ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 16937
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۶:۰۳
  • 85 بازدید
  • ارسال توسط :

بازیابی عمق نگاه آوینی در با مطالعه آرمان‌هایش/ترسیم سینمای اشراقی در «روایت فتح»

محسن آقابابایی زیارتی، کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که تحت تاثیر اندیشه‌های آوینی است، اظهار کرد: من در دوره کارشناسی با آثار شهید آوینی آشنا شدم از همان زمان نسبت به وی دلبستگی خاصی پیدا کردم؛ به‌ویژه که وی در حوزه هنر، بسیار جریان‌ساز می‌دانم، در ادامه بعد از […]

محسن آقابابایی زیارتی، کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که تحت تاثیر اندیشه‌های آوینی است، اظهار کرد: من در دوره کارشناسی با آثار شهید آوینی آشنا شدم از همان زمان نسبت به وی دلبستگی خاصی پیدا کردم؛ به‌ویژه که وی در حوزه هنر، بسیار جریان‌ساز می‌دانم، در ادامه بعد از تحقیقی که پیرامون وی به عمل آوردم، به‌نوعی تحت تاثیر اندیشه‌های آوینی قرار گرفتم.

عمق نگاه در آرمان‌ها
وی افزود: از نگاه من شهید آوینی فردی دغدغه‌مند بود که در ادامه همین دغدغه‌مندی به داشته‌های بسیار والایی رسید. درباره شهید آوینی به چند مهم اشاره می‌کنم؛ نخست این‌که شهید آوینی را نباید با توصیفاتی که از دیگران و حتی نزدیکان وی می‌شنویم، تعریف کنیم؛ زیرا عمق نگاه و اندیشه او به اندازه‌ای وسعت دارد که در این قبیل تعاریف نمی‌گنجد. برای همین نیاز است تا برای درک اندیشه‌های سید شهیدان اهل قلم، آرمان‌های آوینی با تحقیق و مطالعه آثارش درک شود.

این فارغ‌التحصیل حوزه رسانه ادامه داد: وقتی شهید آوینی را به طور درستی درک کنیم، متوجه می‌شویم که چرا آثار وی در حوزه جنگ با دیگر کارهای تولید شده فرق دارد. این شهید درباره کارهایش به‌ویژه «روایت فتح» می‌گوید به دنبال بیان حرف‌هایی در این مجموعه هستم که تا به امروز در کارهای دیگر زده نشده بود. نکته دیگر این‌که، اگر اندیشه‌های شهید آوینی به‌درستی درک نشود آنچه از وی بیان شده، شاید تکراری به حساب آید.

سینمای اشراقی در «روایت فتح»
وی درباره چرایی گرایشش به سمت شهید آوینی چنین توضیح داد: اندیشه‌های شهید آوینی را برای این می‌پسندم که از کلی‌گویی پرهیز داشت؛ در همین راستا اندیشه‌های جزئی وی تحت عنوان سینمای اشراقی در «روایت فتح» به‌خوبی نمایان است.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که سینمای مورد نظر آوینی را چگونه تعریف می‌کند؟ گفت: آنچه که من دریافتم این است که دغدغه‌مندی آوینی، وی را به سمت سیما هدایت کرد، درحقیقت او می‌خواست از زبان سینما بهره برد تا اندیشه‌ها و آرمان‌هایش را بیان کند؛ برای همین تا زمانی که با آوینی همدل نشویم نمی‌توانیم تفکرات وی را درک کنیم.

جستجوگری حقیقت
وی برای درک بهتر موضوع نقل قولی از شهید آوینی بدین شرح آورد: «می‌خواستم بروم جهاد بیل بزنم، اما ضرورت ایجاد کرد که به سمت سینما بیایم». این کلام خود به‌خوبی می‌تواند مسیر تفکر شهید آوینی را برایمان روشن کند؟

زیارتی در انتها سخنانش درباره تفاوت دیدگاهش شهید آوینی در قبل و بعد از انقلاب بیان کرد: در این زمینه نظرات مختلفی مطرح است اما با توجه به مطالعاتی که داشتم باید بگویم ویژگی بارز در شخصیت شهید آوینی، جستجوگری وی برای رسیدن به حقیقت بود؛ خصیصه‌ای که سبب شد وقتی آوینی با تفکرات امام(ره) آشنا شد، جذب وی شده و مسیر جدید در زندگی‌اش پیش گیرد که در انتها به شهادت ختم شد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.