطقه دیگر لبنان شهید شد خلاصه هر یک با داستانی شهید می‌شوند فواد یک سری واگویه و درددل‌ها با این شهدا داشته و بعد از شهادت دوستان می‌گفته که چرا از این عکس جا مانده است، جمله اول و آخر فیلم همین است که در دنیای مقاومت عکس‌هایی گرفته می‌شود که قرار است تکمیل شود، در تیتراژ هم اگر ببینیم عکس‌های شهدا است که در کل تاریخ جبهه مقاومت یک سری عکس‌ها گرفته شده که بعد تکمیل شده است و معمولا می‌گویند هر که عکس می‌گیرد شهید می‌شود.

نکته دیگر این است که فؤاد و شهید دیگر یک سری ارتباط‌هایی داشتند فواد اهل نماز و روزه بوده اما آن دوست دیگرش که در شهر دیگری شهید شده در جنگ اعتقادات متفاوتی داشته است، اینها با هم نامه می‌نوشتند فواد به او حرف‌هایی برای نماز و عبادت می‌زند اما او نظر دیگری برای ارتباط با خدا داشته است، دست آخر فواد به این نتیجه می‌رسد که تقوا در مسیر جهاد معنا پیدا می‌کند و خودش به همین مسیر کشیده می‌شود، بنابراین مرحله عبور جهاد است فؤاد متوجه می‌شود که دینداری صرف کافی نیست و خودش هم این سیر را طی می‌کند

در نهایت «عکسی برای ماندن» یک مستند 20 دقیقه‌ای درباره این سه شهید است.

*آیا این اثر در جشنواره دیگری هم اکران شده است؟

خیر هنوز هم جایی پخش نشده و بازتابی هم نگرفته‌ایم.

*نظرتان درباره برپایی جشنواره عمار و اهمیت این جشنواره در ارائه آثاری که شاید در جایی هنوز مطرح نشده چیست؟

جشنواره‌های دیگر مثل سینمای مستند تجربی که جشنواره حقیقت را برپا می‌کند شاید وظیفه‌اش تولید مستند دولتی باشد هر چند سال‌های اخیر کارهایی مثل پیامک رییس جمهور و رالی دو جوان در تهران را کار کرده اما درباره حوزه مقاومت مستندی کار نکرده است این جشنواره‌ها شاید در صحبت چیزی به مدافعان حرم تقدیم کنند اما این تولیدات نمی‌شود!

این نوع آثار مقاومتی را در حوزه‌های جبهه مقاومت یا نقد درون گفتمانی عمار می‌بینیم حتی برخی جشنواره‌ها این آثار را بایکوت هم می‌کنند اما جشنواره عمار به عکس به اینها ضریب می‌دهد مثلا من خودم 3 مستند در جنوب کرمان کار کردم یکی «صدای غربت» که یک میلیارد هم بودجه جذب کرد، مستند دیگر «گنج پنهان» که دوره قبلی در بخش نقد درون گفتمانی لوح تقدیر گرفت بنابراین اگر جشنواره عمار نبود من دوباره برای ساخت این آثار برای خشکسالی کرمان اقدام نمی‌کردم.

ویژگی دیگر عمار هم اکرام مردمی آن است بازخوردهای عجیبی از این اکران می‌بینیم زمانی که من با آقای نادری یک ماه و نیم پیش در حلب و لاذقیه یک مستند سه گانه با عنوان «نبرد پنهان» ساختیم هنوز جایزه‌ای هم دریافت نکرده‌ایم همین که این اثر در پک اکران قرار گرفت بازخوردش را دیدیم ما نتیجه کارمان را دیدیم بقیه دیگر حاشیه است.

سینما با مخاطبش شکل می‌گیرد و ما هم تلاشمان این است که آثار به دل مخاطب بنشیند.

*کارهای دیگری هم در دست داشتید؟

بله من یک مستند دیگر به نام «در حصار» برای دو شهر محاصره شده «فوعه ـ کفریا» در سوریه کار کردم البته هیچ توقعی برای جایزه و چیزی نداشتم اما توقع داشتم که دیده شود تا مردم بعد نگویند این شهرها چیست مگر در محاصره بوده است؟ چرا که برای این شهرها هیچ کاری نشد مهمترین رسالت عمار نیز همین است که قبل از جایزه دادن پیام‌های اکران‌ها و آثار را به گوش مردم می‌رساند.

در نهایت من در جشنواره «عکسی برای ماندن» را با آقای نادری کار کردم، «در حصار» را هم توضیح دادم ، «نخل‌های بی سر» درباره علت خشکسالی در کرمان است و «ناصران عمورا» درباره خادمان حرم امام حسین (ع) که مدافع حرم شدند و در ایام اربعین هر روز از صدا و سیما پخش شد و یک مستند هم «تک تیراندازان حضرت زینب» در ادامه تکمیل مستند لشکر فاطمیون است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن