ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 16796
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۸:۳۹
  • 98 بازدید
  • ارسال توسط :

شاهچراغ(ع)، چلچراغ تمام شیعیان در طول تاریخ است/ امين ولايت در كلام رهبری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، از زمانی كه مذهب شیعه در ایران به رسمیت شناخته شد، شیراز را به چلچراغش می‌شناسند. چلچراغی بس درخشان كه نور پر تلألو آن موجب قوام مكتب تشیع شد چرا كه ولایت‌مداری این امامزاده جلیل‌القدر موجب وحدت شیعیان از […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، از زمانی كه مذهب شیعه در ایران به رسمیت شناخته شد، شیراز را به چلچراغش می‌شناسند. چلچراغی بس درخشان كه نور پر تلألو آن موجب قوام مكتب تشیع شد چرا كه ولایت‌مداری این امامزاده جلیل‌القدر موجب وحدت شیعیان از زمان حضرت امام رضا(ع) تاكنون شده است.

حضرت احمدبن موسی‌بن الكاظم(ع) معروف به شاهچراغ(ع)، یكی از فرزندان با كرامت و با سخاوت هفتمین اختر تابناك آسمان امامت و ولایت امام موسی كاظم(ع)ا ست كه در زمان خویش به امین ولایت شهره یافت. او شخصی بود كه به زیبایی هرچه تمام‌تر از امانت الهی ولایت برای حفظ و بقای اسلام حفاظت كرد.

چلچراغ شیراز یك سخای به تمام معنا بود

چلچراغ شیراز یك سخای به تمام معنا بود به طوری كه در روایت‌ها آمده است كه آن حضرت در طول عمر با بركت و نورانیش بیش از یك هزار بنده آزاد كرد و بدین طریق بود كه در دل‌های مسلمانان بسیار نفوذ داشت. همچنین او كاتب قرآن بود و آیات وحی را با قلمش به زیبایی ترسیم می‌كرد.

در مناقب و فضیلت‌های این امامزاده جلیل‌القدر بارها خوانده و نوشته‌ایم. به خصوص آنجا كه بر بعد ولایت‌مداری آن حضرت تأكید شده است و در حقیقت این چلچراغ شیراز بود كه با ولایت‌مداری خود، راه تفرقه‌سازی را در میان شیعیان بست. او امامزاده‌ای بود كه علی‌رغم اینكه مردم برای امامت و ولایت با او بیعت كرده بودند، امانت را به صاحبش بازگرداند و با برادر بزرگوارش بیعت بست و بدین طریق بود كه محبت اهالی زمین و آسمان را برای خویش خریداری كرد.

امروز هم مشاهده می‌كنیم كه حرم مطهر این امامزاده واجب‌التعظیم همه روزه میزبان خیل عظیم عاشقان و دلدادگانی است كه با آگاهی نسبت به مناقب آن حضرت،‌ راهی حرم مطهرش می‌شوند تا زنگار دل را در سرچشمه نیكی‌ها بزدایند و دقایقی را با امیر دل‌هایشان خلوت كرده و زمزمه‌ها و نجواهای عاشقانه خود را سر دهند و از درد دل خویش بگویند و طلب حاجت از ساحت مقدس خاندان اهل بیت عصمت و طهارت كنند.

شاهچراغ، چلچراغی برای تمام شیعیان در طول تاریخ است

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفت‌وگو با ایكنا، آن حضرت را چراغ راه شیعیان نه تنها در دوران پیشین بلكه برای تمام زمان‌ها برشمرد و گفت: بعد از امام هشتم(ع) فرقه‌ای نوظهور در عصر امامت، ایجاد نشد و این راه را احمدبن موسی(ع) باز کرد؛ لذا شاه چراغ است نه شاهچراغ بلکه چلچراغی برای تمام شیعیان در طول تاریخ است.

وی یادآور شد كه هرچند احمد بن‌موسی(ع) فرزند موسی‌بن جعفر(ع) است اما آن زمان که مسئله ولایت، امامت و رهبری است او آنچه دارد در طبق اخلاص می‌گذارد و تقدیم برادر می‌کند و بدون درنگ و لحظه‌ای تأمل، حکم ولی امر را پذیرا می‌شود و قبول می‌کند و اطاعت از او را به‌عنوان امام برای خود لازم و فرض می‌داند.

امام جمعه شیراز با بیان اینكه این امامزاده آن روز چراغ راه شیعیان بود و امروز نیز چراغ راه است، گفت: امین ولایت مسیر را به جامعه بشر نشان داد زیرا به عشق امام زمانش به راه افتاد و در کاروانی مسیر طولانی مدینه به سمت خراسان را آغاز كرده و سرانجام در این راه به شهادت می‌رسد.

حضرت شاهچراغ(ع) در نگاه رهبری

امروزه مهم‌ترین زیارتگاه جنوب كشور حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) است به طوری كه مقام معظم رهبری،‌ امام خامنه‌ای در سفر تاریخی خود به استان فارس و شیراز، منویاتی را در این باره مطرح فرمودند از جمله اینكه «اینجا بعد از مشهد و قم در واقع سومین حرم اهل بیت علیهم السلام در سرتاسر ایران است.

شخصیت برجسته جناب احمدبن موسی(ع) در میان امامزادگان شناخته شده خاندان پیغمبر جزو برجستگان محسوب می‌شود.

حضرت احمدبن موسی‌الکاظم(ع) نگین درخشان بوستان نبوی است.

به نظر من یکی از چیزهای بسیار مهمی که در شیراز باید مورد توجه قرار بگیرد مرکزیت و محوریت این حرم مطهرحضرت احمد بن موسی(ع) است که کمتر شهری از شهرهای کشور ما یک چنین امتیاز و برجستگی دارد.

از جنبه دینی (كه من باز هم روی این مسئله تأكید خواهم كرد) مرقد جناب احمدبن موسی(ع) و برادران بزرگوارش و دیگر امامزاده‌های خاندان پیغمبر، یك نشانه بسیار مهمی است. اینکه این پیغمبر زادگان محترم و معتبر، مردم فارس را مخاطب خود و منطقه و منزل آن‌ها را مأمن خود قرار بدهند، بسیار چیز پر معنا و مضمون‌داری است؛ به‌خصوص شخصیت برجسته جناب احمدبن موسی(ع) كه در میان امامزادگان شناخته شده خاندان پیغمبر، جزو برجستگان محسوب می‌شود.

شیراز مأمن امامزادگان بزرگوار بود. در هیچ نقطه‌ای از کشور به قدر فارس، مرقد امامزاده وجود ندارد. معنای این حرف این است که از هر کجا امامزاده‌ها و فرزندان معصومین، یا از جور خلفا می‌گریختند و یا به کمک مردم حرکت می کردند متوجه شهر شیراز و یا شهرهای دیگر استان فارس می‌شدند.

معرفی کردن و نشان دادن دل‌های مشتاقان در سرتاسر کشور و بیرون از کشور متوجه این بارگاه عظیم کردن، کارهایی است که بایستی انجام بگیرد».

نگاهی به زندگی حضرت شاهچراغ(ع)

علامه مجلسی در کتاب «مراة العقول» در شرح حدیث پانزدهم می‌گوید: «ام احمد مادر بعضی اولاد آن حضرت می‌بود و او داناترین، پرهیزگارترین و گرامی‌ترین زنهایش در نزد آن حضرت بود که اسرار خود را به وی می‌سپرد و اماناتش را نزد او ودیعه می‌ نهاد و در میان فرزندان حضرت موسی‌ كاظم(ع) حضرت احمد به كرم، جلات، شجاعت از همه امتیاز داشت و شب‌ها تا صبح به عبادت مشغول بود و در عمر خود هزار بنده آزاد كرد».

در بحارالانوار آمده است: «مادر احمد مكنات به ام احمد و از زنان بسیار محترمه بوده و امام موسی كاظم(ع) نسبت به او بسیار مهربان بوده است. وقتی كه آن حضرت از مدینه متوجه بغداد شد،‌ ودیعه امامت را به او سپرد و فرمود هركس و در هر موقع و زمانی كه نزد تو آمد این امانت را از تو مطالبه كرد باید بدنی كه من شهید شدم و آن كس جانشین و امام بعد از من است و اطاعتش بر تو و سایر مردم واجب است و فرزندش امام رضا(ع) را برای اداره و حفظ خانه امر كرد.

وقتی كه امام موسی كاظم(ع) در بغداد شهید شد، امام رضا(ع) نزد ام احمد آمد و آن امانت را از او مطالبه كرد، مادر احمد سئوال كرد، پدرت شهید شد؟ حضرت فرمود بله اكنون از دفنش فارغ شدم و آن امانتی كه پدرم هنگام خروج از مدینه به سوی بغداد، به تو سپرده بود برایم بده كه من جانشین و امام به حق بر تمام جن و انس هستم. آنگاه مادر احمد جیبش را شكافته و آن امانت را به امام تحویل داده و به آن حضرت در امامت بیعت كرد.

اشاره به ولایت‌مداری شاهچراغ(ع)

وقتی خبر وفات امام موسی كاظم(ع) در مدینه شایع شد، اهل مدینه به درب خانه ام احمد اجتماع كرده و همراه احمد به سوی مسجد حركت كردند، چه آنكه احمد دارای جلالت و بزرگواری بود و زیاد عبادت می‌كرد، شریعت اسلام را نشر می‌داد و كرامات از او ظاهر می‌شد، مردم را گمان بر این بود كه او بعد از پدرش امام و جانشین خواهد بود لذا به او بیعت كردند.

وقتی كه احمد از آن‌ها بیعت گرفت در بالای منبر رفت و خطبه در نهایت فصاحت و بلاغت ایراد كرد و بعد گفت ایها‌الناس همان‌طور كه شما همه در بیعت من هستید، من در بیعت برادرم علی‌بن موسی‌الرضا(ع) هستم، بدانید كه او است جانشین و امام بعد از پدرم و او ولی خداست و از جانب خدا و رسولش اطاعت او بر من و شما در هر چیزی كه ما را امر كند، واجب است.

پس همه حاضرین نسبت به سخنان احمد گردن نهاده از مسجد خارج شدند در حالی كه احمد جلو جمعیت حركت می‌كرد درب خانه امام رضا(ع) حاضر شدند و با آن حضرت تجدید بیعت كردند و امام رضا(ع) در حق احمد دعا كرد.

احمد در خدمت برادرش امام رضا(ع) بود تا زمانی كه مأمون، امام را به سوی خراسان برد. احمد در شیراز مدفون و معروف است به سیدالسادات و در نزد اهل شیراز به شاهچراغ معروف است.

نحوه شهادت آن حضرت

وی در عهد مأمون با جماعتی قصد شیراز كرد و هدفش رسیدن به برادرش امام رضا(ع) بود. چون قتلغ خان حاكم مأمون در شیراز از آمدن احمد مطلع شد، با سپای متوجه او شد و در خارج از شیراز در مكان خان زنیان در هشت فرسخی شیراز مقابل هم قرار گرفته و جنگی بین دو سپاه درگرفت.

مردی از یاران قتلغ خان فریاد زد كه اگر اراده رسیدن به امام رضا(ع) را دارید او از دنیا رفته است، وقتی كه همراهان احمد ابن سخن را شنیدند از اطراف او متفرق شدند جز بعض عشیره و برادرانش كسی با او باقی نماند.

آنگاه احمد به سوی شیراز متوجه شد و مخالفین در تعقیبش پرداختند و در مكانی كه فعلاً مرقدش است او را شهید كردند. البته برخی در ترجمه احمد نوشته‌اند وقتی كه احمد داخش شیراز شد در یك گوشه‌ای مخفی شده و به عبادت پروردگارش مشغول شد تا وقتی كه وفات یافت و بر مرقدش كسی اطلاعی نداشت تا زمان امیر مقرب‌الدین مسعود بن بدرالدین كه از وزار نزدیك اتابك ابی‌بن سعد بن زنگی بود.

او در محلی كه فعلاً قبر امامزاده احمدبن موسی(ع) است، تصمیم بر ساختن عمارت گرفت و در آن محل قبری ظاهر شده كه میان قبر جسدی صحیح‌تر و تازه و در انگشتش انگشتری داشت كه نقش نگینش «العزه الله احمدبن موسی» بود.

صورت حال را برای اتابك معروض داشتند. ابوبكر قبه‌ای روی قبر آن بزرگوار ساخت. بعدها ملكه تاش خاتون گنبدی بر فراز مرقدش بنا كرد و در كنار آن بقعه مطهره مدرسه عالی بنا كرد و مرقد خود را در همسایگی آن ساخت كه تاریخ آن به هفتصد و پنجاه هجری قریب بوده و از آن مدرسه اكنون خبری نیست».

یادآور می‌شود، طبق روایت‌های اسلامی 17 رجب مصادف با سالروز شهادت این امامزاده جلیل‌القدر است كه اكنون قریب 100 سال است كه مردم شیراز در چنین روزی به سوگواری در رثای شهادت آن حضرت می‌پردازند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.