ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 15672
  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۷:۴۸
  • 182 بازدید
  • ارسال توسط :
اعتکاف تمرین رسوخ اخلاقیات اسلام در مردم است

اعتکاف تمرین رسوخ اخلاقیات اسلام در مردم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کرمان۱۴۰۰ ؛ اعتکاف از جمله عبادت‌های مستحب موکد در اسلام می باشد از این رو مساجد جامع سراسر کشور نیز امسال مثل سال‌های پیش، میزبان معتکفان و مومنانی هستند که قصد دارند با شرکت در این مراسم روح خود […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کرمان۱۴۰۰ ؛ اعتکاف از جمله عبادت‌های مستحب موکد در اسلام می باشد از این رو مساجد جامع سراسر کشور نیز امسال مثل سال‌های پیش، میزبان معتکفان و مومنانی هستند که قصد دارند با شرکت در این مراسم روح خود را صیقل داده و در تطهیر خویش بکوشند.

اعتکاف از ماده «عکف» در لغت به معنای اقبال و روی آوردن به چیزی و بزرگداشت آن است که در قرآن مجید نیز در مواردی در این مفهوم به کار رفته است. همچنین از همین ماده در قرآن، «عاکف» به معنای ساکن و مقیم (حج،۲۵) و نیز «معکوف» در مفهوم ممنوع و بازداشته شده (فتح،۲۵) کاربرد یافته است.

اعتکاف در شرع، التزام به توقف و درنگ در مسجد به قصد قربت است و تعریف جامع آن اقامت کردن برای حداقل ۳ روز در مسجد به قصد عبادت و فارغ شدن ازاشتغالات دنیوی است و ارکان این عبادت، اقامت در مسجد و روزه است و هیچ عبادت یا عمل خاص دیگری برای آن تعیین نشده است، با این حال، مُعتَکِفان بیشتر وقت خود را صرف انجام اعمال عبادی می‌کنند. نحوه اقامت و یا خروج از مسجد احکام و شرایطی دارد که در کتاب‌های فقهی، در باب اعتکاف بیان شده است.

اعتکاف زمان مخصوصی نیز ندارد، ولی در روایات بهترین زمان برای اعتکاف ماه رمضان، به‌ویژه دهه سوم آن بیان شده است. در ایران، از سال‌های نخست دهه هشتاد شمسی، گرایش به اعتکاف در ماه رجب گسترش یافته و اکنون در ایام البیض (۱۳، ۱۴ و ۱۵۵) این ماه در اکثر شهرها و مساجد بزرگ این کشور مراسم برگزار می‌شود و تنها باید توجه داشت که اعتکاف ما در دو روزی که روزه در آن حرام است (عید فطر و عید قربان) قرار نگیرد.

در مدت اعتکاف، خروج از مسجد تنها در حد پرداختن به اموری خاص جایز است. مصالح عامی همچون اقامه نماز جمعه، تشییع جنازه، اقامه شهادت و عیادت بیمار، و یا رفع نیازهای شخصی چون تهیه خوراک لازم و قضای حاجت از مصادیق این موارد شمرده شده است. در موارد مجاز نیز معتکف نباید در جایی بنشیند و تا حدی که ممکن است نباید در سایه راه برود.

اعتکاف برنامه‌ خودسازی و انسان‌سازی برای جامعه مسلمانان است و نوعی تمرین برای رسوخ اخلاقیات اسلام در مردم است ؛ بنابراین باید گفت که برکات و فواید اعتکاف بیشتر از آن است که بتوان بیان کرد و تنها کسانی که توفیق درک فضای معنوی اعتکاف را همراه با برپایی نماز و دعا و مناجات، قرائت قرآن و اذکار مقدس داشته اند می فهمند که چه برکاتی بر آنها نازل شده است .

حجت الاسلام مهدی عربپور مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان کرمان اظهار داشت : اعتکاف از سنت‌های حسنه‌ای است که هر ساله با شکوه بیشتر در کشور برگزار می‌شود و در استان کرمان این مراسم معنوی در ایام‌البیض ماه رجب با حضور باشکوه مردم و جوانان برگزار می شود و هر ساله تعداد معتکفین هم افزایش پیدا می‌کند.

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان کرمان خاطر نشان کرد : در شهر کرمان چهار مسجد برای آقایان و ۲۱ مسجد ویژه خانم‌ها و در مجموع ۲۵ مسجد برای مراسم اعتکاف در نظر گرفته شده است و ثبت‌نام در شهر کرمان به صورت الکترونیکی و از طریق مراجعه به سایت انجام می شود و متقاضیان شرکت در مراسم معنوی اعتکاف در شهر کرمان باید به آدرس اینترنتی https://ekr.ir مراجعه کنند و مراحل ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.

عرب پور عنوان کرد : هزینه ثبت‌نام در مرکز استان ۴۸ هزار تومان در صورت نیاز به وعده غذایی و ۱۴ هزار تومان بدون وعده غذایی است و در شهرستان‌ها و روستاها که خیرین حمایت بسیار خوبی دارند بسته به تصمیم هیئت‌امنای مساجد دارد و از این مبلغ کمتر است.

وی با بیان اینکه در شهر کرمان مساجد جامع، مسجدالائمه، بلوارجهاد کوچه ۸۶، مسجدالمهدی خیابان سرآسیاب فرسنگی، بلوارشهیدان ماهانی، شهدا خیابان شهید باقدرت شرقی و مسجد امیرالمومنین‌(ع) بزرگراه امام محله پانصد دستگاه برای اعتکاف بردران در نظر گرفته شده است.

امام جمعه موقت کرمان تصریح کرد: مساجد امام خمینی(ره)، مسجدالنبی(ص) انتهای بلوار شهید عباس‌پور، امام حسین‌(ع) بلوار شیراز خیابان هاشم نادری، حضرت سیدالشهدا‌(ع) چهارراه مدیریت، حضرت ابوالفضل‌(ع) شهرک الغدیر، حضرت ابوالفضل‌(ع) بزرگراه امام حد‌فاصل چهارراه باقدرت و چهارراه جوپاری، حضرت علی‌اکبر‌(ع) خیابان ابوذر شمالی کوچه ۵۰، حضرت ابوالفضل‌(ع) خیابان شهید مغفوری کوچه ۲۱، امام حسین‌(ع) انتهای خیابان مهدیه، حضرت ولی‌عصر‌(عج) انتهای بلوار جمهوری، روبروی شهرک شکوه، امام سجاد‌(ع) شهرک قدس بلوار شهید قندی، امام سجاد‌(ع) محله توکل‌آباد، حضرت بقیه‌الله‌(عج) انتهای خیابان ۲۴ آذر، قاسم‌بن‌الحسن‌(ع) خیابان ابوذر جنوبی، جامع روستای ده‌بالا، امام علی‌(ع) شهرک شهید رجایی، چهارده معصوم فاز دوم شهرک شهید ایرانمنش، حضرت ابوالفضل‌(ع) بزرگراه آیت‌الله خامنه‌ای خیابان بنی‌هاشم، المهدی‌(عج) خیابان ابوذر جنوبی کوچه شماره ۳۸ و امام زمان‌(عج) خیابان شهید چمران کوچه شماره ۱۳ برای مراسم اعتکاف خانم‌ها پیش‌بینی شده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.