ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 13274
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۹:۰۰
  • 319 بازدید
  • ارسال توسط :
جای خالی نام شهدای مدافعان حرم دامغان بر روی میادین اصلی شهر

جای خالی نام شهدای مدافعان حرم دامغان بر روی میادین اصلی شهر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک دامغان ؛ شهرهای جمهوری اسلامی ایران در ظاهر و باطن باید نمایانگر تاریخ و جغرافیای تمدن و فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد. ‌یکی از مصادیق مهم این امر، اسامی خیابانها، اماکن و مؤسسات عمومی در […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک دامغان ؛ شهرهای جمهوری اسلامی ایران در ظاهر و باطن باید نمایانگر تاریخ و جغرافیای تمدن و فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد.
‌یکی از مصادیق مهم این امر، اسامی خیابانها، اماکن و مؤسسات عمومی در شهرهاست و این اسامی در حکم شناسنامه شهرها و بیانگر ارزش های‌اعتقادی، تاریخی، فرهنگی و ملی جامعه است.

بسیاری از این اسامی به‌واسطه یک رخداد مهم که در گذشته در آن محل رخ داده روی محلات و خیابان نهاده شده است. خیلی از مواقع به خاطر گذشت زمان، علت اصلی این نامگذاری به فراموشی سپرده شدند و باید از ساکنان قدیمی آن علت این نامگذاری را پرسید. برخی از این اسامی از سوی اهالی آن محل انتخاب شده و همچنان بعد از گذشت سال‌ها در ذهن مردم باقی مانده است.

 میزان ماندگاری یک اسم، بسته به اهمیت آن اتفاق تاریخی یا اثر‌گذاری فردی است که نام او را روی خیابان یا محل سکونت او گذاشته شده است. این اثرگذاری حتی آن​قدر زیاد است که بعد از گذشت زمان طولانی و با وجود نامگذاری جدید، همچنان اهالی کوچه و بازار نام آن خیابان یا محل را به اسم قدیمی می‌شناسند و موقع نشانی دادن هم اسم قدیمی را به کار می‌برند.

امام جمعه دامغان حجت الاسلام سیدمحمد حسینیان هم یک ماهه گذشته در دیدار با مدیران ثبت احوال استان سمنان ، با تاکید بر اینکه نام علما، شهدا و مشاهیر می تواند زینت بخش شهر و ترویج دهنده فرهنگ عمومی شود، ابراز داشت: یکی از کارها و برنامه های که ثبت احوال و ارگان هایی مانند شهرداری و شورای اسلامی باید به دنبال آن باشند بحث نامگذاری خیابان ها و میادین شهر به عنوان نام شهدا، علما و مشاهیر صاحب نام است که این امر می بایست در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و همچنین فرهنگ الگوپذیری در سبک زندگی اسلامی  صورت پذیرد.

آنچه در دامغان احساس می شود عدم نامگذاری میادین و خیابان های اصلی شهر به نام افتخاران این دیار است . مسافران و زائران علی ابن موسی الرضا (ع) هر ساله و هر روزه از شهر ما عبور می کنند ولی دریغ از اینکه با مفاخر و شهدای ما آشنا شوند .

28 سردار شهید جنگ تحمیلی ، بیش از 600 شهید ، صدها عالم و مفاخر دینی تنها جزئی از مظلومان امروز دامغان هستند که حتی نامی از آنها در شهر حداقل برای حفظ وجودشان در ذهن جوانان ما نیست.

اما مظلوم تر از این ها 6 شهید مدافح حرم دامغانی است که سه تن از این شهدا در دامغان مدفون هستند. مدافعان حرمی که به طور معمول در این جنگ نابرابر نرم و رسانه ای کشورهای بیگانه و استکبار ستیز مظلوم واقع شده اند و گاهی با صحبت هایی از روی عدم تفکر ما و مشق شده آن طرفان آبی ، باعث ناراحتی خانواده آنها می شود .

براستی چرا نباید بعد از حدود یک سال از شهادت آخرین شهید مدافع حرم دامغان ، سعید علیزاده ، مسئولان ذی ربط اقدام به نامگذاری یکی از میادین و خیابان های اصلی شهر بنام شهدای مدافح حرم نرکده باشند.

چه تعداد دامغانی سرداران شهید خود را می شناسد و حتی مطالعه ای بر روی 625 وصایای شهدای این دیار داشته است؟

نشود روزی بگذرد که دیگر رشادت های آنها مخصوصا مدافعان حرم برای کودکان ما افسانه شود . یکی از راحت ترین و کوچک ترین کار ، همین زنده نگه داشتن نام آنها ست . بستر کار فرهنگی آماده است فقط کمی همت لازم است.

انتظار می رود شورای فرهنگ عمومی شهرستان نسبت به موضوع نامگذاری محلات,خیابانها و میادین اصلی شهرستان به نام شهدای شهرستان و بزرگان و مفاخر دامغانی که بارها از سوی اقشار مختلف مردم خواسته شده را بررسی و در این خصوص اقدام لازم را انجام دهد.


انتهای پیام /

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن