ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 16208
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
  • 108 بازدید
  • ارسال توسط :
تعویق هفت ماهه پرداختی «قاصدک» پرستاران/ پرستاران در وزارت پزشکان، نماینده‌ای برای مطالبه حقوقشان ندارند

تعویق هفت ماهه پرداختی «قاصدک» پرستاران/ پرستاران در وزارت پزشکان، نماینده‌ای برای مطالبه حقوقشان ندارند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول، در پی گفتگو با اعضای محترم کادر پرستاری بیمارستان شهید بهشتی (ره) برای مطالبه معوقاتشان که به حدود هفت ماه رسیده است، پس از اولین گفتگو (برای مشاهده آن اینجا را کلیک کنید) این بار به […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول، در پی گفتگو با اعضای محترم کادر پرستاری بیمارستان شهید بهشتی (ره) برای مطالبه معوقاتشان که به حدود هفت ماه رسیده است، پس از اولین گفتگو (برای مشاهده آن اینجا را کلیک کنید) این بار به سراغ عضو دیگری از کادر پرستاری بیمارستان رفتیم تا با توضیحات کامل‌تر،  نقاط ابهام گفتگوی قبلی را روشن کند.

بنابر خواسته پرستار مصاحبه شونده، از انتشار هویت وی معذوریم؛ مبادا مطالبی که از حقایق کاری پرستاران مطرح می‌کند، برایش مشکل‌ساز شود! به امید تقویت هرچه بیشتر بستر آزادی بیان و آزادی پس از بیان برای همه عدالتخواهان؛ به ویژه پرستاران عزیز!

پرداختی‌های بیمارستان، قبل از طرح «قاصدک» به چه صورت بوده است؟

قبلاً به این صورت عمل می‌شد؛ حقوق که چیزی جداگانه است و به طور ماهانه پرداخت می‌شود. یک اضافه کار داریم، برای مثال یک پرستار ۱۰۰ ساعت اضافه کار دارد که اگر ساعتی پنج هزار تومان حساب کنیم می‌شود ماهی ۵۰۰ هزار تومان و یک سود بیمارستان هم بود که در هر بخشی، بین خودشان پخش می‌شد که اسم آن پرکیس (کارانه) بود که این را هم جدا می‌دادند.

سود بیمارستان متغیر است؛ برای مثال امسال بخش اورژانس بیمارستان ۴۰۰ میلیون تومان دارد که بخشی از آن مثلاً ۳۰۰ میلیون، سهم بیمارستان است، ۱۰۰ میلیون باقی می‌ماند که بین ۱۰۰ نفر پرستار پخش می‌کردند که ماهانه یک میلیون تومان می‌شد. این یک میلیون و آن پانصد هزار تومان را جدا جدا به حساب شما می‌ریختند.

حال با اجرای این طرح چه اتفاق تازه‌ای افتاده است؟

طرح مبتنی بر عملکرد یا همان «قاصدک»، شامل اضافه کار و پرکیس (کارانه) بیمارستان است. وزارت بهداشت از نیمه دوم سال ۹۳ طرح مبتنی بر عملکرد (قاصدک) را اجرا کرد که شما دیگر دو تا دریافتی نداشته باشید و اینها را در طرحی به نام قاصدک جمع کردند.

در طرح قاصدک یک سری آیتم‌ها را اضافه کرده‌اند و به قول خودمان آن را پیچانده‌اند و این مبلغ را یک جا پرداخت می‌کنند؛ اما با تاخیرهای بیشتر و از طرفی به نفع پزشکان و مخصوصاٌ متخصصان یک سری مشکلات را ایجاد کرده است که اگر امکان دارد می‌خواهم توضیح دهم.

خواهش می‌کنم؛ بفرمایید.

طرح قاصدک از نیمه دوم سال ۹۳ تا کنون، توسط خود وزارت بهداشت و سازمان‌های مربوطه چندین اصلاحیه خورده است که نشان دهنده این است که این طرح از همان ابتدا بدون مطالعات کارشناسی لازم انجام شده است. برای مثال وقتی می‌خواهند طرح تجمیع بیمه‌ها را بررسی کنند، پس از کلی بحث و نظر، هنوز هم به جمع‌بندی نرسیده‌اند؛ اما این طرح، از زمانی که وزیر بهداشت آن را مطرح کرد تا زمان تصویبش، یک ماه بیشتر طول نکشید.

پس از گذشت حدود هشت ماه از اجرای این طرح، دولت بابت طرح قاصدک، سالی ۹۷ هزار میلیارد تومان کسر بودجه آورد. چرا که وزیر بهداشت می‌گفت ما با این طرح می‌خواهیم «زیرمیزی»ها را حذف کنیم و ضریب K پزشکان را چندین برابر کرد؛ بعنی مثلا این پولی که برای یک عمل آپاندیس به پزشک می‌دادند، شاید ۱۰ برابر شد. چرا؟ تا پزشکان به هر عنوان این پول را از مردم نگیرد، اما متاسفانه پزشکان الآن هم آن پول را دریافت می‌کنند و هم زیرمیزی را می‌گیرند؛ یعنی هیچ فرقی نکرد.

پس از اینکه کسری بودجه آوردند، آمدند طرح قاصدک را اختیاری کردند و ادامه دادن این طرح را به عهده خود هیئت امناء دانشگاه گذاشتند. تا آنجایی که من اطلاع دارم تاکنون حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد دانشگاه‌ها به همان سیستم پرداخت قبلی بازگشته‌اند. اما دانشگاه ما (علوم پزشکی کاشان) از جمله دانشگاه‌هایی بود که طرح قاصدک را ادامه داد؛ چرا که یک سری اشخاص در این طرح ذی‌نفع هستند و یک درصدی به آنها می‌رسد و یا مثلا مدیر خدمات پرستاری بیمارستان اگر قبلاً سه میلیون می‌گرفت الآن هفت هشت میلیون می‌گیرد و به همین دلیل پشت این طرح ایستاده و بخش اداری هم چنین وضعیتی دارد.

حدود ۱۰ سال پیش قانونی تحت عنوان تعرفه گذاری خدمات پرستاری تعریف شد که برای مثال اگر پرستار یک سوند ادراری وصل می‌کند، حق الزحمه این کار به خودش تعلق بگیرد؛ اما در طرح قاصدک، این کار برای پزشک تعریف شده و اگر پرستار هم این کار را انجام دهد، پولش را پزشک می‌گیرد. این که از وزارت بهداشت به «وزارت پزشکان» تعبیر می‌شود به دلیل همین است که در آنجا پزشکان ذینفع هستند. حتی معاونت پرستاری را هم به یک پزشک داده‌اند! وقتی پرستاران که بیشترین جمعیت را در خانواده وزارت بهداشت دارند، حتی یک نماینده هم در وزارت ندارند، وضعیت همین می‌شود.

خب، حال برگردیم به بحث اصلی‌ خود که معوقات طرح قاصدک برای پرستاران بیمارستان شهید بهشتی (ره) کاشان است؛ در این رابطه توضیح دهید.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (ره) یکی از دانشگاه‌هایی بود که به هر ترتیب این طرح را ادامه داد و به مرور معوقات زیاد شد، طوری که دیگر نتوانستند پرداختی‌ها را به روز کنند و در حال حاضر حدود هفت ماه است که طرح قاصدک پرستاران پرداخت نشده است. از نیمه دوم ۹۳ تا الآن هم حق لباس پرستاران (همان روپوش مخصوص پرستاران) پرداخت نشده که هر شش ماه یک بار حق لباس دارند. تازه اگر این حق لباس را هم پرداخت بکنند تنها بخش کمی از هزینه لباس پرستار را تامین می‌کند.

(ادامه دارد…)

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.