به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیشب 20 فروردین ماه در همایش بررسی اندیشه سیاسی شهید سیدمحمدباقر صدر در مدرسه دارالشفاء به ذکر خاطرهای ناگفته از آن شهید پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب و وقتی که […]
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیشب 20 فروردین ماه در همایش بررسی اندیشه سیاسی شهید سیدمحمدباقر صدر در مدرسه دارالشفاء به ذکر خاطرهای ناگفته از آن شهید پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب و وقتی که شهیدصدر قیام خود را علیه رژیم بعث آغاز کرد و مردم اعلام همبستگی کردند پیامی از سوی ایشان توسط یکی از شاگردان به صورت شفاهی برای امام فرستاده شد.وی افزود: ایشان در آن پیام استجازهای از امام داشتند که من شما را ولی امر مسلمین میدانم و در این قیامی که علیه رژیم بعث دارم میدانم به شهادت خواهم رسید لذا نیاز به اجازه شما دارم یعنی با اینکه خود ایشان مرجع تقلید بود و دهها هزار مقلد داشت ولی استیذان از امام خواستند.اراکی ادامه داد: امام در پاسخ فرمودند که به ایشان ابلاغ فرمایید بمانند و مقاومت کنند و انشاءالله خداوند یار ایشان خواهد بود و در اثر این پیام ایشان مقاومت کردند تا به شهادتشان منجر شد.وی با بیان اینکه من شخصا در این ماجرا بودم اظهارکرد: این مسئله نشاندهنده التزام عملی مرحوم صدر به ولایت امر و ولایت فقیه بود و حتی آن را در حق مراجع نافذ می دانستند.برداشت نادرستاراکی با بیان اینکه نظریه ولایت فقیه در چند اثر ایشان مطرح شده است گفت: مرحوم صدر مطلبی به نام منطقةالفراغ دارند که تا حدودی با ابهام مواجه شده و برخی گمان کردهاند که این منطقةالفراغ یعنی این که در تشریع جای خالی وجود دارد که برداشت درستی از فرمایش ایشان نیست.وی ادامه داد: ایشان از آن چه به قانون مدنی تعبیر شده است آن را جزئیات احکام حلال و حرام فقهی میداند لذا احکام معاملات و حدود و … از مقوله قانون مدنی است و ما از آن میتوانیم مذهب و یا مکتب اقتصادی کشف کنیم یعنی مجموعه ارزشهایی که عدالت را در آن بخش تفسیر و تبیین میکند.دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به مذهب و مکتب مثلا اقتصادی و علم در نگاه آیتالله شهید صدر بیان کرد: ایشان در کنار تفسیر و تبیین روابط موجود، معتقد است نظریهای که بتواند وضعیت بهتر و عادلانهتر و مقتضای عدالت در روابط اجتماعی را تامین کند در اسلام و منابع دینی ما تبیین شده که ایشان از آن به مکتب تعبیر کرده است و فرموده این مکتب مثلا اقتصادی مبتنی بر ارزشهایی است که راهی برای جامعه بهتر تشکیل دادن است لذا مذهب مربوط به بایدها و علم مربوط به هستها است.وی با انتقاد از سخنان یک کارشناس اقتصادی در مورد عدم دخالت کارشناسان دینی در مسایل اقتصادی افزود: اگر مکتب اقتصادی اسلام یعنی بایدهای اسلامی در جامعهای پیاده شد علمالاقتصاد آن جامعه با علم اقتصادی کشور دیگری که بایدهای آن اسلامی نیست فرق می کند یعنی مذهب است که بستر علم اقتصادی و سایر علوم را ایجاد میکند.اراکی با بیان اینکه مذهب اقتصادی و سیاسی و فرهنگی تبیین و تفسیر مقتضای فرهنگ و سیاست و اقتصاد است گفت: مرحوم صدر حتی بحث فقه نظام را بحث کرده است که فراتر از مذهب اقتصادی و سیاسی و … است. این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فقه نظام یعنی فقه انسان کلان است اظهار کرد: اگر جامعه مجموعه حاکم و محکوم است که حاکم باید عدالت اجتماعی را تبدیل به قانون و زیرساختهای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی کند در اینجا نیاز به فقه مربوط به جامعه مرکب از حاکم و محکوم براساس احکام فقه خرد داریم یعنی از احکام خرد، مذهب منتج و از آن فقه نظام تبیین می شود.اراکی ادامه داد: در اینجا منطقةالفراغ خود را نشان میدهد لذا منطقةالفراغ جای خالی در تشریع نیست بلکه منطقهای است که باید به وسیله حاکم و فرمانروا و نظام حاکمیت برای مدیریت جامعه تبیین شود که برخاسته از مذهب و فقه خرد است.دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ذکر مثالی عنوان کرد: گاهی مستحب شرعی در فقه خرد در فقه کلان و نظام حاکمیتی تبدیل به واجب میشود مثلا اگر نظافت، امری مستحب در فقه رفتار خرد باشد اگر در فقه کلان بیاید تبدیل به حکم واجب و برای جامعه تکلیف میشود با به عنوان مثال مستحبات طلوع خورشید و استهلال و … اگر در یک سازمان عمران شهری در شهرهای بزرگ دنیا که دید افق را می بندد معطل خواهد شد ولی حاکمیت ملزم است کاری کند که این مستحبات تعطیل نشوند.وی افزود: تاکید شهیدصدر بر منطقةالفراغ تاکید بر بحث فقه نظام و فقه کلان است نه اینکه در تشریع منطقهای وجود دارد که خالی است. وی تاکید کرد: کتب مرحوم صدر هنوز در حالی که مورد نیاز روز ما هست ولی در حوزهها مهجور است و آنچنان مهجور است که کسی در صدا و سیما خطاب به یک فقیه میگوید این مسئله به شما مربوط نمیشود زیرا این فقه عظیمی که به وسیله این فقیه و دیگر فقها تبیین شده در جامعه تبیین و تفسیر نشده است از این رو باید در این زمینه تلاش بیشتری در حوزه صورت بگیرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت مربوط به تیم نجف آبادنیوز است.
طراحی سایت : نجف آبانیوز