ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 17539
  • ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۶:۲۸
  • 82 بازدید
  • ارسال توسط :
رئیس جمهور در رژه از چه جنگنده ای سخن گفت؟ / تنها، نترس، بی سلاح!

رئیس جمهور در رژه از چه جنگنده ای سخن گفت؟ / تنها، نترس، بی سلاح!

خبرگزاری مهر، گروه سیاست-محمد شلتوکی: در مراسم رژه ۲۹ فروردین روز ارتش و گرامیداشت حماسه آفرینی های نیروی زمینی، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان گفت: هیچ عملیات بزرگی در ۸ سال دفاع مقدس نمی‌یابید مگر آنکه قبل از عملیات، پرواز آر. اف.۴  را در  آن منطقه شاهد بودیم و با این نوع هواپیماها بود که […]

خبرگزاری مهر، گروه سیاست-محمد شلتوکی: در مراسم رژه ۲۹ فروردین روز ارتش و گرامیداشت حماسه آفرینی های نیروی زمینی، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان گفت: هیچ عملیات بزرگی در ۸ سال دفاع مقدس نمی‌یابید مگر آنکه قبل از عملیات، پرواز آر. اف.۴  را در  آن منطقه شاهد بودیم و با این نوع هواپیماها بود که طراحی عملیاتی و نظامی، تکمیل می‌شد.

در ادامه نقش تاثیرگزار و راهبردی جنگنده شناسایی RF-۴ را بررسی خواهیم کرد.

جنگنده شناسایی RF-۴ که نمونه شناساییعکاسی جنگنده معروف F-۴ فانتوم است در سال ۱۳۴۹ وارد نیروی هوایی ایران شد. از مجموع سفارش ۲۷ فروندی ایران تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۶ فروند از این هواپیما وارد چرخه عملیاتی نیروی هوایی شد.

نیروهای سطحی برای تحرک و انجام عملیات همواره نیازمند اطلاعات دقیق از مواضع آفندی و پدافندی دشمن هستند به همین دلیل یکی از راه های کسب اطلاعات عکس های هوایی هستند که توسط هواپیماهای شناسایی باسرنشین و بدون سرنشین جمع آوری می شوند. تصاویری که در طول دوران دفاع مقدس توسط جنگنده های RF-۴ ثبت شده اند به اذعان نیروهای درگیر در سطح همواره گره گشای عملیات های بزرگ ۸ سال جنگ تحمیلی بوده است.

جنگنده RF-۴ که پسوند R در ابتدای نام آن به معنای Reconnaissance یعنی شناسایی می باشد، با استفاده از دوربین ها و لنزهای متنوع که در قسمت دماغه آن وجود دارد قابلیت عکسبرداری در شرایط مختلف آب و هوایی را دارد، در واقع فتوفانتوم با استفاده از دوربین K-۵۶ در ارتفاع پایین، دوربین K-۵۵ در ارتفاع متوسط و دوربین K-۷۲ در ارتفاع بالا توانایی ثبت تصاویری با وضوح بالا را دارد. آر اف-۴ علاوه بر دوربین های از پیش گفته شده با استفاده از سنسورهای مادون قرمز قادر به ثبت تصاویر حرارتی خواهد بود.

اما یکی از نکات جالب و خاص در مورد این هواپیما این است که هیچ گونه سلاحی با خود حمل نمیکند و برای دفاع از خود تنها به استفاده از تجهیزات جنگ الکترونیک متکی است تا جایی که شعار خلبانان این هواپیما نیز «تنها، نترس، بی سلاح» است. هدف از غیرمسلح بودن این هواپیما آن است که RF-۴ برای انجام ماموریت خود باید در نهایت سرعت و دقت عمل عکسبرداری را به انجام برساند و از مهلکه دور شود و چون این امکان وجود دارد که در صورت ایجاد درگیری هوایی، تصاویر ثبت شده از بین برود، هیچگونه سلاحی بر روی این هواپیما تعبیه نشده است.

در طول دوران دفاع مقدس تصاویر بی نظیری مانند عکس کاخ ریاست جمهوری و ساختمان مجلس عراق توسط تیزپروازان نیروی هوایی ارتش ثبت شده است، یکی از خلبانان شاخص این هواپیما شهید سرتیپ خلبان فریدون ذوالفقاری است که بخش اعظم عکس های تاکتیکی از فعالیت های نیروهای دشمن بعثی در خوزستان از سوی این خلبان شجاع و شهید بوده است. شهید ذوالفقاری که خود فرماندهی گردان ۱۱ شناسایی را بر عهده داشت در تاریخ بیستم خرداد ۱۳۶۵ در حالیکه دشمن به شدت از آسمان منطقه ی نبردهای زمینی توسط موشک های سام-۲ و هواپیماهای میراژ اف-۱ دفاع می کرد، در یک عملیات ترکیبی با دشمن درگیر و در این درگیری به درجه ی رفیع شهادت رسید

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.