ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 16584
  • ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۶:۲۸
  • 78 بازدید
  • ارسال توسط :
کدام شهید درعملیات «بیت‌المقدس»، حماسه آفرید

کدام شهید درعملیات «بیت‌المقدس»، حماسه آفرید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از پارس نیوز، شهید محسن حاجی بابا روز ۱۶ بهمن ۱۳۳۷ در یکی از محلات تهران در خانواده‌ای مذهبی و دوستدار اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) متولد شد.  از همان کودکی الفبای تقوا را در خانواده خدا‌جویش آموخت. وی در سن ۷ سالگی قدم در راه […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از پارس نیوز،

شهید محسن حاجی بابا روز ۱۶ بهمن ۱۳۳۷ در یکی از محلات تهران در خانواده‌ای مذهبی و دوستدار اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) متولد شد. 

از همان کودکی الفبای تقوا را در خانواده خدا‌جویش آموخت. وی در سن ۷ سالگی قدم در راه مدرسه و تحصیل گذاشت.

محسن از همان بدو ورود به مدرسه هوش استعداد خود را با کسب نمره‌های عالی نشان می‌دهد. او دوره ابتدایی را با موفقیت به پایان می‌رساند و وارد دبیرستان می‌شود. پیش از شروع تکلیف، با عشق و علاقه تمام نسبت به انجام فرائض دینی اهتمام می‌ورزد.

 در این راه چنان پیش می‌رود که در میان همسالان به تقوا ممتاز می‌گردد. او همزمان با تحصیل، در جلسات مذهبی و محافل قرآن شرکت می‌جوید و به‌عنوان عضو فعال و جدی مسجد «قدس» که امامت آن را «آیت‌الله امامی کاشانی» به‌عهده داشت، شناخته می‌شود.

فعالیت‌های شهید پیش از پیروزی انقلاب اسلامی

 

از آن‌جا که او در دروه نوجوانی اهل مسجد بود، از شروع نخستین جرقه‌های انقلاب اسلامی وارد مسائل سیاسی می‌شود. وی از وجود پر برکت حضرت آیت‌الله امامی کاشانی بهره‌مند شده و با الفبای مبارزه آشنا می‌گرد. در توزیع اعلامیه‌های حضرت امام (ره) نقش فعال ایفا می‌کند و در راهپیمایی‌ها و تظاهرات همراه و همگام با مردم شرکت می‌جوید. 

در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، محسن جزو اولین نفرات بود که در خلع سلاح مراکز نظامی و انتظامی محل خود وارد عمل می‌شود و اسلحه را از کلانتری‌ها و دیگر جاها به مسجد می‌آورد.

فعالیت‌های پس از پیروزی انقلاب 

شهید محسن حاجی بابا پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور آیت‌الله امامی کاشانی به انجام وظیفه می‌پردازد. وی در تشکیل «کمیته انقلاب اسلامی» منطقه، همراه افرادی چون «شهید علیرضا موحدی کرمانی» حضور جدی و فعال می‌یابد و در استقرار امنیت در منطقه پیروزی ایفای نقش می‌کند و مدتی در این نهاد نوپا و انقلابی از دستاوردهای انقلاب حراست نمی‌نماید.

فعالیت‌های شهید در دوران دفاع مقدس 

شهید حاجی بابا در جنگ تحمیلی نیز مردانه وارد می‌شود و به‌خاطر هوش سرشار و استعداد نظامی که داشت، در مسیر رشد می‌افتد و لیاقت و کفایت و توانمندی‌های نظامی خود را در عملیات گوناگون به نمایش می‌گذارد.

او در لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) مسئولیت‌های مختلف را تقبل و با شایستگی تمام انجام وظیفه می‌کند و از عهده امور سر بلند بر می‌آید. 

شهید حاجی بابا در عملیات «بیت‌المقدس»، حماسه می‌آفریند و جوهره انقلابی خود را نشان می‌دهد. در فتح ارتفاعات «بازی دراز» کاری می‌کند کارستان و اوج ایثار، فداکاری و شهامت را به نمایش می‌گذارد. 

شهید حاجی بابا درباره این عملیات، طی مصاحبه‌ای با مجله پیام انقلاب می‌گوید: «برای فتح ارتفاعات «بازی دراز»، به اتفاق چند تن دیگر از فرماندهان سپاه، طرح همه‌جانبه و گسترده‌ای تهیه کردیم که لازمه آن فداکاری و ایثار در سخت‌ترین و کم‌ترین امکانات بود.

 در این عملیات موفق شدیم از پشت ارتفاعات «بازی دراز» عکس و فیلم تهیه کنیم، که به شناسایی‌های بعدی کمک کرد. 

این عملیات از چند محور شروع شد و دلیل موفقیت نیز تا حدودی الحاق تمام محورها با یکدیگر بود که دشمن هیچ فکر نمی‌کرد بتوانیم از این ارتفاعات در هم پیچیده بالا برویم. جالب این است که اگر به ارتفاعات دقیق نگاه کنیم، صخره‌ها طوری است که حتی کوهنوردها هم نمی‌توانستند ظرف مدتی که ما رفتیم بالا، بروند و این امر محقق نشد مگر به مدد غیبی الهی که ما را به آن ارتفاعات کشاند. این امدادهای غیبی محسوس به نیروهای عمل‌کننده، روحیه می‌داد و حالت معنوی عملیات را به حدی بالا می‌برد که در سخت‌ترین شرایط، به نیایش و خواندن دعای توسل مشغول بودند. امداد نیروهای غیبی و فرماندهی امام زمان(عج ) در عملیات کاملاً محسوس بود.»

نحوه شهادت 

در ۱۳ تیر ماه ۱۳۶۱ هنگامی که شهید حاجی بابا با جیپشان روی جاده سرپل ذهاب به سمت ازگِله می‌رفتند، از آنجاییکه ارتفاعات بَمو که مشرف به جاده بوده، دست نیروهای عراقی بوده، جیپ ایشان را مورد هدف قرار میدهند و جیپشان آتش می‌گیرد و ایشان به شهادت می رسند. 

وقتی می‌خواستند پیکرشان را به عقب بفرستند قسمتی از بدنشان در ماشین باقی میماند که بعدا موقع انتقال ماشین آن را پیدا می‌کنند که دیگر به عقب نمی‌فرستند و آن تکه از بدنشان را در محل قرارگاه فرماندهی ایشان به خاک میسپارند.

 

وصیت‌نامه سردار شهید محسن حاجی بابا

بسم رب الشهدا و الصدیقین

این وصیت‌نامه بنده سر پا تقصیر محسن حاجی بابا است. امید است کلیه برادران و خواهران و پدران و مادران مسلمان مواردی که امام امت به‌عنوان اتمام حجت و شهدا برای امت بازگو می‌کنند مو به مو به ‌اجرا در آورند. 

من آگاهانه در این راه قدم گذاشتم و فقط برای پیروزی اسلام و قرآن در جبهه حاضر شدم. از عموم برادران تقاضامندم این بنده عاجز را حلال نمایند و از امام امت می‌خواهم که برای قبول شهادت من به‌درگاه خداوند تبارک و تعالی دعا نماید. به خدا قسم من شرمنده این همه شهید و مجروح انقلاب و جنگ تحمیلی هستم.

والسلام علیکم و رحمه‌الله برکاته

آمین رب العالمین

۲۶/۹/ ۱۳۶۰

اربعین ۱۴۰۱ هجری قمری

روحش شاد و یادش گرامی 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.