ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 14932
  • ۰۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۵:۰۵
  • 80 بازدید
  • ارسال توسط :
رسیدگی به فقرا و برپایی جلسات علمی؛ مهمترین فعالیت مفسر شهید منا در نوروز

رسیدگی به فقرا و برپایی جلسات علمی؛ مهمترین فعالیت مفسر شهید منا در نوروز

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مویدی قمی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به سیره و روش آیت‌الله مویدی، مفسر شهید منا در نوروز گفت: ایشان مقید به آداب نوروز و رسم و رسوماتی بودند که مطابقت با دین و شرع به عنوان عرف مردم داشت. وی افزود: از دید آیت‌الله مویدی قمی، مفسر شهید […]

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مویدی قمی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به سیره و روش آیت‌الله مویدی، مفسر شهید منا در نوروز گفت: ایشان مقید به آداب نوروز و رسم و رسوماتی بودند که مطابقت با دین و شرع به عنوان عرف مردم داشت.

وی افزود: از دید آیت‌الله مویدی قمی، مفسر شهید منا نوروز دارای جنبه‌های مثبتی مانند صله رحم و هدیه دادن و دید و بازدیدهای نوروزی است؛ اگرچه برخی خرافات نیز به آن اضافه شده است.

فرزند آیت‌الله مویدی بیان کرد: ایشان در روز اول نوروز به عنوان بزرگ خاندان مویدی از اقوام پذیرایی می‌کردند و اقوام به منزل ما می‌آمدند.

وی ادامه داد: ایشان در دو عید مقید به دادن هدیه بود؛ یکی عید نوروز و دیگری عید غدیر و همه فامیل و اقوام هم می‌دانستند که ایشان در این دو روز هدیه می‌دهد، لذا به منزل ما رفت و آمد داشتند.

مویدی بیان کرد: تاکید زیادی بر دید و بازدید اقوام داشتند و صله رحم را به عنوان یک صفت دینی پسندیده همواره توصیه می‌کردند و خودشان هم مقید به این مسئله بودند به همین دلیل توصیه می‌کردند که نباید دید و بازدیدها منحصر به همین چند روز نوروز باشد و باید مقدمه برای توسعه آن در طول سال و تداوم این دید و بازدیدها باشد.

مویدی ادامه داد: ایشان از اینکه دید و بازدید به چند روز نوروز خلاصه شود و در طول سال رفت و آمد و حال و احوال پرسی وجود نداشته باشد، گله‌مند می‌شد.

وی با اشاره به برخی خرافات پیرامون نوروز تصریح کرد: مباحث خرافی مانند چهارشنبه سوری به شدت مورد نهی ایشان بود و می‌فرمود نباید خرافات را وارد یک عید ملی کرد که جنبه تاییدی از سوی اسلام هم دارد.

مویدی گفت: یکی از آداب آن مرحوم این بود که نسبت به تعطیلات بیش از حد در حوزه منتقد بود به همین دلیل در روز هشتم عید فعالیت درسی را آغاز می‌کرد و حتی ما به ایشان می‌گفتیم ممکن است کسی پای درس نیاید ولی ایشان خود را مقید به شروع درس می‌دانست و می فرمود یک‌نفر هم برای شروع کردن درس کافی است.

وی ادامه داد: ایشان و آیت الله اشتهاردی دو نفری بودند که به زود شروع کردن دروس شهرت داشتند و معتقد به کاهش تعطیلات حوزه به خصوص نوروزی بودند.

مویدی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در مورد نوروز تصریح کرد: در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که به يكى از اصحابش به نام معلى بن خنيس درباره عيد نوروز فرمود: «نوروز، روزى است كه پيامبر اكرم(ص) در غدير خم براى ولايت اميرالمومنين(ع) از مردم پيمان گرفت؛ روزى است كه آن حضرت بر خوارج نهروان پيروز شد و روزى است كه قائم ما اهل‌بيت(عليهم السلام) ظهور خواهد كرد.

رسیدگی به فقرا و برپایی جلسات علمی؛ مهمترین فعالیت مفسر شهید منا در نوروز// 7 نوروز

مویدی با بیان اینکه واژه عید یعنی بازگشت به فطرت انسانی بیان کرد: عید فرصتی برای بازگشت به فطرت انسانی و کنار گذاشتن کدورت‌ها و کینه‌ها و خانه‌تکانی دل است تا فرصتی برای بازگشت شاداب‌تر و با نشاط‌تر به زندگی باشد.

فرزند مفسر شهید منا با بیان اینکه آیت‌الله مویدی به اطعام در روز اول عید مقید بود به کمک ایشان به فقرا و طلاب نیازمند اشاره کرد و گفت: ایشان یک خیریه‌ای راه‌اندازی کرده بودند و به خصوص در آستانه نوروز به فقرا کمک می‌کردند و در طول سال نیز به دستگیری از طلاب نیازمند می‌پرداختند.

وی اظهار کرد: در 5 روز اول نوروز بیشتر وقت آیت‌الله مویدی به صله رحم و دید و بازدید اختصاص داشت و  این دید و بازدیدها به فرصتی برای ایجاد گعده‌های علمی و طلبگی با طلاب و شاگردان ایشان می‌شد که به منزل ما رفت و آمد داشتند.

مویدی ادامه داد: ایشان فرصت این جلسات را برای برخی تذکرات از جمله طرح ایده‌های علمی و برنامه‌های سال جدید مغتنم می‌شمرد و طرح و پیشنهاد می‌داد و از طلاب نیز می‌خواست تا پیشنهادات خود را ارایه کنند به خصوص ایشان روی پیام رهبری حساسیت ویژه‌ای داشتند و برای تحقق آن از طلاب پیشنهاد می‌خواستند و در این زمینه تفکر می‌کردند.

وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت آثار مفسر شهید منا افزود: تعدادی از آثار آن مرحوم که در زمان حیات کارهای علمی آن صورت گرفته بود چاپ شده است، اما با توجه به حساسیت مطالب، آثار دست‌نویس ایشان باید با دقت بیشتر و زیر نظر متخصصان به چاپ برسد.

مویدی ادامه داد: زندگینامه آیت‌الله مویدی با عنوان «مفسر آیه‌های عشق» همچنین کارهای غیر مکتوب قرآنی، شرح صحیفه و … که قبلا در قالب سی دی تهیه شده بود آماده انتشار است.

یادآور می شود آیت‌الله محمدرضا مویدی قمی، مفسر شهید منا که بخش‌هایی از قرآن را تفسیر کرده است در فاجعه منا، دو سال قبل و بر اثر کوتاهی رژیم خبیث آل سعود به درجه شهادت نائل و به عنوان مفسر شهید منا شناخته شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.