ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید
  • شناسه : 19139
  • ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۶:۰۰
  • 384 بازدید
  • ارسال توسط :
لغو مجوز برنامه‌های دو هفته اخیر دانشگاه‌های کشور

لغو مجوز برنامه‌های دو هفته اخیر دانشگاه‌های کشور

 اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید   به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آنچه از ابتدای دولت یازدهم در این ایام قابل توجه است و نمود زیادی پیدا کرده، گزینش سخنرانان مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌ها و لغو اکران هایی دانشجویی است؛ به طوری این امر […]

 اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آنچه از ابتدای دولت یازدهم در این ایام قابل توجه است و نمود زیادی پیدا کرده، گزینش سخنرانان مراسم روز دانشجو در دانشگاه‌ها و لغو اکران هایی دانشجویی است؛ به طوری این امر موجب اعتراض بسیاری از تشکل‌های دانشجویی شده و مسئولان این تشکل‌ها معتقدند که دولتی‌ها با گزینش سخنرانان، تنها اجازه‌ حضور چهره‌های موافق خود در دانشگاه‌ها را صادر می‌کنند و سعی در منزوی کردن منتقدان دارند.

 

حسینی، معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص دلیل لغو مجوز مستند «پرزیدنت اکتور سینما» گفت: من در خصوص موضوع مجوز مستند «شوروی» یاد موضوع فقهی غش افتادم، مستندی که در جلسه مطرح شد مستندی پیرامون روپاشی شوروی بود که در نامه ارائه شده و شورا نیز به این موضوع رای داده است؛ اما بعد عنوان و پوستری متفاوت از موضوع تائید شده، طراحی شده است. 

 

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: پوستر طراحی شده جذاب است و هیچ گونه تناظری با محتوای فیلم ندارد و هیچ اشکالی ندارد که یک مستند برای شوری با عنوان «پرزیدنت اکتور سینما» که یادآور آن فیلم و یا عکس سلفی که دارند می گیرند، باشد، اما باید با همین عنوان ارائه شود. 

 

حسینی ادامه داد: بنابراین همانطور که گفتم درخواست این مستند را با این عنوان و پوستر جدید در نامه ای ارائه کنید و مجوز این کار را بگیرید. 

 

وی گفت: تشکل های سیاسی حق کار سیاسی دارند ولی کاملا روشن، نمایش فیلم می توانید برگزار کنید اما کاملا روشن و منوط به داشتن مجوز.

 

همچنین مناظره حجت‌الاسلام نبویان، نماینده مجلس در دوره نهم و نمازی، نماینده مجلس در دوره ششم که قرار بود به همت بسیج دانشجویی شهید ابراهیم هادی در دانشگاه دولتی جهرم برگزار شود، به علت مخالفت عده‌ای از مسئولان دانشگاه لغو شد.

 

در اطلاعیه ای علت لغو این مناظره مخالفت عده ای از مسئولان دانشگاه عنوان شده است.

 

همچنین با وجود اعطای مجوز از سوی معاونت فرهنگی دانشگاه شریف برای برگزاری مراسم رونمایی مستند فروشنده در روز بیستم فروردین، این مراسم لغو شد.

 

ملکشاهی، دبیر روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز گفت: طبق اعلام قبلی و آماده بودن پوسترها و تبلیغات در فضای مجازی، قرار بود مراسم گرامیداشت روز هسته‌ای و شهدای هسته‌ای از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم‌ پزشکی رفسنجان امروز یعنی ۱۹ فرودین ماه در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان برگزار شود، اما این برنامه با مخالفت مسئولان دانشگاه لغو شد.

 

وی با اشاره به لغو مراسم شهدای هسته‌ای از سوی مسئولان این دانشگاه بیان داشت: از حدود یک ماه قبل از سال جدید تمام برنامه‌ها برای برگزاری مراسم شهدای هسته‌ای انجام شد و مسئولان دانشگاه موافقت مشروط انجام دادند و تمام برنامه‌ها از جمله دعوت از پدر بزرگوار شهید احمدی‌روشن و خواننده حماسی کشور انجام شد و با رایزنی‌های زیادی که انجام دادیم، پدر شهید موافقت کرد که در این مراسم ارزشی شرکت کند.

 

 دبیر روابط عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با بیان اینکه برای این برنامه حتی پوستر چاپ کردیم و در فضای مجازی تبلیغات لازم را انجام دادیم، افزود: متاسفانه مسئولان دانشگاه بدون استدلال درست و رضایت‌بخش و به راحتی با برگزاری این برنامه مخالفت کردند.

 

 ملکشاهی تصریح کرد: موافقت اولیه مسئولان دانشگاه به این دلیل بود که گمان نمی‌کردند بتوانیم تمام آیتم‌های برنامه را هماهنگ کنیم و موفق شویم، همچنین ما تمام برنامه‌ها را برای مسئولان توضیح دادیم.

 

وی با بیان اینکه مصلحت اندیشی ها این دانشگاه با برگزاری چنین مراسم معلوم نیست با چه هدفی صورت گرفته است، بیان کرد: ما دانشجویان تشکل انجمن اسلامی دانشگاه توقع حمایت مسئولان از دانشجویان انقلابی را داریم و برای هر مراسمی دغدغه‌مند هستیم و برنامه داریم؛ اما انقلابی‌بودن ما عدم حمایت را در پی داشته و دارد.

 

این فعال دانشجویی تصریح کرد: اینگونه برخوردها در واقع مخالفت با تفکر انقلابی است که به صلاح نیست، چرا که رهبر معظم انقلاب بارها بر اهمیت‌ دادن به دانشجو و جوان انقلابی تأکید کردند.

 

ملکشاهی  در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در اعتراض به لغو این برنامه قرار است امشب با امام جمعه رفسنجان نیز دیداری داشته باشیم.

 

همچنین قرار بود برنامه‌ای با حضور حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان با عنوان «نقش تحولات هسته‌ای در مولفه‌های اقتدار و عزت ملی» در دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی برگزار شود، اما با فشار‌هایی از درون و بیرون دانشگاه این برنامه لغو شد.

 

خاطر نشان می شود، مراسم گرامیداشت روز هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز که قرار بود ۱۹ فروردین با حضور پدر شهید احمدی روشن در این دانشگاه برگزار شود، با مخالفت مسئولان دانشگاه لغو شد.

 

بر اساس این گزارش،برنامه سخنرانی جواد منصوری، معاون اسبق وزارت خارجه با موضوع «وضعیت سیاست خارجه ایران در عرصه آخرین تحولات خاورمیانه» که قرار بود، در سالن هنر دانشگاه هرمزگان توسط بسیج دانشجویی دانشگاه هرمزگان برگزار شود،‌ به دلیل فشار های وارده از سوی مسئولین دانشگاه مبنی بر لغو برنامه کنسل شد.

 

همچنین برنامه مناظره دانشگاه قم با عنوان «بررسی عملکرد انقلابی دولت یازدهم» که قرار بود ساعت ۱۱ صبح با حضور علامه عزیزی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و میکائیل دیانی، دبیر اسبق تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شود به دلیل برخی سیاست های هیات نظارت لغو شد.

 

امیر حسین کلاته، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه قم در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: سیاست های دانشگاه اجازه برگزاری این مناظره را نداد!

 

بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی نیز با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از لغو سخنرانی های این تشکل گفت: برخوردهای گازانبری مدیران دولت مدعی آزادی بیان، موجب لغو برنامه های بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی شده است.

 

 

قاسمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد نیز در خصوص عدم مجوز به برخی برنامه های تشکل های دانشجویی گفت: شاید مهم ترین دلیل محافظه کاری مسئولین، ترس از تزلزل جایگاهشان باشد.

 

وی افزود: مسئولین بالا دستی همچون استاندار فضای مخالف را داخل دانشگاه نمی خواهند؛ زمانی که هیچ کدام از برنامه های دولت قابل دفاع نبوده و توجیه قابل قبولی در مقابل نقد منتقدین وجود نداشته باشد معمولا ساده ترین روش مجوز ندادن به برنامه هاست.

 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: عمده برنامه هایی که در دانشگاه ها با ذوق و سلیقه مسئولین هماهنگ نیست و مجوز نمی گیرند، مربوط به تشکل های انقلابی است که منتقد وضع موجود می باشند.

 

قاسمی ادامه داد: اگر مسئولین دانشگاه کوچکترین جای انتقاد از عملکرد دولت در برنامه های تشکلی ببینند با تمام توان خود در اجرای برنامه سنگ اندازی می کنند.

 

وی افزود: برای مثال در دانشگاه ما پس از برگزاری مجلس ترحیم برجام و تدفین تابوت آن و پخش خرمای عزای آن مسئولین با تحریک تشکل های همسو، ما را در نشریات و فضای مجازی مورد هجمه قرار دادند.

 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: بهتر است فاصله بین حرف تا عمل مسئولین کمتر شود. اوضاع در دانشگاه هایی مانند فرهنگیان که ساختاری متفاوت دارند، در قیاس با دانشگاه های دولتی به مراتب نگران کننده تر است. مسئولین این دانشگاه ها عرصه را چنان بر دانشجو- معلم ها تنگ کرده اند که تشکل های منتقد انقلابی فرصت نفس کشیدن ندارند؛ بنا بر شنیده های ما گاها هم اگر برنامه ای رنگ و بوی انتقادی داشته باشد در نطفه خفه شده و دانشجویان خاطی! را با ارعاب و تهدید اخراج از پردیس دانشگاه لگدکوب می کنند.

 

قاسمی خاطرنشان کرد: حاکم شدن این چنین فضایی برای دانشگاه های ما قطعا لکه ننگی خواهد بود بر پیکره بدنه مسئولین و طیف حامی دولت که دهان منتقدین را می بندند. قطعا اگر الان قشری از جامعه ما به تعبیر شهید بهشتی نمازش قضا شده به خاطر این است که مسئولین،  منتقدین به وضع موجود و خواهان اصلاح را ترد و تحقیر کرده و فرصت ابراز وجود و بیان مواضع را از ایشان می گیرند.

 

اکران مستند «فروشنده» از دیگر اکران هایی بود که اخیرا ساعتی قبل از شروع در دانشگاه اصفهان و زنجان لغو شد.

 

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.