ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 12768
  • ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۵:۰۷
  • 623 بازدید
  • ارسال توسط :
شهادت و دفاع مقدس در آینه هنر

شهادت و دفاع مقدس در آینه هنر

هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان ترین برهه های تاریخ ایران محسوب می شود؛ هنگامه ای که ملت ایران در اتحادی بی نظیر و یکپارچه به مصاف دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند. بنابراین روزنامه های مختلف به منظور ارج نهادن به این […]

هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان ترین برهه های تاریخ ایران محسوب می شود؛ هنگامه ای که ملت ایران در اتحادی بی نظیر و یکپارچه به مصاف دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند. بنابراین روزنامه های مختلف به منظور ارج نهادن به این ارزش ها و برجسته سازی تلاش های این ایثارگران با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

** هنر مروج ارزش های دفاع مقدس
برگزاری برنامه های هنری و تولید فیلم هایی با مضمون دفاع مقدس به عنوان یکی از ارکان اساسی حفظ، ترویج و گسترش روحیه ایثار و مقاومت محسوب می شود، مساله ای که دغدغه بسیاری از هنرمندان است، روزنامه های هفته گذشته با توجه به اهمیت این موضوع به انعکاس آن پرداختند.

روزنامه «جام جم» در گزارشی با عنوان «سهم سینمای دفاع مقدس فقط 6 فیلم»، نوشت: شش فیلم دفاع مقدسی، متقاضی حضور در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هستند؛ آثاری که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و اثرات و خاطرات به جامانده از آن صحبت می‌کنند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: باتوجه به شرایط دشوار تولید چنین فیلم‌هایی و محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی که سازندگان این آثار از ابتدا تا پایان یک اثر با آن دست به گریبان هستند، حتی همین آمار هم امیدوارکننده است و اگر نیمی از این تعداد هم بتوانند با تائید هیات انتخاب، جایی میان 22 فیلم نهایی بخش مسابقه داشته باشند، باید آن را به فال نیک گرفت.

روزنامه «جام جم» در یادداشتی با عنوان «جوان‌ها؛ ضامن آینده سینمای دفاع مقدس» به قلم جمال شورجه کارگردان سینمای انقلاب و دفاع مقدس، نوشت: تا جایی که اطلاع دارم، تعدادی فیلم و نه در حد و اندازه‌ها و در شان دوران دفاع مقدس، متقاضی حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هستند و به طور مستقیم و غیرمستقیم به دوران جنگ تحمیلی پرداخته‌اند.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: آنطور که شنیده‌ام، برخی از این فیلم‌ها هم نخستین ساخته کارگردان‌هایشان است. همین‌طور باز طبق صحبت دوستانی که این آثار را دیده‌اند، این احتمال می‌رود یکی دو فیلم هم به پدیده جشنواره تبدیل شود، مثل همان اتفاقی که سال گذشته برای فیلم «ایستاده در غبار» ساخته محمدحسین مهدویان افتاد.

روزنامه «مردم سالاری» در مطلبی با عنوان «سازها برای «دلاوران» سرزمین ایران نواختند»، نوشت: در سمفونی سرزمین دلاوران روایت ایران پیشاجنگ تا پساجنگ با تکیه به عناصر ملی و دینی، دو شیرازه اصلی هویت و استقلال کشورمان بیان شده است، این سمفونی در پاره نخست با روایت زندگی در متن جغرافیای ایران بزرگ شروع می‌شود و سازها یکپارچگی اقلیم پهناور میهنمان را در صلح و آرامش و استقلال می‌نوازند با ورود به پاره دوم سمفونی به جنگ بزرگ هشت ساله موسوم به دفاع مقدس می‌رسد و آغاز جنگ و اعزام‌های گسترده و بسیاری ایرانیان در برابر تهاجم بیگانه ترسیم می‌شود.

سپس در پاره سوم سمفونی وارد اردوگاه‌های دشمن شده و روایت مقاومت آزادگان را در خاکریزهای پنهان نقل کرده و رنجهای آزادگان در بند را در کنار صبر و امید آنان به فتح نهایی بیان می‌کند و سرانجام در پاره چهارم و پنجم به فتح نهایی و ششم جشن ورود آزادگان در بند می‌رسد. هر قسمت از سمفونی با عنوانی خاص از قسمت دیگر تفکیک شده است که زندگی جاری است، ما بسیاریم، خاکریز پنهان، فتح نزدیک است و کاروان عاشقان در راه عناوین این بخش‌هاست.»

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «مگر می‌شود یک دنیا حرف را در یک کاغذ کوچک جای داد؟!»، نوشت: نخستین شب شعر «آوردگاه» هفته گذشته به همت بنیاد فرهنگی صبح قریب و با هدف بزرگداشت رزمندگان و شهدای مدافع حرم در فرهنگسرای امید برگزار شد. در ادامه مراسم فرزند شهید جاویدالاثر مدافع حرم «مرتضی کریمی» دلنوشته‌ای را برای پدرش خواند. فرزند شهید کریمی دلنوشته خود را اینطور خواند: «پدرم می‌دانی ماه و روزی است که دلتنگ توام! آرزو دارم با تو باشم بابا. مادرم می‌گوید: پدرت در همه جا همراه ماست و خودت می‌دانی خوابم هم همه وقت تواند پس تا ابد منتظرم. پدر تو به من یاد دادی که همیشه با یاد خدا کارهایم را آذین دهم و جز نامش افتتاحی نجویم و نگویم پس به نامت‌ ای مهربانترین مهربانان.

**دفاع مقدس یادآور مجاهدت و ایثار
تجاوز گسترده رژیم بعث عراق به مرزهای مختلف ایران سبب شد تا ملت شجاع این مرز و بوم تا با لبیک به فراخوان امام خمینی(ره) مبنی بر ضرورت به جهاد و دفاع از وطن، برای حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب و حفاظت از مرزها و کیان جمهوری اسلامی راهی جبهه های حق علیه باطل شدند و با نبردی قهرمانانه ارتش مجهز صدام را متوقف و آنها را وادار به عقب نشینی کردند، مطبوعات کشور در هفته گذشته در گزارش هایی به این مهم پرداختند.

روزنامه «ابتکار» در مطلبی با عنوان «دعوت از پژوهشگران برای گردآوری تاریخ شفاهی جنگ» به نقل از مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، نوشت: فرهاد حمزه‌لوئی با اشاره به تفاهم‌نامه میان این دانشگاه و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، از اقدامات انجام‌شده برای گردآوری تاریخ شفاهی جنگ در این دانشگاه با دعوت از پژوهشگران خبر داد و گفت: به دنبال برگزاری یادواره شهدای دانشگاه در دوران جنگ تحمیلی تا اواخر امسال هستیم.

روزنامه «ایران» در گزارشی با قلم اسماعیل علوی و با عنوان «رمزگشایی جنگ از میان شنودهای جاسوسی»، می نویسد: دو جنگ بزرگ منطقه‌ای با عاملیت رژیم بعث عراق طی یک دهه، خاورمیانه را سخت تحت تأثیرقرارداده و عوارض ناشی از آن پیامدهای پیش‌بینی نشده‌ای را به‌دنبال آورد، تا آنجا که بدون آگاهی ازچرایی، چگونگی وبازتاب‌های این دو رخداد، بویژه جنگ طولانی مدت عراق علیه ایران نمی‌توان به صورت‌بندی دقیق تحولات خاورمیانه پرداخت و درک درستی از آن به دست داد.

براین پایه نخبگان و مؤسسات علمی- پژوهشی بسیاری درصدد برآمدند تا برای پرسش‌های سه گانه پیرامون این حادثه تاریخی، پاسخ‌های درخوری بیابند و از این طریق به چارچوبی اصولی جهت تحلیل جامع تحولات منطقه‌ای دست یافته و با برنامه‌ریزی هوشمندانه به کنترل تحولات پیش رو بپردازند.

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «پیشانی مقاومت هویزه» با قلم نصرت‌الله محمودزاده، آورده است: اغلب ماشین‌هایی که ایام جنگ در جاده سوسنگرد تردد می‌کردند، نظامی بودند. این وسط کامیون‌هایی هم به چشم می‌خورد که روستایی‌ها را از معرکه خارج می‌کردند. حسین خوشنویسان با وانت درب و داغان جهاد سازندگی این کامیون‌ها را تا حمیدیه می‌رساند و دوباره برمی‌گشت روستای بعدی. تا می‌رسید به روستا، انفجار چند گلوله خمپاره مجبورش می‌کرد زمینگیر شود. عراقی‌ها روستاها را زیر آتش گرفته بودند.

روزنامه جوان در گفت‌وگویی با رضا بهبودی رزمنده جانباز، عنوان «کربلای4 مقدمه‌ای برای حماسه کربلای 5 بود» را منتشر کرد و نوشت: بین کربلای 4 و 5 تنها دو هفته فاصله بود. کربلای 4 در سوم دی ماه 1365 آغاز شد و بنا به دلایل متعددی از جمله لو رفتن طرح عملیات، بعد از 36 ساعت متوقف شد. پس از آن فرماندهان در پادگان گلف اهواز جلسه‌ای برگزار کردند و تصمیم بر انجام مجدد عملیات این بار با نام کربلای5 گرفته شد. بنابراین بسیاری از رزمندگانی که قرار بود در کربلای4 شرکت کنند، بدون ورود به این عملیات خود را آماده شرکت در علمیات کربلای 5 کردند. این روزها که در آن قرار داریم حد فاصل این دو عملیات بزرگ دفاع مقدس است.

** شهدا نماد حماسه سازی و ایثارگری
برجسته سازی ویژگی های اخلاقی و رفتاری شهیدان به نهادینه شدن فرهنگ ایثار ومقاومت در جامعه کمک می کند؛ ارزش هایی که می تواند نسل جوان را از گزند هجمه ها و آسیب های بیشمار موجود حفظ نماید، مساله ای که روزنامه ها در هفته گذشته آن را بازتاب دادند.

در این پیوند روزنامه جوان در گفت وگویی با پدر شهید سیدمصطفی حسینی از شهدای فاطمیون مدافع حرم با عنوان «وقتی از کما خارج شد گفت می‌خواهم به سوریه بروم»، نوشت: مصطفی وقتی که می‌خواست از راه زاهدان وارد کشور شود ماشینشان بر اثر سرعت بیش از حد از محور جاده خارج شده و چپ می‌کند. مصطفی به کمک دوستش می‌رود همین که دوستش را از ماشین خارج می‌کند خودرو آتش می‌گیرد اما شدت انفجار مصطفی را پرتاب می‌کند و با اصابت سرش به سنگ به کما می‌رود و در بیمارستان زاهدان بستری می‌شود. وقتی به ما خبر تصادف را اطلاع دادند خودمان را به زاهدان رساندیم دیدن وضعیت مصطفی به ما اطمینان داد که او دیگر زنده نخواهد ماند. بعد از سه هفته که مصطفی به هوش آمد، اولین جمله‌ای که بر زبان آورد این بود که من می‌خواهم برای دفاع از حرم حضرت‌زینب(س) به سوریه بروم.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «شهید ستاری، اسوه جنگ و شهادت»، نوشت: پانزدهم دی ماه، یادآور سالگرد شهادت امیر سرلشکر خلبان منصور ستاری است. این شهید بزرگوار، در 29 اردیبهشت سال 1327 در روستای ولی آباد ورامین دیده به جهان گشود و پس از اخذ دیپلم متوسطه در سال 1346 وارد دانشکده افسری شد و در سال 1345 پس از نایل شدن به درجه ستوان دومی، با گذراندن دورهای یکساله در آمریکا به عنوان افسر کنترل شکاری در تیپ دفاع هوایی نیروی هوایی ارتش مشغول به کار شد.

روزنامه «ایران» در گزارشی با قلم اسماعیل علوی و با عنوان «شهید ستاری، معمار نوسازی نیروی هوایی»، آورده است: پانزدهم دی ماه 1373 دومین حادثه تلخ و تأسف بار هوایی که بر اثر آن جمعی از فرماندهان بلند پایه نظامی به شهادت رسیدند، بوقوع پیوست و در نتیجه آن سرلشکر منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش به همراه زبدگانی همچون سرلشکر خلبان مصطفی اردستانی (معاونت عملیات نیروی هوایی)، سرلشکرخلبان سید علیرضا یاسینی (معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی) و 9 نفر دیگر از بهترین فرزندان این سرزمین شهید شدند.

در ادامه می خوانیم: سرلشکر شهید منصور ستاری صرفنظر از موقعیت ممتاز فرماندهی نیروی هوایی ارتش یکی از نخبگان برجسته کشور بود که اگر در این پست مهم نظامی هم نبود، فقدانش خسارت بزرگی برای کشور محسوب می‌شد. وی در خانواده‌ای سختکوش، قانع و کار آفرین بزرگ شده بود و همچون پدرش از همت والایی برخوردار بود.

روزنامه جوان در گفت وگویی با برادر شهید «واهیک باغداساریان»، با اشاره به عنوان «واهیک از دیدن حجله شهدای هموطنش شرم داشت» نوشت: دفاع مقدس نقشی تعیین‌کننده در اتحاد مردم ایران داشت و تاریخ بار دیگر نشان ‌داد ایرانیان برای دفاع از میهن و اعتقاداتشان با اتحادی مثال‌زدنی مقابل دشمنان می‌ایستند. در طی جنگ تحمیلی مسلمان و غیرمسلمان شانه به شانه هم برای یک هدف در جبهه‌ها می‌جنگیدند و شهید می‌دادند. «واهیک باغداساریان» یکی از همان شهدای اقلیتی است که 18 ماه در خط مقدم مشغول دفاع از میهن بود. برادر شهید «سیمون باغداساریان» بزرگ‌ترین فرزند خانواده، خاطرات زیادی از شهید واهیک دارد که چندین سال در کنارش کار می‌کرد.

روزنامه «جوان» در مطلب دیگری با عنوان «پدرم پرچمدار کاروان کربلاییان شد»، آورد: لشکر فاطمیون به رغم شهدای بسیاری که در جبهه دفاع از حرم تقدیم کرده‌اند، همواره از مهجوریت و گمنامی خاصی برخوردارند. برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم در اصفهان را فرصتی دانستیم تا به معرفی دو تن از شهدای لشکر فاطمیون اهل اصفهان که به جبهه مقاومت اسلامی پیوسته بودند، بپردازیم. شهیدان دادمحمد رحیمی و سید مصطفی حسینی. شهید داد محمد رحیمی وقتی خبر حمله تروریست‌ها را به حرم حضرت‌زینب(س) شنید بی‌هیچ درنگی راهی شد تا پرچمدارکاروان کربلاییان شود.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهسا شریفی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**2059**9131
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله ها اندیشکده ها – پژوهشکده ها – دانشکده ها – مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان*
Irnaarticle@

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن