ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 16836
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
  • 111 بازدید
  • ارسال توسط :
هنر انقلاب، هنری مردمی است/ به معظلات جامعه امروزی و نقدهای روشن به دور از سیاه نمایی بپردازیم

هنر انقلاب، هنری مردمی است/ به معظلات جامعه امروزی و نقدهای روشن به دور از سیاه نمایی بپردازیم

امیرحسین شفیعی مدیر دفتر تئا‌تر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان گفت: شاید تصور عمومی مردم از هنر انقلاب، پرداختن به دفاع مقدس ، تاریخ و شخصیت‌های انقلاب باشد. اما من معتقد هستم  نمایش‌هایی که با شرافت تمام تولید می‌شوند به دور از هنر انقلاب […]

هفته هنر انقلاب اسلامیامیرحسین شفیعی مدیر دفتر تئا‌تر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان گفت: شاید تصور عمومی مردم از هنر انقلاب، پرداختن به دفاع مقدس ، تاریخ و شخصیت‌های انقلاب باشد. اما من معتقد هستم  نمایش‌هایی که با شرافت تمام تولید می‌شوند به دور از هنر انقلاب نیستند. هنرمند انقلابی نباید فقط به موضوعات تاریخی و شخصیتی انقلاب و دفاع مقدس بپردازد. درست است که این‌ها ارزشمند است. اما امروزه بحث‌های مختلف اجتماعی است که باید به آن ورود شود. 
هنرمند انقلابی نباید فقط به موضوعات تاریخی و شخصیتی انقلاب و دفاع مقدس بپردازد
وی افزود: هنرمند انقلابی، هنرمندی نیست که تنها در مورد تاریخ انقلاب سال57 کار کند. ما اگر امروز در سبک زندگی ایرانی اسلامی یک گام برداریم می‌توانیم بگوییم که به اصل هنر انقلابی اشاره کرده‌ایم. برای مثال در سال پیش رو که توسط مقام معظم رهبری با عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام گذاری شده است، اگر اثری درخور این موضوع تولید شود، ما به هنر انقلابی نزدیک شده‌ایم.
پرداختن به شهدای مدافع حرم یکی دیگر از قابیلت‌های هنر انقلابی است
شفیعی ادامه داد: موضوعات اجتماعی که امروزه نسل جوان ما درگیر آن هستند باید مورد توجه هنرمند انقلابی قرار گیرد. نباید خود را درگیر بخشی از تاریخ انقلاب و دفاع مقدس کنیم. رسالت هنری هنرمند انقلاب خیلی گسترده‌تر از آن است. باید همه جانبه و با شرایط روز جامعه به تئاتر انقلاب بپردازیم. به عنوان مثال پرداختن به شهدای مدافع حرم یکی دیگر از قابیلت‌های هنر انقلابی است. 
این هنرمند فعال تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: به عقیده من، هنر انقلابی ، پرداختن به معظلات جامعه امروزی و نقدهای روشن به دور از سیاه نمایی در عرصه هنر است. در یک کلام ، اگر هنر ما به مردم ما نزدیک شود، هنر انقلابی شکل گرفته است. نمونه آن آثار مستند ساخته شهید آوینی است. وقتی شهید آوینی به درجه رفیع شهادت نائل شدند نوجوان بودم. اما خاطرم هست که هر پنج‌شنبه برنامه‌های مستند دفاع مقدس ایشان را از تلویزیون تماشا می‌کردیم. همه مردم ایران این برنامه را تماشا می‌کردند. 
شفیعی با تاکید بر مردمی بودن هنر انقلاب گفت: هنرمند انقلابی متعلق به بخشی از مردم و بخشی از گرایش سیاسی جامعه نیست. بلکه باید با خلق خلاقانه اثر تاثیرگذار خود ، به موضوعات و خواسته‌های جامعه امروزی ایران بپردازد. هرچه هنر به مردم نزدیک‌تر باشد، هنر انقلابی موفق‌تر خواهد بود. هنرمند انقلابی محدود به تولید آثار خاصی نیست. باید در همه زمینه‌ها ورود کند. تعاریف امروزه در مورد هنر و هنرمند انقلاب نسبت به آنچه بیست سال پیش بوده‌ می‌تواند متفاوت باشد. ما نقش‌های مهم و بزرگتری در هنر انقلاب نسبت به هرلحظه باید ایفا کنیم.
تئاتر خیابانی همیشه مخاطبان خاص خود را داشته است
مدیر دفتر تئا‌تر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درادامه به فعالیت‌های تئاتر خیابانی حوزه هنری در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال 1395 دفتر تئاتر خیابانی حوزه هنری سال پُر کاری را پشت سر گذاشت. تلاش‌های بسیاری در حوزه تئاتر محیطی و خیابانی در سال95 انجام شد. اگر بخواهم به اختصار به آن بپردازم، در ابتدای سال 95 ویژه‌برنامه‌های هفته هنر انقلاب و پس از آن همایش مردمی خرداد را داشتیم. همایش مردمی خرداد با همکاری ستاد ارتحال امام خمینی(ره) در مرقد مطهر ایشان برگزار شد. جشنواره نقالان ادبی و اجراهای عمومی که جهت رشد و تعالی هنر تئاتر به گروه‌های تئاتر خیابانی اختصاص داشت. و جشنواره‌های متعددی که برگزاری شد از جمله فعالیت‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سال گذشته بود.
شفیعی از احیای مجدد بخش تئاتر خیابانی جشنواره سوره ماه خبر داد و گفت:  بخش خیابانی جشنواره تئاتر سوره ماه که سال‌ها از این جشنواره حذف شده بود، خوشبختانه با تدبیر و درایت آقای کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری  و همچنین آقای فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، بار دیگر به بخش‌های جشنواره سوره ماه اضافه شد. تئاتر خیابانی همیشه پُر مخاطب از جانب عموم مردم و هنرمندان بوده است.
وی افزود: بسیاری از هنرمندان تئاتر خیابانی و محیطی حال حاضر کشور از همین جشنواره سوره ماه به جامعه هنری معرفی شدند. بنده خودم هم از همین جشنواره کار خود را آغاز کردم. سال‌ها پیش در دوره‌های اول جشنواره تئاتر سوره ماه در بخش خیابانی شرکت کردم و موفق به  دریافت جوایزی هم شدم. بخش خیابانی این جشنواره بیشتر برای گروه‌های تئاتر خیابانی شهرستانی حائز اهمیت بود.
نمایش «فیش» و «نوازش جوجه تیغی» از منتخبان تئاتر خیابانی
شفیعی به تشریح برنامه‌های دفتر تئاتر خیابانی حوزه هنری هفته هنر انقلاب پرداخت و گفت: در هفته هنر انقلاب اسلامی دفتر تئاتر خیابانی در کنار دیگر بخش‌های هنرهای نمایشی حوزه هنری برنامه‌هایی را تدارک دیده است. فعلا اجرای دو نمایش‌ از برنامه‌های دفتر تئاتر خیابانی معرفی شده است. نمایش «فیش» با موضوع فیش‌های حقوقی نجومی که در سال گذشته خبرساز شده بود اجرا خواهد شد. این نمایش برگزیده جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم بوده است. همچنین نمایش «نوازش جوجه تیغی» یکی دیگر از تولیدات حوزه هنری است. نمایش «نوازش جوجه تیغی» در سال 94 به عنوان اثر برگزیده بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر انتخاب شد.
وی در ادامه گفت: مرکز هنرهای نمایش حوزه هنری سعی کرده است هر ساله حضور پُررنگ و موثر در جشنواره‌های بیرون از حوزه داشته باشد. مخصوصاً در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که هر ساله با تولید حداقل سه تا چهار اثر تئاتر صحنه‌ای و خیابانی از شهر تهران و تولیداتی از استان‌های دیگر حضوری پُررنگ داشته‌ایم.
شفیعی افزود: در هفته هنر انقلاب اسلامی، با توجه به برنامه‌های متعددی که در سالن‌های حوزه هنری در حال اجرا است، اجرای نمایش در برنامه شب خاطره با موضوع دفاع مقدس را در پیش داریم. همچنین به تناسب برنامه‌های اجرا شده در حوزه هنری، نمایش‌های خیابانی در کنار آن‌ها اجرا می‌شود.
هفته هنر انقلاب، پایان یک سال کاری و آغاز سال کاری جدید برای حوزه هنری است
مدیر دفتر تئا‌تر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ادامه داد: به نوعی هفته هنر انقلاب، پایان یک سال کاری و آغاز سال کاری جدید برای حوزه هنری است. با آغاز فروردین ماه و هفته هنر انقلاب اسلامی در هر سال، بخش‌های مختلف حوزه هنری سعی بر مرور فعالیت‌های سال گذشته و برنامه ریزی برای سال جاری دارند. 
وی خاطرنشان کرد: در سال جدید در نظر داریم تا تئاترهای خیابانی بیشتری نسبت به سال گذشته با موضوعاتی که کمتر به آنها پرداخته شده تولید کنیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.